První čísla ukázala vliv omezení na vjezdech do Prahy 6. Starostové z okolí nadšeni nejsou
Srovnání ukázala, zda se preferencí veřejné dopravy skutečně podařilo snížit zpožďování spojů.
Zavedení několika opatření, kterými Praha 6 na konci letošního srpna omezila automobilovou dopravu na příjezdu do metropole ve prospěch autobusů ve vyhrazených buspruzích vyvolala mezi středočeskými starosty vlnu nevole. Ta panovala i na dalším setkání po třech měsících fungování úprav.
Po prvních měsících, kdy dlouhé kolony na Roztocké, Horoměřické a Evropské umocněné uzavírkami v Lysolajském údolí a v Papírenské ulici částečně opadly, se městská část spolu s organizací ROPID rozhodly provést měření zpoždění.
Stav dopravní nouze trvá, píše starosta po omezení vjezdu do Prahy 6. Středočechům radí budovat P+R
Ta měla v meziročním srovnání ukázat, zda se preferencí veřejné dopravy skutečně podařilo snížit zpožďování spojů. Data Praha 6 prezentovala na setkání se starosty okolních obcí, které dohromady tvoří oblast s 200 tisíci obyvateli, z nichž velká část do Prahy dojíždí.
Nejkritizovanější úpravy proběhly zejména na kruhové křižovatce v Roztocké ulici, kde mohou nově do bypassu vjíždět pouze autobusy.
„Podle našich měření v těch oblastech, ve kterých došlo k té úpravě, se doprava zlepšila. Zejména okolo toho diskutovaného bypasu. V porovnání, které jsme tam provedli, je zlepšení v průměrných zpožděních v ranní špičce mezi 7. a 9. hodinou zhruba na úrovni 17 až 20 sekund, což je celkem relevantní číslo,“ popsal pro Zdopravy.cz náměstek ředitele Ropidu Martin Šubrt.
Jde zejména o směr od Suchdola. Ve směru od Roztok byla podle něj čísla srovnatelná nebo jen mírně horší.
Starostové a kraj ovšem právě zde volají po odstranění opatření a zprůjezdnění bypassu i pro osobní auta. Martina Šubrta z Ropidu to však překvapilo. „Pokud by došlo k odstranění, vytvoří auta ze Suchdola hrozen, přes který se neprokoušou ani příměstské linky. Budou ztrácet desítky sekund, projede více aut a zpoždění se na Vítězné nám ještě prodlouží,“ varoval.
Buspruh Evropská respektovanější
Měření proběhla i na Evropské, kde nově platí buspruhy celý den a byly upraveny před křižovatkami. I tam je podle Šubrta situace srovnatelná s loňskem.
„Tam jde o setrvalý stav. Ráno jsou rozdíly zhruba o 2 až 8 sekund nebo 2 až 10 sekund, což znamená, že ten stav je víceméně skutečně stejný,“ uvádí s tím, že se podařilo trochu vyklidit vyhrazený pruh vpravo tím, že je před křižovatkou Divoká Šárka ukončen a průběžně nepokračuje. Právě vyšší respektovanost buspruhu ze strany řidičů je podle něj důležitým úspěchem.
Obrovské kolony se tvoří zejména na Horoměřické směrem k terminálu Bořislavka. Tam však k úpravám nedošlo, čeká se na vybudování buspruhu. Připravuje se zadání výběru projektanta pro povolení stavby. Příští rok by měla proběhnout soutěž na zhotovitele a v roce 2026 samotná stavba. Zpoždění jsou tam nyní 600-900 sekund.
Na důležitém příjezdu do Prahy vznikne další buspruh. Starostové se dohodli na preferenci MHD
Delší dojezdová doba
S vlastním průzkumem zpoždění přišel i Středočeský kraj prostřednictvím své organizace IDSK. „Na rozdíl od dat Ropidu pokles zpoždění není zásadní a oproti srovnání s jarem je problém naopak větší – vidíme 50procentní nárůst zpoždění proti květnu a červnu,“ uvedl krajský radní pro dopravu Petr Borecký. Rozdíl je patrný hlavně u „trojkových“ čili regionálních linek.
„Vychází mi z toho, že nedošlo k výrazným změnám na jedničkových linkách ROPID. Na linkách trojkových došlo k prodloužení dojezdu a navíc se prodloužil dojezd individuální dopravy. Takže za mě ta opatření nejsou pozitivní,“ konstatoval Borecký.
Rozdíly v číslech Ropidu a IDSK vysvětluje Šubrt jinými úseky měření. „Kolegové do toho započítali zejména ve vztahu od Roztok a od Suchdola i úsek až na Vítězné náměstí,“ vysvětlil prodlužování celkových dojezdových časů.
Vjezd k náměstí však podle něj ovlivňují častější regulace v tunelech městského okruhu a v době měření stále omezený Barrandovský most, takže dopad na zpoždění tím pádem nesouvisí s opatřeními, které prováděla Praha 6.
Podle starosty Prahy 6 Jakuba Stárka jsou však opatření po vyfiltrování problémů v Horoměřické pozitivní.
„Z dat Ropidu a TSK jednoznačně vyplývá, že autobusy jezdí stejně nebo rychleji než v uplynulých letech. Cílem je dostat příměstské autobusy co nejrychleji ke stanicím metra. Tam, kde buspruhy jsou, to funguje a nyní se musíme zaměřit na místa, kde zavedeny nejsou,“ uvedl radní pro dopravu Prahy 6 Ondřej Matěj Hrubeš.
„Hovoříme jedním hlasem a společně se shodujeme na tom, že prioritou je, aby se autobusy dostaly na metro co nejrychleji. Středočeský kraj i Praha tak dostávají silný impuls k tomu, aby se projekty posouvaly rychleji kupředu,“ uzavřel starosta městské části Praha 6 Jakub Stárek.