První dálniční PPP projekt se blíží do finále, z nové D4 je hotovo přes 85 procent
V současnosti na dálnici pracuje přes 1 100 lidí a 500 strojů, na léto se počty ještě zvýší.
Na třicet kilometrů dlouhém staveništi dálnice D4 mezi Příbramí a Pískem je hotovo přes 85 procent plánovaných prací. Při návštěvě premiéra Petra Fialy (ODS) na stavbě to dnes uvedl generální ředitel sdružení Via Salis Christian Biegert. Sdružení dálnici staví jako projekt PPP.
„Zkušenosti s právě probíhající dostavbou dálnice D4, která je prvním velkým PPP projektem u nás, ukázaly, že tento model spolupráce státu a soukromého sektoru jako jeden z nástrojů k zajištění výstavby dopravní infrastruktury funguje. V příštích deseti letech potřebujeme investovat do rozvoje dopravní infrastruktury jednotky bilionů korun. K zajištění těchto prostředků proto počítáme rovněž s větším zapojením soukromého kapitálu do dalších projektů na dálnicích i železnicích,“ uvedl Fiala.
Dálnice D4 (Via Salis) se začala stavět v červnu 2021. Sdružení Via Salis (složené z francouzských firem Vinci Highways a Meridiam) ji financuje, staví a následně se bude o úsek (včetně 16 již hotových kilometrů) 25 let starat. Hotovo má být letos v prosinci.
„Realizace dálnice D4 prostřednictvím PPP nejen výrazně urychlí spojení středních a jižních Čech a uleví mnoha obcím v regionu od dopravní zátěže, ale důležitá je také jako pozitivní reference pro zapojení PPP do dalších dálničních a železničních staveb,“ doplnil ministr dopravy Martin Kupka (ODS).
Stavební činnost probíhá v celé budované trase dálnice. Největší ruch je zřejmě na odpočívkách Krsice (246 parkovacích míst), stavbě operačního centra, odkud bude celý provoz D4 monitorován a řízen, nebo na dokončování mostních konstrukcí. V areálu operačního centra vzniká i budova pro dálniční oddělení policie.
Na hlavní trase se postupně pokládají všechny vozovkové vrstvy (s výjimkou finální obrusné vrstvy, která přijde na řadu až v letních měsících). „Nasazení lidí i techniky na D4 je mimořádné. V současnosti na dálnici pracuje přes 1 100 lidí a 500 strojů a tyto počty budou kulminovat v letních měsících,“ uvedl Martin Borovka, generální ředitel Vinci Construction CS.
Podzimní měsíce budou podle něj věnovány dokončovacím pracím, testování a ověřování funkčnosti všech prvků dálnice. Provoz a údržbu na existujících téměř 16 kilometrech i na nových 32 kilometrech bude zajišťovat společnost Via Salis Operations, vlastněná skupinou Vinci Highways.