První čtyřpruh na I/9 je hotový, zmizela nebezpečná křižovatka

Rozšířená silnice I/9 Nový Bor - Svor. Foto: ŘSDRozšířená silnice I/9 Nový Bor - Svor. Foto: ŘSD

Ještě letos by měla začít stavba obchvatu Svoru.

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) dnes zprovoznilo první čtyřpruhový úsek na silnici I/9, která spojuje Prahu se Šluknovským výběžkem. Mezi Novým Borem a Svorem rozšířilo dvoupruhovou komunikaci na směrově rozdělený čtyřpruh.

Jde o jeden z nejvytíženějších úseků silnice I/9. Silnice je zde v souběhu s komunikací I/13, která spojuje Karlovy Vary a Frýdlantský výběžek a je vytíženou spojnicí například pro cesty Liberec – Děčín.

Potřeba zkapacitnit silnici vycházela především ze stávajících vysokých dopravních intenzit a charakteru silnice, kvůli kterým byly v úseku časté dopravní nehody. Pro rok 2035 odhadují odborníci, že místem denně projede až 17 000 aut. V úseku totiž dochází k souběhu dvou velmi frekventovaných silnic I. třídy, a to I/9 a I/13. Silnici jsme proto rozšířili o dva jízdní pruhy, které jsou od sebe směrově oddělené,“ uvedl generální ředitel ŘSD Radek Mátl.

Na stavbu naváže obchvat Svoru

Proměnou prošla mimoúrovňová křižovatka Nový Bor, kde jsou nové odbočovací a připojovací pruhy. Zásadní změnou pro větší bezpečnost je úprava křižovatky ve Svoru, kde je místo stykové nově okružní.

Trasa silnice I/9 a I/13 u Nového Boru, kde dojde k rozšíření vozovky. Foto: ŘSDTrasa obchvatu Svoru. Foto: ŘSD

Součástí stavby jsou tři nové mosty, z toho dva pro migrační trasy zvěře. Vybudované jsou také nezbytné přeložky inženýrských sítí a doprovodných cest, jako jsou přístupy na lesní i obecní pozemky. Tento úsek silnice I/9 je místem častých dopravních nehod, jejichž příčinou jsou jednak nebezpečné předjíždění, jednak střety se zvěří. ŘSD proto celý úsek oplotilo. Zakázku za 554 milionů korun získalo sdružení Eurovia CZ, SaM silnice a mosty a Integra stavby

Ještě letos začne i stavba obchvatu Svoru. Ve výběrovém řízení na zhotovitele obdrželo ŘSD pět nabídek uchazečů, tu nejvýhodnější podalo sdružení firem COLAS CZ a MI Roads za nabídkovou cenu 469,2 milionu Kč bez DPH, což je 73,4 procenta předpokládané ceny. „Na stavbu je vydáno stavební povolení v právní moci. Obchvat bychom chtěli zprovoznit a dopravu ze Svoru tak odklonit v roce 2027,“ řekl Radek Mátl. Nejpozději v roce 2027 plánuje ŘSD zahájit stavbu I/9 Nový Bor – Dolní Libchava. Víc než deset kilometrů dlouhá přeložka silnice I/9 podstatně odlehčí silnici I/9, a to hlavně v úseku průjezdu Českou Lípou a mezi Českou Lípou a Novým Borem.

Obchvat Svoru může ŘSD vyjít o čtvrtinu levněji, nejnižší nabídka je na 73,4 % předpokladu

Tagy I/9 I/9 Nový Bor - Svor Ředitelství silnic a dálnic ŘSD
6 komentářů