První centimetry vyhloubených šachet. V Praze oficiálně začala stavba metra D

Dlouho plánovaná stavba metra D, která má propojit Náměstí Míru s budoucí stanicí Depo Písnice, oficiálně začala. Stavět se má

72 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Majkl

Zahájení průzkumu podloží je, dle mého názoru, již součástí stavby metra. Pokud ty štoly budou využity při stavbě metra a navíc jsou potřeba pro nastavení parametrů hloubící a razící techniky. Co se týče přestupního uzlu Nádraží Krč, tak si troufám psát, že si své cestující najde (metro D, Radotín – Běchovice esko tangenta, Hlavní nádraží – Posazavský Pacifik esko, autobusy + plánovaná výstavba v okolí) a Písnice hlavně pro P+R. A co se týče Pirátů na radnici, tak je z diskuze níže jasně patrné, že příznivci veřejné hromadné dopravy jsou jim, i třeba s některými výhradami, většinově nakloněni. A taky… Číst vice »

Bretislav

Vyhlásit zahájení stavby metra, když nemám doposud vydané stavební povolení, si sakra zadělává na problém námitky podjatosti magistrátu, který má o povolení teprve v budoucnu rozhodnout. To nebylo moc chytrý.

Jindra

Letiště musí opět počkat.To snad bude dříve metro do Kolína.

Tomáš

Tak jeden z hlavních argumentů pro prioritizaci prodloužení metra A bylo spojení na letiště. Jak to všechno dopadlo vidíme teď. Myslím si, že po metru A, tunelu Blanka (a plánované rychlodráze – opět na letiště), by si vylepšení dopravní infrastruktury zasloužily i jiné městské části než Praha 6.

Michal J.

Přesně tak. Kolik desítek miliard už spolykaly dopravní investice na Praze 6 (D0, nesmyslně vedené metro, zbytečná paralelní rychlodráha, nechtěné prodloužení tramvajové tratě, Blanka, u které by radnice MČ Praha 6 nejraději zazdila „svůj“ vjezd)?

A mnohem lidnatější jihovýchod širšího centra Prahy se mezitím dusí. Nemá ani tu D0, ani Pražský okruh, nemá metro, nemá železniční tangentu na Smíchov…

Kubrt

Co je to „nechtěné prodloužení TT“?

Bretislav

Myslím, že formulací nechtěné nechtěné prodloužení TT je myšlena prodloužení tramvaje z Divoké Šárky na Dědinu. Celkem zbytečná věc.

Michal J.

Zkratka pro četné protesty obyvatel Prahy 6 proti prodloužení tramvajové tratě na Dědinu.

železničář v důchodu

Za ty „četné protesty obyvatel Prahy 6 proti prodloužení tramvajové tratě na Dědinu“ bych uječeným obyvatelkám sídliště Dědina zrušil autobusové linky přes sídliště a na semaforech na „Lenince“ výrazně upřednostnil směr právě po ní, aby si ty své plchové miláčky, kvůli jejichž parkování pod vlastními okny výstavbě té TT bránily především, mohly patřičně užívat při čekání na křižovatkách. A TT bych postavil jako separátní rychlou trasu k letišti bez jakékoli zastávky u sídliště na opačné straně „Leninky“.

Michal J.

Dobrý nápad! Tady prostě platí: „Čiň čertu dobře…”

Radek Janata

Za prvé, trasa D je důležitější než letiště. Kolem nemocnice Krč jezdí autobusy ve špičce snad častěji než jednou za minutu.

Za druhé, to není buď a nebo. Modernizaci tratě do Kladna a na letiště je investice SŽDC, ne Prahy.

Hanzi

Ale jak to bude hotový, tak si z toho Praha hned MHD udělá. Jako z toho paskvilu co jezdí ze Smíchova přes Rudnou do Berouna a staví v každé díře, takže z Berouna je s tím skutečně radost jet.

a8n

U exempláře, který chce jezdit z Berouna vrchem, zjevně nebudou pochyby o absenci zdravého rozumu.

Jiří Kocurek

Tak tohle je nadávání pro nadávání. Ale raději nadávejte jen v soukromí a sám sobě, ať nejste za ušatého kopytníka.

Michal J.

Letiště mělo být obslouženo S-Bahnem, tedy železnicí, která by začala v Kladně a někde na Veleslavíně zajela pod zem a pokračovala jako metro. Takhle to je běžné v zahraničí (Berlín, Lipsko, Budapešť, Vídeň), jen u nás jsme tak bohatí, že musíme budovat hned dvě paralelní tratě a ještě přemlouvat obyvatele Prahy 6, aby k těm redundatním miliardovým investicím do především jejich dopravní oblužnosti dali svůj laskavý souhlas.

Grossák

Tedy uvažované metro S.

Michal J.

Ne tak úplně. Metro S je projekt nových celmi drahých železničních tunelů v centru, v nichž by ovšem nejezdily vlaky metra. Tohle je oproti tomu nápad, jak paralelně vedle sebe nestavět dvě kolejové trasy (jednu pod zemí a druhou většinou nad zemí), ale jen jednu. Přičemž podzemní část (metro do Veleslavína) je už hotová, takže by stačilo dokončit onu nadzemní část (Veleslavín–letiště–Kladno). Ušetřilo by to majlant, takže se přirozeně touto myšlenkou nikdo z odpovědných dosud nezabýval.

železničář v důchodu

Zákaz trasovat metro (v jakékoli podobě) z Veleslavína přímo k letišti včetně umožnění i pouhého odbočení z nakonec vybudované trasy do Motola je dílem dua Bém a Jančík – teď už je takové řešení nerealizovatelné a cesta metrem z centra na letiště přes Motol by trvala možná ještě déle než současný přesun v kombinaci s autobusy.

Michal J.

A když už je to takhle zprzněné, nemohlo by se metro na Veleslavíně větvit? Každý druhý vlak na Motol, každý druhý na letiště, každý čtvrtý hezky po povrchu do Kladna.

Poolman

Nemohlo. Tesne za Veleslavinem zacina oblouk a stoupani smer Petriny.Tam uz vyhybka nejde vlozit.

a8n

Všechno jde, jen by se znovu pár let muselo končit na Dejvické a stálo by to nějakou tu miliardu navíc.

Jiří Kocurek

No právě. Jiný problém je ovšem v tom, že pokud je kolej průjezdná pro Metro, tak kvůli napájecí kolejnici se nevejde normální vlak. Pět kolejnic na jednom pražci – dvě pro vlak, dvě pro pro metro bíže té páté, napájecí. A nad tím vším trolej. Atrakce větší jak na Petřín.

...

Tak nějaké vlak se určitě vejde, ale musí s tím průjezdním profilem metra být kompatibilní.

...

Na Heathrow jezdí taky jak H’row Express, tak Picadilly line.

VRT

Vlak na letiště staví Praha???

Michal J.

Hlavně je při trasování potřeba vyhnout se nejhustěji osídleným oblastem bez metra (Vršovice 12 243 oby./km2), nepropojit stávající nejvytíženější stanice (I. P. Pavlova–Anděl) a napojit řidce osídlené náplavy (Písnice 1170 obyv./km2), kde většina místních stejně bude dál jezdit autem.

Frantisek

S Vršovicemi souhlas, neb je nesmysl vše cpát přetíženým centrem. Z téhož důvodu ovšem nesouhlas s IPP a Andělem, protože ty jsou přetížené i kvůli absenci právě tangenciálních propojení (tramvaj Smíchov – Pankrác) a zčásti i chybějící tramvaji na Václavském náměstí. Na jihu je otázkou, zda dát přednost horní části modřanského sídliště před krčským, sama Písnice už je tam spíše kvůli P+R.

Michal J.

Františku, ono by pro začátek stačilo využívat už existující (potenciálně) rychlé tangenciáciální kolejové spojení Smíchov–Vršovice. Potřeba metra v úseku I. P. Pavlova–Anděl nepramení z nutnosti „hnát vše centrem“, ale tím, že přestupní vazba metra B a C je až na Florenci, což je třeba při cestě z Pražského povstání na Smíchov nepraktické. Právě proto je tramvajová trať v tomhle úseku na hranici kapacity. Druhá věc je, že současné linky metra jsou propojeny každá s každou. Je praktické, aby to platilo i pro metro D, aby nebyo nutné přestupovat v rámci metra dvakrát. Jinak souhlas, tramvaj Smíchov–Pankrác chybí zrovna tak palčivě… Číst vice »

železničář v důchodu

„Využívat už existující (potenciálně) rychlé tangenciální kolejové spojení Smíchov–Vršovice“ (a dále údolím, předpokládám, že je myšleno spojení železniční) nebude dost dobře možné ani po dokončení rekonstrukce vršovického nádraží, protože to blokuje kapacita trati Smíchov – Vyšehrad. A že by (nejen) tramvajové dopravě ve městě pomohl „Dvorecký most“, o tom snad nikdo nepochybuje – na provoz v Ječné ulici má ovšem stejně největší negativní dopad existence II. SJM vedené na povrchu.

Michal J.

Kapacita té trati se má snad výstavbou nového mostu na Výtoni zvýšit. A kde je psáno, že každý vlak ze Smíchova musí skončit na hlavním nádraží? Když už tu máme jednu tangenciální vlakovou linku na severovýchodě, proč by tady nemohl každý druhý nebo třetí ešus pokračovat od Vyšehradu rovně na Vršovice a Zahradní Město? Tohle mohlo být realizováno už dávno.

frost

i vy jedna náplavo…
pokud vybudování konečné stanice a navazujícího bus terminálu odstraní nutnost vést příměstské linky až na Kačerov a Budějovickou, rozhodně to posouvá dopravní obslužnost Vestce, Jesenice a okolních oblastí na úplně jinou úroveň. a nemyslím si, že většina lidí bude jezdit dál autem jenom proto, že může.

spíš by mě zajímal výhled rezervy v kapacitě linky C mezi Pankrácem a Florencem, který já osobně při dojíždění vnímám jako úzké hrdlo.

Michal J.

Frost: Otázkou je, proč by měla Praha investovat miliardy do obsluhy nějaké Jesenice. Ti lidé nebudou dál jezdit proto, že mohou, nýbrž proto, že jsou s autem srostlí. Nastěhovali se do satelitů s vědomím toho, že oni i jejich děti budou na autě závislí (práce, školy, kroužky, zábava). Kdyby jim to vadilo, zvolí jiný satelit (kde je třeba aspoň dobré vlakové spojení). To je velký rozdíl oproti obyvatelům Vršovic, kteří naopak počítají s tím, že budou v maximální míře využívat MHD, protože si zvolili život v hustě osídleném širším centru. Je ostudou a selháním magistrátu dát při výstavbě metra přednost… Číst vice »

Kubrt

No jo, jenže „ti druzí“ ze satelitu taky jezdí do Prahy a je i v zájmu Prahy/Pražanů jim cestování usnadnit a snížit jeho negativní dopady. Jinak já bych taky radši bydlel ve Vršovicích než v satelitu – přispějete mi na rozdíl v ceně bytu? Jinak je to rada poněkud knížecí..

Michal J.

V zájmu Prahy by mělo být především usnadnit cestování Pražanům, až pak se může starat o Středočechy (a to píšu jako Středočech). Poznámka o cenách bytů je nemístná. Chápu, že někdo chce bydlet v satelitu, protože je na Praze závislý, ale nemá na to, aby si v ní pořídil slušné bydlení. Ale pokud si jako satelit zvolím zrovna Jesenici, je jasné, že počítám s tím, že se budu všude vozit autem – jinak bych volil třeba Říčany, Černošice, Roztoky, Zeleneč, Úvaly… A nerozumím tomu, proč by měli Pražané za miliardy ze svých daní hodnotu satelitů typu Jesenice zvyšovat, když mnohým… Číst vice »

frost

zkuste každý den v ranní i odpolední špičce absolvovat v MHD v okolí Nemocnice Krč. pak pochopíte, jak metro D dopravující krom lidí z oblasti Kamýku, Písnice, Libuše a Modřan také Středočechy může pomoct právě vámi preferovaným pražanům. bydlím zde roky a na metro D čekám jak na smilování boží. tím nechci tvrdit, že tato trasa je tím nejdůležitějším v rozvoji VHD v Praze. na druhou stranu nerozumím tomu stálému dělení na „nás“ a „je“ – tito lidé v Praze pracují, nakupují, atd., takže proč jim házet klacky pod nohy? Za poslední desítky let se v dopravní obslužnosti této oblasti… Číst vice »

Michal J.

MHD v ranní špičce v okolí Nemocnice Krč znám důvěrně. Ano, právě Nemocnice Krč je v současnosti nejpotřebnějším místem v celé Praze pro zbudování metra. Ale rozhodně ne nějaká Písnice. Jsem Středočech, takže mě můžete těžko podezírat z nějaké zášti vůči Středočechům. To není žádné házení klacků pod nohy. Prostě v momentě, kdy tu mám nejhustěji zalidněnou vnitřní čtvrť Prahy bez metra plnou lidí, kteří tu nejen nakupují a pracují, ale také bydlí (a tedy platí daně), tak jí mám dát při výstavbě metra přednost před nějakou řídce osídlenou perfierií, kde je stejně většina obyvatel zvyklá dopravovat se všude auty.… Číst vice »

Jarda V.

V textu je zmínka o době stavby 8 let, předpokládám že je to doba na geologický průzkum, protože to že by se za 8 let vyjelo, a to i když připočítám 10% času navíc na neočekávané překážky, je v našich luzích a hájích neuskutečnitelné i kdyby na tom ležela na největší priorita v zemi.

MrMarkus

To jsme dva, hlavní problém neočekávám v ničem menším než financování. Myslím si, že to město samo nezvládne, což se ale bude velice špatně vysvětlovat lidem po tom, co na PPP loni v médiích naplivali co to šlo. Takhle velký úvěr město asi nedostane, nesplní regulatorní požadavky, museli by žádat o nějakou výjimku. Že by město prodalo nějaký velký majetek také nehrozí, protože nás přece chrání před zlými developery. Nabízí se tak myšlenka vykopat díru a pak říci, milý státe, ta díra nás stojí každý rok třeba 100 milionů na údržbě, tak nám přijď pomoci to dostavět. No snad jen… Číst vice »

NBumBum

Škoda že nebude depo až v Jesenici. Mohlo by tam vzniknou obří P+R přímo u D0 a budoucí D3.

Petr

Uvidíme jestli nakonec u Jesenice D3 povede, zatím snad není ani v územním plánu a město se proti stavbě staví…

XXXD

A proč by se zrovna depo mělo stavit až v Jesenici prosím?

Jiří Kocurek

Protože na Václaváku fakt není místo?

Max

Ale ono to u D0 (a kousek od MÚK D0xD3) v podstatě vznikne, jen to P+R je podle mě poddimenzované: https://mapy.cz/s/3u09E

Cargo

Bude to až na Náměstí Míru nebo jen na Pankrác ?

Pavel Novák

Etapizace je v tabulce v galerii. Jinak to nakonec celé určitě bude až na Náměsí Míru.

Cargo

Na mobilu jsem si toho nevšiml, omlouvám se.
Ještě jedna otázka, budou 4 vozové soupravy stačit ?

Martin V.

Taky mě to zaujalo. To budou nástupiště jen osmdesátimetrová? Nebo jako kdysi na céčku budou začínat s kratšími soupravami a budou mít rezervu?

Frantisek

Určitě budeme rádi, když to bude alespoň na Pankrác (a tam přestup i na tram). Zbytek je ve hvězdách.

Bretislav

Na Pankrác.

Kraul

Říkat geologickému průzkumu zahájení stavby metra D můžu fakt jen demagogové alá Piráti. U nich obvyklý styl… výletu na Taiwan pro 2 svoje hrdiny a jejich milenky (v jednom případě pornoherečku) říkají služební cesta a rozvíjení vzájemných vztahů a konzultace s podplukovníkem Národní centrály proti organizovanému zločinu nazývají konzultací s řadovým policistou. Kéž je lidé z Prahy z 3,25 roku vykopnou pryč. Do té doby je Praha ztracená. 🙁

Maršál

A kdo ji tedy podle vás zachrání? Podělte se s námi, pane blahorodí. Krndu už jsme si zkusili a ta byla skutečně příklad neschopnosti, navíc ANO mělo (a má) problémů neporovnatelně víc.

Jen aby bylo jasno, stavba metra není záležitost jedné politické generace, takže uznávám, že to není žádná zásluha pirátů – na druhou stranu, kope se anebo ne?

Pražák

Rozhodně nás nezachrání koalice cyber anarchistů (Piráti) s progresivistickými aktivisty (banda kolem bří. Čižinských). Vláda ANOfertu byl děs, tohle nebude jiné.

...

Než to, co je tam teď, to vážně raději Mazánka s Kolibříkem.

Rossec

Estébáci,komouši,socani by byla horší volba.

Radek

Na rozdíl od dřívějška se geologickým průzkum vyrubaný prostor rovnou využije pro stavbu. Proto je taky cena „průzkumu“ tak vysoká, protože se toho rovnou vyrube docela hodně.

Tomáš

Tak pořád je to víc než dokázali ti předchozí (v čele se zločincem Pavlem Bémem, který dokázal prosadit prodloužení trasy A před stavbou trasy D)

MildaIV

Dokázat víc než Bém je hodně nízká laťka.

Gejza

Nechci se zastávat Béma, s prodloužením áčka jsem nesouhlasil a neodpustím mu vidle v PRAKu. Ale Blanka i áčko je mnohonásobně víc, než dokázal kdokoli po něm… Geologický průzkum s jeho výsledky nelze srovnávat ani omylem…

Jan Tichavský

Ano, Blanka je několikanásobně dražší než nám sliboval a ani nešel dělat ty veřejně prospěšné práce keteré slíbil pokud bude cena překročena. A Blanka stále ještě není zkolaudována. No pěkné tunely nám tu nechal, jen co je pravda.

Tady na Moravě

Já mám snad vlčí mhu, a co jsou svědci koblihovi podle tebe? Jak říkal zesnulý Standa Gross – křišťálově čistí?
Jestli je tu někdo mistr světa v marketingovém demagogismu, pak je to marketingový projekt Agrofertu na opití důchodců a méně chápavých (rozuměj většiny české voličské populace) hodně špatným rohlíkem z penamu.

Petr

A víte vy, vůbec kolik ta cesta stála? Byla plně hrazena z taiwanské strany tzn. že Prshu nestála nic…

Jackub

Takže se dá předpokládat, že taiwanská strana bude v očekávat jistou zavázanost a vděk? 😉

Poudy

Aha, takže by v Praze vůbec nebydlíte a máte v tom takhle jasno. Předpokládám že máte takhle jasno úplně o všem na světě, o čem víte kulové mohl bych vědět kde žijete? Abych taky mohl nesmyslné zanadávat na vaše zastupitelstvo..

Pražák

Nevím jak on, ale já v Praze nejen bydlím a pracuji, ale dokonce jsem se zde, na rozdíl od většiny tzv. Pražáků i narodil. A co se Pirátů týče, mám stejný názor jako Kraul, současná koalice je neštěstím. Vyhánět čerta (ANOfert s jeho koblihami, estébáckými manýry a přivandrovalou primátorkou z Blavy) ďáblem (koalice pirátských cyber anarchistů s progresivistickými aktivisty kolem bří. Čižinských) je skutečně „skvělý“ nápad. A vydávat geologický průzkum za zahájení výstavby metra to jenom dokazuje.

VRT

V tom se ale mýlíte. Pražáci (až na mafii z ODS a důchodců, co volí ANO) jsou spokojeni. Odhadem to vidím tak, že po příštích volbách už to budou jen Piráti a PS.

Pražák

Vy jste mluvčí všech Pražanů? Jinak nevylučuji, že zatím v části obyvatelstva převládá spokojenost, ale to jen protože, že zatím současná koalice v podstatě nic neudělala. Až třeba zpoplatní vjezd do centra, začnou z veřejných peněz budovat infrastrukturu pro elektroauta a normální auta bude tvrdě omezovat, tak uvidíte tu změnu. Dopadnou jako jejich ideoví souputníci z Žít Brno.

VRT

No vzhledem k tomu, že ti co jezdí do Prahy auty většinou žijí za Prahou, tak asi těžko. V Praze prostě nevolí…

Pražák

Ano, většina lidí co jezdí po Praze autem jsou z venkova. To máte z vlastní hlavy nebo jste tuto informaci získal na nějakém melounistickém školení?

Jiří Kocurek

Tak do roku 1929 začínal venkov na dnešní Opletalově ulici – Královské vinohrady nebyly součástí Prahy. Takže pokud někdo jezdí autem do FKNV, tak je to venkovan. Leda že by byl z 6. generace narozené ve sjednocené Praze. Oni pražáci jsou na pražáctví hákliví a František Palacký pro mnohé z nich zůstane navěky věků podřadným BURANEM z vesnice. Narozdíl od rodilého boveráka.

...

1) do roku 1922
2) ne, my pražáci (a já to mám i několik generací zpátky, byť šest asi ne, protože tehdy Vinohrady Prahou ještě nebyly) řešíme, jestli někdo přitáhl a teď se mu nelíbí, že to v Praze není jako v rodné Roudnici nad Labem nebo Slavičíně a že tu dokonce, panenko skákavá, jezdí auta. Pokud se někdo jen přistěhuje a chová se, jak se na nově příchozího sluší a patří (a hlavně se hned necpe do politiky), nikdo se na něj skrz prsty dívat nebude.

...

Ale volí…