První česká elektrická lokomotiva po 15 letech. CZ LOKO představilo DualShunter 2000

Nový DualShunter 2000. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czNový DualShunter 2000. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz

První lokomotivy míří do Itálie.

Velkou premiéru si dnes na veletrhu Trako v polském Gdaňsku odbyla nová lokomotiva DualShunter 2000 z produkce české společnosti CZ LOKO. Stroj, který kombinuje pohon na diesel s napájením z elektrické troleje, je první novou českou elektrickou lokomotivou po 15 letech od vyjetí lokomotiv řady 380 (109e) od Škody Transportation.

Pro CZ LOKO jde o velký krok: po řadě 744 jde o druhou zcela novou lokomotivu, kterou česká společnost vyvinula. „Věříme, že lokomotiva má značný potenciál díky své univerzálnosti a výkonnosti,“ uvedl Jan Kutálek, obchodní ředitel CZ LOKO. Firma záměrně lokomotivu představuje v Polsku, které považuje za perspektivní trh.

Lokomotiva je vybavena motorem Caterpillar C32 EU stage V o výkonu 895 kW. To umožňuje využívat výhod závislé trakce při vozbě nákladních vlaků na elektrifikovaných tratích a zároveň díky dostatečně výkonnému spalovacímu motoru umožňuje bezproblémový provoz na vlečkách a tratích, které elektrifikovány nejsou.

Představená verze je pro provoz pod stejnosměrným napájecím systémem 3kV DC. Tím odpadá nutnost mít buď dvě lokomotivy (elektrickou a dieselovou), nebo provozovat dieselovou lokomotivu na elektrických tratích, což je nejen neekonomické, ale i neekologické. DualShunter 2000 by se tak mohl stát klíčovým prvkem dalšího rozvoje CZ LOKO. Určen je pro lehkou a středně těžkou traťovou službu a posun.

První testy a zkoušky

První prototyp má číslo 190.001 a za sebou řadu zkoušek v režimech Diesel a Trolej i na vyjmenovaných vlečkách a zkušebních tratích. Na to navazují jízdní zkoušky a chystají se typové zkoušky na zkušebním okruhu ve Velimi. Do ostrého provozu by měla být uvedena začátkem příštího roku v Itálii, kde ho do svého dopravního parku zařadí firma MERCITALIA Shunting & Terminal. Ta si už objednala i druhý Dual. Druhým zákazníkem, který si novinku už závazně objednal, je také italský TPER. V Polsku se představuje druhá vyrobená lokomotiva.

Mezi další rozvíjené ekologické projekty CZ LOKO, jejichž vývoj nyní firma posuzuje, patří E-Shunter 300 pro lehký posun, hybridní HybridShunter 400 pro posun a HydrogenShunter 1000 na vodíkový pohon.

„Zelená dohoda pro Evropu, prosazující snížení uhlíkové stopy, je pro nás velkou výzvou. Tento trend dlouhodobě sledujeme a podrobně analyzujeme výhody a nevýhody těchto nekonvečních řešení. Bez inovativních projektů bychom se nikdy neposunuli dál,“ dodal Kutálek.

Zdůrazňuje přitom, že „zelené inovace“ stojí obrovské peníze a mohou si je dovolit jen ti nejsilnější. Mají ale i své slepé uličky, a proto firma dává velký pozor na provozní vhodnost a udržitelnost zvoleného řešení. To byl také důvod, proč CZ LOKO už před lety opustilo vývoj lokomotiv na stlačený zemní plyn (CNG).

Nový DualShunter 2000. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czNový DualShunter 2000. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czNový DualShunter 2000. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czNový DualShunter 2000. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czNový DualShunter 2000. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czLokomotiva DualShunter 2000. Foto: CZ LOKODualshunter 2000 v Pávově. Foto: Dalibor Palko / CZ LOKOVýroba lokomotivy DualShunter 2000. Foto: CZ LOKOVýroba lokomotivy DualShunter 2000. Foto: CZ LOKO
Tagy CZ Loko DualShunter 2000
59 komentářů