První architektonická soutěž na dálniční most přilákala 15 firem
Lochkovský most na Pražském okruhu. Foto: Things to upload, CC BY-SA 4.0/Wikimedia Commons

Soutěž je jednokolová, rozhodnou i náklady na stavbu a údržbu.
Soutěž je jednokolová, rozhodnou i náklady na stavbu a údržbu.
Priorita musí být levná a rychlá výstavba a levný a jednoduchý provoz a určitě ne vzhled. je to funkční stavba..
Škoda, že součástí mostu nebude tramvajová trať Suchdol – Bohnice. Pokud se postaví jen silniční most, další most pro tramvaje už vedle něj nikdo nikdy nepovolí a obě čtvrti tak bude možné spojit jen autobusovou linkou, kterou budou ohrožovat zácpy na obchvatu…
je někde dostupná zadávací dokumentace? bude ten most vodorovný nebo se sklonem směrem do Suchdola?
Rok 2027 – pisu si do diare…
Dvorecký most dopadl velice dobře, tak snad vyberou něco hezkého, hodnotného a ne moc megalomanského i zde. Nevíte, zda a kdy se mají zveřejnit všechny návrhy?
Dvorecký most dopadl tragicky. Je to naprosto nehospodárná a obtížně postavitelná konstrukce, kde se zadělalo do budoucna na maléry srovnatelné s Trojskou lávkou. Např. obtížná revidovatelnost vnitřních dutin mostu (nedají se prolézt), extrémně zakřivená předpínací výztuž, která povede k zvýšeným ztrátám (a to ještě úplně nevíme, jak se konstrukce bude v dlouhodobém horizontu dotvarovat). Navíc je to dost neekologická konstrukce, speciální bílý cement tam vozili ze zahraničí (a stejně to na výsledné konstrukci moc vidět není), ten cement při tvrdnutí hodně „topil“, tak se muselo vymýšlet speciální chlazení. Výztuže se spotřebovalo klidně o polovinu víc, než když by ten most… Číst vice »
Fňuk. Ale na západě je budeme obdivovat, když něco podobného dokážou. Ten most tam bude mnohem víc jak sto let.
Tohle samozřejmě vždy záleží na umístění. Něco jiného patří do centra Prahy a něco jiného do neobydlené krajiny. Na poměry Prahy a toho, co se tu poslední dobou prosazuje (všelijaké kokotasoviny, štvanická lávka, ta hrůza co byla na druhém místě v soutěži na Dvoreckej) se mi tohle zdá dost umírněné a přitom domýšlené (zvláště předmostí).
Ovšem na posouzení skutečné náročnosti konstrukce nemám vzdělání, a tak vám děkuji za doplnění a zmírnění mého optimismu
Přesně! Mosty mají být levné a rychle postavené a levné a jednoduché na údržbu a ne primárně hezké
most někde na periferii přes „říčku“ Vltavu má být hlavně jednoduchý, funkční snadno udržovatelný a ne moc drahý.
Sorry jako, ale Smíchov ani Braník už nejsou periferie. Ten most leží na spojnici míst jako je Brumlovka a Anděl. Zaslouží si něco hezčí, než generický betonový trám.
Zrovna ten je předražený a hlavně chybí sjezd pro cyklisty na severní smíchovské straně rovnou na stezku a nevypadá to že ho dodělají tak je to fušéřina
k poslední větě dodávám. výtoň ? nový most … nenamáhejte se s opravou. je to zbytečná práce a vyhozené prachy.
„co nejcitlivější zasazení do krajiny a současně vytvořit z mostu novou dominantu“:
katolíci by to nazvali architektonické schizma, komunisté antagonistický rozpor.
něco jako Ještěd. Rozpor v tom není.
Nebo, pokud máme zůstat u mostů, Viadukt Milau
A tak teda, který dominantní most považujete za „necitlivě (ne)zasazený do krajiny“? Každá dominanta okolí prostě okolí válcuje jako Eifellovka. Je to čistě o tom si zvyknout.
Eiffelovka nemyslím, že je u mostů vhodný příklad, je to věž která se tyčí vertikálně, z roviny města, zatímco mosty jsou horizontální, je tmavá takže kontrastuje s pozadím, je mřížovitá se složitou konstrukcí.
Priznam
Millau je geniální stavba. Něco takového bych bral.
No…, ono v menším a asi i z úplně jiné strany mostního umění je nedávno zprovozněný tzv. nový Schwarzenberský most na Orlíku. Myslím, že do daného prostoru zapadl a nebýt té staré konstrukce co má být pryč bylo by to ideál. Mně se to líbí.
Ještěd by dneska neprošel.
„Děti Ještědu “ či „Hnutí za Podještědí „by něco takového zařízli na první dobrou…
Dominanta bude svou monumentálností, s kterou překlene údolí. Zasazení do krajiny připadá na vše ostatní jako barevnost, tvarosloví, jednoduchost konstrukce, pohledová struktura povrchu atd.
Musíte panu premiérovi dopřát pocit, že provádí výběr, Bernarde…
Jedná se o soutěž regulérní, tedy odpovídajcí pravidlům České Komory Architektů. V takovýchto soutěžích tvoří nadpoloviční většinu porotců nezávislí architekti.
nerad si z toho dělám legraci, ale vzhledem k tomu, co se tak odehrává okolo jisté stavby na výtoni bych byl nerad, kdybych zase měl pocit, že se nám tady na nějakém projektu zviditelňují nějací nezávislí architekti.
Na výtoni se nejdnalo o architektonickou soutěž, nýbrž o soutěžní dialog. Ten umožňuje výtěze vybrat s výrazně nižší mírou transparentnosti. Proto je tento alternativní způsob výběru architektonického návrhu u SŽ asi tak v oblibě. (Obdobným způsobem byl vybrán i návrh na hlavní nádraží) Jedinou skutečnou architektonickou soutěží, kterou SŽ vypsala byla soutěž na její sídlo. Nicméně po té, co zaměstnanci dobré správy zjistili, že se jim nelíbí myšlenka sedět v moderní soudobé kancelářské budově, neboť se tam snáze kontrroluje pracovní aktivita (nepodložený názor autora tohoto příspěvku), rozhodli se celý návrh shnout ze stolu a studii nové kancelářské budovy na střeše… Číst vice »
Sídlo SŽ má být ale u Smíchovského nádraží přece. Tam je to ještě na dlouhé roky, než se i samotný areál nádraží a přednádražní prostor někam pohne, aby se mohlo sídlo stavět.
A já žil celou dobu v tom, že most je především inženýrská konstrukce. No jestli o tom budou rozhodovat převážně estéti, tak nás čekají jen světlé zítřky a vítr v peněžence.
Přesně jako u Výtoně nebo u Dvoreckého mostu.
Takže další architektonický návrh na Suchdolský most. Tuším již 3 kolo. A ty návrhy z 30. – 40. let nebo ten z 1999 jsou nepoužitelné?
To nemyslíte vážně, že ne? 🙂
To si opravdu myslíte, že by dávalo smysl stavět most podle 100 let starého návrhu? Opravdu si myslíte, že se ve stavebnictví za 100 let nic nezměnilo?
PS: Z toho roku ’99 AFAIK ani žádný konkrétní a doparacovaný návrh mostu není. A ikdyby byl, zak už je to taly hodnědávno.
(Krom toho byl ten poslední návrh v patrové variantě.)
Na druhou stranu, na Václaváku se nyní realizuje rekosntrukce podle návrhu z roku 2005. Někdy je zajmavé, když k něčemu takovému dojde. Konkrétně v případě Václavského náměstí je relativně úsměvné, že autor trval na použití některých prvků mobiliáře, například odpadkových košů vybraných před těmi dvaceti lety, o kterých lze již nyní říci, že se jedná o prvek svým vzhledem morálně zastaralý. Nicméně krom této drobnosti lze tvrdit že se jedná o návrh povedený a relativně nadčasový. Jestli má podobné kvality i most z poslední soutěže nevím, její výsledky jsem neviděl. Byl bych ale překvapen, kdyby byl nový most uvažován ve… Číst vice »
Je nepochybně levnější utratit nějakých ~30 mega za soutěž, než to stavět historickými technologiemi, navíc s parametry odpovídajícími historickému provozu
Jenom jedna lávka? Doufal jsem ve dvě, jedna +- na úrovni dálnice a druhá dole jen pres řeku místo přívozů
a přívozník nebude mít co žrát….
Ani ten zavěšený přívoz si nebudu ovládat sám jako výtah, tam bude převozník i nadále 🙂 A proto ani nevidím žádnou výhodu toho zavěšení na tak vysoký most, který bude navíc, jak už tu zaznělo, stát na nešikovném místě pro přívoz.
ŘSD těžko bude řešit nějakou lokální pěší/cykloinfrastrukturu.
ŘSD to v rámci svých staveb imo určitě má řešit, a naštěstí i řeší, eg D0 u Bechovic. Jen k tomu musí být popoháněni ze správných míst
U Běchovic, pokud se nepletu, pouze nahrazují cesty, které se stavbou zruší
Teoreticky by na pilířích mohla být příprava na uchycení spodní lávky, pokud teda budou nějaké pilíře v řece. Případně nahoře na mostě, ale takhle dlouhý závěs by asi nebyl úplně šikovný
Časem snad tramvajový most do Kobylis spolu s novou lavkou v Klecánkách tyhle „spodní“ vazby vyřeší. Přece jenom pražský okruh tady žádnou vazbu nepřerušuje, tak těžko to hodit na ŘSD.
na druhou stranu evakuační chodníky nahoře stejně budou a když si město dole zavěsí nějakou lehkou konstrukci, tak se taky nic zásadního nestane. nedělal bych z toho vědu, řsd a praha spolu normálně dokážou mluvit.
Tam jde spíš o to, že ten most bude tak vysoko nad řekou (a skoro určitě bez pilířů v řece), že by zřejmě lávku na dlouhé závěsy ani technologicky nešlo zavěsit, nebo by to bylo esteticky hnusné…
Asi zalezi jestli to tam budou veset zeshora jak Oparno, nebo to dole budou rozvrtavat a stavet zezdola. Kdyz uz by to tam bylo rozvrtane, lavku bych opravdu ocekaval, stala by ramci cele stavby jen drobne a technika uz tam bude
Taky si myslím, že by to nebylo pěkné, ale co hlavně – ten most D0 povede o několik set metrů dále po proudu, než je dnešní přívoz Sedlec – Zámky, a tedy v místech, kde už Roztocká silnice vede těsně mezi řekou a tratí. Z hlediska využití pro cyklo a pěší si myslím, že případná lávka by měla být někde kolem dnešního přívozu, dá se tam lépe a bezpečněji napojit na stávající komunikace, než někde níže pod Sedlcem.
Autor prvního příspěvku zmiňoval i lávku na úrovni břehů, ta by konstrukčně s mostem (s ohledem na výšku) konstrukčně nijak spojená určitě nebyla. Ono ani to vyústění na obou březích na úrovni řeky) nemá návaznost, takže lávka Klecánky – Roztoky a most pro tramvaj do Bohnic na úrovni řeky, k tomu navíc chodník/stezka na úrovni dálnice dávají smysl. Takto je to i zadáno v soutěži.