První část Staroměstského jezu se vrátila do podoby z 13. století. Práce potrvají ještě tři roky

Rekonstrukce Staroměstského jezu. Pramen: MetrostavRekonstrukce Staroměstského jezu. Pramen: Metrostav

Jez z roku 1241 naposledy prošel opravou před 55 lety, kdy kamennou výplň nahradil beton. To se nyní mění.

Stavbaři mají za sebou první díl velké rekonstrukce pražského Staroměstského jezu, který je vůbec nejstarším na Vltavě. Šedesátimetrová část 320 metrů dlouhého jezu se vrátila do podoby, která je blízká té z doby vzniku stavby ve 13. století. Velkou rekonstrukci za 120 milionů korun provádí Metrostav, práce začaly letos v dubnu a skončí na podzim 2024. Investorem je Povodí Vltavy.

Jez z roku 1241 naposledy prošel opravou před 55 lety, kdy kamennou výplň dřevěného roštu nahradil beton. To se nyní mění. Stavbaři mimo jiné budují nový dubový rošt, který vyplňují kamennými žulovými deskami tak, jak tomu bylo při vzniku jezu. Ještě je čekají čtyři zhruba stejně dlouhé úseky.

„Používáme nejlepší materiály, jaké jsou u nás k dispozici – 160 let staré duby a kvalitní žulový kámen z blokové těžby. Jenom celková délka dřevěných trámů pro kompletní roštovou konstrukci přesahuje dva kilometry,“ uvedl vedoucí projektu Daniel Boďa z Metrostavu.

Rekonstrukce Staroměstského jezu. Pramen: MetrostavRekonstrukce Staroměstského jezu. Pramen: MetrostavRekonstrukce Staroměstského jezu. Pramen: MetrostavStaroměstský jez. Pramen: MetrostavStaroměstský jez. Pramen: Metrostav

Stavbaři nejprve vybudují ochranou jímku, aby mohli pracovat v suchu. Následně vybourají původní betonovou výplň, rozeberou dřevěný rošt a upraví dřevěné piloty, na něž ukotví nový rošt. Po vybudování podkladního betonu osadí výztuž základové desky a zalijí ji betonem podobně jako základovou desku rodinného domu.

Hlavní práce probíhají vždy od jara do podzimu. Stavbaři přitom na vodě využívají celou flotilu stavebních strojů, jako jsou plovoucí rypadla, jeřáby nebo tlačné čluny. Beton se vozí z betonárny TBG Metrostav na Rohanském ostrově.

Jez s dvanáctimetrovou vorovou propustí uprostřed zajišťoval vodu pro pohon Sovových mlýnů, pro napájení vodního náhonu Čertovky a také Staroměstských mlýnů. Lodě se do jeho zdrže mohou dostat jen po proudu přes plavební komoru Mánes. Smíchovská plavební komora zdrž Staroměstského jezu míjí a převádí lodě z pod Karlova mostu rovnou do zdrže Šítkovského jezu.

To by měla změnit nová plavební komora u Dětského ostrova, kterou Povodí Vltavy plánuje. Stavba má nicméně mnoho odpůrců, kteří mimo jiné namítají, že ze zdrže Staroměstského jezu zmizí klid a pohoda, kterou si zde užívají lidé na loďkách a šlapadlech.

Tagy metrostav Povodí Vltavy Staroměstský jez
19 komentářů