lot
Letecké společnosti Letectví

Japan Airlines se po letech vrací k airbusům. A350 nasadí na vnitrostátní lety

A350-900 společnosti Japan Airlines odlétá z Toulouse. Foto: Airbus
A350-900 společnosti Japan Airlines odlétá z Toulouse. Foto: Airbus

Do flotily Japan Airlines se po více než osmi letech vrací airbusy.  Druhý největší japonský dopravce, který má ve flotile jen boeingy, dnes převzal první z 31 objednaných letadel A350XWB.

Aerolinky ho budou nasazovat pouze na vnitrostátní lety s dobou letu do dvou hodin, kvůli tomu má sníženou maximální vzletovou hmotnost. Jako první budelétat na lince z letiště Haneda v Tokiu do města Fukuoka. Šinkanseny cestu zvládají za pět hodin, let trvá zhruba hodinu a půl. Dosud na něj JAL nasazují Boeingy 767 nebo 777-200.

JAL si objednaly A350 v roce 2013, celkem 18 letadel ve verzi 900 a 13 v delší verzi 1000. Tu už chtějí JAL nasadit na dálkové lety. Kratší verze 900 má kapacitu 369 cestujících, 263 míst je v ekonomické třídě v konfiguraci 3-3-3, 94 v byznys třídě (2-4-2) a 12 v první třídě. U JAL létaly od roku 1981 do roku 2011 Airbusy A300, od té doby má ve flotile pouze boeingy.

Oproti starším letadlům má A350 o čtvrtinu nižší spotřebu na sedačku. Airbus navíc snížil pro JAL maximální vzletovou hmotnost letadla na 217 tun (standardně 280 tun). Díky tomu nemusí letadlo tak často na předepsanou kontrolu podle počtu odlétaných hodin a uskutečněných cyklů (start a přistání). Aerolinky by tak měly ušetřit za údržbu.

Pro první let z Toulouse do Tokia použil Airbus směs klasického kerosinu s umělým palivem.

Japan Airlines jsou osmnáctou aerolinkou, která má ve flotile A350. Ještě během letošního roku je zařadí do flotily také SAS, British Airways a Virgin Atlantic, většina letadel je už blízko předání zákazníkovi. Airbus má aktuálně na letadla A350 celkem 893 objednávek pro 51 různých zákazníků.

7 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Luboš

Airbus je velmi kvalitní a spolehlivý stroj ať se mu nadále daří šířit dobré jméno jelikož toto dobré jméno mluví samo za sebe a je to klíčové a stěžejní.

R.L.m.

Nerozumím, proč na fotce pilotů v kokpitu jsou rozmazané ovládací prvky a displeje??? Hlava mi to moc nebere. :o(

Y.K.

Podobné to je i na oficiálních fotkách kabin Šinkansenů. Asi nějaké místní (protiteroristické?) nařízení?

Nstmbk

V Asii rozmázávají více věcí, co jsem si tak všiml

Ondra

JAK uz mel Airbusy A300!

honza

Nádherné letadlo!