Průlom pro Pražský okruh. Po desítkách let má spojka D1 a Běchovic pravomocné povolení
ŘSD vybírá zhotovitele zakázky za 15 miliard, stavět chce ještě letos.
Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) získalo poslední razítko nutné ke stavbě jednoho z nejvíce chybějících úseků české dálniční sítě. Proti stavebnímu povolení na stavbu části Pražského okruhu mezi dálnicí D1 a Běchovicemi (D0 511) nepřišel žádný rozklad, a rozhodnutí je tak pravomocné.
Na sociální síti X o tom informoval generální ředitel ŘSD Radek Mátl. „Na Dopravní a energetický stavební úřad nepřišel žádný rozklad proti vydanému stavebnímu povolení na akci D0 511 Běchovice-D1. Znamená to, že stavební povolení na trasu délky 12,6 kilometru nabylo právní moci,“ uvedl Mátl.
ŘSD roky bojovalo s odpůrci stavby, což povolovací proces značně prodlužovalo. Například územní řízení se kvůli údajné podjatosti pražských úředníků muselo přestěhovat do Českých Budějovic na Krajský úřad Jihočeského kraje. S řadou městských částí se nakonec ale podařilo silničářům dohodnout na kompenzačních opatřeních.
Na stavbu běží soutěž, termín pro podání nabídek se opakovaně pro množství dotazů posouvá. Aktuální termín je 2. září. Běží ještě výkupy pozemků a záchranný archeologický výzkum. ŘSD stále věří, že ještě letos by mohla stavba začít. Hodnota zakázky je 15 miliard korun, jde o největší soutěž v historii ŘSD.
Necelých 13 kilometrů dlouhý úsek odvede dopravu zejména ze Štěrboholské radiály a Jižní spojky v Praze, oddechnou si také výrazně obyvatelé pražského Spořilova, kterým jezdí kolem domů kvůli neexistenci úseku Pražského okruhu kolem sta tisíc aut denně. Detailně je stavba popsána v informačním letáku.
Nový úřad, který řeší velké dopravní stavby, zvládl žádost vyřešit za necelé tři měsíce. Povolení obsahuje 45 různých podmínek pro přípravu stavby, samotnou stavbu i následující provoz.
ŘSD se v posledních měsících podařilo částečně utlumit odpor obcí a městských částí Prahy v blízkosti budoucí dálnice. Do řízení přišly jen námitky od Dolních Počernic (zamítnuty) a Kolovrat (později ji městská část sama stáhla). Odpůrci stavby z jiných okrajových částí Prahy se již podle zákona k této stavbě nemohli vyjadřovat, v minulosti takto povolení zdržovala například městská část Dolní Chabry.