Průlom: Poslední úsek D1 u Přerova má stavební povolení, ŘSD může začít stavět
Stavba dálnice. ilustrační foto. Pramen: ŘSD
Jde o posledních deset kilometrů dálnice D1, které po dokončení uleví především Přerovu.
Jde o posledních deset kilometrů dálnice D1, které po dokončení uleví především Přerovu.
To je skvělé, že se po 55 letech podaří dokončit 377km dlouhou dálnici.
pokud by výstavba měla tímto tempem pokračovat, tak dostavba celé dálniční sítě by trvala cca 300 let… A to se vyplatí 🙂
Po vyřešení Přerova bych za nejhůř průjezdné město v ČR pro transitní dopravu označil asi (nepočítám Prahu, to je kapitola sama pro sebe) :
1) Budějice
2) Vysoké Mýto
3) Litomyšl
4) Břeclav
Jak se tyto čtyři vyřeší – a vypadá to slibně – tak si tento titul dle mého názoru s ohledem na pokračující stavbu D55 jako hlavní tepny od baltu po jadran připíše nečekaný favorit………….. Strážnice :)). a tam to může být na hodně dlouho přes bzeneckou doubravu
Chybí Zlín, Valašské Meziříčí…
V Budějovicích se už nějaký ten pátek staví. I přes problémy s tunelem tam bude hotovo určitě dříve než v Přerově.
Ano, příštím rokem 1 část obchvatu
Klidně bych přidal Brno, D1 kolem Brna dimenzovaná na provoz 80. let je špuntem nehodným 21. století – D1 do které se 40 let nehráblo a rozvoj příměstské zástavby všude kolem a obchodních parků nečekal – pozbývá funkce obchvatu a spíše tvoří věčně ucpaný průtah, po kterém se ve špičkách jede šedesátkou
Teď hlavně budou muset hodně rychle stavět, než soud stihne platnost SP zase pozastavit 😉 Kdyby to do té doby stihli dokončit, tak už by snad nějaké pozastavení SP nevadilo (nebo by se v tom případě nesmělo po dokončeném úseku jezdit? :-o)
A byl už proveden archeologický průzkum?
Že by tam našli nějakého Homo prerovensis a nesmělo se tam kvůli tomu kutat?
to je skvělé. Teď by mě ještě zajímalo, co bude s dostavbou toho cca 0,6km dlouhého kousku D1 v Přerově z Předmostí do Popovic…
Nechápu? Už je postavený
Obávám se, že se ekoteroristé Patrik se senilním dědkem jen tak nevzdají. Nic je to nestojí a ta škodolibá radost, že můžou někomu škodit – k nezaplacení 🙁
Dokud budou schopni dělat potíže, tak je dělat budou. Trochu se divím, že už jim to za ty léta někdo nevysvětlil. Když už na tom nezáleží třeba přerovákům, tak v těch stavbách je tolik peněz, že by se nenašlo pár korun v neoficiálních fondech pro nějakého Vasila nebo Sergeje nevěřím. Asi není zájem ty potížisty vyřešit.
To asi nebude nutné, zbavení svéprávnosti by to vyřešilo taky…
Zbavit svéprávnosti už od nového občanského zákoníku (od 2012) nelze, ale lze ji omezit. Například tak, že omezený má právo si stěžovat pouze na lampárně. Na to, že se počet lampáren limitně přiblížil nule, už si v takovém případě nepostěžuje!
Tak já bych asi poděkoval všem těm ekopošukům za to, že připravili o život spoustu lidí a spoustě lidí ten život po dlouhou dobu zničili. Fakt děkujeme.
Díky bohu! Ale raději to zaklepu.😄👍
tak už aby začli konečně stavět, a aby už nebylo možné žadny další napadení toho SP a stavba se konečně dokončila.
Bohužel to, že kopnou do země, automaticky neznamená, že už nebude možné „žádné další napadaní toho stavebního povolení“.
Ježíšku prosím prosím prosím.
A Patrika s dědou z Tetčic doufám včera odnesli čerti…
Tak přinejmenším dědka by z toho jeb.nout mohlo 🙂
Otazka do fora: jak velke je nebezpeci, ze do toho nekdo v tom nasem legislativne-justicnim chlive jeste hodi vidle?
V životě existují jen 3 jistoty – smrt, daně a to, že pokud Děti Země nebo Voda z Tetčic můžou někde škodit, tak škodit určitě budou.
Tak oni se samozrejme snazit budou, o tom nikdo nepochybuje ale otazka je co a jestli jeste muze zahajeni stavby oddalit pripadne rozjetou stavbu zastavit…
Mohou podat žalobu proti stavebnímu povolení, což samozřejmě i udělají. Bude záležet na soudu, zda vydá předběžné opatření a stavbu až do svého rozhodnutí zastaví.
Pan Peterka mne předběhl. Je tomu skutečně tak. Mohou podat správní žalobu, která však sama o sobě nemá odkladný účinek. O ten však součsně se žalobou mohou požádat a bude jen na soudu, jak o tom rozhodne. Tzn. i přes podanou žalobu může příslušný soud rozhodnout o tom, že po dobu projednávání žaloby ponechá v právní moci vydané stavební povolení.
Ještě bych k tomu dodal, že pokud soud žalobu zamítne, stále bude možné podat proti tomu kasační stížnost.
V prvním stupni, myslím, rozhodoval krajský úřad Moravskoslezského kraje, takže správní žaloba je na soud v Ostravě. Ten je pomalý, takže by to mohly být i 2 roky. A kasační stížnost je minimálně rok. Do té doby by to mohlo stát. Ale pokud protlačí předběžné opatření, tak to před 2030 hotové nebude.
Já si jen říkám, kdy už někomu dojde trpělivost a začne tyhle lidi fyzicky likvidovat. To bude zajímavé jak rychle změní zbytek názor.
Nezmění. Budou jako Hus. Pro pravdu by třeba hořeli 😀
Jsou to fanatici. Jsou přesvědčení, že ejeich způsob je jediný správný, že to je absolutní doprbo a nic špatného se nemůže přihodit.
A jejich cílem není omezit dopravu. Jejich cílem je omezování jako takové. Kdyby z ničeho nic přestaly auta existovat, tak budou slavit a za tři dny si najdou další cíl, který se musí omezit. Oni budou klidně bez elektriky, jen když si lidi přestanou vařit jídlo.
Tihle sotva, na ty by stačilo zachrastit sirkami a už by brali zpátečku. Odvahu škodit mají jen proto, že vědí, že jim nic nehrozí.
Já bych jásal, až to otevřou. Viz Prodloužená Rudná v Ostravě…
Nebo D49, D8 Lovosice – Řehlovice. Taky moc nerozumím jásání dříve než s uvedením do provozu. V té naší kotlině přece nejsou zárukou otevření v dohledné době ani bagry na stavbě, zvlášť u těchto problémových úseků.
Výborně, tak ještě SOKP 511 a noční můry české dálniční sítě budou hotové.
Castecne mate pravdu, ale musim konstatovat, ze tech mur ceske dalnicni site je daleko, daleko vice 🙂
D35, D55, D52, cela D0, D49 a hlavne cela plnohodnotna D3…
Pokud se povede tuto stavbu zacit stavet, bude to vskutku epicke :-). Uz se tesim, az nebudeme muset u Vyskova prejizdet na pomalejsi silnici pro motorova vozidla a bude se dat jet rovne kratsi trasou.
Jaká silnice pro motorová vozidla? Jednou to bylo povýšeno na D46, tak je to dálnice ;-).
No, ale v rámci NPDS byla dlouho na stole varianta, že se D46 degraduje na SMO. Ruku na srdce, na kolika procentech se tam smí/dá jet 130? Na 50?
Já bych řekl, že D46 má na většině 110, okolo Vyškova a letiště 100, jednu zatáčku a Prostějov na 90…a že by někde bylo 130 si nějak neuvědomuji.
130 na pár úsecích je, ale tipl bych tak max 15 %. Myslím, že na úseku před Prostějovem ve směru od Vyškova určitě 130 je
No 50 % to není ani náhodou a já bych řekl, že ani těch 15 %. Jsou to naprosto zanedbatelné kousky vždy na samém začátku a na samém konci.
No, chtěl jsem být optimista. Těch 130 se za menšího provozu bude na polovině „dát“ jet. Jen teda s porušením předpisů.
Což o to. 130 se tam dá jet na drtivé většině trasy. Povolená tam ale není prakticky nikde. Ta 110 je tam AFAIK z důvodu absence odstavných pruhů. Ty jsou tam opravdu úzké.
Co se týče poloměrů oblouků zatáček, tak je to až pár míst, na kterých je vesměs 90, celkem v pohodě.
Bohužel už není, s tím jak to opravili a dali lepší svodidla, tak i ty zbytky dali na 110, poslední kontrola dnes v noci.
Je tomu skutečně tak. Ani jedním směrem už to „zrychlení“ na 130 není.
Ano, v celé trase 110, jen u Vyškovakolem letiště 100 a kolem celého Prostějova a pak i Ološan 90.
U těch Olšan těch 90 nechápu s ohledem na to, že je to úsek přehledný a navíc byl doplněn o připojovací i odbočovací pruhy.
Chybí plnohodnotné odstavné pruhy a vzhledem k poloměrům je tam 90ka správná. Jinak v neděli odpoledne je tam směrem z Polska na Vídeň běžná rychlost i 140km/h. Utoho omezení někteří řidiči tedy zpomalí aspoň na 110 když už ne na 90.
Protože když 130 = 150, tak 90 = 110 a 110 = 130 🙂
Uz neni. Max 110…
Už ani na jednom kilometru. Bohužel/ bohudík. Je to slušně označkovaná dalnice. Jestli by nebylo jednoduší z toho opravdu udělat SMV.
Dobrá zpráva, ale u nás lze hodit vidle i do pravomocného stavebního povolení.
Já bych to nadšení krotil, pořád se může najít šibal jako já, co u nás v lese nachytá do kýblu deset, dvanáct mloků, vysype je do kaluže v trase dálnice, zavolá televizi Nova a je dostavěno. Tak jednoduché to je, že to snad ani možné není.
Ne, nebojte se, nikdy nic takového neudělám. Taky jezdím přes Přerov.
Nenaváděj. Co když se toho někdo chytne? 😉
Není možné. Nevěřím 😃 Teď jen co na to soudy.
No tak Kupka, ještě se nekoplo tak bych to překotné slavení nepřeháněl.
Uleví se nejen Přerovu ale celé velmi vytížené D46 a také životnímu prostředí, protože cesta z Vyškova do Lipníka (a naopak) bude pěkně po rovině a ne přes kopce. To se ušetří PHM.
Navíc se uleví obchvatu Olomouce, kde už to kolikrát je také pěkně napěchované dopravou. Veškeré omezení na D46 (a že ta dálnice je pořád v opravě) bude snesitelnější, protože tranzit pojede po D1, jak píšete s lepšími parametry.
Ano, D46 to odlehčení dopravy potřebuje velmi nutně. Olomouc i Prostějov si oddechnou.
Hlavně je na čase, když chce ŘSD příští rok začít stavět Olomouc-Kokory (Kokory-Přerov je ale bohužel taky samostatná kapitola.)
Ovšem zřejmě ne na moc dlouho, když se tam má vzápětí přivést doprava z dostavěné D35.
Velice se uleví i Brnu, protože nebude nutno jezdit do Ostravy oklikou po pseudodálnici 46 nebo se prodírat přes Přerov a D1 bude konečně plnit svoji funkci jako celek.
až se dostaví D1, taxe nebude muset jezdit přes Brno?
Pochopitelně mám na mysli brněnskou zdrojovou dopravu. Tj. polopaticky řečeno uleví se mnoha řidičům, kteří vyjíždějí z Brna na Ostravsko, Valašsko a široké okolí, neb tento směr poptávky je silný.
Brnu se uleví díky tomu, že současně s ukončením výstavby tohoto úseku budou hotové i nyní stavěné úseky D55, takže provoz ze severu na jih a opačně kolem Brna už nepojede. Navíc snad 2026 budou hotové i další úseky D35 a už nevyplatí jezdit Praha-Ostrava přes Brno.
Jenže klesnou emise a to je přece proti tomu o co ekologům ve skutečnosti jde, takže proti tomu budou vždy tvrdě bojovat.
To je úžasná zpráva, že se může začít stavět posledních deset kilometrů nejdelší české dálnice.
A taky nejstarší. Vlastně by to mohlo vyjít i na výročí. Dokončení 60 let od začátku stavby.
I když technicky se začalo už před válkou že …
Brzdil bych nadšení. Ještě se pořád nekoplo.
Tak nějak. Nevěřím že by to stavební povolení nebylo napadeno u soudu. Tak moc rád bych se pletl…
Většinou když se kopne, tak je to v suchu. Ale na druhou stranu, u Hulína se taky koplo už v roce 2008 a jak to vypadá dnes…
To právě bohužel ne. Správně jste uvedl jeden smutný příklad. (Po)Zastavovala se i nějaká část stavby obchvatu Frýdku-Místku například.
Otázka : pokud měla vést přes Brno a Zilinu do Košic , kudy měla vést když pretrasovani ji zavedlo do Ostravy?
Snad někam k Trenčínu a pak Povazlm.
Ano, z Holubic na Uherské Hradiště, Trenčín a pak v podstatě současnou dálniční trasou Povážím. Přitom se uvažovalo i o využití již rozestavěných úseků ve Chřibech. Úseky na Slovensku byly v 80. letech v rámci ČSSR stavěny a provozovány jako dálnice D 1 (úsek kolem Liptovské Mary, úsek Ličartovce-Budimír).
Ve stopě dnešní R49 a slovenské R6.
Toto není pravda – správný směr byl Trenčín…..
Z Hulína měla vézt severně nad Zlínem směrem na Púchov. Dnes přejmenovaná jako D49.
https://radiozurnal.rozhlas.cz/d1-pod-rentgenem-7905738/1-0#&gid=1&pid=7
V tomhle nechápu jednu věc… Pokud jsou blokace ze stran organizací typu Děti země či Voda z Tetčic neoprávněné, mají být tyto spolky odsouzeny k zaplacení škody, kterou svojí neoprávněnou stížností způsobily… Oba tyto spolky by již neexistovaly neboť jejich zástupci by již byli bez majetků a v exekuci…
Nikoli, stát by jen měl zaměstnávat lidi, kteří nebudou mít problém rychle rozhodnout, že je stížnost neoprávněná a nebo vzít požadavky v potaz a vyrovnat se s nimi. Veřejnost by měla mít právo se ke stavbám ve svém okolí vyjádřit a stát by na to měl brát zřetel a ne jako třeba v Prackovicích, kde se sice veřejnost vyjádřila, ale stát si na sílu protlačil nevhodnou variantu. Tady v tom případě se rozhodl stát postavit dálnici skrz vesnici a rovněž to tlačí to na sílu. Chápu tak frustraci lidí, které stát při územním řízení odbyl. Možná, že kdyby stát s… Číst vice »
Ale on lidi při územním řízení neodbyl. Historie tohoto úseku je trochu složitější, než uvádíte. Původní územní rozhodnutí, kterým se do krajiny umístila trasa dálnice, bylo v roce 2006. Nyní se pouze řešila změna tohoto územního rozhodnutí, kdy docházelo ke změně MÚK. Pokud měli problém s umístěním dálnice, měli se bránit v roce 2006 (možná se i bránili). Napadat vedení celé dálnice při změně územního rozhodnutí, které se nadto týká pouze menší časti je přinejmenším opožděné. Jinými slovy, již od roku 2006 se vědělo, že touto trasou povede dálnice. Takže to není úplně na sílu jak tvrdíte. Nadto, ČR patří… Číst vice »
Co tak změnit legislativu? Aby se UR = SP a případné soudy neměli odkladný účinek na stavbu.
Tady jde o škody v řádech miliard, z čeho by to tak asi zaplatili???
O to jde, že škody jsou takhle obrovské, aby si to ti škodiči uvědomili. A to se ještě nikdo nebaví o těch mnoha a mnoha litrech ropy promrhanych v mnoha desítek minut dlouhých kolonách v Přerově místo toho aby za pár minut a s rozumnou spotřebou Přerov projeli naokolo.
Pokud to není nějaká mikulášská kachna, pak je to pro střední Moravu ta nejlepší zpráva. Nemohu tomu uvěřit, že se to konečně povedlo!
Tak výborně, ať už to je postaveno!!! A já si zrovna dneska říkal, že ze slovníku Přerovanů vymizelo slovo kolona, zácpa, fronta, či kongesce… Už zprovoznění celého souboru staveb „průpichu“ totiž obrovsky dopravě ve městě pomohlo. Ale tranzitní doprava patří na dálnici, na průtah městem, o tom žádná. Minulý týden došlo k další slávě – otevření cyklostezky pod žel. koridorem v Předmostí: https://silnicnizesp.rajce.idnes.cz/22.12.05_Cyklostezka_Velka_Dlazka_-_Hranicka/ Takže zatímco ještě nedávno se tranzitní a místní doprava spolu s chodci a cyklisty musela v Předmostí vejít do úzkého a nízkého podjezdu, teď jsou zde hned tři místa, jak koridor překonat – estakáda, podjezd silniční a… Číst vice »
Fotogalerie cyklostezky Velká Dlážka – Hranická pod koridorem:
https://silnicnizesp.rajce.idnes.cz/22.12.05_Cyklostezka_Velka_Dlazka_-_Hranicka/
Super. konečně někoho někde napadlo oddělit chodce od cyklistů – neuvěřitelné! Takto by to měli stavět všude.
Dopravní indukcionisté by jistě namítli, že to není pravda, že průpich pomohl, protože žádná nová silnice, ještě k tomu ve městě, problém neřeší, ale pouze prohlubuje.
Nedalo mi to a podíval jsem se na mapu, kdeže jsou ty Tetčice, jejíž “Vodě” vadí
D1 u Přerova – ca 15 km západně od Brna!!! To myslí někdo vážně?
Ten dotyčný bohužel ano.
A to možná ani nevíte, že ona slavná “Voda z Tetčic”, což je skutečně jen kousek od Brna směrem na Prahu, je ve skutečnosti jeden zapšklý a nudící se důchodce, který v důsledku svého zpackaného života bojuje proti stavbám čehokoliv a kdekoliv. Se divím, že tomu kokotovi už dávno někdo nezakroutil krkem…
Za co? Ten Dvořák nedělá nic nelegálního. Našel skulinu v systému a tu vy (zne) užívá.
Problém je v legislativě.
Samozřejmě že ano. Jinak Josef Dvořák Hybešova 178, 664 17 Tetčice by to nedělal.
Tak Děti Země jsou zase z Brna …
Ne, nebudu cekat na prvni vykop, tohle se musi alespon nejak zapit uz ted!
Na zdravi a na zdravi Prerovanu!
Skvělá zpráva!!! Pouhých šedesát let po zahájení bude možná D1 hotová…
To přidejte. D1 se začala stavět v lednu 1939, takže už teď je to téměř 84 let po zahájení výstavby.
V lednu 1939 tezko🤣
Zítra tam hodím delfina…dement Partik se může zas odvolat
Volejte sláva a tři dny se radujte!
Ještě se nekoplo….
Applaus! Bravo! Dekuji RSD! Dekuji MD CR! Dekuji Bohu! Dekuji!
Jakmile se kopne, tak vytahuju z kredence primitivo a zliju se jak ubrus! 🍾
„Zliju se jak ubrus“ … no tak to jsem ještě fakt neslyšel 😀 Super hláška, snad si zapamatuju
Mně se kdysi dávno zalíbila hláška „smažu se jak klokan“, protože mi přišla neuvěřitelně absurdní… (zdravím autorku do Brna :-))
Jestli se ještě tohle zahájí, tak asi u nás bude rozestavěno nejvíc dálnic za poměrně dlouhou dobu, ne? (cca 148 km plus tohle? )
To možná ano, ale zase se otevře nový úsek D35 Časy-Ostrov, tak ten počet rozestavěných km dálnic klesne. Počkal bych si na příští rok, to by mohlo být rozestavěno přes 200 km (pokud vše vyjde podle plánů :)).
Přičemž do 5 let bude většina z těch 148 km v provozu a chybějící úsek D35 ve stavbě. Zbývat bude už jen kus D3 a D0 a nějaké menší stavby.
A pak že za 10-15 let nebudou stavební kapacity, aby se stavělo něco jiného. Přičemž od nuly do začátku stavby je 10 roků málo.
Menší stavby jako třeba D43.. A D0 opravdu není „jen“.
U D0 se myslí “jen” úsek mezi D1 – Běchovice. Severní část je už v jiném časoprostoru a podstatná část z nás už tu nebude, až se kopne.
Narodil se mi vnuk , budu mu vyprávět před spaním pohádku o dokončené dálniční síti a vecernicek o VRT Berlín Vídeň přes Prahu.
Děkuju za zmínění D43. Jedna z nejdůležitějších spojnic střední Evropy a pořád se upozaďuje. 😕
a ještě se tam tlačí na třípruh…
🤦♂️😞😞😞
Ne Sláva Ukrajina ale Sláva Přerovu
A teď rychle začít stavět ať ekoteroristy ještě něco nenapadne a neprodlouží to. Přerovu to moc pomůže a i D1.
Je to sice významný krok, ale stále není vyhráno. Oslavy bych raději nechal až na zprovoznění samotné dálnice. 😉
A zrovinka to tak hezky vyšlo, že sotva byl dokončen průpich městem, může se začít stavět dálnice:) Jeden by si skoro myslel, že líp už to ani koordinovat v naší zemi nejde ♥️
Podle mě je průtah městem urbanistická chyba. V Teplicích, Varech, v Praze apod. si zoufají, že mají uprostřed města dálniční magistrály a přemýšlí, jak by obchvátili město a tyto dálnice zkultivovali.
Přerov je tedy 40 let pozadu, když se rozhodl ke kroku průtahu (ačkoliv vím, že byli chudáci Přerované šikanováni zdržováním dálničního obchvatu).
Chyba to je, a velká. Nicméně, když se muselo od cca Vyškova stavět na Olomouc R komunikaci a následně zpět k Lipníku (rozhodnuto za minulého režimu), Přerov neustále bojoval za dálniční obchvat. Nic víc nechtěli, jen ten obchvat, aby vyřešili situaci ve městě. Nebylo vyhověno. A tak desítky let ze zoufalství prosazovali ten nesmyslný průpich, který někdo vymyslel. Bohužel, až se realizovala Olomouc a nastala možnost D1 dostavět, nastoupil tetčický občan a Dětičky země, kteří i toto zablokovali. Ironií je, že ten průpich se dostavěl v době, kdy cesta k dálnici je volná…
Ten průpich není urbanistická chyba. Přínos má hlavně v tom, že usnadňuje výjezd autobusům z AN a slouží jako přivaděč z města k D1 a D55.
Ten průpich v Přerově nevede skrz obytnou zástavbu, ale skrz starou průmyslovou zónu.
Tak to je na skleničku medoviny k tomu čaji.
Hurá! Sláva!