První ComfortJet začne vozit cestující koncem dubna, vyjede jako Ostravan
V průběhu roku 2026 by měly dráhy mít k dispozici všech 20 souprav v kompletním složení. Turnusováno má být 17, tři budou záložní.
Nasazení nových souprav ComfortJet, které mají přinést výrazný kvalitativní skok při cestování s Českými drahami, je na dohled. Podle člena představenstva ČD Jiřího Ješety sveze ComfortJet první cestující koncem dubna, a to jako EC 140/141 Ostravan. Ješeta to uvedl v posledním vydání firemního měsíčníku Železničář.
Jde o pár vlaků, který vyjíždí z Prahy v 8:19 a z Ostravy v 16:12. „Do června by se měly přidat další dvě jednotky, které opět vykryjí směr na Ostravu, nahradit by měly náhradní soupravy, jež zde nyní suplují pendolina. Tedy opět Ostravany EC 510, 511, 512 a 515,“ doplnil Ješeta.
Soupravy budou v provizorním osmivozovém uspořádání bez čelního řídicího vozu a vloženého bistrovozu. České dráhy tento týden oznámily, že do Prahy už dorazila třetí osmivozová souprava. „Aktuálně probíhají kroky k předání první soupravy vyrobené konsorciem společností Siemens Mobility a Škoda Group do vlastnictví Českých drah,“ sdělil na síti X šéf drah Michal Krapinec.
Do mezinárodního provozu, pro který jsou určeny, hodlají České dráhy nasadit ComfortJety od poloviny srpna, a to na tři páry EC Berliner. V příštím roce se pak prostor operování má rozšířit na Brno, Budapešť a Štýrský Hradec. „Dokud nebude dokončeno schvalování řídicího vozu a bistrovozu, budou v mezinárodní dopravě dočasně osmivozové ComfortJety doplněny o standardní restaurační vozy, které dnes na Berlín a Hamburk jezdí, tedy oblíbené WRmz,“ doplnil Ješeta.
První nasazení kompletní devítivozové jednotky v definitivní podobě podle něj České dráhy plánují na jaro 2025. Začít by měly na Berlinerech, v průběhu roku 2026 by pak měly dráhy mít k dispozici všech 20 objednaných souprav v kompletním složení. Turnusováno má být 17, tři budou záložní.
České dráhy si u konsorcia Siemens Mobility/Škoda Group objednaly 20 devítivozových souprav ComfortJet v roce 2021. Kontrakt má hodnotu 12,5 miliardy korun.
V hotové verzi budou netrakční jednotky 239 metrů dlouhé. Nabídnou místo pro 555 cestujících, z toho 99 v 1. třídě (tam budou mít cestující k dispozici mimo jiné bezdrátové nabíječky). Jednotky budou tlakotěsné s velkoprostorovými oddíly, uspořádání bude zčásti letecké a zčásti tváří v tvář. ComfortJety budou jezdit od Villachu po Kodaň.
Uspořádání soupravy
Čelní řídicí vůz 1. třídy, vložený vůz 1. třídy, vložený vůz s restauračním oddílem 2. třídy, vložený víceúčelový vůz 2. třídy (dětské kino, místa pro osoby na vozíku apod.), čtyři vložené vozy 2. třídy, koncový vůz 2. třídy (oddíl pro přepravu jízdních kol). Představení první neúplné soupravy se chystá na příští týden.