První centimetry vyhloubených šachet. V Praze oficiálně začala stavba metra D

Dlouho plánovaná stavba metra D, která má propojit Náměstí Míru s budoucí stanicí Depo Písnice, oficiálně začala. Stavět se má

Dlouho plánovaná stavba metra D, která má propojit Náměstí Míru s budoucí stanicí Depo Písnice, oficiálně začala. Stavět se má osm let, Prahu nová linka vyjde na 70 miliard korun.

Slavnostní ceremoniál proběhl dnes dopoledne na Pankráci, kde začne hloubení prvních šachet a štol. Ty slouží pro geologický průzkum, město a Dopravní podnik hl. města Prahy (DPP) ale počítají s tím, že budou využity i pro budoucí stavbu metra. Proto mluví o tom, že jde o zahájení samotné stavby čtvrté trasy metra. Politici a manažeři pak vykopali první centimetry nových šachet.

Dámy, džentlmeni, děti. Déčko dáme. Dolováním díry dnes dotáhneme debut důležité dopravní dostavby. Dlouho děděný dluh domácí dopravy dořešíme. Deklarujeme důsledný development Déčka. Doceňujeme danou důvěru. Díky,“ uvedl k události primátor hlavního města Zdeněk Hřib.

Podle náměstka primátora pro dopravu Adama Scheinherra je už většina pozemků pro trasu metra vykoupena a u zbylých pozemků zbývá dojednat pouze detaily. „Díky slušnosti a zdravému rozumu se nám úspěšně daří vykupovat pozemky, nacházet kompromis se soukromými subjekty, které budou výstavbou zasaženy, a využijeme 90 procent šachet a tunelů z dnes odstartovaného geologického průzkumu při budování tunelů a stanic linky metra D,“ řekl Scheinherr.

Nová trasa má zásadně zlepšit cestování v jižní části Prahy i pro dojíždějící z části Středočeského kraje. „Troufám si říci, že dnešek je pro Prahu a její hromadnou dopravu skutečně dnem s velkým D. Po letech diskusí a plánování jsme dnes zahájili geologický průzkum metra D, tedy faktickou výstavbu čtvrté linky pražské podzemní dráhy, která po zprovoznění zrychlí a zjednoduší dopravu nejen obyvatelům a návštěvníkům Krče, Libuše, Písnice, Kunratic, sídlišť na Lhotce, Kamýku, ale také desetitisícům obyvatel Středočeského kraje na jihovýchod od Prahy dojíždějících do hlavního města za prací, vzděláním a zábavou,“ popsal Petr Witowski, předseda představenstva a generální ředitel DPP. Podle něj by se mohlo stavět už za rok.

DPP počítá s tím, že na trase budou jezdit soupravy bez strojvedoucích, tunely mají být plně pokryté signálem rychlých sítí nové generace. Stanice mají mít jednotnou výtvarnou koncepci. Nástupiště budou od vlaků oddělovat skleněné stěny s automatickými dveřmi.

Geologický průzkum je podle DPP nutný kvůli tomu, že zejména oblast Pankráce je geologicky složitou oblastí, která byla v prvohorách vulkanicky aktivní. Proto je nutné v tomto podloží zjistit jeho skutečný stav, zejména vzhledem ke stavbě v těsném sousedství stávající trasy C. DPP průzkumy rozdělil do čtyř zakázek. Původní odhadovaná cena byla lehce pod miliardou korun, nakonec vyjdou čtyři zakázky na 1,6 miliardy korun. Dvě z nich získal Metrostav, po jedné Strabag a Hochtief. „Nejprve budeme provádět hloubení jámy o průměru 8,6 metru a hloubky 29,9 metru. Od února pak předpokládáme zahájení prací na ražbě průzkumné štoly. Veškeré práce na hloubení a ražbě průzkumného tunelu plánujeme provádět vlastními kapacitami,“ říká Ondřej Novák, předseda představenstva Strabag. Hochtief má vyrazit například 322 metrů dlouhý tunel, posledních 42 metrů už bude součástí nové stanice Pankrác.

Metro I.D, základní údaje.
Pramen: DPPStanice metra D Olbrachtova.
Pramen: DPPMetro D, vedení linky.
Pramen: DPPVizualizace stanice metra D Olbrachtova.
Pramen: DPPSlavnostní zahájení stavby metra I.D 19. června 2019. Autor: Zdopravy.cz/Jan SůraSlavnostní zahájení stavby metra I.D 19. června 2019. 
Autor: Zdopravy.cz/Jan Sůra
Tagy Dopravní podnik hl. města Prahy dpp Metro D
72 komentářů