Průlom rychlostního limitu. Pendolino míří na IV. koridor, od září má jezdit jako Jižní expres
Testování rychlosti 200 km/h na IV. koridoru. Foto: Jan Šindelář / Zdopravy.cz

Na IV. koridoru jsou postavené pro rychlost až 200 km/h (pro naklápěcí soupravy) dva úseky.
Když už se tady řeší 200 na 4.koridoru, jak to vlastně vypadá v Ejpovicích? ETCS už tam je taky, zkoušky trakce zřejmě dopadly, tak by tomu teoreticky nic nemělo bránit.
Pendolino není jediné, které z lokomotiv u ČD umí jezdit od výrobce 200 km/hod.
Horší to bude s vagóny.
A taky s tratěmi, kde by bylo možné jet 200 bez naklápění vozové skříně
Stihne to vůbec na těch 200km/h rozjet, na těch krátkých úsecích???
Z Bystřice až po oblouk před Táborem je nějakých 40 km. To zas úplně krátký kousek není.
A 200 km/h je povoleno na kolika km z těch 40?
Jablonecký vůbec netuší která bije, jinak by třeba věděl, že přes přejezd 200 fakné, a to myslím vlak, autem by to třeba takový Turek jistě dal😀
Tak ano, z Bystřice do Votic se to snad na těch 160 rozjede 🙂
Z Havířova do Těšína je to 19 km, a souvislost asi stejná jako ten nesmysl cos napsal.
Tak konečně se po těch desetiletí dočkáme první “vysokorychlostní” trati a vlaku.
Alespoň to odčiní tu jinak hořkou pachuť, že jižní expresy jezdí pouze jako kupéčka
V tom jízdní řádu řídkém jak kravské lejno to můžou rovnou označit jako nostalgickou jízdu.
To by mohli. Jsou 20 let pozadu…
A to Vám přijde jako řídký jízdní řád, když ve všední den jedou z Prahy na ČB během hodiny dva vlaky tam a dva zpět? A to do toho nepočítám “couráky”!
Tak kusi, nejdřív číst a pak psát! Kontrolní otázka, co je předmětem článku? Ty vlaky si strč za klobouk, my se bavíme o pinďovi a ten jaxik nejezdí každou půlhodinu a i kdyby stáhli celou flotilu = 6 ks tak by to nedal.
Vzhledem k tomu, že pendolin už moc není, tak by mohli kategorii SC zrušit a nahradit to klasicky povinně místenckovým IC. Pendolina by tak mohli nasadit i na jiné trasy než Ostrava – Praha – (Cheb).
Například cestující z Pardubic do Chebu tak zbytečně platí dražší místenku jen kvůli jedné zastávce, neboť dál to jede jako klasické IC.
Moc není … zrušena jedna jednotka ze sedmi a ještě ne celá. Jo, to je panečku devastace flotily.
Proč by si cestující nemohl za prémiový produkt připlatit?
Ale prémiovej byl kdysi i IC Manažer a to nejel ani na hlavní v Praze a ani to nevozilo Pendolino.
Já osobně si prémiový produkt představuji jinak, než 680 na expressu. 680 beru jako dobrou jednotku která může jezdit rychlíky/spěšňáky na lokálkách jako db 612.
SC Pendolino sice přináší garanci řazení, ale stačí aby ČD přestalo bavit do klasik řadit béčka a honeckery, jako první třídu řadit a149.
v 160 vs 200: o kolik to vic sezere stavy a vo kolik to tam bude dříve? pak se to podělí a vyjde vo co tady jde…
Tak to je snad všem jasný, o toto vůbec nejde. Na MD chce hlásat že zařídili na 200. km/h a to že se to na tom krátkém úseku sotva rozjede a v JŘ to také cestující nepoznají je věc druhá.
Ale máme úsek kde se bude jezdit 200 km/h, takže cíl splněn?
a 26.7. jako protokolarni vlak do Kaplice.
I s cestujícími 😉
Kdepak:-)
V době pořízení byly ty jednotky zhruba dvacet let morálně zastaralé. Po dvaceti letech provozu se dočkají jednoho úseku pro 200 km/h. Ještě že dnes máme ten den beze spěchu 🙂
Naklápěcí rychlovak opravdu není záležitost roku 1983, řada 680 vychází z ETR 460/470, na kterých práce začali v roce 1993 a vstoupily do služby v polovině dekády, 5 let před naší objednávkou.
Smazáno pro vulgárnost, uživatel trvale zablokován.
Opravdu nelze diskutovat slušně?
Nelze, slušnost je přežitek…
Zajímavé je, že cestující tenhle vlak berou jako vlak vyšší kvality. Když si mohu vybrat čím pojedu, tak pendolino má vždy prioritu – pohodlí, servis, rychlost.
No, a to jste ještě neviděli tohle: https://youtu.be/h_NbyxzW9PU?si=uc1Yi6tbVnE8_pSV
https://youtu.be/LJI3RldZhZY?si=3D35VmxkQLod6-IS
Máme co dohánět.
Nemůžu si odpustit dvoustý komentář pod článkem o dvoustovce.
Příští meta 230 a pak rovnou 320😀
To už necháme ale naším potomkům 😀
Až to bude skákat z Ševětína do Nemanic po jednokolejce….
A zrovna tak by pendolina ušetřila více čas, než na těch 200 úsecích.
Občasné Pendolino bude jistě skvělou atrakcí pro Šotouše a malé děti. Určitě to však není systémové řešení řazení vlaků na budějcké rychlíky neb „bouchací“ béčka jsou na této trati nesmrtelná. Bohužel.
A už vůbec v situaci, kdy ten vlak pojede kolem Sázavy na Benešov osmdesátkou přes všechny ty Strančice, Mnichovice, Čtyřkoly, Pyšely a další dědiny na trati jak šukafon. 😁😁😁
Tak Pendolino díky svým naklápěcím skříním pojede přeci jen o něco rychleji i v tomto úseku, který je vybaven rychlostníky NS.
Pojede tam jako každý Jižní expres, protože je jen tak tak napresovaný mezi hustou příměstskou dopravu.
Večer je interval 30 minut, dnes je jízdní doba expresu 39 minut, když by se chtělo, tak by se tam to Pendolino mezi osobaky mohlo vejít, pokud by to stáhlo 10 minu proti expresu, nebo se tam hodil osobáku prostoi někde v Čerčanech.
Tak vecerni IC dokonce od Prahy 36-37 minut, to by bylo aby to klopeni nestahlo o 8 minut, když tam na řadě úseku jede o pětinu rychleji.
A v úseku Praha Zahradní Město – Praha Hlavní je čtyřkolejka. Takže odjet z Hostivaře na blok za osobákem neznamená zastavení.
Práve mezi Benešovem a Prahou by to mohlo díky klopení něco stáhnout. Rozhodně více než na úsecich, kde bude moci jezdit nad limitem 160.
Devadesátkou! 🙂
Ty dva úseky na 200 km/h jsou celkem kolik km? Proč se to rovnou neudělalo i pro klasiku?
Protože se to usmysleli až v době, kdy se stavělo.
Pro klasiku bude 185, ale asi na to ČD momentálně nemá vozy.
ČD mají kromě Pendolín ještě ComfortJet/InterJet a Railjet. Ty mají konstrukční rychlost min. 200 km/h. Já myslel, že ČD s ComforJety počítají do Českých Budějovic.
Teoreticky se jim uvolní i Abmz a jiné vozy z linek na Plzeň, ale asi se to odpískalo, protože komplikovat řazení kvůli asi 40 vteřinami nemá smysl, takhle to těch 170 a 180 případně využije jen na spozdeni, když se to sejd e.
Sž se přejmenuje na AŽ.
Bude to alespoň od 1. září? Nebo klasicky, 30.9., poslední večerní spoj (nakonec stejně odsunuto na 1. října, první ranní spoj, ten ráno odsunut na večerní).
Původně se hovořilo o srpnu. Proč tedy nezačnou v poslední srpnové dny, aby v září byly již všechny mouchy vychytány. Zase se mouchy budou vychytávat ex post.
V září je oficiální termín změny jízdních řádů tak proto.
Oficiální změna jízdních řádu je v červnu.
To sice ano, ale pak jsou i malé na začátku března a na konci srpna.
má to být od 31.8. ale všude se říká od září. VŘSR byla taky v listopadu
Ještě osedlat Sergeje v původních barvách a může tlačit pendolino do Liberce . Tim bude putovní výstavka kompletní
A bude to tedy potřebovat výhradní provoz s ETCS nebo ne?
Já měl pocit že se pořád argumentovalo že 200km/h až s ETCS a ikdyž to máme na ostatních koridorech, tak se na nich 200km/h snad nikdy nedočkáme…
Do změny zákona, resp. Vyhlášky 173/95 Sb., to výhradní provoz potřebovat bude.
Nicméně možná se objeví nějaká kreativita typu „výhradní provoz bude každý den od 5.30 do 5.40 a od 21.00 do 21.10“.
Vlk, kozy, žrádlo.
Kreativita bude. Přesně jak píšete. A taky bude zákaz potkat 810 v tunelu, protože hrozí že ji průvan odfoukne
Tipoval bych, že šukafonu snad víc uškodí potkat expres/rychlík z klasiky, s rovnými čely(zvlášť „průchozí“ zadní vagon) než 680 s nakloněnými čely.
Šukafony na Tábor snad už nejezdí.
Další skvělý úspěch naší železnice a projektantů!
Chtěl jste asi říct soudruhů projektantů.
A jéje, tedy se někdo potřebuje vyfotit s čísílkem „200“. Tipuji to na kupku PR úspěchů a pana bakaláře. Fotečky budou jistě hezké!
Vyfotí je Šťáhlavský mobilem. 😁
Tu dvoustovku jim Zahradní město rozsvítí i v depu
Budou klopici rychlostnik dávat i na jednokolejku u Budějovic? By tím ušetřili možná i větší čas, než tou 200.
Jako na Hluboké místo 70 80?
Zvýšení rychlosti ze 70 na 80 ušetří o dost víc času než ze 160 na 200.
ano když na 50km zvýšíte rychlost ze 70 na 80, tak to ušetří více času, než na kilometru zvýšit rychlost ze 160 na 200..pokud se bavíme o stejně dlouhém úseku, tak je to vaše tvrzení nesmysl
Tak pojďme počítat:
1km / 70km/h = 51.5 s
1km / 80km/h = 45 s
Úspora 6.5 s
1km / 160km/h = 22.5 s
1km / 200km/h = 18 s
Úspora 4.5 s
Zajímavá je i rychlost v navazujících úsecích a zrychlení. 680 je docela líná.
Ne, muselo by jit o stejny casovy usek, nikoliv o stejnou vzdalenost…
Jako že čím rychleji vlak pojede, tím to bude z Prahy do Budějovic dále?
Veselí -Sevetin je stavebně taje 200?
Není jsou tam přejezdy a úzká nástupiště.
přejezdy? Tam žádné nejsou, všechno mimoúrovňové
V Horusicích je přejezd, stejně tak mezi Soběslaví a Veselím, kde je přejezd v Řípci, oba sice slouží jen jako přechody pro pěší ale důsledek je stejný, Vmax 160 km/h
V Horusicích máte takový paskvil přechod
Hmm takže v sousedství bude drahá novostavba s tunely a oni navazující úsek neudělali na echt rovině 200 km/H.. co si o tom mám myslet.::!
Nic víc, než že to stavěli v době, kdy se jelo na limit do 160 km/h. Ale je to v přímé a až za Dynín křížení mimoúrovňová. Pak až úrovňový přechod v Horusicích a oblouk do Veselí na 145 km/h pro klasiku. Pokud má spodek dostatečnou únosnost, tak není problém 200 o kus protáhnout..
https://necyklopedie.org/wiki/Kritick%C3%A1_rychlost
Na 160 – 200 km/h musí mít únosnost zemní pláně před pokládkou 90 MPa a tak se to nestavělo. Musí být i jiné věci, ale kvůli prvně jmenovaného by se to muselo znovu rozkopat. A je to prakticky úplně nové.
Vždyt tam se jezdí 160.
Pokud by byla rychlost nad 160 jen pro naklápěčky, tak nemusí. Spodek se navrhuje na nejvyšší zavedený rychlostní profil s výjimkou Vk. Ale je to jedno, pokud by mělo mít zvýšení rychlosti smysl, muselo by být i pro klasiku…
Jenom dodám, že pro rychlosti do 160 km/h stačí 50 MPa, to je rozdíl.
Ono by totaky chtělo zrevidovat SŽ předpisy… ty jejich “věštící” tabulky s návrhovými parametry jsou kolikrát mimo… zrovna v tomhle pŕípadě by to mělo smysl… ale o tom by mohlo být samostatné povídání… 🙂
O kolik se zkrátí doba dojezdu? A proč jenom jednou denně? 🥲🥲
Protože jednou denně stačí, aby se mohlo říct, že se v ČR v pravidelném provozu jezdí 200 km/h. A protože by během dne asi kapacita Pendolina nestačila, nebo by byl problém s pokračováním do Lince.
Co by bylo v Linci za problém? Tipuju že 680 je v Rakousku schválená(uměla jezdit Praha – Vídeň).
Tržně mi to smysl nedává, ale je to třísystémové, k nástupištím se to občas vejde.
680 se lépe uživí na Ostravu než v končinách na jihu
Uživí se i na jih, pokud ho někdo objedná, právě kvůli značně obloukovitosti mezi Benešovem, Prahou, veselí a Lincem by tam ta jednotka stáhla hodně času, když by mohla klopit.
Šotouš první měsíc vykoupí jízdenky… taky se přidám i s dětmi 😀
Asi na to nemají v Praze na noc místo.
Spíš si tam potřebují tu novou hračku užít, vždyť to zrychlení na klopicich 200 stalo nejakych 80 milionů?
Přidejte nulu.
To opravdu miliardu nestalo, tady na deníku se psalo, kolik stála ta změna projektu, když to stavěli.
Tak pochopte, pán je ze SUDOPu. Tam menší číslo než miliardu neznají.
Přesně. Když mám na výplatní pásce méně, ignoruju to. 😃
Tak si to dohledejte, nebo rovnou z údajů na smlouvy.gov.cz spočítejte, kolik to bylo ve výsledku, včetně dodatků.
Uz jsme zase o krok pred nima!
Prosil bych SŽ, aby už konečně přestala s tou habaďůrou ohledně rychlostí pro naklápěcí soupravy a začala stavět rychlé úseky pro běžné soupravy, které tam opravdu budou jezdit.
Technika naklápění je mrtvá a na nějakou renesanci blízké budoucnosti to nevypadá, tak si ty marketingové kecy nechte.
Já s Vámi sice souhlasím, ale myslím, že podceňujete význam prolomení argumentu „Nikdy se to tak nedělalo.“
Asi jsem zbytečně skeptický, jenom mi na tom šíleně vadí jak je to nesystémové. Jednou ráno a jednou večer to tam skočí na tachometru… Rozdají se odměny, za 20 let prodáme pendolino do šrotu a nazdar.
Neustále se tady oháníme rychlostí až 160, až 200 km/h, které zvládne 6 jednotek v celé ČR, z toho jsou tak 1-2 neustále v servisu.
Rozhodně by mi větší radost udělalo, kdyby z Prahy až do Budějovic (někdy až do Rakouska) jeli všechny vlaky bez omezení 160 km/h a dostatečná kapacita pro předjíždění ve stanicích.
To je právě dogmatismus, zvýšit to všude na 160 jen do Budějovic je mnohem dražší, než kdyz místy bude 180 a 150, přitom to bude mít stejný rychlostni efekt, ale vy se zjevně taky rád nechávate unášet vašimi myšlenkami.
Naklápěcí technika neni vůbec mrtvá. V USA tak jezdí uz druhá generace rychlovlaku, v Německu se snimi pocita fo budoucna i na regionální tratě, to jen u nás to neumíme nasasadit na místech kde to bude mít opravdu efekt, jako Liberec-pardubice, nebo Plzeň Cheb.
A že jsem tak smělý kolik km rychlotratě v USA mají? Budu skromnej, stačí mi na 200 km/h?
https://en.m.wikipedia.org/wiki/High-speed_rail_in_the_United_States
V současnosti něco přes 110 km. Necelejch 81 km na Northeast corridor (elektricky Acelou) a cca 32 km na Floridě (Brightline – v dieselu).
Když pominu diesel, tak Slováci budou mít po dokončení Kúty DNV pomalu víc rychlých tratí než USA. To je ta záludnost mezinárodních srovnání, jabka a hrušky. Inspiraci musíme hledat u železničně vyspělejších a to USA nejsou, s výjimkou carga a národní kompatibility. Hloupej flek zase momentálně zaspal v 80. a má pocit že co je americké je nejlepší.
Aktuálně northeast koridor má kolem 400 kilometru 125-135mph, tedy 201-217kmh a kolem 75 km 145-150 mph, tedy 233-241 kmh na dohromady 6 úsecích, tyhle se brzy zrychlí na 160 mph – 257.5kmh. Tedy skoro dvě třetiny mezi Washingtonem a Bostonem mají 200kmh+ včetně staničních rychlosti. Dále soukromá neelektrifikova trať Miami Orlando, má kolem 30km u Orlanda v 201kmh, ve výstavbě je nejakych 170 km mezi Fresno a Bakersfield v Kalifornii a nějaký usek mezi Fresno a Merced na maximálních 350kmh s neznámým dokončením dalších useků a nevím jak rychle se tam v mezi době bude jezdit, ale asi taky tech… Číst vice »
No, hlavně jste zapomněl na Japonsko, kde mají naklápěcí vozidla téměř na jakékoliv určení, a rozhodně se jejich počty nebudou snižovat.
Kdyby se Škodovka dohodla s Talgem, tak máme taky klopidla na každé trati:-D
Uvidíme, za jak dlouho bude reinkarnace 810 v podobě klopidla.
Máte pravdu. Japonsko, USA, Itálie. Na vybraných tratích s velkou poptávkou to očividně smysl dává. Přesto si myslím, že v kontextu České Republiky a našeho dopravního modelu to prostě nemá smysl. Za mě by těmto tratím především prospěla modernizace, vyřešit propady rychlosti a elektrizace. A jestli by se tady uživilo Pendolino, i kdyby to jednoho dne šlo, o tom silně pochybuji. 6 jednotek pendolino je prostě kapka v moři, malá série, velmi drahá technologie na pořízení i servis. Vyzkoušeli jsme to, z Prahy do Ostravy dobře, ale nikdo další v ČR pokud vím nové naklápěcí vlaky neplánuje. Za těch pár… Číst vice »
V okamžiku, kdy zrušení jednoho jediného úrovňového křížení často atakuje částky blížící se miliardě, a nimby se zblážní při sebemnším posunu osy koleje libobolnám směrem, se ale nabízí otázka, zda-li opravud není lepší postavit to na zelené louce a pořádně.
Plzeň-Cheb pendolino jezdí. Už mnoho let. Možná snad celou dobu co u nás Pendlino jezdí. Jezdím tak snad déle než 10 let.
Tak hlavně kvůli stahovačkám v těch rychlých úsecích se nám moc nerozjede, že… Protože stažení sběrače a výpadek napájení znamená konec klopení a tím šup na 160 Km/h. Tady video z mojí loňské cesty z ČB do Prahy, kde jsem zabíral ze zamatlaného zadního skla posilového vozu řady B ty nové úseky, abych pak rozluštil, kde tam ty stahovačky jsou, nakonec jsem to ale nestudoval…
https://youtu.be/5oztWX95cZU
Ano, ano. Když ještě Pendolino jezdilo do Brna, tak u Blanska, kde by se naklápění využilo nejvíce, se stejně jelo potupných nenaklápěcích 70, protože právě v tom místě je stahovačka. Prostě v tom nejblbějším možném místě. To samé na výjezdu z Maloměřic a za Letovicema. Čekal bych, že tomto století už s tím projektanti budou počítat a stahovačku dají na rovný úsek.
Kdyz se zvyseni rychlosti bastli behem vystavby, tak se nemuyeme divit, ze s tim projektanti nepocitali.
A proč tam ty stahovacky musí být?
Někde být musejí (jsou to tedy vypínačky, ale to je jedno). Protože dvě fáze střídavého proudu se nemají rády, a jednotná fáze je technologie budoucnosti, která se zavádí spíš s ostychem.
Nebo ji tam nedají vůbec.
Nedat tam vypínačku je technologicky sci-fi.
To se mi zdá divné až se mi nechce věřit. Co to udělá, když těsně před obloukem vypadne napájení, nevěřím že proletí.
Nevypadne, naklápění funguje dokud je v jímkách dostatečný tlak vzduchu a ten se při výpadku napájení neztratí hned, ale je spotřebováván a není doplňován kompresory a při poklesu tlaku pod nějakou mez se naklápění vypne. Během této doby je dost času snížit rychlost, navíc až k vypadnutí by nemělo dojít ani kdyby rychlost zůstala stejná.
Řečeno hodně zjednodušeně.
Je pravda, ze to byl velikan ceske zeleznice Tonda Blazek, co pendolina nechal schvalit u nas jen na 200 a ne 230?
Vzhledem k tomu, jaký mají výkon, je to fakt jedno. Těch 230km/h by se v běžném provozu dosáhlo akorát z kopce dolů a s větrem v zádech.
Dovolím si doplnit vzpomínku na praktické pokusy, kde zkoušeli jízdu se zmíněným větrem v zádech. Redakce doufám omluví link na cizí web, když je to z roku 2004:
https://www.novinky.cz/clanek/ekonomika-vlak-pendolino-prekonal-rychlostni-rekord-311946
Tak jsem zvedav, jestli se toho schválení na 230 , třeba kvůli vrt Moravská brána, ještě dočkáme.
680 budou dávno ve šrotu než se začne VRT Moravská brána vůbec stavět
7 minut 42 sekund trvá rozjezd z 0 na 230 na rovině.
Jo výkon je poplatný době, kdy se pendolina objednávaly. Tenkrát bylo nemyslitelné, aby se na našich tratích proháněla vozidla s výkonem vyšším než 4 MW. Směrem na Tábor je to z kopce a těch 230 by to i jelo. Ale z Tábora na Prahu to pojede tak 180… Ale největší problém je, že na zmíněné trati není výhradní provoz ETCS. Pokud by se mělo jet pod plným dohledem ETCS 200, nesmí být na trati žádné vozidlo bez ETCS. A na osobních vlacích tam jezdí regína, ne? Vidím to, že se sveze Kupka s Krapincem a šoutouši pojedou obvyklých 160. Zase… Číst vice »
Zatím regionovy, nejpozději od prosince rs1 a ty už etcs mít budou.
Tak ono těch 230 nebo i 200 byla vždycky jen marketingová hodnota. V době objednávky bylo jasné, že se to dalších min. 15let nevyužije – a to ani při tehdy plánovaném nasazení na Wien-Praha-Berlin. To, že 230 je s tím výkonem v normálních podmínkách jen těžko dosažitelných, tím pádem vůbec nebylo třeba řešit.
Německé ICE-T má taky 4MW, sedm vozů a 230 jezdí…
A na trati Erfurt – Norimberk to té rychlosti dosáhne také jen z kopce 🙂
Bude těsně před volbama a tyhle mordy budou vyskakovat z každý krabičky…
Opravdu? Platí to i pro stejné soupravy ve Španělsku, Itálii a svého času Švajcu?
část cesty 200, část cesty poskakování za osobákem u Prahy, část si trochu zaklopí. Taková parodie to je…
a o noce trati Praha – Benedov bude Sosna se Sudopem dalsich 15 let badat…
A klopením medzi Prahou a Benešovom by sa nedalo ušetriť nakoniec oveľa viac času ako tou 200 na tých dvoch úsekoch ?
Dalo, ale naboří to takt. Dopravně je nejlepší koridor pro Pendo. Dresden-praha~ Budějice, možná linec.
Ekonomicky a dopravně to poslat na Brno
Jinak Osteava a na opačné straně Lázně je taky super, ale je málo vlaků
Tipuji, že hlavním důvodem vedle PR je získání zkušeností pro provoz vyššími rychlostmi pro plánované VRT.
Má někdo lepší informace?
tahle zkušenost fakt s VRT na 350 moc nepomůže. Hlavně je zbytečné znovuvynalézat kolo, že…
Tak to aby se pomalu začaly počítat Tabulky brzdících procent skutečně na 2 km, aby pak třeba někdo nebyl poněkud zklamán… 🙂
Lépe samozřejmě zakázat rušení vlakové cesty bez předchozí konzultace se strojvedoucím (resp. pro zabezpečovací puristy po zastavení vlaku, nebo teoreticky po snížení jeho rychlosti na hodnotu dle tech Tabulek…
Tak tady budou hlavní brzdné křivky ETCS, bez jehož dohledu stejně není možné jet nad 160 a ty si mašina spočítá sama na základě skutečných brzdících procent a vzdalenosti k EOA, tedy konci oprávnění k jízdě jednoduše řečeno
To je všechno hezké, ale pak si někdo položil otázku, co bude v případě zrušení vlakové cesty tehdy, když ta křivka přesáhne 2 oddíly.
No, bude ještě legrace. 🙂
Předpokládám, že když se cesta zruší, tak barvičkovač může vlak stopnout, ale stejně ještě několik sekund trvá závěr cesty.
Je důvod, aby to s etcs bylo jinak? Nebo dá se snad zrušit závěr dřív?
No, může se stát, že do úseku, ve kterém se vyhodnocuje, zda se má čekat „několik sekund“ nebo 3 minuty, vjede vlak až po těch několika sekundách, ale vzhledem k vysoké rychlosti na spádu už to na těch zbývajících 2 km neubrzdí (alespoň tedy výpočtově). Zatímco na LS prostě od počátku jede nanejvýš tak rychle, aby to ubrzdil v těch posledních dvou oddílech.
Takže by to brzdilo víc než 3 minuty. Aha.
A na tohle jste přišel jak? Z mého textu těžko.
„3 minuty trvá závěr.“ Bez zabezpečovačky vlak projede padáčka a pak brzdí dva oddíly,. S ETCS L2 začne vlak brzdit po pár sekundách a brzdí i déle než dva oddíly.
Nebo je možné zrušit cestu a nečekat 3 minuty?
To je právě to, co se stane, když je vlak – z „konvenčního pohledu“ – dostatečně daleko.
„3 minuty trvá závěr.“
Ale jen když je obsazený alespoň přibližovák před předvěstí.
Pokud je vlak dále než 2 km od vjezdu, ruší se 5 sekund – takže opravdu „je možné zrušit cestu a nečekat 3 minuty“.
A ještě trocha počtů: ve 180 km/h ujedeme 1 km za 20 sekund…
Bohužel i tak byl někdo na SŽ schopen vymyslet „tabulky brzdících procent pro vlaky ETCS“.
To je toho, jeden poslanec z Bruselu tuhle rychlost dá i na dálnici ve starém Mercedesu
🙂
Sovětského člověka nic nezastaví.
Prosím další plusy už nepřidávat, těch 88 je myslím úplně přesně akorát. 😉
I když 188 vlastne…
Rozumím snaze o marketing, ale nemůžu si pomoct: “Výstavka je putovní.”
Tak to asi musel čekat každý, že nic víc se z toho letos vytřískat nedá. Produkt SC Pendolino na ostravské větvi kvůli tomu omezovat nebudou a stejně by to nemohlo na všechny Jižní expresy.
Zrejme ano, puvodne bylo k videni Decin, Usti nad Labem, Viden, Zilina, Bratislava, Brno, Kosice. Aktualne a Plzen, Marianky a KV. Nasledovat bude Tabor a Ceske Budejovice. Dalsi program bude nastinen pred volbami.
Naivně jsem po přečtení nadpisu čekal trochu víc revoluční novinky… než že pojedeme dvoustovkou, a to přesně jednou ráno a jednou večer 🙂
Snad se to osvědčí a brzy se jich tam objeví víc.
To by se muselo MD plácnout přes kapsu, aby „přeplatilo“ linku Praha – Ostrava…
Očekával bych, že s nástupem CJ se uvolní RJ pro relaci Praha -Ostrava, a tím se i rozšíří možnosti putovních výstavek v jiných částech republiky. Třeba se jednou dočká i Liberec 🙂
Jednou, možná i dvakrát. 😀
P. S. Víte, jaký je hlavní motivátor tohoto kroku? Nepřekvapivě volby, protože mohou říct „zvýšili jsme rychlost na železnicích“. Hodně bych se divil, kdyby se po volbách opět jednalo o nějaké téma a řešilo se tedy koncepčně…
Kdyby to znamenalo, že nebude po volbách vládnout sebranka velkouzenáře a točvolanta egomaniaka, tak bych odpustil i předvolební start rakety 😀 (a to vůči nynější vládě mám také výhrady, ale to, co předvádí opozice…).
Evropský parlament je po všech stránkách podstatně lepší rito, takže vrchní točvolant nakonec stejně zůstane v Bruselu a na podzim kandidovat nebude, jen to ještě oficiálně nepřiznal. Bez jeho kandidatury se ta Klausovic sebranka do sněmovny nedostane.
on tomu udělá PR i bez kandidatury.. Macinka díky němu pěkně vyrostl na výsluní..za to Šlachtu odhodil na druhou kolej (ne, že by mě to nějak trápilo)
To jsou s prominutím žvejky. SŽ a MD slibujou dvoustovku už 10 let. Včera bylo pozdě. Navíc nějaký volby jsou každej rok.
hlavne 200 je rychlost z minuleho stoleti
Je to rychlost atakovaná parními lokomotivami ve 30. letech. 🙂
To se přeci nevylučuje. Každá propagační příležitost je dobrá.
U nás stavěli novou pěší lávku, přičemž stavba na pár dní omezila auta na silnici. MČ vydávala jedno prohlášení za druhým, že oni s tím nic nemají, je to investice magistrátu a se stížnostmi mají lidi chodit tam. Ale když byl čas na stříhání pásky, starosta byl první v řadě s nůžkami.
Propagace jet pár stovek sekund 200? 😀
Uhříněves co?
To sice slibují, ale jde o tu realizaci. 1 vlak na krátkém úseku za den a mohou říct „za nás se tady konečně jezdí tou 200 km/h“. Tím nenadávám na to, že to dělají tito politici (každý politik by to udělal), ale spíše mírním očekávání, že z toho v dohledné době bude něco víc…
tak já čekám, že letos se začně jezdit i úsek Brno-Břeclav, což mimochodem není desetiletý slib, ale poměrně nedávný 🙂
I kdyby tuto nesmyslnou konspirační teorii někdo chtěl skutečně realizovat, tak si ji schová na krajské volby, kde by možná skutečně některé voliče ovlivnilo. Pro volby celostátní je to ovšem totální krawinium.
Jakou konspirační teorii máte na mysli? Co je kravina na tom „za nás se začalo jezdit na naší železnici 200 km/h“?
Tu, že to nějaký trumbera snad chce načasovat na jedny z milionu voleb. 🙂
Tak uvidíme, kdo bude mít ve výsledku pravdu 😉
A ještě k té konspiraci – je větší konspirace to, že dělá politik (před nejdůležitějšími volbami) něco pro sebe, nebo to, že dělá něco pro lidi 😛 😀
Ale jak říkám, uvidíme, jestli toto budou prezentovat (v rámci předvolební kampaně) jako svůj úspěch či nikoliv. Jsem velice zvědavý 🙂
Tak to je jasné od začátku, že půjde jen o demonstrativní projížďku a putovní výstavku. Kdo čekal něco víc, tak pravděpodobně nechápe principy ekonomiky, nákladů, výnosů a zisku. A že by stát chtěl hradit dražší soupravu místo klasiky ausgerechnet do Budějc, to by ho ostatní krajská města sežrala. Ekonomicky nesmyslné, politicky neprůchodné. Díky aspoň za tento malý krok.
Podobně jako krajská města sežrala stát za to, že poručil soupravy na 200 do Chebu, do Domažlic a do Havlbrodu?
Cheb, Domažlice a Havlbrod jsou krajská města? Ehm…
Zkuste si ten předchozí příspěvek přečíst ještě jednou a pomalu.
I podruhé mi to dává stejný výsledek: krajská města to nejsou.
Výtečně!
Tak teď zkuste další krok:
A ta (opravdu) krajská města kritizují stát za co?
HavlBrod je na (jedné z tras) Praha – Brno. Zastavit co tam stejně projíždí je přecijenom lépe průchozí. A i tak je občas řev když má něco zastavit třeba v České Třebové.
Pendolino do Lázní si platí Karlovarský Kraj.
Myslím, že to, že se jedná jen takovou marketingovou kampaň, muselo být jasné hned od začátku. Pro ČD by prostě nedávalo smysl zajistit všechny spoje Jížních expresů Pendolinem a omezit jejich provoz na Praha – Ostrava, nehledě na fakt, že dnes ani není možné dojet pod drátky do Krumlova a do Rakouska zase není reálně možné zajíždět, protože se při instalaci ETCS odstranilo PZB. Tím pádem bylo docela zřejmé, že provoz Pendolin tam bude vypadat obdobně jako na Ex6.
Ono provoz pendolin je i na Praha-Ostrava bídný. Náhodné výstřely doplněné CJ nebo IC sestavených ve stylu co depo dalo
No já teda čekal, že mi do poštovní schránky doručí jen symbolický jeden dva páry týdně. Tohle je u mě naopak nad očekávání. 😉
Jižní expres ve 20.20 z Prahy je jediný, který zastavuje ve Veselí nad.L. a je proto oproti ostatním spojům nejpomalejší. Pendolino tedy dobu jízdy nezkrátí ale jen vyrovná tento spoj s ostatními.
To vlastně dává smysl.
Ale nebude mít více kapacity do Benešova?
A zvedne se rychlost i jižních expresů v případě, že se na ně dostanou vozy na 200km/h (uvolněné z Berlinerů) na tech 180km/h (nebo kolik tam je pro klasiku)?
Tam vozy na 200-230 už jsou nyní, jen tam jezdí lokomotivy bez ETCS…
I na 230? Které vozy to jsou a na kterém vlaku jezdí?
sw azrakem ze Skody do ktereho se ETCS neda dat
Já si myslím, že jde všechno, jen se nechce. A přitom taková dobrá a výkonná lokomotiva, sotva 15 let stará…
Zázrak se na 230 nekoná.
samozřejmě že se tam ETCS dát dá
Budete koukat. ETCS dostanou i 380 😉
Jojo, jen to kazí bistro ARmpee a hytlák Bbdgmee na 160, co? 😀
Nakonec zadání pro vozy bylo na 160 a řekl bych, že je to dobré, nekomplikovat provoz kvůli 40 vteřinami.
Ok a naopak který spoj nepojede jako SCP na Ostravu?
Je to okrajový spoj, tak by to mělo vyjít beze „škod“. Honeckery mohou zůstat jako záloha.
No sláva. Jen ty časy jsou strašně a chtělo by to v 8 z Prahy a ve 20 do Prahy tak snad časem přidají druhé
Ty časy budou patrně dány odchylkami od taktového jízdního řádu. Všechny expresy těmito soupravami zatím pokrýt neplánují, i když by to provozně dávalo smysl; jenže komerce…
Ty časy jsou dané hlavně tím že takhle na noc je pendolino k dispozici a nemá už kam jinam jet…
To je krajně nepravděpodobné.
A ČD taky chtějí jezdit Pendolinem do Budějic ? Nebo je to jen sen minesterstva ?
ČD nás s dotazy odkázaly na objednatele 🙂
Je to sen ministra, aby si před volbami mohl udělat PR, že jezdíme 200 🙂
No to jsou teda casove polohy…pro běžného sotouse nevyužitelné 😀
A blbě se to fotí..:)
V září říjen je posun času zpět,tak snad to ještě stihneme
v září už je tma pří výjezdu
Na slunovart vychází sluníčko cca 4.50 a zapadá 21.15 a fotit se dá ještě skoro půl hodiny před/po. Takže foťáky připravit, budíka nastavit, suchou večeři zabalit a hurá fotit!
Jak tenhle zcela nesmyslný příspěvek souvisí s tématem?
Rozporuje tvrzení „A blbě se to fotí.. :-)“ z předcházejícího příspěvku.
Důležité že to využijí cestující
Myslíte? 🥲
Ráno do Prahy a večer z Prahy, to zrovna zní jako docela potřebný spoj, ne?
Večerní je už docela pozdě, nejplnější bývají expresy po 16,17 a 18h, ráno pokud to je opravdu ten před 6 tak ten bývá nejplnější, pokud ten před pátou tak ten se plní hlavně až v Táboře a pak v Benešově.
Běžný šotouš nemůže být z Budějovic?
Z Budějovic nemůže být (skoro) nikdo, jen snad nedávné náplavy. Všichni normální místní jsou z Budějc.
To je samozřejmě komentář k věci, fousku.
No, místní jsou spíš z Budějic. Do Budějc se jezdí především z okolí. 😉
Taky jsem slyšel „Buďójce“… Od blbců. Pro Jihočechy to budou vždy jen Budějce. Žádný i se tam nevyskytuje…
V Českých Budějovicích by chtěl žít každý…
No to Pendolino je vlastně takový Záskok (z Járy Cimrmanna)
To chápu, je to fajn město.
Cerifikát ES ověření na 200 km/h je vydán. 1714/6…………..
a proc na 200 a ne 230?
Museli by udělat zkoušku na 250kmh v Německu.
Protože na té trati není na 230 ani metr a nikdy nebude.
Píšu o certifikátu trati, který je zmiňován ve článku, nikoli o Pendu.
A jak to bude řešeno z hlediska zabezpečovače? V ten daný čas bude vždycky vyhrazený provoz pod ETCS? A jakmile Pendolino projede, bude zase povolen smíšený provoz?
Nemyslím si.
Pendolino jízdou pod ETCS stále ovlivňuje návěstidla. Pomalejší vlak za Pendolinem pojede podle nich a díky nižší rychlosti stihne za Pendolinem v případě potřeby zastavit.
Naopak vlak před Pendolinem bude ovlivňovat brzdící křivku ETCS a Pendolinu nedovolí jet tak rychle, aby vlak před sebou dohnalo.
Problémem zůstává, pokud by protivlak nějakým způsobem vjel Pendolinu do cesty, ale jestli se srazí v 160 nebo 200 hmm… obojí by bylo zlé
Myslete si. Vyhláška 173/95 Sb ve znění z r. 2022, §34 … (3) Na dráze v traťových úsecích s výhradním provozem vlaků pod dohledem evropského vlakového zabezpečovacího systému nebo provozovaných traťovou rychlostí vyšší než 160 km/h smí být použito pro jízdu vlaku pouze vedoucí drážní vozidlo vybavené aktivní mobilní částí evropského vlakového zabezpečovacího systému, která je kompatibilní s jeho traťovou částí použitou na dané dráze; to neplatí pro jízdu drážního vozidla na vyloučené koleji. Už se to tady i na Káčku řešilo mnohokrát. Důležitá část se dá (osekáním „zbytečných“ podmínek a přívlastků) shrnout do věty: (3) … v traťových úsecích… Číst vice »
OK, děkuji za upřesnění. O vyhlášce jsem nevěděl, je to tedy spíš legislativní než technický problém.
Ano, spíše legislativní problém. Jako spousta novot (a „novot“) – třeba autonomní vlak 🙂 Jinak ty vyhlášky doporučuju občas přečíst, člověk se tam dozví dost zajímavého 🙂 Samozžejmě že ta část šla napsat podstatně jednoduššeji, ale zase by nebylo o čem diskutovat, hádat se a svůj názor předestírat jako jediné správné chápání toho odstavce 🙂 (3) Na dráze v traťových úsecích s výhradním provozem vlaků pod dohledem evropského vlakového zabezpečovacího systému smí být použito pro jízdu vlaku pouze vedoucí drážní vozidlo vybavené aktivní mobilní částí evropského vlakového zabezpečovacího systému, která je kompatibilní s jeho traťovou částí použitou na dané dráze;… Číst vice »
No vida, takže pravidelná každodenní výluka a šup tam s nim.
Alespoň podle železničního magazínu by měl opravdu být při jízdě pendolina vždy zaveden výhradní provoz
Jízdní řád se měnit nebude? Ušetřený čas se prostojí ve stanicích?
Ušetřený čas se bude měřit v sekundách
Pendolino stáhne něco přes minutu.
Docela hodně by to mělo naklopit v obloucích kolem Benešova, ne?
Ty dva okrajové spoje mohou jet buď mimo taktové polohy, nebo to dorovnat zastaveními navíc, jak už je celkem běžným zvykem…
Už nyní poslední express do Prahy staví navíc ve Veselí
z Tábora do ČB to bude vedené jako Sp vlak, bude platit i tarif IDS JIKORD 😀 😀
No ve stanicích… z Budějovic do Tábora to nestáhne asi nic moc, úsek na 200 je kratičký. A pak to staví až v Praze na hlavním, tak může dorazit nepatrně dřív, ale spíš půjde o to jak se proplete příměstem.
Hodně ušetří mezi Benešovem a Prahou, celkem to těch 10 minut dá. Teda pokud nedojede osobák 😀
První ranní do Prahy není 542 v 5:58, ale 544 v 4:58 a staví narodil od ostatních IC v Benešově. Jak to tedy plánují?
vyjede v 5:58 a svou rychlostí dojede stejně jako ten v 4:58 😀 prostě fyzika 😀
Spíš matematika…
Občas to bývá i opačně.
Prostě ČD / SŽ 🙂 🙂
Aaaa bude nám doručena rychlost 200 km/h ;D
Mimochodem – v tomhle předběhneme Polsko, tam se aktuálně jezdí 200 km/h pouze na 12 km CMK z celé délky sítě a docela dlouho to tam tak i zůstane.
https://www.rynek-kolejowy.pl/wiadomosci/200-kmh-w-polsce-juz-tylko-na-12-kilometrach-sieci-plk-122883.html
Akorát že oni jezdili 200 na CMK už celkem dlouho a teď mají sníženou rychlost kvůli modernizaci…
A já to snad někde popírám? 200 se jezdilo na CMK i na lk9. Nebo čemu nerozumíte na větě: “… tam se AKTUÁLNĚ jezdí 200 km/h pouze na 12 km CMK z celé délky sítě…”
Psal jste že předběhneme Polsko, což opravdu nepředběhneme 😀
Je snad jasné, že když tam je dočasně velmi omezena ta 200, tak to úplně nemyslím vážně. Navíc rychlost není vše a ve všem ostatním, co se týče železniční dopravy, jsme o hodně napřed před Polskem.
V čem jsme hodně napřed? 😀 soupravy jsou mnohem horší u nás než v PL. Tratě máme taky v horším stavu, ale.co bychom se nepoplácali po ramenech 😀
1) Soupravy u nás rozhodně nejsou “mnohem horší”.
2) Rozhodně nikoho neplácám po ramenou.
3) Četnost vlaků – v PL je to tragédie.Třeba Katowice – Warszawa, ráno poslední vlak jede 8:50 a další vlak jede až 11:14! Kraków – Warszawa, mezi expresní vrstvou často jen 2h takt. A takhle bych mohl pokračovat ještě hodinu….
Takt chybi to se shodneme. Jinak přípoje díky liberalizaci uz moc nefungují ani u nás a podívejte se co za hnus jezdi na R8,R9,R12,R14,R21-25… Takovy šrot v PL opravdu nepotkate.
S tratěmi je to stejné… u nás zastaralé jednokolejky nebo přetížené koridory. Vede snad v PL jednokolejka z Katowic do Wroclawi? Stepuje snad vlak před wawou a čeká na volnou kolej?
A takhle bych pokračovat hodinu…
Lepší jsme rozhodně v celkovém pokrytí území použitelnými spoji s více-méně garantovanými přestupy po celý den i o víkendu. V Polsku je něco takového sci-fi.
Možná dříve, ale ve všem nás předhání a časem budeme jen brečet jestli nepřijmeme jejich pravidla pro stavbu a tzv. Polský model schvalování
S tím tady narazite. Právo uřvaných sobců co skoupili kde co je nad veřejným zajmem.
200 byla spuštěna na CMK od nového grafikonu 2014
Já s Polskem nezávodím. Oni běží jinou ligu, ne tu pro 10 megaobyvatel.
Polsko ale běží úplně jiný závod a na jiném stadionu. Oni soupeři s Německem.
A přitom ty jejich rovinky a vzdálenosti.
Tak pravil vrchní poštmistr státních drah už vloni :-). Doručena bude na dvou pidiúsecích jedním párem vlaků v legračních časech. Hoši děkujem, hoši děkujem! 🙂 🙂 Hop Hop Hop Hop kdo neskáče nejede 200 a po žních k Turkovi. 🙂
K Turkovi těžko, přišel o papíry….😉
O papíry na hlavu?
Ty snad naopak konečně dostane.
Pan Sindelar, velky kritik kupecek na teto trati, si aspon bude moci konecne zase uzivat velkoprostorove vozy… 😛
Naposled bylo Pendolino na IV.koridoru 26.3.2025. A to právě za zjištěním jízdních dob, zejména u stahovacek, které jaksi u loňských testů „nebyly“.
To není možné, že jsem se toho dočkal. Otevřu šampus.
úkol zní jasně: Musí se to stihnout do voleb. Přeci to budeme my, za naší vlády jsme prolomili rychlost 160!
35 roků po převratu jsem se dočkali hurá! 🙂 🙂
Teď by to ještě chtělo upravit na 200 i úsek Veselí nad Lužnicí-Ševětín a po vybudování tunelů NemaŠe by se mohlo jet 200 nonstop z Veselí až do Nemanic.
A čím? Tím jedním Pendolinem, pokud zrovna nepojede náhradní souprava?
Zátopkem, až do něj někdo vykouzlí ETCS 😀 😀
a nebo vectronem, protože zátopci pokud nedostanou ETCS tam stejně dlouho už jezdit nebudou
Proč? Tam jsou přeci podmínky jiné, je to krásně rovné. A stejný má být i nový úsek s tunely. Tam bude moci 200 určitě i klasika.
Bude, ale i tak je ten úsek krátký, před chvílí modernizovany a tlaky v tunelu snižují rychlost.
A přispějete na to tu miliardu či dvě z vlastního?