Průlom: Úřad vydal povolení pro novou část IV. koridoru s nejdelším tunelem

Úsek IV. koridoru Nemanice - Ševětín, vizualizace. Pramen: Správa železnicÚsek IV. koridoru Nemanice - Ševětín, vizualizace. Pramen: Správa železnic

Napřímení trati a vynechání objížďky přes Hlubokou nad Vltavou by mělo vlakům na koridoru ušetřit devět minut, rychlost by měla být až 200 km/h.

Správa železnic (SŽ) si může odškrtnout klíčový bod v přípravě novostavby IV. koridoru Nemanice – Ševětín (tzv. NemaŠe) severně od Českých Budějovic. Dopravní a energetický stavební úřad (DESÚ) aktuálně vydal nejdůležitější stavební povolení (z osmi), které se týká hlavní trasy včetně dvou tunelů.

Správa železnic podala žádost o povolení už před Vánocemi 2023, následně musela doplnit stanoviska hasičů. Proti povolení se lze do 15 dnů odvolat k ministerstvu dopravy.

Náročnou stavbou sedmnáctikilometrového úseku se má završit budování IV. koridoru mezi Prahou a Budějovicemi. Napřímení trati a vynechání objížďky přes Hlubokou nad Vltavou by mělo vlakům na IV. koridoru ušetřit devět minut, rychlost by měla být až 200 km/h.

Tunely Nemanice - Ševětín, mapa. Pramen: Správa železnic, dokumentace EIA

Tunely Nemanice – Ševětín, mapa.
Pramen: Správa železnic, dokumentace EIA

Půjde o novostavbu tzv. na zelené louce, jejíž součástí budou i dva dlouhé tunely. Vlaky při cestě na sever z Budějovic vjedou do Hosínského tunelu (3120 metrů) a následně do Chotýčanského tunelu (4775 metrů). Druhý jmenovaný bude nejdelším tunelem na české železnici.

Nádraží Ševětín dostane nová nástupiště, stará trať bude snesena a zářez zasypán rubaninou z tunelů.

Zahájení prací se plánuje na příští rok, dokončení pak v roce 2032. Letos v březnu vypsala SŽ tendr na zhotovitele, přičemž jako nejvyšší přípustnou nabídkovou cenu stanovila 21,343 miliardy korun. SŽ už má šest z osmi potřebných stavebních povolení, zbylá dvě řízení běží.

Stát přitom nedávno opustil plán na využití projektu PPP, tedy využití peněz soukromého investora. Stavba se tak bude financovat klasicky ze Státního fondu dopravní infrastruktury.

Příští rok hodlá Správa železnic představit podrobné plány i na prodloužení koridoru do Rakouska, úsek České Budějovice – Linec by se měl stavět pro rychlost až 230 km/h.

Tagy IV. koridor Nemanice - Ševětín NemaŠe Správa železnic
94 komentářů