Průlom rychlostního limitu. Pendolino míří na IV. koridor, od září má jezdit jako Jižní expres

Testování rychlosti 200 km/h na IV. koridoru. Foto: Jan Šindelář / Zdopravy.czTestování rychlosti 200 km/h na IV. koridoru. Foto: Jan Šindelář / Zdopravy.cz

Na IV. koridoru jsou postavené pro rychlost až 200 km/h (pro naklápěcí soupravy) dva úseky.

Odebírat
Upozornit na
guest
129 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Flek

Budou klopici rychlostnik dávat i na jednokolejku u Budějovic? By tím ušetřili možná i větší čas, než tou 200.

Jan Hašek

Veselí -Sevetin je stavebně taje 200?

Flek

Není jsou tam přejezdy a úzká nástupiště.

v

Šotouš první měsíc vykoupí jízdenky… taky se přidám i s dětmi 😀

bindera

Asi na to nemají v Praze na noc místo.

Flek

Spíš si tam potřebují tu novou hračku užít, vždyť to zrychlení na klopicich 200 stalo nejakych 80 milionů?

a8n

Přidejte nulu.

Martin

Uz jsme zase o krok pred nima!

Prosil bych SŽ, aby už konečně přestala s tou habaďůrou ohledně rychlostí pro naklápěcí soupravy a začala stavět rychlé úseky pro běžné soupravy, které tam opravdu budou jezdit.
Technika naklápění je mrtvá a na nějakou renesanci blízké budoucnosti to nevypadá, tak si ty marketingové kecy nechte.

Flek

Naklápěcí technika neni vůbec mrtvá. V USA tak jezdí uz druhá generace rychlovlaku, v Německu se snimi pocita fo budoucna i na regionální tratě, to jen u nás to neumíme nasasadit na místech kde to bude mít opravdu efekt, jako Liberec-pardubice, nebo Plzeň Cheb.

Redaktor

A že jsem tak smělý kolik km rychlotratě v USA mají? Budu skromnej, stačí mi na 200 km/h?

zesp

Tak hlavně kvůli stahovačkám v těch rychlých úsecích se nám moc nerozjede, že… Protože stažení sběrače a výpadek napájení znamená konec klopení a tím šup na 160 Km/h. Tady video z mojí loňské cesty z ČB do Prahy, kde jsem zabíral ze zamatlaného zadního skla posilového vozu řady B ty nové úseky, abych pak rozluštil, kde tam ty stahovačky jsou, nakonec jsem to ale nestudoval…

https://youtu.be/5oztWX95cZU

Ing. Vladimír Bílý

Ano, ano. Když ještě Pendolino jezdilo do Brna, tak u Blanska, kde by se naklápění využilo nejvíce, se stejně jelo potupných nenaklápěcích 70, protože právě v tom místě je stahovačka. Prostě v tom nejblbějším možném místě. To samé na výjezdu z Maloměřic a za Letovicema. Čekal bych, že tomto století už s tím projektanti budou počítat a stahovačku dají na rovný úsek.

Flek

A proč tam ty stahovacky musí být?

Bjorn

Nebo ji tam nedají vůbec.

Miro Novak

Je pravda, ze to byl velikan ceske zeleznice Tonda Blazek, co pendolina nechal schvalit u nas jen na 200 a ne 230?

Jan

Vzhledem k tomu, jaký mají výkon, je to fakt jedno. Těch 230km/h by se v běžném provozu dosáhlo akorát z kopce dolů a s větrem v zádech.

Primářek

Dovolím si doplnit vzpomínku na praktické pokusy, kde zkoušeli jízdu se zmíněným větrem v zádech. Redakce doufám omluví link na cizí web, když je to z roku 2004:
https://www.novinky.cz/clanek/ekonomika-vlak-pendolino-prekonal-rychlostni-rekord-311946

Flek

Tak jsem zvedav, jestli se toho schválení na 230 , třeba kvůli vrt Moravská brána, ještě dočkáme.

Flek

7 minut 42 sekund trvá rozjezd z 0 na 230 na rovině.

Znalý

Jo výkon je poplatný době, kdy se pendolina objednávaly. Tenkrát bylo nemyslitelné, aby se na našich tratích proháněla vozidla s výkonem vyšším než 4 MW. Směrem na Tábor je to z kopce a těch 230 by to i jelo. Ale z Tábora na Prahu to pojede tak 180… Ale největší problém je, že na zmíněné trati není výhradní provoz ETCS. Pokud by se mělo jet pod plným dohledem ETCS 200, nesmí být na trati žádné vozidlo bez ETCS. A na osobních vlacích tam jezdí regína, ne? Vidím to, že se sveze Kupka s Krapincem a šoutouši pojedou obvyklých 160. Zase… Číst vice »

libor

část cesty 200, část cesty poskakování za osobákem u Prahy, část si trochu zaklopí. Taková parodie to je…

Miro Novak

a o noce trati Praha – Benedov bude Sosna se Sudopem dalsich 15 let badat…

Povazan

A klopením medzi Prahou a Benešovom by sa nedalo ušetriť nakoniec oveľa viac času ako tou 200 na tých dvoch úsekoch ?

v

Dalo, ale naboří to takt. Dopravně je nejlepší koridor pro Pendo. Dresden-praha~ Budějice, možná linec.
Ekonomicky a dopravně to poslat na Brno
Jinak Osteava a na opačné straně Lázně je taky super, ale je málo vlaků

kuna

Tipuji, že hlavním důvodem vedle PR je získání zkušeností pro provoz vyššími rychlostmi pro plánované VRT.
Má někdo lepší informace?

Přípravář

tahle zkušenost fakt s VRT na 350 moc nepomůže. Hlavně je zbytečné znovuvynalézat kolo, že…

Tomáš Záruba

Tak to aby se pomalu začaly počítat Tabulky brzdících procent skutečně na 2 km, aby pak třeba někdo nebyl poněkud zklamán… 🙂
Lépe samozřejmě zakázat rušení vlakové cesty bez předchozí konzultace se strojvedoucím (resp. pro zabezpečovací puristy po zastavení vlaku, nebo teoreticky po snížení jeho rychlosti na hodnotu dle tech Tabulek…

Tom

Tak tady budou hlavní brzdné křivky ETCS, bez jehož dohledu stejně není možné jet nad 160 a ty si mašina spočítá sama na základě skutečných brzdících procent a vzdalenosti k EOA, tedy konci oprávnění k jízdě jednoduše řečeno

Kuna

To je toho, jeden poslanec z Bruselu tuhle rychlost dá i na dálnici ve starém Mercedesu
🙂

Michal M

Sovětského člověka nic nezastaví.

Jaaa

Rozumím snaze o marketing, ale nemůžu si pomoct: “Výstavka je putovní.”

Twix

Tak to asi musel čekat každý, že nic víc se z toho letos vytřískat nedá. Produkt SC Pendolino na ostravské větvi kvůli tomu omezovat nebudou a stejně by to nemohlo na všechny Jižní expresy.

Jarda V.

Zrejme ano, puvodne bylo k videni Decin, Usti nad Labem, Viden, Zilina, Bratislava, Brno, Kosice. Aktualne a Plzen, Marianky a KV. Nasledovat bude Tabor a Ceske Budejovice. Dalsi program bude nastinen pred volbami.

Matyáš

Naivně jsem po přečtení nadpisu čekal trochu víc revoluční novinky… než že pojedeme dvoustovkou, a to přesně jednou ráno a jednou večer 🙂

Snad se to osvědčí a brzy se jich tam objeví víc.

NightmareFreddy

To by se muselo MD plácnout přes kapsu, aby „přeplatilo“ linku Praha – Ostrava…

vlachjan

Očekával bych, že s nástupem CJ se uvolní RJ pro relaci Praha -Ostrava, a tím se i rozšíří možnosti putovních výstavek v jiných částech republiky. Třeba se jednou dočká i Liberec 🙂

NightmareFreddy

P. S. Víte, jaký je hlavní motivátor tohoto kroku? Nepřekvapivě volby, protože mohou říct „zvýšili jsme rychlost na železnicích“. Hodně bych se divil, kdyby se po volbách opět jednalo o nějaké téma a řešilo se tedy koncepčně…

Šalina na špilas

Kdyby to znamenalo, že nebude po volbách vládnout sebranka velkouzenáře a točvolanta egomaniaka, tak bych odpustil i předvolební start rakety 😀 (a to vůči nynější vládě mám také výhrady, ale to, co předvádí opozice…).

Petr

To jsou s prominutím žvejky. SŽ a MD slibujou dvoustovku už 10 let. Včera bylo pozdě. Navíc nějaký volby jsou každej rok.

Miro Novak

hlavne 200 je rychlost z minuleho stoleti

Juraj

To se přeci nevylučuje. Každá propagační příležitost je dobrá.

U nás stavěli novou pěší lávku, přičemž stavba na pár dní omezila auta na silnici. MČ vydávala jedno prohlášení za druhým, že oni s tím nic nemají, je to investice magistrátu a se stížnostmi mají lidi chodit tam. Ale když byl čas na stříhání pásky, starosta byl první v řadě s nůžkami.

Přípravář

Propagace jet pár stovek sekund 200? 😀

Daniel Jablonecký

Uhříněves co?

NightmareFreddy

To sice slibují, ale jde o tu realizaci. 1 vlak na krátkém úseku za den a mohou říct „za nás se tady konečně jezdí tou 200 km/h“. Tím nenadávám na to, že to dělají tito politici (každý politik by to udělal), ale spíše mírním očekávání, že z toho v dohledné době bude něco víc…

Ivan

I kdyby tuto nesmyslnou konspirační teorii někdo chtěl skutečně realizovat, tak si ji schová na krajské volby, kde by možná skutečně některé voliče ovlivnilo. Pro volby celostátní je to ovšem totální krawinium.

NightmareFreddy

Jakou konspirační teorii máte na mysli? Co je kravina na tom „za nás se začalo jezdit na naší železnici 200 km/h“?

Daniel Jablonecký

Tak to je jasné od začátku, že půjde jen o demonstrativní projížďku a putovní výstavku. Kdo čekal něco víc, tak pravděpodobně nechápe principy ekonomiky, nákladů, výnosů a zisku. A že by stát chtěl hradit dražší soupravu místo klasiky ausgerechnet do Budějc, to by ho ostatní krajská města sežrala. Ekonomicky nesmyslné, politicky neprůchodné. Díky aspoň za tento malý krok.

Petr

Podobně jako krajská města sežrala stát za to, že poručil soupravy na 200 do Chebu, do Domažlic a do Havlbrodu?

Daniel Jablonecký

Cheb, Domažlice a Havlbrod jsou krajská města? Ehm…

XXXD

Myslím, že to, že se jedná jen takovou marketingovou kampaň, muselo být jasné hned od začátku. Pro ČD by prostě nedávalo smysl zajistit všechny spoje Jížních expresů Pendolinem a omezit jejich provoz na Praha – Ostrava, nehledě na fakt, že dnes ani není možné dojet pod drátky do Krumlova a do Rakouska zase není reálně možné zajíždět, protože se při instalaci ETCS odstranilo PZB. Tím pádem bylo docela zřejmé, že provoz Pendolin tam bude vypadat obdobně jako na Ex6.

JaK

Ono provoz pendolin je i na Praha-Ostrava bídný. Náhodné výstřely doplněné CJ nebo IC sestavených ve stylu co depo dalo

tarten

No já teda čekal, že mi do poštovní schránky doručí jen symbolický jeden dva páry týdně. Tohle je u mě naopak nad očekávání. 😉

Pavel Toufar

Jižní expres ve 20.20 z Prahy je jediný, který zastavuje ve Veselí nad.L. a je proto oproti ostatním spojům nejpomalejší. Pendolino tedy dobu jízdy nezkrátí ale jen vyrovná tento spoj s ostatními.

Jaaa

To vlastně dává smysl.

Flek

Ale nebude mít více kapacity do Benešova?

Jan

A zvedne se rychlost i jižních expresů v případě, že se na ně dostanou vozy na 200km/h (uvolněné z Berlinerů) na tech 180km/h (nebo kolik tam je pro klasiku)?

Jája

Tam vozy na 200-230 už jsou nyní, jen tam jezdí lokomotivy bez ETCS…

Daniel Jablonecký

I na 230? Které vozy to jsou a na kterém vlaku jezdí?

Miro Novak

sw azrakem ze Skody do ktereho se ETCS neda dat

Dan 3

Já si myslím, že jde všechno, jen se nechce. A přitom taková dobrá a výkonná lokomotiva, sotva 15 let stará…

Anonymní alkoholik

Jojo, jen to kazí bistro ARmpee a hytlák Bbdgmee na 160, co? 😀

Flek

Nakonec zadání pro vozy bylo na 160 a řekl bych, že je to dobré, nekomplikovat provoz kvůli 40 vteřinami.

TVS1210

Ok a naopak který spoj nepojede jako SCP na Ostravu?

Tomáš

No sláva. Jen ty časy jsou strašně a chtělo by to v 8 z Prahy a ve 20 do Prahy tak snad časem přidají druhé

Frantisek X

Ty časy budou patrně dány odchylkami od taktového jízdního řádu. Všechny expresy těmito soupravami zatím pokrýt neplánují, i když by to provozně dávalo smysl; jenže komerce…

Twix

Ty časy jsou dané hlavně tím že takhle na noc je pendolino k dispozici a nemá už kam jinam jet…

Daniel Jablonecký

To je krajně nepravděpodobné.

Mynic

A ČD taky chtějí jezdit Pendolinem do Budějic ? Nebo je to jen sen minesterstva ?

Jan Hašek

No to jsou teda casove polohy…pro běžného sotouse nevyužitelné 😀

218

A blbě se to fotí..:)

v

V září říjen je posun času zpět,tak snad to ještě stihneme

M.M

Důležité že to využijí cestující

Lars

Myslíte? 🥲

Šalina na špilas

Ráno do Prahy a večer z Prahy, to zrovna zní jako docela potřebný spoj, ne?

Tomariero

Večerní je už docela pozdě, nejplnější bývají expresy po 16,17 a 18h, ráno pokud to je opravdu ten před 6 tak ten bývá nejplnější, pokud ten před pátou tak ten se plní hlavně až v Táboře a pak v Benešově.

Daniel Jablonecký

Běžný šotouš nemůže být z Budějovic?

fous55

Z Budějovic nemůže být (skoro) nikdo, jen snad nedávné náplavy. Všichni normální místní jsou z Budějc.

Daniel Jablonecký

To je samozřejmě komentář k věci, fousku.

Ivan

V Českých Budějovicích by chtěl žít každý…

v

No to Pendolino je vlastně takový Záskok (z Járy Cimrmanna)

Daniel Jablonecký

To chápu, je to fajn město.

mshunt

Cerifikát ES ověření na 200 km/h je vydán. 1714/6…………..

Miro Novak

a proc na 200 a ne 230?

Flek

Museli by udělat zkoušku na 250kmh v Německu.

Poskok

A jak to bude řešeno z hlediska zabezpečovače? V ten daný čas bude vždycky vyhrazený provoz pod ETCS? A jakmile Pendolino projede, bude zase povolen smíšený provoz?

Martin Chovanec

Nemyslím si.
Pendolino jízdou pod ETCS stále ovlivňuje návěstidla. Pomalejší vlak za Pendolinem pojede podle nich a díky nižší rychlosti stihne za Pendolinem v případě potřeby zastavit.

Naopak vlak před Pendolinem bude ovlivňovat brzdící křivku ETCS a Pendolinu nedovolí jet tak rychle, aby vlak před sebou dohnalo.

Problémem zůstává, pokud by protivlak nějakým způsobem vjel Pendolinu do cesty, ale jestli se srazí v 160 nebo 200 hmm… obojí by bylo zlé

vbb

Myslete si. Vyhláška 173/95 Sb ve znění z r. 2022, §34 … (3) Na dráze v traťových úsecích s výhradním provozem vlaků pod dohledem evropského vlakového zabezpečovacího systému nebo provozovaných traťovou rychlostí vyšší než 160 km/h smí být použito pro jízdu vlaku pouze vedoucí drážní vozidlo vybavené aktivní mobilní částí evropského vlakového zabezpečovacího systému, která je kompatibilní s jeho traťovou částí použitou na dané dráze; to neplatí pro jízdu drážního vozidla na vyloučené koleji. Už se to tady i na Káčku řešilo mnohokrát. Důležitá část se dá (osekáním „zbytečných“ podmínek a přívlastků) shrnout do věty: (3) … v traťových úsecích… Číst vice »

Martin Chovanec

OK, děkuji za upřesnění. O vyhlášce jsem nevěděl, je to tedy spíš legislativní než technický problém.

Lars

Alespoň podle železničního magazínu by měl opravdu být při jízdě pendolina vždy zaveden výhradní provoz

Zbyněk

Jízdní řád se měnit nebude? Ušetřený čas se prostojí ve stanicích?

Lars

Ušetřený čas se bude měřit v sekundách

Flek

Pendolino stáhne něco přes minutu.

Frantisek X

Ty dva okrajové spoje mohou jet buď mimo taktové polohy, nebo to dorovnat zastaveními navíc, jak už je celkem běžným zvykem…

Adam Ř

Už nyní poslední express do Prahy staví navíc ve Veselí

libor

z Tábora do ČB to bude vedené jako Sp vlak, bude platit i tarif IDS JIKORD 😀 😀

Jája

První ranní do Prahy není 542 v 5:58, ale 544 v 4:58 a staví narodil od ostatních IC v Benešově. Jak to tedy plánují?

libor

vyjede v 5:58 a svou rychlostí dojede stejně jako ten v 4:58 😀 prostě fyzika 😀

Ivan

Spíš matematika…

KrizeVychodniSpolecnosti

Aaaa bude nám doručena rychlost 200 km/h ;D

KrizeVychodniSpolecnosti

Mimochodem – v tomhle předběhneme Polsko, tam se aktuálně jezdí 200 km/h pouze na 12 km CMK z celé délky sítě a docela dlouho to tam tak i zůstane.

https://www.rynek-kolejowy.pl/wiadomosci/200-kmh-w-polsce-juz-tylko-na-12-kilometrach-sieci-plk-122883.html

2101

Akorát že oni jezdili 200 na CMK už celkem dlouho a teď mají sníženou rychlost kvůli modernizaci…

KrizeVychodniSpolecnosti

A já to snad někde popírám? 200 se jezdilo na CMK i na lk9. Nebo čemu nerozumíte na větě: “… tam se AKTUÁLNĚ jezdí 200 km/h pouze na 12 km CMK z celé délky sítě…”

2101

Psal jste že předběhneme Polsko, což opravdu nepředběhneme 😀

KrizeVychodniSpolecnosti

Je snad jasné, že když tam je dočasně velmi omezena ta 200, tak to úplně nemyslím vážně. Navíc rychlost není vše a ve všem ostatním, co se týče železniční dopravy, jsme o hodně napřed před Polskem.

JaK

V čem jsme hodně napřed? 😀 soupravy jsou mnohem horší u nás než v PL. Tratě máme taky v horším stavu, ale.co bychom se nepoplácali po ramenech 😀

KrizeVychodniSpolecnosti

1) Soupravy u nás rozhodně nejsou “mnohem horší”.
2) Rozhodně nikoho neplácám po ramenou.
3) Četnost vlaků – v PL je to tragédie.Třeba Katowice – Warszawa, ráno poslední vlak jede 8:50 a další vlak jede až 11:14! Kraków – Warszawa, mezi expresní vrstvou často jen 2h takt. A takhle bych mohl pokračovat ještě hodinu….

JaK

Takt chybi to se shodneme. Jinak přípoje díky liberalizaci uz moc nefungují ani u nás a podívejte se co za hnus jezdi na R8,R9,R12,R14,R21-25… Takovy šrot v PL opravdu nepotkate.
S tratěmi je to stejné… u nás zastaralé jednokolejky nebo přetížené koridory. Vede snad v PL jednokolejka z Katowic do Wroclawi? Stepuje snad vlak před wawou a čeká na volnou kolej?
A takhle bych pokračovat hodinu…

Daniel Jablonecký

Lepší jsme rozhodně v celkovém pokrytí území použitelnými spoji s více-méně garantovanými přestupy po celý den i o víkendu. V Polsku je něco takového sci-fi.

Tomáš

Možná dříve, ale ve všem nás předhání a časem budeme jen brečet jestli nepřijmeme jejich pravidla pro stavbu a tzv. Polský model schvalování

Pitrys

200 byla spuštěna na CMK od nového grafikonu 2014

Daniel Jablonecký

Já s Polskem nezávodím. Oni běží jinou ligu, ne tu pro 10 megaobyvatel.

Michal82

Polsko ale běží úplně jiný závod a na jiném stadionu. Oni soupeři s Německem.

Flek

A přitom ty jejich rovinky a vzdálenosti.

Motýl Emanuel

Tak pravil vrchní poštmistr státních drah už vloni :-). Doručena bude na dvou pidiúsecích jedním párem vlaků v legračních časech. Hoši děkujem, hoši děkujem! 🙂 🙂 Hop Hop Hop Hop kdo neskáče nejede 200 a po žních k Turkovi. 🙂

MichaelP

K Turkovi těžko, přišel o papíry….😉

Redaktor

O papíry na hlavu?

Ivan

Ty snad naopak konečně dostane.

Nezbeda

Pan Sindelar, velky kritik kupecek na teto trati, si aspon bude moci konecne zase uzivat velkoprostorove vozy… 😛

Honzík

Naposled bylo Pendolino na IV.koridoru 26.3.2025. A to právě za zjištěním jízdních dob, zejména u stahovacek, které jaksi u loňských testů „nebyly“.

Pitrys

To není možné, že jsem se toho dočkal. Otevřu šampus.

Honzík

úkol zní jasně: Musí se to stihnout do voleb. Přeci to budeme my, za naší vlády jsme prolomili rychlost 160!

Motýl Emanuel

35 roků po převratu jsem se dočkali hurá! 🙂 🙂

Jan Levínek

Teď by to ještě chtělo upravit na 200 i úsek Veselí nad Lužnicí-Ševětín a po vybudování tunelů NemaŠe by se mohlo jet 200 nonstop z Veselí až do Nemanic.

Daniel Jablonecký

A čím? Tím jedním Pendolinem, pokud zrovna nepojede náhradní souprava?

vlachjan

Zátopkem, až do něj někdo vykouzlí ETCS 😀 😀

Pitrys

Proč? Tam jsou přeci podmínky jiné, je to krásně rovné. A stejný má být i nový úsek s tunely. Tam bude moci 200 určitě i klasika.

Flek

Bude, ale i tak je ten úsek krátký, před chvílí modernizovany a tlaky v tunelu snižují rychlost.

a8n

A přispějete na to tu miliardu či dvě z vlastního?