Průlom: Provoz na budějovickém letišti bude v režii ŘLP, řídit se bude z Ostravy
Podle hejtmana Martina Kuby by Jihočeši mohli létat na dovolenou z budějovického letiště už koncem příštího léta.
Letiště České Budějovice, které v uplynulých letech prošlo miliardovou modernizací, má po čtyřech letech nejistoty jasno, kdo a jak zde bude řídit takzvaný velký provoz (dle přístrojů – IFR). Režie se ujme státní podnik Řízení letového provozu (ŘLP). Jde o dohodu kraje jako majitele letiště a ministerstva dopravy jako zřizovatele ŘLP. Oznámili to dnes ministr Martin Kupka (ODS) a hejtman Martin Kuba (ODS).
Jde o průlom ve snaze dostat českobudějovické letiště na leteckou mapu a umožnit zde alespoň charterový provoz dovolenkových letů. Letiště poptávalo tyto služby v tendru už roku 2018, nikdo se ale nepřihlásil a dokonce vznikl spor mezi letištěm a ŘLP.
„Je to klíčový krok. Někdy na konci příštího léta, případně od sezony 2024, by už odsud mohli létat Jihočeši na dovolenou,“ uvedl Kuba.
Podle šéfa ŘLP Jana Klase se v první fázi bude provoz v Českých Budějovicích řídit z Prahy, odkud dispečeři navedou letadlo na přistání na českobudějovické ranveji. Pojíždění a parkování by následně řešili letištní dispečeři z místní věže. ŘLP je připraveno tento model spustit příští rok.
V následující fázi (do dvou až tří let) chce ŘLP instalovat a spustit technologii virtuální věže (Remote Tower), která by se pilotně vyzkoušela právě na Českých Budějovicích. Podle ministra Kupky vznikne Remote Tower v Ostravě, odkud by byl řízen veškerý provoz v Budějovicích včetně pojíždění a parkování. „Je na místě, abychom se touto moderní cestou vydali,“ řekl Kupka. Remote Tower by pak v budoucnu mohla sloužit i ostatním regionálním letištím (a podle Klase i letištím v zahraničí); ŘLP vedle Prahy řídí provoz v Ostravě, Brně a Karlových Varech. Investiční náklady odhadl Klas na 40 až 50 milionů. „U Budějovic bychom začali službou na objednávku, pokud by se to rozlétalo, zřídili bychom stálou službu,“ řekl Klas.
Nový má být i model financování těchto služeb. Regionální letiště si totiž na služby ŘLP nevydělají, financují se křížově z poplatků vybraných na pražském letišti, což je proti eurounijním pravidlům. Od nového roku tak mají být tyto služby hrazeny kraji, ministerstvem dopravy a částečně ze zdrojů ŘLP. Finanční model se ještě ladí, ročně jde celkem o 200 milionů korun.
Letiště České Budějovice je dnes veřejné vnitrostátní letiště a neveřejné mezinárodní letiště. Využívat jej mohou letadla kategorie 4C (rozpětí křídel do 36 metrů), slouží ale zatím hlavně sportovnímu a soukromému létání. Sídlí zde také letecká záchranka. Cílem je stát se veřejným mezinárodním letištěm, vedení dříve uvádělo, že k uživení letiště potřebuje alespoň 80 tisíc cestujících ročně.
Kuba ale optimismus předchozího vedení kraje nesdílí. „Odmítám předkládat Jihočechům tyhle bláznivé plány o tom, že tu budou přistávat tisíce letadel,“ řekl dnes hejtman. Podle něj je třeba hledět na rozvoj celého areálu bývalé vojenské letecké základny, který může sloužit mimo jiné logistice a dalším podnikatelským aktivitám. Kraj jedná o svěření areálu skupině Accolade, která se rovněž stará o Letiště Brno.