První čísla: Budějovice se díky dálničnímu obchvatu zbavily tisíců aut
První motoristé na nově otevřeném obchvatu ČB (D3) 21.12. 2024. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Plynulejší provoz hlásí i budějovická MHD.
Plynulejší provoz hlásí i budějovická MHD.
Je jen otázkou času, kdy uvolněnou kapacitu ve městě opět zaplní místní, kteří zjistí, že jezdit autem po městě je najednou v pohodě a přestanou ho nechávat doma.
ono to zase takové terno nebude, nějaký nárust možný je, ale zásadní to nebude, ten, kdo chce jezdit, jezdí už nyní. Jistý nárust je v tom, že lidé prostě dojíždí za prací dál, nebojí se toho tolik jako dřív. Takže prostě jezdí… A když už mají auto, tak postě jedou i jinam. Nemůžete to srovnávat jak někdy před 40ti lety. Doba je jinde, stejně jako dostupnost auta
Něco podobného se děje celkem pravidelně. Můžu dát třeba příklad z Ostravy, kdy se před pár lety otevíral jihozápadní obchvat Poruby. Nejdříve se tranzit přes ul. Opavská a 17. listopadu vyklidil na obchvat a tyto ulice byly najednou volné. Dnes je ta situace stejná jako před lety, co se počtu aut týče.
to ale nutně nemusí být obchvatem, prostě potřeby lidí se liší a myšlení taky. A často neznamená, že se udělá obchvat a auta ze města zmizí. Ono je často problém, že v tom městě žije nějaké množství lidí ( a ne malé) a ty taky jezdí. Nedávno se otevřel obchvat Klatov, myslíte, že doprava ve městě jen malá? No není, místní frekvence lidí je velká, tranzit je spíš slabší, takže přes město stále jezdí víc lidí než po obchvatu protože jejich cesty vedou do města. V tomto přístupu má zásadní změnu hlavně obchvaty vesniček a malých městeček (např. někdy dávno… Číst vice »
Až bude nová dálnice zakreslena jako funkční i v mapách.cz, zvýší se využití. Minulý týden mne to podle map táhlo do Kaplice z Hluboké přes Litvínovice.
Nutno aktualizovat 😉
Pochopím stížnost na neaktuálnost nějakých map v systémech auta, aktualizacemi a celkový updates přes datovou simku tu nejsou dlouho a nemají je všichni… A neumět si aktualizovat mapy na mobilu? Těch problémů asi máte víc, ne?
On to spis myslel tak, ze opravdu mapy.cz v aplikaci (ne na webu) NEMAJI stale zakreslene nove dalnice. Podpora z mapy.cz porad tvrdi (uz mesic) ze to brzy bude.
Cili aktualizace je k nicemu :). Na druhou stranu, uz je to tak proflakle, ze snad ridici (z Cech) uz vetsinou vedi, ze tam ty dalnice jsou 🙂
Jestli není problém v tom, že někdy od listopadu je aktualizace offline map.cz jen za poplatek.
I bez poplatku muzete mit offline mapy. Navic ta aktualizace neni ani v online mapach. Proste pres aplikaci tam dalnice nejsou.
Já mám aktualizovanou verzi a dálnice tam je. Takže problém bude zřejmě mezi okem a displejem mobilu.
Diky, tak uz asi je to ok, nedavno jeste nebylo (primo z podpory na webu to potvrdili).
Jeden stát (pro drtivou většinu lidí Česko) je možno mít bez poplatku. Za další už je skutečně nutný příplatek
Problém je jinde, aktualizace. Režim letadlo a mapy.cz v off a dálnice je vidět dokonce tudy i naviguje. Nutno aktualizovat. Nebát se nové verze, kde free může být pouze jeden stát. Ps. ČR je jeden stát!
A vy nepoužíváte hlavu? Nebo jste snad dalším z těch, kterým navigace ukazovala „jeď po schodech“, tak tam pojedete….. 🙂
To je ale překvapení! Budete se snažit projet zasekanými Budějcemi, nebo raději po obchvatu?
Jaká bude ale skutečná redukce, nebude více lidí jezdit autem? Na to si budeme muset minimálně pár let počkat.
A z čeho soudíte, že jsou překvapeni?
V osobní dopravě začne více lidí jezdit autem. Nicméně nákladní dopravě by se nemělo skákání přes ČB vyplatit.
Obchvat je skvělý,ale co myslíte že se stane až bude placený….auta se vrátí zpět do města…
Jasně, do města se vrátí ta tranzitní doprava která přijela už od Prahy po placené dálnici 😀
Mimochodem nákladní doprava platí mýto na novém obchvatu už nyní…
Tomu nevěřím. To se týká jen pár aut, které z ČB nevystrčí nos a současně by jim D3 umožnila zrychlit jízdu
Jasně je deklarováno, že bezplatný zůstane.
D1 kolem Brna je taky zadara od Kývalky po Holubice, D46 kolem Prostějova totéž atd., protože takové ůseky slouží k odvedení aut kolem města. Takže si myslím, že i u ČB to Kuba nakonec uhádá. Na druhou stranu, pro auto co skrz město projíždí je to fuk, stejně se tam většinou po dálnici dostanou, tudíž mají zaplaceno.
Buďme rádi, že cena dálniční známky pro osobní vozidlo je v cenové relaci nádrže na benzín. Proto mi dnes nějaké výjimky přijdou bezpředmětné. Až se bude platit mýto výkonově, pak ta osvobození kolem měst dávají smysl. Tyhle debaty na výjimky stoji akorát energii, která by měla být věnována palčivějším problémům.
Na tohle bych vám dříve odpověděl: „Buďte rád, když vám lupič ukradne jen sto tisíc; taky vám mohl ukrást milión, případně vás i zabít.“
Ale teď to konečně (!!!) vypadá, že do těch dálnic nějaké peníze opravdu jdou. To se hned na tu dálniční známku nahlíží pozitivněji.
Myslíte, že těch pár kolenovrtů, co to budou objíždět městem se nějak výrazně projeví v těch tisících transitujících. Neprojeví.
😏Tak doufam, ze ve meste dojde k premene nejakych autopruhu na pruhy pro MHD, cyklistiku, pesi dopravu – nebo budou doplneny stromy.
🙁Protoze jinak to skonci jako v Cesku vzdycky. Postavi se drahy okruh – nejaka auta se na nej presunou. Ale v centru se bude jednat jen o male zlepseni kvuli narustu aut a dopravni indukci… A protoze dost lidi se rado projizdi pres mesto, kdyz usetri jen par minut…
Ano, také doufám. Výstavba okruhů/obchvatuů má smysl, ale musí se zavést příslušná omezující opatření ve městě, jinak dojde k nárůstu dopravy víceméně do stavu před investicí a skoro nic se nezlepší.
Přesně! Např úprava před nádražím, tam ta “magistrála”určo potřeba není.
Předpokládám, že přednádražní prostor projde nějakou úpravou nejdříve po zprovoznění tunelu pod nádražím.
A ještě zrušili podchod.
Je opravdu příjemné, stát v davu u semaforu, nic kolem nejede a Vy stojíte a stojíte a čekáte na zelenou pro chodce, která se objeví na pár vteřin.
Já myslím, že ano i ne. Je asi dobré v nějaké míře uvažovat nad tím, že pokud bude dálniční obchvat města z nějakého důvodu mimořádně uzavřen, tak je jasné, že původní trasa se stane trasou objízdnou. Takže si myslím, že humanizace s rozumem.
Jezdím v čb denně a úbytek aut je opravdu znatelný 👍
Na D55 totéž… než ji v lednu zpoplatnili. Totéž pár let zpátky.
Co je na D55 zpoplatněno? Obchvat Otrokovic? Jinak si myslím, že pro obyvatele Uherského, Hradiště, Kunovic a přilehlých vesnic je to kolosální zlepšení.
ČB se zbavily? To jich tisíce sešrotovali? Nemyslím si, pouze dopravu koncentrovali a přesunuli o 3 km vedle.
To opravdu nechápete rozdíl, když auta jedou místo přes město po dálnici?
České Budějovice jsou město. Víte, co to je město? Víte. Tak. A tím městem projížděl veškerý tranzit na Linec. Víte, co to je Linec? Inu, Linec je také město. A teď postavili silnici okolo těch Českých Budějovic a tranzitující auta se přesunula tam. Takže České Budějovice se těch tranzitujících vozidel zbavily, protože ta vozidla projížděla dříve městem a nyní již tím městem neprojíždí. Je vám to už jasnější?
Ony veškerý sčítání budou naprosto irelevantní, dokud nebude hotová severní spojka. Pro spoustu lidí je po otevření D4 výhodněji cesta přes Příbram místo přes Tábor. Jenže tam je doprava stále svedena do města. No nic, nezbývá než doufat, že to někoho trkne a bez poplatku bude obchvat nejen letos.
Já si stejně myslím, že D3 a jedna/tři tak trochu vede. Bene si blbé, ale zase kolem ČB projedete ani o tom nevíte…
Stále vede, ale to vedení není tak velký. Například ve špičkách na nuseláku se mi vyplatí jet přes Příbram
tak samosebou záleží odkud/kam člověk jede… může záležet na aktuální situaci . Ale pořád D3 je dálnice první třídy narozdíl od D4 (z části bývalá R4)
Vy jste taky jeden z těch co mají vsugerováno, že každý kdo jede do ČB jede z Prahy. Máme tu i jiná města, jiné dopravní proudy
A nejste vy jeden z těch, co za vším vidí spiknutí pražské kavárny? Drtivá většina obyvatel ČR žije na východ od Prahy. Pokud někdo, kdo žije ne východ od Prahy, jede do jižních Čech D4 opravdu nepoužije.
Mě to jako Budějčákovi nemusíte říkat. Můj komentář směřuje právě na proudy od západu po I/20 nejen od Prahy, ale od Prachatic, Písku, Strakonic a Plzně na jih
Já jsem s dálnicí zatím spokojený. Dřív jsem přes lidickou a mánesovku jezdil do práce okolo osmé hodiny 40 minut. Dnes jezdím po dálnici a mám to za 20, přestože je to zajížďka. Dřív byl úsek od boršovského kruháče ta rychlejší část, dnes je to naopak 🙂 Ješte by mohla z tunelu zmizet ta osmdesátka.
Škoda, že na bezpečnost silničních tunelů nejdou lidí od železničních přejezdů
všimněte si obecně, na čem je založena hlavně stavba (a ekonomika) silnic. Na tom že škodí! Takže vyasfaltujeme další plácek, aby silniční doprava přesunula škodění jinam.
To víte, není to tak vidět, nepůsobí to přímo na obyvatele ČB, tak si představují, že problém vyřešili. Pouze ho přesunuli a ty emise z aut jim vítr stejně donese do města. Už se těším, až za 10 let budou nadávat, proč obchvat ČB nepostavili jako šestipruhový, který by jistě dopravu vyřešil.
V ČR obecně převládá západní proudění. Takže v ČB vydělali dvakrát – nemají auta ve městě a dálnice je položena východně od města, resp. jeho převážné části.
Myslím že kromě vás je každému jasné, jak obrovským způsobem se emise sníží pokud auta kolem měst jen proletí ustálenou rychlostí, oproti postávání, rozjíždění a brzdění na 15 semaforových křižovatkách cestou.
A zrovna ČB jsou městem semaforů. Od nemocnice do Nemanic pokud jedu výjimečně MHD tak projíždí kolem cca. 20 semaforů. Umíte si představit, co se dělo, když chytne na všech červenou (naštěstí se mi to stalo asi jednou) 😀
Škodí i Váš příspěvek.
Čím škodí, prosím?
Tim, že ukazuje že v ČR žijou hlupáci.
A v čem je můj názor hloupý?
Ještě řekněte, že silniční doprava v těchto objemech v obcích prospívá.
Proto se staví dálnice, aby se přes ty obce nejezdilo. Vrať me se zpátky do jeskyň a nebudou žádné objemy. Budete spokojený ?
To jste ale nerozporoval můj příspěvek, že ekonomika a stavba dalších silnic je založena na tom, že silniční doprava škodí. A pak ještě obecně dodám, že další stavby mají spíš kladnou zpětnou vazbu, že itenzita škodění neklesne, ale přesune se jinam.
Obecně píšu na více místech, že by si škody měla silnice víc zaplatit. A pokud budou ty objemy potřeba, tak alespoň bude za co postavit ty dálnice.
Tím, že píšete pravdu. To spousta lidí nesnáší.
Takže řešením je nechat jezdit tranzit přes město?
Řešením je podpořit alternativy, aby stále jen bezmocně nepokulhávaly za auty. Od minimalizace přepravních potřeb po jejich směrování na efektivnější prostředky. Proti čemuž jde ono „více lidí bude jezdit auty“…
Nic takového v komentáři nebylo.
Řešením je omezit tu všeobecnou podporu aut. Třeba by vás pak napadlo, že neexistuje jediná alternativa k cestě autem po obchvatu, a to cesta autem přes město. Že těch alternativ je daleko víc – akorát nezahrnují jízdu autem, takže vás nenapadly.
Samozřejmě, že nejsem příznivcem současného množství silniční dopravy. Sám auto nevlastníma pro krátké i dlouhé cesty využívám veřejnou dopravu. Nicméně je nutné přijmout fakt, že auta a kamiony tu prostě jsou a budou. A pokud si můžu vybrat, jestli budu kamion poskakovat 0-30-0-30 po městě, nebo pojede 90 kolem, nepotřebuji k tomu ani své vzdělání, abych měl jasno.
PS: pokud vnímáté dálniční obchvat jako škodící, pak raději to zařízení, ze kterého píšete příspěvky, nezapínejte, je to zbytečná energie, která někde někomu při výrobě může škodit…
Je a bude, takže aby nám nepřerostla přes hlavu, tak by to chtěo větší mýto (do měst), ze kterého by se ty obchvaly platily. A podle mě je třeba spousta vedlejších silnic ve špatném stavu, tam by to taky chtělo něco dát krajům.
Ad. P.S.: Dálniční obchvat nevnímám jako škodící, ale obecně silniční dopravu a její princip si vynucovat stavby pomocí škodění.
Internet není energetický neutrální, škodíte tedy životnímu prostředí.
A v Americe bijou černochy.
Svatá pravda
Jasně, takže to měli nechat přes město. Budíček sedíte si na kabelu.
Postavili si ve městě silnice, ale jezdila jim tam auta. Ta bylo město rádo, že se jich zbavilo..
Dovoluji si podotknout, že princip osidlování byl opačný. Tak jako osady a vesnice vznikaly podél vodních toků, tak města a hrady vznikaly na významných křižovatkách cest a silnic. Dnešní člověk neznalý historického kontextu se diví, že mu skrz město vede hlavní tranzitní spoj k sousedům. Jenže ta silnice je hlavní důvod, proč to město vůbec bylo postaveno…
(Tím nechci říci, že se nemají stavět obchvaty, naopak, dnešní doba si to už žádá jinak.)
Měli třeba vybírat mýto, neměli se zkapacitňovat příjezdové komunikace z okolí.
Všimněte si obecně, na čem je založen váš komentář. Na tom, že jste nikdy nejel po E55 před otevřením obchvatu/dálnice a nešel přes centrum ČB.
Proč nyslíte, že nikdy?
Je ale pravdou, že jsem Budějicema primárně projížděl vlakem.
Ta intenzita provozu v centru je dána podporou výstavby silnic okolo (např D3, I/34, I/20), kde taky předtím silnice škodila. A taky je to dáno malou cenou mýta a dálniční známky.
To snad musí být dezinformace🙂 Podle místních indukcionalistů mělo přece aut naopak přibýt, vždyť obchvaty a dálnice prý nic neřeší a jen všechno zhoršují. Nebo že by ne?
nezertujte. o zakladnim kameni indukcionalismu se nezertuje.
budete oznacen za plochozemce (naucili se novy pojem – cením) a voodoo panence s vasi podobou budou poustet co2 do obliceje.
Přesně, podle indukcionářů musí taková nová dálnice prakticky zachránit český autoprůmysl – lidí si musí nakoupit spoustu aut, aby tam mohli znova stát v koloně
Počkejte za pár let a uvidíme. Zatím je příliš brzo a doprava se ještě plně nezpůsobila.
A? Takže abyste mohl porovnávat za pár let, máte někde odložený duplikát Budějovic bez dálnice? Pokud ne, jedná se o účelové kalkulace ve stylu co by kdyby.
Duplikát Budějovic nemám, ale mám spoustu příkladů ze světa, kde navýšením kapacity silnic došlo k nárůstu počtu automobilů, tedy k dopravní indukci. A nemyslím si, že zrovna Budějovice by byly něčím výjimečné, aby se totéž nestalo i zde. Nicméně musíme počkat a uvidíme najisto
A jak víte, že to bylo navýšením kapacity silnic?
Třeba proto, že počet automobilů vzrostl rychleji než počet nových obyvatel v dané oblasti. Dopravní indukce je dobře zdokumentovaný a popsaný jev a můžete se ho snažit zpochybňovat sebevíc, ale nepovede se Vám to.
Ale to roste i když se žádné nové silnice nestaví.
Ano, NĚCO jako dopravní indukce v NĚKTERÝCH případedh funguje, nicméně zhusta se používá jako univerzální argument proti stavbě jakékoli (silniční) dopravní infrastruktury a to je prostě mimo.
Představte si, že mám 2 auta a ještě motorku. A nejednou jsem s nimi ještě nejel 😀 Aneb kouzlo statistiky, před půl hodinou jste snědl půl kuřete 🙂
Já ale nikde netvrdím, že s nimi má někdo jezdit najednou. Vaše logika nedává smysl.
Nemáte? Já mám. Co třeba tady? https://mapy.cz/zakladni?x=17.7317756&y=49.5631288&z=15 Hranice (na Moravě), než se postavila D1, všechno jezdilo po I/47 přes Hranice, Slavíč, Lipník. A ještě před rokem 2000 se jezdilo ne kolem Lipníka, ale přes, po jednosměrce, co vedla kolem dokola centra, pak nahoru na most přes koridor a přes Dolní Újezd, Skoky a Staměřice. Už je to spousta let, jak to, že nic z toho není naprosto zasekané indukovanou dopravou? V Lipníku chcípl pes, centrum je naprosto na pohodu průjezdné, tu jednosměrku tam nějak částečně zrušili, přes Hranice je to taky prázdné, a zpomalené, kruháče jsou tam naprosto v klidu,… Číst vice »
Opravdu chcete srovnávat Hranice na Moravě, kde je sotva 20 000 obyvatel, s Budějovicemi? Tam samozřejmě není taková poptávka (po práci, vzdělání, kultuře atd.) a lidé tam budou mít jiné dopravní návyky než v krajském městě.
„Vyindukované miliony aut denně“ si prosím podsouvejte někomu jinému. O takových-s prominutím blábolech-se s Vámi odmítám bavit.
Aha, takže tady indukce nefunguje, ale v Budějovicích bude. Sice to nemáte čím podložit, ale bude, protože to je přece jiná situace…
Mícháte hrušky s jablky a ještě tvrdíte, že když jedna hruška není červivá, tak ani jablko nebude červivé.
Dopravní situaci v Budějovicích ani v Hranicích podrobně neznám, nicméně tvrdím, že teprve čas ukáže, jestli dojde k nějakému nárůstu dopravy či ne. Byl bych rád, kdybych se mýlil a k nárůstu nedošlo.
Jen jsem svými komentáři chtěl upozornit, že komentáře vymezující-se vůči dopravní indukci, kterých je zde plno, mi nepřipadají vždy racionální a někteří jejich autoři, dle mého názoru, nemají úplný přehled o diskutovaném tématu, takže vkládají do úst myšlenky, které nikdo nezastává.
Nárůst aut není novou dálnicí, ale tím, že bohatneme a víc lidí si koupilo auto a nebo další. Chvete zakazovat?
Já snad někde někomu něco zakazuji?
Tyhle příklady ze světa jsou ale často ideologicky pokřivené. Třeba jsem četl něco od Auto-Matu, že v Praze po otevření Blanky stoupla díky indukci doprava. Jenže oni nepočítali počet vozidel, který se dá na komunikacích lehce spočítat a ověřit, ale začali používat pro srovnání množství vozokilometrů najetých po Praze. To už je ale naprosto jiná veličina, kterou nikdo nedokáže změřit ani ověřit, všechno jsou to jen odhady. Zatím nikdo nehlásí počet kilometrů najetých po městě/mimo město nebo dokonce po jednotlivých ulicích. Ve skutečnosti nikdo ani nehlásí počet najetých kilometrů celkově, a tak není žádný relevantní zdroj dat. Takže jen z… Číst vice »
Jo, pár let… To porovnání třeba s odstupem 5-10 let taky naprosto ignoruje růst životní úrovně obyvatel, počtu aut a nebo i novou výstavbu (stěhování do měst), použiti navigací a být on-line… Betere si jen jeden atribut a to, že někde přibyla či ne nová komunice. Bravo!
Ne, neignoruji růst počtu obyvatel. Myslíte si, že celá indukce neexistuje, protože někdo do uvahy zapomněl zahrnout počet obyvatel? To asi ne. Troufal bych si tvrdit, že odborníci, kteří se jí zabývají asi mají větší znalosti než Vy i já a na takové věci si dají pozor.
A 5-10 let opravdu není „pár let“, o kterých píšu.
Přesně jak píše Toada, počkejte pár let 😉
Na co?
Ano, v krátkodobém horizontu zlepšení – přesun aut do neobydlených oblastí. Po nějaké době ucpání a znovu návrat auto do sídel. Taková D0 a D1 u Brna měla všechny spasit, ale teď tam jsou denodenně kolony a auta jezdí opět skrz obce. Tedy potvrzení teorie o dopravní indukci. Zdraví zastánce zdravého rozumu.
D1 u Brna co byla dostavěna v roce 1980. Jo tak ten byl dobrej.
A za tu dobu se již bohatě stačila projevit dopravní indukce. ČB to čeká v roce 2050.
Indukce existuje, ale tak dlouhoby jev jako 1980-2025 je hlavně obecný nárůst dopravy, v případě D1+D2+D52 je to umožněno ještě vetsim narustem tranzitu. Indukce byla třeba v Praze kde po otevření jižní D0 byla i nadále podobna intenzita na jizni spojce, jen zmizely kamiony. Najednou to bylo rychlejší po uvolnene jizni spojce než odjíždět kdovi kudy… Každopádně v případě Budejovic diky indukci dojde k mirnemu narustu intenzit pres mesto, protoze tam uz nejsou kolony a kamiony, ale na dalnicnim obchvatu fakt ne, nebo jen minimálně. Je naprosto mimo realitu uvaha ze by obchvat Bidejovic mel nekdy kdykoliv kapacitni problémy, obzvlast… Číst vice »
Teď jsou před Brnem dennodenně kolony kvůli zúžení, které je tam, světe div se, kvůli rozšiřování. Kolony při čtyřpruhu byly jen v případě nehody a ty se stávaly kvůli hraniční kapacitě.
Jo tak to máte špatnou paměť, dlouhé kolony bývaly jak na D1 od Prahy kvůli kapacitnímu hrdlu ktere se ted rozšiřuje, na D2 bývaly také kvůli již absolutně nevyhovujícímu křížení D1xD2, no a na D1 od Vyškova kvůli kapacitnímu hrdlu mezi Rohlenkou a Brnem-východ… Rekostrukce ten stav jenom zhoršila
Super řešení…nestačí to? Postavte další pruh. A pak další a další a další…ono to někdy stačit bude, že? 😀
To je dost špatný příklad.No kolem Brna byly kolony i když se nic nestavělo.Od začátku to kolem Brna bylo poddimenzované a staví se stále jen kolem Prahy a v Čechách. Dálnice z Brna do Vídně v nedohlednu…
Já nevim, jste opravdu …. a nebo to jen hrajete?
Obchvat zcela jistě smysl má, pokud byste se zajímal o argumenty „indukcionalistů“, tak byste si ani nemyslel, že tvrdí opak. Problém je v tom, když se po otevření obchvatu neupraví stávající komunikace ve městě a zůstanou tam mnohaproudé široké silnice s pro chodce a cyklisty velkými a nepříjemnými křižovatkami. Pokud tedy obchvat plní svoji funkci, je na čase např. zrušit MÚK Litvínovické a Mánesovy, zúžit a zcivilizovat ulici Nádražní apod., aby z toho město opravdu něco mělo. Pokud se tak nestane, tak opravdu budou ČB za 20 let tam, kde byly před obchvatem, tudíž obchvat nepomůže ničemu (minimálně co se… Číst vice »
Hloupé, dopravní indukce se neprojeví hned.To byste ale nesměl být ignorant.
A hlavně ono odečítání počtu aut na dálnici od původního počtu aut přes město jakožto přínos dálnice, při němž se však nebere v úvahu, že ve městě mohly přibýt jízdy autem, které tam předtím vůbec nebyly, protože pro ně nebyla kapacita. Ovšem, i toto se nemuselo projevit dosud. V Praze už se podobný jev, navzdory jeho zakrývání mimoběžnými argumenty, vyskytuje po několik desetiletí. Ono se té kapacity totiž hned využije, a „co byste dnes dělali bez těch dálnic“, že…
Počkejte na data z 1.7.2028.
Váš argument je na stejné úrovni, jako kdybyste tvrdil, že Země nemůže být kulatá, protože to by kolem Austrálie nemohl být oceán, protože by z něj voda vlivem vytekla dolů. Dopravní indukce je jev, který je vysvětlen teoreticky a byl mnohokrát v praxi pozorován. Není to však jev, který by se výrazně projevil v řádu jednotek týdnů. A hlavně dopravní indukce nevylučuje, že se v některých místech intenzita dopravy nesníží – to už by to bylo hodně špatně naplánované. Dopravní indukce říká, že se celkové množství dopravy (daného druhu) v dané oblasti zvýší. Mimochodem existence dopravní indukce triviálně plyne z… Číst vice »
40 let zpoždění.
Ale mají to. Nicméně jako cestující na trati 300 soucítím.
Vždyť přece můžete po prodloužené D1 od Brna až do Přerova, ne? 😉 Lidem, jimž „rovnání“ na 200 km/h vezme zastávku, bude nadále sloužit akorát nějaká místní silnice (možná i pro auto). Ještě tedy štěstí, že nevybrali variantu s většími odsuny, ač tedy to Brno hl. n., pokud se „podaří“, no… O dopadech kombinace místní a dálkové dopravy při té rychlosti nemluvě.
Uuu, po dálnici kolem krajského města projede až 11500 aut denně. Zatímco po I/43 projede denně až 23 000 aut po obyčejné silnici kolem domů…obyvatelům Budějovic to přeju, ale byl bych rád, aby se stavěly úseky, které jsou potřeba a ne napr. D6 k hranicím.
Souhlasím, zrovna dostavba D6 z Chebu na hranice je zbytečné politicke gesto…, jen taková drobnost, teď 23tis je na I/43 jen po odbočku na Blansko v Lipuvce, kam odbočuje třetina aut. Ono i po výstavbě „dálnice“ I/73 bude mezi Brnem a Lipůvkou provoz klidně 15tis, ale bez tranzitní dopravy a té co pojede dále za Černou Horu. Každopádně je tu vic takovych případů ktere se moc neřeší, třeba I/38 od Čáslavi po Kolín je provoz 22tis a dvojnasobne mnozstvi kamionů oproti I/43.
Ano, u nás se pořád staví se podle politických zadání a ne podle dopravních intenzit. Jinak by už dávno byla u Kolína silnice 2+2, a třeba kolem Chomutova nebo Nedakonic by místo současné dálnice bohatě stačila 1+1.
Dálnice je naplánovaná na hranice, jaké gesto? Bude hotová a stavět se bude jinde. Proč to vadí? Peníze a kapacity staveb se neohrozí a chráně né to tam není. Takže asi závist.
No jo, ony „jedničky“ už nevoní, bez autodráhy nejedeme…
Přes 25 tisíc aut jezdí i tady v Praze po obyčejné 1+1 městské silnici, s přechody se signalizací i bez signalizace. To nic není.
Doufám že se časem zruší nesmyslný tunel Pohůrka a bude nahrazen zářezem se 130 km/h tak jako zrušili tunel v Chocni a nahradili zářezem
Tak tady není co dodat…
Úplněk už byl, erupce na slunci nejsou, houby momentálně nerostou, čím to tak asi může být???
Vy tam v tom místě asi nebydlite, co?
Mohli rovnou zrušit ČB a postavit tu dálnici rovně po vzniklé pasece. Mohl byste pak jet 150 a to se vyplatí
Co tak podívat se za hranice. Jak se to tam dělá. Třeba Rakousko?
Jak se to tam dělá? Tam nemají tunely? Nebo máte na mysli omezování rychlosti? Tak jsou na to odborníci.
Buďte v klidu. To se nikdy nestane. Ale máte plné právo doufat.
No zrovna v Chocni by stálo za to, až tím zářezem jednou protáhnou čtyři koleje (dvě na starou trať pro místní a dvě na novou pro dálkové vlaky), ten zářez zastřešit a umožnit po desítkách let opět přímou cestou po hřebeni, bez této zbytečné bariéry. To tunely v rovině pro auta, aby neobtěžovala ty, kteří jinak silnice vítají, jsou jiná věc – jakkoli i tam by se slušelo ty možnosti k překonání mít.
Doufám že se dožijeme hlavně čtyřpruhu až na Písek protože jedině pak bude efekt 100%. Teď než bude D3 přes Posázaví bude většina řidičů z Prahy jezdit přes Příbram a teda pak stejně bude muset přes Budějovice
Stačila by D19, vzala by dopravu Plzeň – Brno mimo Prahu a zároveň Plzeň – Budějice a Brno – Budějice přes Tábor. Oddechlo by si hned několik jedniček včetně I/20.
Není dokončený ani základ. Možná později.
Jestlipak se RSD pochlubi i po par letech provozu, ze v Budejovicich nic neubylo, ze naindukovana doprava vyrovnala ubytek dany dalnici.
Indukce. A je to tady. Čekal jsem, který odborník s tím přijde.
Indukce na Budějce nebude zdaleka tak silná jako indukce na Prahu (kde její potenciál je v podstatě v našem časovém rámci bezlimitní), protože Budějice z důvodu mnohem omezenější nabídky nejsou ani zdaleka takový atraktor, nemají ani zdaleka takovou spádovou oblast a tudíž ne takový potenciál růstu místní dojížďky, ale to neznamená, že žádná indukce nenastane.
Nastane, protože Budějice atraktor jsou, a můžete stokrát tvrdit že ne. Váš postoj je na úrovni “země je placatá”, jinak řečeno tímto sarkasmem ze sebe jen děláte hlupáka.
Pro hlupáka je každej hlupák, že?
Jste dobrej, máte to vyšpekulovaný skvěle… 👍
Já vám nevím. Jsem elektrotechnik a tu cívku tam prostě nevidím. Fotky procházím po páté….
No jo, tak jestli si jako elektrotechnik dokážete představit jen tu elektromagnetickou indukci, tak to je pak těžké… Ale slovo indukce se používá třeba i v matematice, v medicíně…
Pokud náhodou ještě neznáte – existuje volně přístupná encyklopedie, jmenuje se Wikipedia, zkuste se na heslo indukce podívat do ní. Myslím, že by Vám toohlo rozšířit obzory…
Pokud to měl být pokus o vtip, tak se moc nepovedl. Pokud ne, tak si prosím zjistěte, že kromě elektromagnetické indukce existuje i dopravní indukce a matematická indukce, a podobné komentáře si pak můžete ušetřit.
Elektrotechnik vysvětluje odborníkům, jak funguje doprava. Český internet v kostce.
Ten odborník je tady jako kdo?
Asi tak. Jestli jsem se někoho dotkl, tak sory jako. Pochopitelně jsem objasněn i s jiným druhém indukce 🙂 jen jsem se snažil reagovat na příspěvek stejně relevantni/kvalitní odpovědí.
Každý kdo má v zadku otvor hovoří o špatné dálnici. Všichni po ní přijedou a před tím asi ne? On si každý kupuje auto jen kvůli dálnici, že? Postavíme dálnici a bude indukce. U Brna jsou zácpy jen kvůli dálnici. Jinak zboží pojede po železnici? Nebo vůbec nepojede? Nenechte se vysmát.
Ale jistě, že je tu vazba mezi možnostmi a řešeními. Představa, že každý chce jet nebo vézt něco jedině autem a jinak ne, je dost zkreslená. Doprava je jen jedna, váže se i na plánování funkcí v území, na hospodaření, omezení vyplývající z jiných zájmů apod., a pochopitelně na nabídku infrastruktury. Že můžeme pro jeden parametr obětovat vše ostatní, ještě neznamená, že to máme dělat. Zpravidla je to dlouhodobě nejhorší řešení.
Jo tak když si Budějovice tam nechají tu velkou silnici, budou tam jezdit auta, kdo by se divil?
No to už je skoro moc. Toto není eko blábol stránka. Je o dopravě. Indukce je na kamnech a dálnice jí rozhodně netvoří. Chci jen projet k moři mimo ČB a choré mozky volají indukce. To je fakt k zmagoření.
Nastudujte si významy cizích slov, možná i než budete chtít jet k tomu moři jak jinak než autem, než začnete psát něco o „eko blábolech“. A můžete pokračovat studiem právě té dopravy, jevů s ní souvisejících, a dopracovat se až ke vzájemným vztahům dějů v prostředí. Ale chápu, zanadávat si na „odborné stránce“ je jednodušší. A uznávám, sám k tomu mám někdy sklony, ono vzdorovat osobním útokům, když nejdu s proudem, dá zabrat.
Doporučuji zvážit přestěhování do Benátek, tam vám bude lépe a hlavně po psychické stránce se vám uleví.
Myslíte Benátky s davy turistů, kterým hrozí zaplavení v souvislosti s ohříváním prostředí, nebo Benátky nad Jizerou, kolem nichž byla protažena dálnice a kam byla zrušena vlečka, takže i tamní továrna už generuje leda další jízdy kamionů? No, možná bych věděl o jiných adeptech na stěhování, v těchto případech – ale já nikomu neříkám, že má jet jinam, když to tu chce zachovat alespoň v některých ohledech příjemné. 🙂
uz byla indukceeeee?
aaa, byla. indukcionisti nikdy nespi.
Jistě, plochozemče.
Ta se zpravidla dostaví do několika měsíců/jednotek let. Ještě je příliš brzo dělat závěry.
Nene, první týden provozu je jasné ekvilibrium a to se přece nikdy nemůže změnit…
Ony se tam ty auta zase vrátí. Dopravní indukce je sviňa.
Jakože ti, kteří jedou okolo ČB pojedou schválně skrz město? To asi ne…
Tak indukce nefunguje. Po meste zacnou jezdit lide, kteri doted nejezdili. Treba nakupovali bliz bydlisti, aby nestali v kolonach, a ted radeji zajedou do jineho obchodu dal. Nebo si vyberou jinou skolku, skolu, sportoviste, zamestnani, ktere drive ani nezvazovali, ale ted bude casove bliz. Nebo presednou z autobusu do auta, protoze se to najednou casove vyplati.
MHD bylo stejně pomalé jako Iad tam ten přesun nehrozí. Nové cesty autem asi jo, ale tam je hlavní pokles náklaďáků a tam moc indukce do města nebude, na dálnici asi určitě že se tam přesunou navíc jiné trasy co teď jezdili třeba přes Rozvadov.
Nebo v tom autobusu zůstanou, protože zjistí, že se to taky vyplatí, protože ten autobus už taky nestojí v koloně. Já bydlím v Hradci Králové na výpadovce na Brno, ulice Brněnská/Holická. Po otevření dálnice na Olomouc tam zmizelo 98% kamionů. A žádný nárůst osobních se nekoná. Nejvíc aut samozřejmě jezdí ráno a odpoledne z a do práce. To je všude, jinak po městě pohoda klid. Trošku teda křižovatka Mileta, ale tam to díky dálnici už taky není žádná hrůza. Jen provoz na Třebechovice, tam se čeká na severní tangentu. Pak už bude Hradec město duchů.
To skoro vypadá tak, že se těm lidem zvedne kvalita života. To je hrozný.
To mi podsouvate neco, co jsem nerekl. Cilem sdeleni bylo, ze prazdne silnice vam ve meste vzdy vygeneruji novou dopravu a po nejake dobe uz zas tak prazdne nebudou. Je jen otazka, jestli se to zastavi na jeste unosnych cislech, coz bych Budejovicim pral, nebo to preroste do stavu jako pred dalnici.
Jasně, desítky milionů nových aut v Budějovicích už zítra, co? Každý obyvatel, včetně dětí a batolat bude řídit sto aut naráz, jenom proto, aby mohl indukovat.
Nikdo nemluví o nových autech, ale o nových cestách autem.
„vždy“ je nesmysl.
Ale v praxi je to v ČB jinak. Teď jsou dřívější tranzitní silnice tak nějak normálně plné, dříve byly ucpané a s kolonami. Navíc jde polovina odlehčené levobřežky napříč hlavních směrů městské dopravy, takže indukce určitě nějaká bude, ale otázka je, zda bude dostatečná na to, aby byla zaznamenatelná.
„Treba nakupovali bliz bydlisti a ted radeji zajedou do jineho obchodu dal. Nebo si vyberou jinou skolku, skolu, sportoviste, zamestnani, ktere drive ani nezvazovali, ale ted bude casove bliz. Nebo presednou z autobusu do auta, protoze se to najednou casove vyplati.“
Hmmm, takže to jsou všechno příklady lidí, kterým obchvat po dálnici zlepšil kvalitu života. Tak proč jim to nepřejete?
V principu na tom není nic špatně, ale když bude většina lidí jezdit po městě autem, tak se celková kvalita života obyvatel zhorší (oproti stavu, kdy by tam jeli mhd, pěšky, na kole, jeli do bližší destinace nebo nejeli vůbec).
O ČB víte zjevně kulové. Hlavním problémem byl tranzit kamionů. Ten úplně zmizí po dokončení severní spojky a žádná indukce osobáků nemůže způsobit to, co dříve kamiony.
A železnice v nákladní dopravě furt nic? Jako jestli kvalita života = více jízd auty a přesun z menších místních obchodů do hal řetězců, tak nevím, zda jsme už dostatečně dospěli… Vytváření vnitřních periferií a stálé zvyšování spotřeby bych za zvýšení kvality nepovažoval, leda kvantity. Množství a jakost jdou dle zkušeností naopak zpravidla proti sobě…
Proc myslite, ze jim to nepreju? Ja konstatuju, ze se to stane. O tom komu co preju jsem nic nepsal.
Ano nejprve si projedou dálnici, pak se vrátí a vezmou to přes město. Jak jinak, že?
Oponenti nám chtějí naznačit, že máme chodit pěškobusem a nebo drahým busem, ale co když jsme staří a neujdem to a nebo tam bus nejede? Používám auto tak jednou týdně, ale jsem rád za dálnice. S indukcí jděte někam.
Ty FrenkyUL, zacni prosim te premyslet racionalne jako clovek moderniho typu Homo Sapiens. Neco si o te dopravni indukci nacti. Treba na tady internetu je o tom spousta informaci 😉 Ba dokonce ti verim Franto, ze zvladnes selektivne tridit informace podle puvodu zdroje, abys treba nezabloudil na nejake fosilni fora koncernu typu Shell apod. kteri jsou v konfliktu zajmu. Nez tady budes zase zasvinovat diskuzi svymi subjektivne zabarvenymi dojmy, radsi stahni ocas do svy boudy nekde v tom Ustu a jednou za ten tyden se projed na tu chatu, abys tady zase mohl placat Jsem osobne pro nejrychlejsi dokonceni vsech… Číst vice »
Pokud opravdu potřebujete jet autem, tak pro Vás samotného bude výhodné, když na silnici nebudou lidé, kteří autem jet nemusí. Takže čím více lidí jede v mhd, na kole či pěšky, tím lépe pro řidiče. Dobře se to ilustruje na USA a Nizozemsku. V Nizozemsku staví oddělené cyklostezky a omezují vjezd do center měst pouze na určité části dne. Silnice jsou stavěny tak, aby byli přirozené po nich jet předepsanou rychlostí a třeba v Amsterdamu je kromě hlavních tahů plošná 30km/h. Je to příjemné jak pro chodce a cyklisty, ale i pro samotné řidiče aut. Doprava je plynulejší. A například… Číst vice »
vyvozování konkrétních závěrů z obecných tezí bez znalosti místních poměrů je rozhodně větší sviňa, než všechny indukce dohromady, které jaksi nepočítají s tranzitem.
A teď česky a k věci: E55 a Budějovice blokovaly projíždějící (často zahraničí) kamiony které prostě budou jezdit už navždy po dálnici a ne přes město. Indukce my ass.
Navždy, po dálnici a nikdy jinak. No jo, no, kdo chce kam… Jako záplata nalepena, to bezesporu, ale řiť si raději nechte v řiti, a myslete, co s tím dál. Jádro problému pouze přesunuto, žel.