První architektonická soutěž na dálniční most přilákala 15 firem
Lochkovský most na Pražském okruhu. Foto: Things to upload, CC BY-SA 4.0/Wikimedia Commons

Soutěž je jednokolová, rozhodnou i náklady na stavbu a údržbu.
Soutěž je jednokolová, rozhodnou i náklady na stavbu a údržbu.
Rok 2027 – pisu si do diare…
Dvorecký most dopadl velice dobře, tak snad vyberou něco hezkého, hodnotného a ne moc megalomanského i zde. Nevíte, zda a kdy se mají zveřejnit všechny návrhy?
k poslední větě dodávám. výtoň ? nový most … nenamáhejte se s opravou. je to zbytečná práce a vyhozené prachy.
„co nejcitlivější zasazení do krajiny a současně vytvořit z mostu novou dominantu“:
katolíci by to nazvali architektonické schizma, komunisté antagonistický rozpor.
něco jako Ještěd. Rozpor v tom není.
Nebo, pokud máme zůstat u mostů, Viadukt Milau
A tak teda, který dominantní most považujete za „necitlivě (ne)zasazený do krajiny“? Každá dominanta okolí prostě okolí válcuje jako Eifellovka. Je to čistě o tom si zvyknout.
Millau je geniální stavba. Něco takového bych bral.
Ještěd by dneska neprošel.
„Děti Ještědu “ či „Hnutí za Podještědí „by něco takového zařízli na první dobrou…
Musíte panu premiérovi dopřát pocit, že provádí výběr, Bernarde…
Jedná se o soutěž regulérní, tedy odpovídajcí pravidlům České Komory Architektů. V takovýchto soutěžích tvoří nadpoloviční většinu porotců nezávislí architekti.
nerad si z toho dělám legraci, ale vzhledem k tomu, co se tak odehrává okolo jisté stavby na výtoni bych byl nerad, kdybych zase měl pocit, že se nám tady na nějakém projektu zviditelňují nějací nezávislí architekti.
Na výtoni se nejdnalo o architektonickou soutěž, nýbrž o soutěžní dialog. Ten umožňuje výtěze vybrat s výrazně nižší mírou transparentnosti. Proto je tento alternativní způsob výběru architektonického návrhu u SŽ asi tak v oblibě. (Obdobným způsobem byl vybrán i návrh na hlavní nádraží) Jedinou skutečnou architektonickou soutěží, kterou SŽ vypsala byla soutěž na její sídlo. Nicméně po té, co zaměstnanci dobré správy zjistili, že se jim nelíbí myšlenka sedět v moderní soudobé kancelářské budově, neboť se tam snáze kontrroluje pracovní aktivita (nepodložený názor autora tohoto příspěvku), rozhodli se celý návrh shnout ze stolu a studii nové kancelářské budovy na střeše… Číst vice »
Takže další architektonický návrh na Suchdolský most. Tuším již 3 kolo. A ty návrhy z 30. – 40. let nebo ten z 1999 jsou nepoužitelné?
To nemyslíte vážně, že ne? 🙂
To si opravdu myslíte, že by dávalo smysl stavět most podle 100 let starého návrhu? Opravdu si myslíte, že se ve stavebnictví za 100 let nic nezměnilo?
PS: Z toho roku ’99 AFAIK ani žádný konkrétní a doparacovaný návrh mostu není. A ikdyby byl, zak už je to taly hodnědávno.
(Krom toho byl ten poslední návrh v patrové variantě.)
Na druhou stranu, na Václaváku se nyní realizuje rekosntrukce podle návrhu z roku 2005. Někdy je zajmavé, když k něčemu takovému dojde. Konkrétně v případě Václavského náměstí je relativně úsměvné, že autor trval na použití některých prvků mobiliáře, například odpadkových košů vybraných před těmi dvaceti lety, o kterých lze již nyní říci, že se jedná o prvek svým vzhledem morálně zastaralý. Nicméně krom této drobnosti lze tvrdit že se jedná o návrh povedený a relativně nadčasový. Jestli má podobné kvality i most z poslední soutěže nevím, její výsledky jsem neviděl. Byl bych ale překvapen, kdyby byl nový most uvažován ve… Číst vice »
Je nepochybně levnější utratit nějakých ~30 mega za soutěž, než to stavět historickými technologiemi, navíc s parametry odpovídajícími historickému provozu
Jenom jedna lávka? Doufal jsem ve dvě, jedna +- na úrovni dálnice a druhá dole jen pres řeku místo přívozů
a přívozník nebude mít co žrát….
ŘSD těžko bude řešit nějakou lokální pěší/cykloinfrastrukturu.
ŘSD to v rámci svých staveb imo určitě má řešit, a naštěstí i řeší, eg D0 u Bechovic. Jen k tomu musí být popoháněni ze správných míst
U Běchovic, pokud se nepletu, pouze nahrazují cesty, které se stavbou zruší
Teoreticky by na pilířích mohla být příprava na uchycení spodní lávky, pokud teda budou nějaké pilíře v řece. Případně nahoře na mostě, ale takhle dlouhý závěs by asi nebyl úplně šikovný
Časem snad tramvajový most do Kobylis spolu s novou lavkou v Klecánkách tyhle „spodní“ vazby vyřeší. Přece jenom pražský okruh tady žádnou vazbu nepřerušuje, tak těžko to hodit na ŘSD.
na druhou stranu evakuační chodníky nahoře stejně budou a když si město dole zavěsí nějakou lehkou konstrukci, tak se taky nic zásadního nestane. nedělal bych z toho vědu, řsd a praha spolu normálně dokážou mluvit.
Tam jde spíš o to, že ten most bude tak vysoko nad řekou (a skoro určitě bez pilířů v řece), že by zřejmě lávku na dlouhé závěsy ani technologicky nešlo zavěsit, nebo by to bylo esteticky hnusné…
Asi zalezi jestli to tam budou veset zeshora jak Oparno, nebo to dole budou rozvrtavat a stavet zezdola. Kdyz uz by to tam bylo rozvrtane, lavku bych opravdu ocekaval, stala by ramci cele stavby jen drobne a technika uz tam bude
Taky si myslím, že by to nebylo pěkné, ale co hlavně – ten most D0 povede o několik set metrů dále po proudu, než je dnešní přívoz Sedlec – Zámky, a tedy v místech, kde už Roztocká silnice vede těsně mezi řekou a tratí. Z hlediska využití pro cyklo a pěší si myslím, že případná lávka by měla být někde kolem dnešního přívozu, dá se tam lépe a bezpečněji napojit na stávající komunikace, než někde níže pod Sedlcem.
Autor prvního příspěvku zmiňoval i lávku na úrovni břehů, ta by konstrukčně s mostem (s ohledem na výšku) konstrukčně nijak spojená určitě nebyla. Ono ani to vyústění na obou březích na úrovni řeky) nemá návaznost, takže lávka Klecánky – Roztoky a most pro tramvaj do Bohnic na úrovni řeky, k tomu navíc chodník/stezka na úrovni dálnice dávají smysl. Takto je to i zadáno v soutěži.