Průlom: Poslední úsek D1 u Přerova má stavební povolení, ŘSD může začít stavět
Jde o posledních deset kilometrů dálnice D1, které po dokončení uleví především Přerovu.
Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) zaznamenalo klíčový průlom v dlouholeté přípravě dostavby dálnice D1 u Přerova. Ministr dopravy potvrdil v reakci na šest rozkladů stavební povolení z července loňského roku pro úsek Přerov – Říkovice. Doplnil ho několika podmínkami, nicméně stavební povolení nabývá po uplynutí 15 dnů od vyvěšení právní moci a jediným nástrojem odpůrců už může být pouze soud. Rozklady podaly právnické i fyzické osoby, mezi nimi spolky Děti Země a Voda z Tetčic.
Pro ŘSD verdikt ministra dopravy znamená, že může uzavřít smlouvu se zhotovitelem (který byl vybrán už na jaře) a začít stavět. Záměrem silničářů je předat staveniště ještě letos. Největší dálniční zakázku za posledních deset let získalo sdružení firem Strabag, Doprastav a IDS Olomouc, které přišlo s cenou 6,922 miliardy.
“Smlouva se zhotovitelem je podepsána z jejich strany a já ji podepíšu bezodkladně ještě tento týden. Do konce roku jsme připraveni zahájit realizaci stavby. Termín zahájení plánujeme na den nabytí právní moci povolení, tedy 20.12.2022,” řekl generální ředitel ŘSD Radek Mátl.
Jde o posledních deset kilometrů dálnice D1, které po dokončení uleví především Přerovu. Hotovo má být v roce 2025. Příprava úseku zaměstnávala úřady a soudy řadu let (články lze najít pod tagem D1 Přerov – Řikovice).
Dálnice D1 se začala stavět v září 1967 na okraji Prahy, o dva roky později se začala budovat i výpadovka z Brna. Dálnice měla původně vést v délce přes 700 kilometrů přes Brno, Žilinu a Košice na hranice se Sovětským svazem. Po rozpadu federace byla přesměrována z Brna na Ostravu a polskou hranici. Po dostavbě bude D1 měřit 377 kilometrů.