První čínské trolejbusy prorazily do Evropy. Bukurešť nakoupí 22 parciálních vozů Yutong
Čínský bateriový trolejbus Yutong U12. Zdroj: Anadolu Automobil Rom

Dvanáctimetrové trolejbusy Yutong U12 mají kapacitu 93 cestujících.
Čínské autobusy King něco na Kypru, věčně porouchane, ani technici vyrobce to nedali dohromady. Interier nepohodlny a laciny, tedy rychle degradujici.
Jedině dobře, JSV ať jde ke dnu….
Tak co na to říct, nikdo soudný nemá radost z číňanů v Evropě. Ale ignorací, tolerancí monopolu, který tady máme, a obcházením pravidel (viz zmíněný Zlín, ale příkladů je celá řada, Teplice, Budějovice…) jsme si to způsobili sami. Za chvíli budeme rádi, když bude Číňan schovaný za nějakou evropskou značku (například zmíněný Ikarus), abychom si mohli lhát do kapsy, že to je naše.
Na druhou stranu jako zastánce trolejbusů coby nejefektivnějšího elektrického prostředku veřejné dopravy jsem rád za každou konkurenci, která povede ke snížení cen. Rozhodně lepší, než aby to nenažranost monopolu přisátého na evropské dotace pohřbila trolejbusy definitivně.
Divím se, že Bozankaya taky nezkusí založit evropskou pobočku, resp. alespoň dealera, jako Yutong. Podle ČS Dopraváka jsou navíc Číňani schopni (minimálně formálně) plnit i podíl zapojení evropských výrobců, to by pro Bozankayu nemuselo být též složité.
Z vstupu čínských výrobců na EU trh zrovna radost nemám, zejména kvůli tomu, že to tamní vláda využívá jako vlivový nástroj a lze pochybovat o tržní realitě jejich nabídek. Nicméně turečtí výrobci za mě teda jsou naprosto legitimní konkurence zdejšího rybníčku. Kvalitu ať ošetří zadávací podmínky a sankce, ne pochybná ochranářská opatření na míru zdejším výrobcům (v případě ČR spíš jednomu).
Nejde dlouhodobě vydělávat na prodeji pod cenou. Ony ty samé věci totiž fakt jsou o 30% v Evropě dražší, o nějakých jejich vlastních designech vůbec nemluvím.. (Zároveň nevylučuju, že někam uplatnit Huawei se hodí nebo dát jednou něco pod cenou, aby si otevřeli vrátka, se taky děje)
No, referenci maji, teď už jen koupit nějakého krachujícího výrobce v EU pro finální montáž a budou v každým druhým tenderu.
Třeba Ikarus? 🙂
Do nedávna tytu značku autobusů provozoval ČSAD Vsetín. Jezdily jako příměstské spoje. Vůbec tam nebylo místo na nohy.
https://www.e15.cz/byznys/doprava-a-logistika/zemkova-csad-vsetin-koupila-cinske-autobusy-maji-lepsi-zaruku-nez-iveco-1003850
Maďarský Volánbusz měl (možná ještě má) flotilu 52 čínských autobusů KingLong a taky to nebylo terno.
Ano, měl jsem tu „čest“ několikrát jím jet.
Všechna místa pro cestující byla pohodlná možná tak pro 13leté děti, kdokoliv nad cca 160 cm si pohodlně nesedl.
Jízda poměrně hlučná, ale nejhorší byly silné vibrace, které na volnoběh roztřásaly autobus tak, že člověku samy cvakaly zuby.
Prostě „super kauf za evropské dotace“.
Mají super design
Proti zé zrůdnosti od Temsy, nedej bože ty příšernosti pro ČSAD Vsetín vypadají i daleko lépe uvnitř. Na to ovšem nejezdí.
Mají super