První dálniční PPP projekt se blíží do finále, z nové D4 je hotovo přes 85 procent
Stavba dálnice D4. Pramen: Via Salis
V současnosti na dálnici pracuje přes 1 100 lidí a 500 strojů, na léto se počty ještě zvýší.
V současnosti na dálnici pracuje přes 1 100 lidí a 500 strojů, na léto se počty ještě zvýší.
Napadlo mě, zda by Vinci, což je největši stavebni firma na světě mohla postavit celou VRT siť ideálně v režimu design &build.
Jsou to francouzi tak nepochybne mají know how.
Navíc pokud by to bylo na celou síť tak by zvládli vyřešit i nimbisty.
A historicky se podobně za prvni republiky financovala trať ostrava-košice
A GŘ SŽ a jejich spřátelené VIP firmy rozpustit. Jsem pro.
Ne, stát by neměl spolupracovat se společností, co se není schopna stáhnout z Ruska.
kšeft je kšeft
„do deseti let bude Česká republika průjezdná a dálniční síť bude plně dostavěna a modernizována.“ Zdroj:https://www.pribram.cz/clanek/stavba-dalnice-d4-jde-do-finale-fiala-slibil-plne-prujezdnou-republiku-do-deseti-let/29809/ Nevím co berou ale chci to taky. 😀
A co je na tom tak nereálného? Možná bude chybět nějaký ojedinělý úsek, ale jinak není důvod si myslet, že tomu tak nebude.
Třeba okružní dálnice ani náhodou dostavěné nebudou, třeba Plzeň – ČB – Brno jižní cestou
Ty nebudou nikdy. Nepočítá se s nimi a ekonomicky to nikdy nevyjde a jednoduše nebude na to.
No a jestli se jednou přeci jen naše malá republika rozVRTá, tak pak už nebudou volné ani firmy, ani suroviny.
Tak není pravda, že se s nimi nepočítá, ale v takovém časovém horizontu, že nás to nyní vůbec nemusí zajímat.
To už nebudou auta, jak je známe dnes. Pokud ještě budou jezdit po kolech s pneumatikami a cca dnešní vozovce, bude jim díky autonomnímu provozu stačit pruh jen o pár cm širší než jsou nápravy. K čemu pak 27,5 m široké dálnice? Vyhozené peníze.
Takovéhle a podobné předpovědi, či spíše věštby, čtu a slýchám už přes třicet let. A vono prd.
Jojo pionyri také už měli lítat na Mars.Tyto předpovědi miluji.
To jsem viděl i nakreslené. Myslím, že tam bylo napsáno „Jak bude vypadat svět v roce 2000“ 😀
Na mapce RSD je nevidím ani jako studii. Je nějaký důvod předpokladat, že tudy bude jezdit třeba 20-30k aut denně?
Plzeň – ČB Brno (potažmo Plzeň – Tábor – Jihlava) bych si klidně tipl, že jo. Jinak podle této Vaší teorie by neměla stát D6 (10 tis.) D7 (někde ani ne 7 tis.), D35 z Hradce na Jičín (8-12 tis.), D48 (15 tis.) nebo např. ani D3 z Čb na hranice (8 tis.)
Nebude.
Plzeň – Písek (I/20) se počítá se SMV v kategorii 2+1 S15,25/110
Okružní dálnice je někde plánovaná? Podle vašich fantasmagorií to samozřejmě nebude dostavěné nikdy…
Tak aniž bysme diskutovali o tom zda mají být nebo ne (jako „plnotučné“ dálnice) tak v bezprostředním plánu nejsou. Vždycky se najde někdo kdo řekne „a tady ještě jednu“, v tomto smyslu nebude konec asi nikdy…
A co třeba taková Středočeská D3? 🤣
To se třeba stihne, ale propojení D4-D0, to teda nevím.
Nestihne.
Jestli bude letos územko, tak proč ne? Postaví to za 3 stavebí sezony, viz D4.
Letos územko nebude. Nevěřím, že do toho nehodí někdo vidle a nepotlačí to opakovaně až k nejvyššímu možnému soudu. A dál.
Deset let je 2034. D0 bude tedy celá a s šesti pruhy? D3 se napojí na D4 nebo na D1, případně na D0? D35 bude dostavěná? Chybí 2100 km, bude se tedy stavět 210km dálnic ročně + VRT? Tady je mapaŠD https://kraje.rsd.cz/MAPY/rozvoj-dalnicni-site/vyhled.pdf
Omlouvám se překoukl jsem se 2100 je celková délka dálnic. takže chybí 600 km. Tedy 60 km ročně +VRT.
Chybí cca 600 km dálnic, s toho je už přibližně půlka v různém stavu výstavby. V roce 2034 se zcela určitě projdete po kompletní D35
Jsem dopravní ateista, dokud neuvidím, neuvěřím.
D35 na to má našlápnuto dobře. Jediný úsek, ze kterého mám strach, tak je mezi Mohelnicí a Starým Městem skrze tunel Dětřichov.
Spíše skeptik , bůh dopravy ? Akorát tsk Apollóna ( má sluneční vůz ) nebo svatý Florian , patron poutníků . 😉
Skeptik? U nás je i skeptik, optimista. https://zpravy.aktualne.cz/domaci/politika/simonovsky-pujde-pesky-do-ostravy-prohral-sazku/r~i:article:616382/ Nejsem politik, takže božské ambice nemám.
Dobrá práce a už se moc těším. Bude to řádově bezpečnější než stará silnice. Škoda, že se nestihlo modernizovat i tu existující dálnici u Prahy. Na mnoha místech zůstaly velmi krátké připojovací pruhy, samozřejmě včetně zastávek autobusů (zejména Klínec je chuťovka).
Už se těším až se svezu.
Tak to já též, nedávno sem absolvoval pár cest do Polska a člověk je jak v říši divů 🙂
Na první pohled to vypadá jako super práce a chtěl bych říct smekám klobouk, ale někde (možná to bylo i zde v komentářích) jsem četl, že co se týče různých povolení a výkupu pozemků, tak je dostali „na stříbrném“ podnose a pak nechápu, proč stát předá „hotovou“ věc soukromníkům a sám si láme hlavu s tím ostatním..má někdo k tomu detailnější info? Díky
no jasně, že papíry řeší stát, stejně tak výkupy pozemků, tady jde o samotnou stavbu…
Protože vyvlastnění pozemků ve prospěch soukromého subjektu by nebylo možné?
Myslel sem, že ty pozemky jsou státní i v PPP nebo ne?
Ano, pozemky jsou státní.
A nebojte se, prováděcí projekt a stavba samotná jsou docela dost práce, žádný stříbrný podnos se nekoná.
Ale tak to je snad u každé stavby. Jde o to, že v ČR se většina liniových staveb táhne neúměrně dlouho a tak mi přišlo zajímavé, že zde to jde „jako po másle“ a právě minule to někdo s tím podnosem zmiňoval, pak by ta zkouška PPP byla jaksi dost zkreslená.
Ono PPP má docela dobrou reklamu v médiích. I kdyby to stavěl stát, tak tam bude podobně lidí a bude podobně rychle hotovo. Beton schne stejně dlouho, ať to financuje přímo stát nebo stát prostřednictvím soukromého sektoru.
Že by 6 kilometrů přivaděče u Horní Lukavice schnulo přes tři roky, skoro stejně jako 30 km D4, nebo těch 5 bagrů tam bylo nějak pomalých?
:):) O tom to je. všelijaké doprovodné objekty by se navíc stavěly až po ukončení stavby dálnice.
Myslíte tu stavbu, kde bylo tak mizerný zakládání, že se v projektu počítalo a stavba čekala na sednutí provedených násypů?
Kdyby to stavěl stát, tak to bude mnohem pomalejší. Zkušeností je s tím snad víc než dost.
U PPP ale prece nejde o to, ze to koncesionar postavi rychleji, ale o to ze se mu to bude splacet desitky let. Takze stat setri cash. Tim muze stavet vic dalnic najednou, na ktere by ted na vsechny nemel penize.
Máte pravdu.
Hlavní efekt je jak píšete.
Prostě nesrovnává se výkup pozemků, ale stavba a následný servis. Je jedno, co někdo někde zmiňoval.
Bylo by možné
Když se to hodně zjednoduší, tak výhoda oproti klasice je financování rozložené do více let. To je to hlavní. D4 byla zkouška, od teď se to plánuje využívat na samozřejmě ty nejnákladnější úseky dálniční sítě (tak jak by to mělo správně být). Vzhledem k naší legislativě si myslím, že do soutěže PPP včetně vyřízení povolení, by se nikdo nepřihlásil a pokud ano, nechal by si to patřičně zaplatit. Ale legislativa se zlepšuje, v nadcházejících letech by mělo problémů výrazně ubývat.
Díky, to je dobrá zpráva
Ono taky upřímně – ubývá dálničních úseků k dokončení. Proto se nebojím o D3 u Jílového ani budoucí VRT. Ten beton prostě téct musí.
No, kdyby se chtělo, ještě by se našlo několik úseků, které tuším ani nikdo neplánuje a přesto by se velice hodily. Jen ať beton teče 🙂
Namátkou: Poběbrady – Kolín. Klatovy – Plzeň už nejak řešit začali. Taková cesta z Jihlavy na jih je taky mňam. A kdyby byl člověk jo optimista, tak směr Klodzsko – Medzilesie – Králíky – Svitavy je taky jeden z těch, kde Polák buduje dálnici a u nás okresní klikatá silnička se stromořadím kolem.
A řekněte, není to oproti dálnici větší romantika?
Už máte vybetonovaný (a vyasfaltovaný) vlastní dvorek? 🙂
Stačí když budou betonovat obchvaty. I/18 okolo Příbrami je dokola opakující se slibování a most na zhlaví v Příbrami jim za chvilku spadne na nějaký vlak.
Snad az se dokonci zakladni sit dalnic vypukne doba obchvatova. Za 1km dalnice muze byt treba i 10 obchvatu.
Důležité bude, aby se beton mohl někudy dovážet. Cement by byl, voda taky, ale kamenivo není. 🙁
To je otázka právně-ekologická. Získat povolení na otevření nové štěrkovny či její rozšíření, je velmi problematické. To samé kamenolomy. Zejména obyvatelé tyto provozy v blízkosti svých obcí nechtějí a prostřednictvím svých samospráv prakticky vždy, v povolovacím řízení, vyjádří svůj nesouhlas. Je to taky o přístupu státu. Protože obyvatelům vadí zejména průjezd těžkých vozidel do/z štěrkovny nebo kamenolomu. Pokud by se stát, prostřednictvím nějakého fondu, podílel na vybudování obchvatu a zvýšené údržbě dotčených komunikaci, samozřejmě ve spolupráci s participujícím privátním subjektem, tak by se snad dal odpor obyvatel zlomit. Ale tato možnost v diskuzi o otevření nového provozu, nikdy nepadne. Patrně… Číst vice »
U D4 je plno hald kameniva, alespoň na ní se něco povedlo odtěžit z odvalu #11.
Nejenom financování, ale i rychlost a samotná údržba, kdy zhotovitel sám vlastně chce, co nejdříve dálnici dokončit (peníze stát začne splácet, až když dálnice funguje) a zároveň jí mít co nejlepší (aby nevykládal peníze za opravy a údržbu navíc).
Stát si tímto nekupuje beton (hotovou cestu) ale v podstatě komplet službu.
Do naprosto neocenitelného rizika územních a stavebních povolení, výkupů a vyvlastňování pozemků a dalších povolení by v Čechách u takové stavby žádný soukromý investor nikdy nemohl jít. Jedině stát může ustát „boj“ jeho jednotlivých úřadů proti sobě.
A to kdyby jste viděl to co vyváděl stát s výkupem. Kolega potřeboval peníze za pozemek na novou střechu a musel běhat a prosit, aby si to konečně odkoupili. Smlouvu dělal nadvakrát, protože se v molochu někde ztratila a začla se hledat až když se sháněl po tom kdy si to převedou a pošlou peníze.