Letecké společnosti Letectví

První aerolinka zrušila objednávky na Boeing 737 MAX. Garuda nechce 49 letadel

Boeing 737 MAX 8 v barvách Garuda Indonesia. Foto: Boeing
Boeing 737 MAX 8 v barvách Garuda Indonesia. Foto: Boeing

Indonéská letecká společnost Garuda Indonesia je první aerolinkou, která po dvou nehodách letadla Boeing 737 MAX 8 odstoupila od smlouvy na dodávky těchto strojů od amerického výrobce.

Prezident firmy Gusti Ngurah Askhara Danadiputra oznámil Boeingu vypovězení kontraktu na 49 letadel 737 MAX 8 . Jako důvod uvedl špatnou pověst letadel a nízkou důvěru zákazníků v tyto stroje. Informaci jako první přinesl indonéský server Detik.

Naši zákazníci se ptají, zda poletí MAXem nebo ne. Pokud je na let naplánován MAX, chtějí jiný let. Důvěra v toto letadlo je u cestujících tak nízká, že musíme celý kontrakt zrušit,“ řekl mluvčí aerolinek Ikshan Rosan pro Financial Times.

Garuda má objednáno celkem padesát letadel, zatím převzala jeden stroj. Hodnota objednávky je 4,9 miliard dolarů v katalogových cenách. Firma převzala z celé objednávky zatím jediné letadlo, které je kvůli rozhodnutí indonéských úřadů uzemněno. Podle indonéského serveru Detik firma bude za zrušenou objednávku hledat jiná letadla. Aerolinky budou jednat s Boeingem o možné náhradě za tento stroj. Jiným úzkotrupým letadlem je u Boeingu 737 NG.

Garuda je prvním dopravcem, který oficiálně zrušil celý kontrakt, ostatní zatím o možném konci jen mluví. Dá se očekávat, že po tomto kroku ale přijdou s výpovědí i další aerolinky.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Tom
Host
Tom

Reálně hrozí Boeingu, že objednávku na MAXy zruší Lion Air, který začal zvažovat že namísto nich objedná u konkurenčního Airbusu modely A320 a A321. A oni těch leradel mají objednáno v řádu stovek….

Kulhán
Host
Kulhán

Boeing by jim ty Maxe neměl vůbec dávat bo jak je vidět tak v Indonesii s tím neumí lítat a dělají špatnou reklamu, kvůli které jsou Maxy na zemi. Je zajímavý že nad USA jich bylo denně podle FR kolem 60 ve vzduchu, jestli 15 na zemi tak Jestli každý 4 legy denně aspoň tak to je 300 startů denně a problém nebyl.
Čas ukáže jak se u nich přistupovalo k výcviku.

Yellowhammer
Host
Yellowhammer

„Naši zákazníci se ptají, zda poletí MAXem nebo ne. Pokud je na let naplánován MAX, chtějí jiný let. Důvěra v toto letadlo je u cestujících tak nízká, že musíme celý kontrakt zrušit,“
Aha a na které lety je naplánován MAX, když nemůže létat?..

Martin V.
Host
Martin V.

V článku se píše: „…poslední stroj 737 NG firma dodala před několika týdny.“ Ale na stránkách Boeingu to vypadá, že mají nedodaných 737 NG ještě přes 80 (data k únoru, něco určitě dodali během března, ale nevím kolik, to bych musel hledat jinde a to se mi nechce).
http://active.boeing.com/commercial/orders/displaystandardreport.cfm?cboCurrentModel=737&optReportType=AllModels&cboAllModel=737&ViewReportF=View+Report
Odkud pochází ta informace o posledním dodaném NG? Navíc asi P-8 Poseidony budu vyrábět ještě pár let.

Omar Baba
Host
Omar Baba

Indonéská státní společnost Garuda Indonesia především je ve velkých finančních problémech a chronické ztrátě (za posledních pár let kumulovaně přes půl miliardy amerických dolarů, a to je konjunktura!), takže zrušení kontraktu na MAXy kvůli nehodě PK-LQP (ještě nevyšetřené, ale někteří už samože mají o viníkovi jasno) může být jen záminka.

MildaIV
Host
MildaIV

A takových společností které mají obědnáno víc letadel než budou potřebovat, je docela dost. Samozřejmě není objednávka jako objednávka. Některé objednávky při zrušení znamenají velké penále, jiné naopak naprosto minimální.

Martin V.
Host
Martin V.

No už nějakých 12-15 let je běžné, že výrobci letadel jsou vyprodaní klidně na 8-10 let dopředu. To mi připomíná různé ty realitní bubliny, co tu byly. Kdo vidí své potřeby tak daleko dopředu? Ale říkal jsem si, že možná jen nerozumím moderní ekonomice. Když si to objednali, tak snad ví, co dělají.

Nicky
Host
Nicky

Tohle udělal Ryanair v době krize – zadal velkou objednávku a inkasoval od dalších aerolinek poplatky za přenechání místa v pořadníku.

Jen tak
Host
Jen tak

Tak oni ty potreby vidi … minimalne v tom, ze vi, ze jim tou dobrou stavajici flotila prekroci hranici udrzbove ekonomicnosti.

Partneři