Průlom: Provoz na budějovickém letišti bude v režii ŘLP, řídit se bude z Ostravy
Virtuální řídící věž, pro mnohé budoucnost letectví. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Podle hejtmana Martina Kuby by Jihočeši mohli létat na dovolenou z budějovického letiště už koncem příštího léta.
Nápad dělat Remote Tower vůbec, a ještě k tomu z nejvzdálenější Ostravy jen potvrzuje, že slíbit se dá cokoliv. Je to mnohem dražší řešení než udělat TWR přímo v lokalitě. Navíc nikdo z dnešních operátorů nedokáže zajistit dostatečně zálohovaný a zabezpečený přenos tak obrovského objemu dat, který Remote Tower vyžaduje. Takové věci se nemohou vést po veřejné síti, musí to mít vlastní oddělené linky. A s tím je celkem problém i na dnešních letištích, a to u nich ani není potřeba přenášet gigabajty videa z kamer Remote Toweru. Nasbírají se teď politické body, zacpou se ústa medem, pak se dojde… Číst vice »
Tam bude zapotřebí hodně Cargo služeb
Já to nechápu. Jinde v EU letadla omezují kvůli boji za klima a tady soudruzi chtějí dotovat z krajských peněz letiště a nepřímo i letadla… Ne že bych byl nějaký ekofanatik, ale tohle mi prostě hlava nebere. Kam z těch Budějovic jako chtějí létat? Vždyť nemají ani 100 000 obyvatel.
Holt pan Kuba si v dozorčí radě ŘLP prosadil svoje. Naivní nesmysl a pro státní podnik další ztrátová činnost, stejně jako letiště Karlovy Vary.
Letisko Piestany je v prevadzke , strata -108 405 € za rok 2021
https://www.finstat.sk/36266906
Ak by ho nezachranil TTSK, tak neprezije. Developeri by si parcelovali jeho plochu na vystavbu. Ale to je celkom iny pribeh.
A ještě musíte připočítat dotace (ať ve formě přímých plateb nebo slev) které TTSK a město poskytuje, aby tam létalo alespoň těch pár charterů do Turecka přes léto…
Diky za doplnenie info. Ja som letel z Piestan do Turecka chartrovym letom, vtedy som sledoval dianie okolo letiska.
Bol to zvlastnz zazitok letiet z takeho maleho letiska. A hlavne v Antaliii bolo uvedene na displayoch letisko Piestany vedla slavnych letisk ako Frankfurt a pod. 🙂
Zažil jsem před lety na Djerbě, že na tabuli odletů místo Brna byl nápis TURANY.
Nedá mi to, ještě se musím vrátit k tomu, jak se neustále pracuje s číslem 80000 cestujících jako break even, kdy letiště pokryje své provozní náklady. Pokud používají standardní metodiku, tak to znamená 40000 odletových cestujících. Kromě toho, že s tímto číslem operují posledních zhruba 15 let a které vychází ze studie někdy kolem roku 2004-2006, na jejímž základě už tehdy EU odmítla poskytnout peníze z fondů rozvoje pro naprostou nereálnost této studie, tak 40000 cestujících by provozní náklady (viz. výroční zpráva z roku 2021 – provozni dotace 63250000 Kč) pokrylo za předpokladu, že by z každého jednoho dostali zhruba… Číst vice »
Potlesk ve stoje, díky za super shrnutí
Tleskám, perfektní příspěvek! A jsem si jistý, že podobný rozbor efektivity tzv. zesplavnění Vltavy z ČB do Prahy by v tomto případě přinesl až morbidní čísla.
Pojdme prosim rozletat Kunovice.
Proč ne Přerov? S VPD délky 2400 m tam může přistávat i Jumbo.
A taky zbourat tu jednu šopu v Holešovské NEprůmyslové zóně a vrátit tam opět letiště 🤣
Ach jo.
No, prostě si to musíme vyzkoušet.
„Podle hejtmana Martina Kuby by Jihočeši mohli létat na dovolenou z budějovického letiště už koncem příštího léta.“ Jen na tomto je vidět naprosté odtržení některých politiků od reality a jejich „vlhké“ sny. Pokud tam bude vůbec nějaký „dovolenkový“ provoz, tak to bude o prázdninách. Která aerolinka udělá šňůru charterů na pár posledních letů v létě? A na poslední chvíli (když zatím není nic jisté)? Navíc se to musí nejen naplánovat a odlétat, ale i prodat. Léto 2023 se začne prodávat za pár týdnů. Takže lidi si koupí zájezdy s odlety z Prahy a pak se budou kontaktovat, zda nechtějí letět… Číst vice »
To mate pravdu. Z budejovickeho letiste jsem zklamanej. Byvale vedeni letiste nebylo vubec schopno zvladnout modernizacni proces.
A hlavne zadne letecke spolecnosti nebo cestovky nejdou vubec nasmlouvany!
Melo historicky zajem o lety SmartWings, potazmo nejaka konkretni CK? Tusite nekdo? Zakimalo by me z ceho odhad 8 letadel denne vychazi a 3 cargo letadla jsou nektere dny v Praze. Prijde mi to dost nerealne.
vychazi z vlhkych snu.
QS samo od sebe určitě ne, u charteru je to věc touroperátora, zda dopravce přesvědčí, aby odněkud létal… Ale pokud se najde 100000 na let jako v KV, tak asi proč ne, půjdou do toho, i když QS vždy preferovalo z provozních důvodu odlety z PRG.
Edit: 100000 Kč dotace
Je trošku škoda, že se článek soustředí na problematiku ŘLP a neuvádí vize o provozu. Hejtman Kuba se vyjádřil, že v sezoně by mohlo létat sedm až osm větších letadel denně a že by letiště mělo fungovat také jako cargo s tím, že by denně odbavilo dvě až tři letadla. Mluvčí uvedla, že plnohodnotný provoz by mohli zahájit někdy v roce 2023 či 2024. Ptejme se, zda je tohle reálné…7-8 větších letadel, tj. berme 738/320, při obsazenosti 165 lidí na let, což je na charter velmi konzervativní odhad, to znamená řekněme 1150 cestujících denně na odlet. I kdyby byla charterová… Číst vice »
Můj odhad je , že zde bude provoz někde na úrovni 30-50% Pardubic.
Myslím, že se tam dá obsadit přinejlepším 1x týdně BOJ a 1x týdně AYT, určitě bych to nesrovnával s PED, kde je v blízkém okolí 300k+ lidí, spíš s KLV…
to vyjadreni hejtmana je imho jen cista kalkulace vychazejici z technicke kapacity terminalu – vcera v tv k tomu pindali, ze za hodinu zvladnou 300 lidi – cili jedno letadlo (prilet + odlet). nejspis nepocqtacji s provozem 24h denne, takze to cislo 8 letadel vychazi nejspis z provozni doby letiste (rekneme 10 hodin) a kapacity odbaveni 1 dopravniho letadla soucasne.
nic vic, ani min.
Vedou na leticte CB vlakove koleje? Tusim, ze asi ne, kdyby ano, dojezdovy cas by z Prahy kolem 2 hodin nebyl zas tak zlý, ted jedu z Podolí na LVH skoro hodinu, tak ta extra hodina by nebyla az tak strasna, kdyby tam v budoucny byla nějaká zajimava spojeni.
Jo, vedou
Jen vlečka.
Nesmysl. Žádný Pražák nebude lítat z Budějovic. I Pardubice jsou mnohem blíž a také k něčemu podobnému nedošlo.
Jet vlakem do Pardubic s cílem stihnout letadlo – to je poslední dobou docela risk (vzhledem k situaci na koridoru).
Znám spoustu lidí, kteří jako turisté využili linku do Lvova a Kyjeva, ta cena je přitáhla i z Prahy. Kdyby se zadrátovala a zprovoznila ta vlečka k terminálu, mohlo by to sloužit jako lowcost letiště pro Prahu úplně v pohodě. Jak by začala v Praze zase docházet kapacita, stačilo by aerolinkám říct – tady máte PED.
a ta spousta lidi byla kolik? 10?
k naplneni letadla na smysluplne lince potrebujete cestujicich nekolik set. kazdy tyden.
ne , nestacilo by to rict aerolinkam. pro prahu jsou pardubice naprosto mimo. praha lowcost letiste nepotrebuje (sama je dost levna, a aby byl nekdo z Prahy ochotny jet do pardubic, musela by cena byt vyrazne nizsi, coz nebude)
ano, par silencu co jdou po letenkach za dve kila by to pritahlo, ale i ten lowcost potrebuje k zaplaceni letu lidi, kteri jsou i u toho ryanairu ocjotni zaplatit 4K za zpatecku. a ti se do lkpd tahat nebudou.
V tomhle nesouhlasím.. Ty linky Wizzairu z Pardubic evidentně fungovaly a bez dotací. Před válkou se měl přidávat ještě Charkov. Nebýt toho, tak to tam dneska všechno létá a asi je to úspěšné, když to Wizz nechtěl rušit. Ryanair do Alicante také funguje už dlouho. Takže to podle mě není naprosto mimo. Navíc jestli letecká doprava poroste jako dosud, na Ruzyni nastane brzy opět ten problém, který nastal už před covidem – nedostatečná kapacita. Zvětšení terminálu se zatím nekoná a paralelní dráha už vůbec ne, takže co s tím? V Pardubicích je slotů dost :). Navíc cesta MHD na letiště… Číst vice »
Linky Wizzairu z PED samozřejmě bez dotací nefungovaly…to by tam WZZ nelétal. A dotací je i sleva z letištních poplatků. Odhaduji, že v PED dostali od WZZ za odlétavajicího cestujícího někde mezi 3-5€, ale těžko vice. Když proti tomu postavíte oficiální poplatky, tak rozdíl je zkrátka dotace. Velkou výhodou PED ale je, že sami tankují, takže to jim zajišťuje dobrý příjem a tak možná něco vykryjí, ale určitě ne vše.
Není náhodou sleva z letištních poplatků u nově otevřených linek v prvních letech provozu běžná praxe na všech letištích?
To jistě ano, ale…má to určitá pravidla, která by měla zajistit, že i po poskytnutí slevy musíte pokrýt alespoň náklady, tj. riziko zahájení provozu a jeho rozvoj bude sdílené. Jenže WZZ funguje jinak… Alespoň na malých letištích. Nabídne smlouvu minimálně na 5 let s tím, že po celou dobu nesmíte ceny zvýšit a že bude platit jen částku za odlétavajicího cestujícího, nerozlišuje taxu, přistávací poplatky, handling, vše je v rámci této částky. A to bez jakýchkoliv závazků, takže se může kdykoliv rozhodnout provoz ukončit. A za každou chybu nebo zpoždění účtuje pokuty nebo za daný let prostě nezaplatí. Navíc splatnost… Číst vice »
myslim, ze pristich pet – deset let nemusime vubec kapacitu prahy resit. ani v kontextu drahy, ani terminalu, ani slotu.
letecka doprava v evrope pristich par let bude rada, kdyz nedopadne jak za covidu
bydlim na vychodnim konci prahy .a ne, pardubice opravdu nejsou reseni. i kdyz na mape je to skoro stejne daleko, tak dompardubic si principialne musim pridat vic casu. minimalne hodinu. i vic. ono je totiz (z pohledu rizikzmeskani letadla) rozdil jet hodinu po praze a hodinu do pardubic.
v okamziku, kdy by teoreticky do pardubic zaclo letat vic letadel, tak ani to parkovani zdarma nebudey
Vlečka z Boršova nad Vltavou. Nicméně všechny autobusy na trase Praha – České Budějovice – Český Krumlov/Kaplice – Linz/Lipno jedou okolo, takže by tam mohli mít snadno zastávku.
Pochybuju, že by někdo zajížděl z R Praha-Budějovice až na letiště. A než přestup do Regionovy (v lepším případě) a vyhlídková jízda naokolo, tak linka 19 a jízda trvající 12 minut. Po kolejích je to 12,5 km, po silnici necelých 5 km.
oprava: zajížděl _s_
2-3h hodiny navíc, a kolik bych jako usetril 20 eur? O to nebudou mít zájem ani důchodci.
CB má i smůlu, že poblíž není žádné větší město.
Ať si radsi na kraji postaví sochu že stříbra, než dotovat do nekonečna to letiště.
nejste vy jihočeský politik?
Uvítal bych kromě charterových letů také linku ČB-Brno, ČB-Plzeň, Líně anebo ČB-Pardubice, protože po silnici I vlakem to je jak za císaře pána. 😀
Předpokládám, že od vás jakožto od Jokera se jedná o joke. Připočtěte si k době letu dobu odbavení a bezpečnostní kontroly, a váš čas strávený na cestě se příliš nebude lišit od doby strávené v autě, v autobuse nebo ve vlaku. Jen by vás taková cesta stála několikanásobně více.
U vnitrostátního letu stačí přijít tak 20 minut před boardingem. Na těhle malých letištích i méně.
Železniční spojení Budějovice – Plzeň jasně vede. Už teď jste autem pomalejší. Je to přímý spojení a ještě se bude zrychlovat.
Ale letiště Budějovice má jistě potenciál pro dovolenkové chartery.
Pak ta vlečka, co tam vede, se divím, že v plánech není její napojení ne jako koncové trati, ale průjezdné stanice směrem na Krumlov.
Jaký přesně má na chartery potenciál? Těžko totiž budou zájezdy s odletem charterem z CB levnější, než z PRG… takže pokud je budou dotovat jako ve Varech, tak možná dosáhnou toho, že budou mít 2 lety týdně.
Švejk by to šel pěšky.
Je čas abych koupil dvě L-410 a propojil každé menší letiště s Prahou 😁 Praha – Olomouc, Praha – Ostrava, Praha – Kunovice, Praha – Brno, Praha – Karlovy Vary 😁 Kdo do toho jde se mnou? 🙂
Tohle to ale už funguje. Vlastními letadly lítá po republice docela dost lidí. Pokud si dobře pamatuji, tak to v rozhovoru zmiňoval třeba Viliam Sivek (majitel Sivek Hotels) nebo David Černý. Říkali, že mají svoji Cessnu a když rychle potřebují třeba z Prahy na dopoledne do Liberce, pak odpoledne schůzku v Ostravě, večer v Plzni a před půlnocí jsou zas v pohodě v Praze. Ono na těch letištích bývají i nějaké kluby nebo restaurace, kde se určitě obchodní schůzky vyřizují – Točná nebo Mladá Boleslav.
„Podle šéfa ŘLP Jana Klase se v první fázi bude provoz v Českých Budějovicích řídit z Prahy, odkud dispečeři navedou letadlo na přistání na českobudějovické ranveji. Pojíždění a parkování by následně řešili letištní dispečeři z místní věže.“
Takže v Budějovicích bude pouze GROUND? TOWER a RADAR bude z Prahy? Půjde se v takovém případě dovolat vysílačkou z letadla na zemi v Budějovicích do Prahy na TOWER? Nebo to chápu špatně a TOWER bude normálně v Budějovicích?
Přímo v Budějovicích bude na 99% opět AFIS. Rozhodně ne GND, to fakt není Ruzyně…
tezko rict. ono z toho vyjadreni se neda usuzovat vubec nic. pod navedenim na pristani se da uvazovat treba to, ze to bude delat prazska approach (nebo oblast) (az do dosazeni final track) a zbytek letiste bude nadale nerizeny , cili twr nebude vubec , a na letisti bude jen afisak. na to by se usuzovat z toho, ze praha zaridi priblizeni a pak bude az pojizdeni. tower, dokud tam nebude instalovana virtualni twr, nemuze sedet v praze. cili twr nejspis nebude. cili moje ciste hadani je prazska aporoach, a pak predani na mistni afis, a postup jak na nerizenem… Číst vice »
Díky, to je zajímavé, to mě nenapadlo. A jak by to bylo s ILS? Může se přistávat pomocí ILS na neřízeném letišti? Nebo to nejde a přistávalo by se teda jen za VFR? Mám za to, že v Budějovicích chtějí ILS vybudovat, to by pak bylo celkem k ničemu. A povolují třeba postupy Smartwings přistávat na neřízených letištích? A co případné jiné aerolinky? Díky!
ils v budejicich mi prijde uz jako totalni sci fi (a jen takovy politicky marketing). kdo by to proboha delal? na letisti s potencialem provozu jak ve varech?
ve varech ils sice je, ale to je tam historicky. dneska by ho tam uz nejspis nikdo nedaval – mame dobu rnav priblizeni, ktera maji minima na urovni ILS cat I. a predstava, ze do varu ci budejic dava nekdo neco lepsiho je … no, asi komicka.
ad aerolinky – to se musite zeptat aerolinek . netusim .
v evrope pripady , kdy aerolinky litaji na nerizena letiste, jsou, ale neni jich mnoho.
ils se technicky s nerizenym letistem imho nevylucuje, ale provoz ils jakontakovy potrebuje tolik technicke podpory, ze kdyznuz mam na ils, jeho udrzbu a monitoring , tak mam i na toho veznika 😀
To bude taková obdoba drážní D3. 🙂
Přesně. Teď jsem na to myslel..A na Ruzyni si pilot vyzvedne svazek klíčů 😀