První CityElefant s ETCS dorazil na okruh, do konce roku jich bude 20
Do konce roku bude ETCS vybaveno dvacet jednotek.
Sdružení firem ČD-Telematika, Alstom, Škoda Transportation a AŽD Praha dokončilo prototyp první jednotky řady 471 CityElefant s palubním zabezpečovačem ETCS. Tento týden začalo jeho testování na zkušebním železničním okruhu ve Velimi.
O příjezdu jednotky na okruh informoval Výzkumný Ústav Železniční na sociální síti X. Zástavba jednotek 471 je jednou z největších zakázek na ETCS na české železnici, vyjde celkem na 1,5 miliardy korun.
České dráhy počítají s tím, že letos budou mít do konce roku 20 těchto jednotek. Při podpisu smlouvy České dráhy uváděly, že jich bude do konce roku hotových 26. Během instalace ETCS a jejich odstavení z provozu dojde i k úpravám interiéru, především instalaci speciálních fólií proti grafitti. „Aktuálně jezdí prototyp na VUZ Velim, v sériové zástavbě máme tři jednotky a v následujícím týdnu přistavujeme čtvrtou do Škoda Pars v Šumperku,“ uvedl mluvčí Českých drah Filip Medelský.
I menší počet odebraných jednotek by měl ale bez problémů pokrýt zahájení výhradního provozu pod ETCS 1. ledna 2025, budou nasazeny pouze na linku S1.
Mobilní částí systému ETCS bude vybaveno dohromady 66 souprav (z 82), náklady na jednu jednotku činí 22,9 milionu korun. CityElefanty denně přepravují zhruba pětinu všech cestujících Českých drah, tedy zhruba 100 tisíc lidí. „V pražské a ostravské aglomeraci si provoz bez těchto velkokapacitních příměstských vlaků nedokážeme představit. Bez nich by doprava kolabovala,“ uvedl při podpisu smlouvy člen představenstva ČD Jiří Ješeta.
Dvoupodlažní třívozové jednotky mají kapacitu 310 míst k sezení, celková obsaditelnost je 643 cestujících.