Železnice Železniční průmysl Zprávy

Průlom po letech: Vlaky od Škody začnou v Bavorsku ve čtvrtek vozit cestující

Innotrans 2018, NIM Express od Škoda Transportation, zdroj: ŽelPage/Juraj Kováč
Innotrans 2018, NIM Express od Škoda Transportation, zdroj: ŽelPage/Juraj Kováč
Vlaky jsou stavěné na rychlost 200 km/h. Pro Škodu jde o průlom na náročný německý trh.

V plzeňské Škodě Transportation budou mít ve čtvrtek důvod otevřít šampaňské. Po čtyřletém zpoždění dojde k zásadnímu průlomu u ostře sledované zakázky na dodávku rychlých vlaků pro Bavorsko. Nové push-pull soupravy české výroby začnou ve zkušebním provozu vozit cestující. Upozornil na to portál Nordbayern, deníku Zdopravy.cz to potvrdil mluvčí Škody Milan Kosař.

Šestice patrových souprav je určena pro páteřní bavorskou trať Norimberk – Ingolstadt – Mnichov (tzv. NIM Express). Podle serveru Nordbayern, který zakázku dlouhodobě sleduje, zkušební provoz začne mezi Mnichovem, Ingolstadtem a Treuchtlingenem. Pokud testy dopadnou dobře, české soupravy nahradí na relaci Norimberk – Mnichov staré jednotky InterCity, jejichž kapacita je dávno nedostatečná. Stát se tak má nejpozději s příchodem nového jízdního řádu 13. prosince.

Zakázka byla oznámená už v roce 2013, její hodnota přesahuje 2,6 miliardy korun. Pro Škodu jde o klíčovou referenci na náročném německém trhu. Soupravy měly být původně dodány už v roce 2016, schvalovací proces ale nabral zpoždění a nasazení vlaků se neustále odkládalo. Klíčový byl přitom německý drážní úřad EBA (Eisenbahn-Bundesamt). Loni v prosinci pro německá média pouze konstatoval, že schvalovací proces „významně pokročil“. Zahájení provozu s cestujícími je přitom nejdůležitější metou celého procesu.

Interiér vozu se dělí na první a druhou třídu a nabídne i dětský oddíl. V patrové soupravě je 676 míst k sezení, 37 míst pro kola a několik míst pro osoby se sníženou schopností pohybu. Kapacita na trati tak má vzrůst oproti dnešku o 40 procent. Soupravy se skládají z řídícího vozu, koncového vozu, čtyř vložených vozů a lokomotivy řady Emil Zátopek 109E3. Jsou konstruovány pro maximální rychlost 200 kilometrů za hodinu, budou ale provozovány rychlostí nejvýše 190 kilometrů za hodinu.

„Jednotky jsou mimo jiné vybaveny speciální tlakotěsnou skříní, která umožňuje potkávat jiné jednotky v tunelech při rychlostech až 300 kilometrů za hodinu, což přispívá k pohodlnému a nerušenému cestování. Požadavky na vývoj a schvalování interoperabilních lokomotiv jsou srovnatelné s požadavky na vývoj a schvalování letadel pro letecký provoz. Jedná se o technický vrchol v železniční dopravě. Požadavky na získání certifikátu TSI byly naplněny a tento certifikát opravňující k provozu jsme získali,“ uvedl už v červnu Kosař.

Zatím nebylo zveřejněno, zda (a jak vysoké) účtují Němci výrobci penále, dá se to ale předpokládat.

Deník Zdopravy.cz přinese v příštích dnech k tématu fotoreportáž a rozhovor se senior viceprezidentem Škody pro techniku a členem představenstva Zdeňkem Svátou.

232 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
medvěd

Elefanty by to mohlo nahradit, ale to ukáže zátěž v provozu.

dx123

Otázkou je, kdy už konečně začneme jezdit aspoň 200 km/hod u nás ?? Čína by nám takové tratě postavila velmi rychle.

Potěmkin

Tak,co,vyjeli?Všech šest nebo první den v menším počtu?

Pitrys

Něco bude záloha

Vorech

Zvažoval jsem,zda tu něco napsat,protože mi tu většina utvrzujete v tom našem vašem čechášství.Škodovka udělala obrovský kus práce,prosazuje se v západní konkurenci pouze tím co umí s co si sami vymyslí. Oslavovat tu Škodovku,co tu byla před 40 lety,kdy měla od Ruska jasné zadání a skoro neomezený čas je scestné.Znam dost lidi z holdingu a i dříve byly problémy a dnes jsou to držáci.Tak prosím přestaňte plivat na něco, k čemu jste nepomohli na svět

simeon

Děkuji, jen houšť, viz Chemnitz https://www.youtube.com/watch?v=9_ErXHt61pA

dx123

Před 40 léty byla zcela jiná situace. U nás i ve světě.

Georg

ten vlak je v interieru pekne hnusnej (ale skoda za to nemuze). uz vidim, jak to jede plny do posledni sedacky…
divim se, ze db radsi nepridaly vagon a vymysli takove sardinkarny… zejmena po covidu tohle sklidi nadsene ovace…

David

Ještě bych nejásal. FV-Dosto byly taky puštěny do zkušebního provozu. Tam se však neosvědčily a již několik let stojí odstavené různě po Švýcarsku. Teď už teda opět část flotily jezdí, ale stále jen část.

Honza

Nejsem z oboru…proto chci prosím vysvětlit, proč ta jednotka není designově jako jeden celek.. ta lokomotiva Škoda 109E3 je tam jak pěst na oko.

Graylag

Protože 109E3 má definovaný tvar z 109E1 a změna designu by znamenala (mimo jiné) opakování crashtestů. No a protože čelo 109E je sice funkční ale nijak zvlášt hezké, využila Škoda možnost udělat alespon jednu stranu vlaku hezkou.
No a protože na vzhled to nejezdí, nechalo se to tak.

Na druhou stranu, s výjimkou Viaggio Comfort si nejsem vědom dalšího push-pullu, který by měl design sjednocený s lokomotivou.

vagonář

Problém je i navazující koncový patrový vůz, proto to tak bije do očí.

Břichy

Jedná se o jednotku typu Push-Pull, kdy se jako pohon používají lokomotivy, které se používají i pro provoz s jinými vagóny. Pokud by se pro tuto jednotku vyvíjela designově sjednocená lokomotiva, tak by to stálo nemálo peněz, nehledě na komplikovaný proces pro schválení nového typu lokomotivy. Tuto lokomotivu aspoň může provozovatel používat i k pohonu jiných vlaků.

jan

Mě spíš zaujalo, že čelo jednotky připojené k lokomotivě není nijak aerodynamicky řešeno. V článcích o tomto vlaku bylo zmíněno, že bude provzován i na vysokorychlostních tratích. Když to v protisměru potká ICE v plné rychlosti, tak si dovedu představit, že to s prvním vagonem jednotky hezky zaháže.

Tom

A už se ví, co chtějí DB dělat s těmi Xmz, co tam jezdí teď? Protože i přes to, že se nahrazují novými jednotkami, nejsou to zrovna nejstarší Xmz a nikdo mi netvrďte, že tu není minimálně jeden český dopravce, který po nich sáhne. 😀

simeon

Čekal jsem na uvedení do provozu, nyní už budu hlídat pouze rozvolnění opatření a pomocí Bayern Ticketu za 25€ naplánovat výlet. Moje výchozí stanice – Cheb.

Jorge

A ty zastaralé soupravy pošlou k nám . Arriva jezdí šrotem a proč ne ? Když DB si koupí nové soupravy a ty do šrotu využije u nás. Minule jízda skončila poruchou převodovky, asi se přestěhuji do Německa abych si užil cestování moderními soupravami které vyrábíme .

Georg

tak te berem za slovo! pak dej vedet, jaky to bylo svezeni.

johny

Druhá možnost by byla poslat ty jejich zastaralé soupravy třeba do Albánie a my bychom si mohli vzít zase ty jejich. Nebylo by to tak lepší?

dx123

Dlouhá léta jsme podceňovali Čínu – a podívejte se, kde je Čína proti nám dnes ? Já bych tu Albánii tolik nepodceňovat.
Např. ne každý ví, že v Rusku už řadu let pravidelně jezdí Sapsan mezi Moskvou a Sankt Peterburgem rychlostí přes 200 km/hod..

Dave

Jednotka je designově atraktivní. Co se mi moc líbí ve srovnání s konkurencí, jsou vlepená okna, která splývají bez přechodů s bokem skříně. Jiní výrobci (Alstom, Bombardier, Stadler) používají gumové těsnící rámy. I když u jednotek pro vyšší rychlosti to mají asi řešené též lepením.

Graylag

Tlakotěsné vozy budou mít lepené okna všechny bez ohledu na výrobce. Jinak je způsob usazení oken jen na zákazníkovi. Lepené okna vypadají lépe a lépe těsní, ale zase se mnohem hůře vyměňují. Snad všichni výrobci dnes zvládnou oba způsoby.

vagonář

Ano výměna jei časově dost náročná, vyřezat, vybrousit, tmelit dvakrát, vyhladit.

Qěcy

Vyřezat? To nelze okno „vyřezat“ strunou, jako lepená okna u aut? Pokud potom není poškozen lak a otvor, není třeba nic tbrousit, tmelit a lakovat.

vagonář

špatně jsem se vyjádřil, tmelem myslím Sika tmel, tlačený v servisních podmínkách akupistolí.

Krysa350

ŠKODA ať udělá jednotky s řidičákem, CZ LOKO mašiny (elektrické a duální), prostě každý co umí a společně s tím můžou na trh. Dohromady mají i pekelně dobré rozložení fabrik – Plzeň, Jihlava, Třebová, Studénka – uprostřed okruh VÚŽ, co víc si přát, snad jen dobré manažery.

Jussi

380 sice není zrovna symbol spolehlivosti a kvality, ale oproti rekonstrukci! 365 je to pořád ukázka technického umu. CZ loko rozhodně neumí udělat loko na 160+. Znám pár lidí co s 365 jezdí a všichni se shodnou ,že nad 100 km/h se pocit z jízdy lokomotivou mění na na plavbu rybářskou bárkou po rozbouřeném moři xD

Hajnej

Což je ovšem dáno původní konstrukcí podvozků a ne tím, co CZL umí nebo neumí.

Jussi

Jsi blíže zdroji, takže máš třeba lepší informace… Umí tedy CZ loko elektrickou loko, která by zvládla alespoň těch 190 a zároveň dosáhla kvalit 380? Podle mě ne. Jedna věc je mít něco na papíře a druhá to vyrobit a úspěšně provozovat. Tenhle roblém byl ostatně vidět i na té 380… Kolik úprav se na ní dělalo a stejnak to dělá problémy, to víte lépe než já, který se občas v Plzni „motám okolo“. 😀 K 365 – já jí použil jako nejbližší příklad z produkce CZ loko. Co se týče rekonstrukce, je divný, že ty podvozky takhle blbnou, když… Číst vice »

A. Mikulka

365 je rekonstrukce elektrovýzbroje, ne novostavba.

Jussi

Já vím, ve svém příspěvku to píšu, dokonce s vykřičníkem 😉 Ale autor říká, že CZ loko bude dělat lokomotivy k jednotce, že to umí… Pokud to nechceš tahat 744, tak CZ loko snad nic rozumnýho (myšleno ve vztahu k jednotce, kterou asi nechceš tahat posunovacím effishunterem) ZATÍM nevyrobilo, ne? Tak jak můžeme vědět, že to umí… 365 bylo jediný vozidlo, který od CZ Loko mělo ambice jezdit víc než 100 km/h. Proto jsem jí vybral jako příklad.

Avlaky

Jo ale to byla subdodávku pro CZ loko 365 rekonstruoval někdo jiny

Jussi

Ano podle návrhů CZ loko 🙂 Ach jo… Navíc CZ loko je pod tím podepsané, takže úspěchy (a potíže) 365 jdou za ním.

dx123

Opravdu 365 ??
Nemělo tam být 363 ? Řadu lokomotiv 365 si teď nějak neumím vybavit…

vagonář

Studénka už dávno ne, nyní Ostrava.

Krysa350

Jasně, mám to v palici jako Vagónka Studénka…

vagonář

Já taky 🙂

Majkl

Gratulace Škodě k referenci na západě. Ještě se naučit dělat příjemný interiér a je to. Uvnitř jsem byl na Innotransu a z vystavených jednotek se jednalo o jeden z top exteriérů, za to interiér, z hlediska volby barev, je chladný a neútulný. Škoda.

exttmis

Tak si to ale přál zákazník.

Graylag

Přesně jak píše kolega. Interiér je do puntíku podle design manuálu DB regio..

Vagonka řešila rozložení prvků a typy použitých materiálů, ale barvy a celkové ladění jsou podle DB Regio.

ČD4ever

U 109E ČD myslím Němcům vadilo vrtění podvozků mašiny na mostech při rychlosti 160 km/h a více. V článku se píše o provozu NIMů do 190 km/h. Tak gratuluji!

Zlámalík

To jste zplácal pěknou řádku témat dohromady 🙂

dx123

Němcům vadila 380, protože má celkem dobré parametry a tak hledali jakékoliv důvody, proč ji na své tratě nepustit.

Jiří

Na fotkách nikde na jednotce nevidím logo Škoda.
Není to škoda?

Krysa350

Na boku mašiny je.

M262

Důvod otevřít Champagne? Spíš se pomodlit, že to jezdí a pak znova, aby to prošlo dalšími testy u Němců.

Vladimir

Skoda tvrdi, ze vyvinuly s Nemci v podstate novou 380satku, dnes oznacenou 109E. Jsem zvedavy na jeji spolehlivost. Vlastne by bylo po vsech tech problemech zacala fungova jak ma.

Tonda Sehnal

Co je na E3 jiného? Rád se seznámím 😀

Robin137

Máš to napsané na webu Škody, ale jde hlavně o info-panely kde nesmí být zobrazována zelená a modrá barva, podvozky a hlavně nezávislé řízení loko.

Hajnej

Není tam toho jinak až zas tak málo – a ledacos z toho by se šiklo i na 380 (a mnohé by šlo dosadit zpětně), takže ten smajlík vůbec není na místě.

PvvS

Tak jsem zvědavej, kolik bude Schadewerk doplácet DB za to, že si odeberou jednotky. To penále asi bude pořádná pálka..

Luboš Beneš

U našeho dobrého výrobce je to přeci naopak, doplácet budou DB-)

M262

DB neuzavřely tak trapnou a nevýhodnou smlouvy se Šádeverke jako ČD. Holt žádný kamarádkšeft.

Chronosphere

Náklady za penále už škodovce zaplatily ČD.

Bubák2003

Tak ono když do toho sami Němci házeli vidle….Jako výrobce se snažil(v tomto případě pod bedlivým dozorem Germánů ),ale co potom vymýšlelo DB Netz…každopádně držím palce na zkušebku s kaštanama👍🍻

Qěcy

Nesnažil se dost. Neznáte německé úřady. Totální puntičkářství a neoblomnost.

Jerry

Na trati 323 semnely koupit regiopantery a trať už měla být zařazována dávno…SŽDC vyrábí jen zmetky ..a nemusela se vyvíjet nějaká patrová sranda co tam teď bude jezdit s 750.7 ( brejlovcem)

Vašek

Ta první věta je česky?

Ketchup1970

Mnely jako od mnouti , kdežto měli od míti

xyz

Naopak, díky té „patrové srandě“ přijde kvalitní vozový park pro cestující daleko dříve, než „se“ zadrátuje trať (resp. beztak jen její část aneb jak že dlouho asi tak budou dráty končit ve F-M bez pokračování dále?).

Jerry

Dratovat to do valezu se má kvůli spěšným vlaku za 1) a za 2) valmez je depo a přestupní uzel .ono kdyby ČD použily mozek a .. spočítaly si jaký přínos je trať elektrifikována a zrychlylena což 323 částečně je.. tak by to podpořily.323 se mnela dratovat 2008 ale prachy se co ?

xyz

„valmez je depo“
Stejně tak Bohumín. A řeč je stále jen o jednom dopravci (ČD, a. s.).

„.323 se mnela dratovat 2008 ale prachy se co ?“
Peněz bylo dost v rámci dotačních programů, a to i dlouho po roce 2008.

Ekonomické hodnocení vychází (za daných pravidel) kladně pro celou trať?

xyz

** Ha, tak ne, podle https://www.stavby.szdc.cz/ Ostrava – F-M elektrizace + modernizace 2023 – 2026 a „hned poté“ F-M – Ostravice/Frenštát 2026 – 2028.

Chronosphere

A ve Frýdlantě od 2026 přestup na UnuckaMouse.

vagonář

Strašné termíny vzhledem k tomu, že už to tam mělo dávno být.

Někdo

Co ????

simeon

Nová elektrifikace ve stejnosměrné oblasti vyžaduje „politické“ rozhodnutí prosadit střídavinu okamžitě a stavět, dělění se nabízí u měnírny v Maurové ulici. Podle katastru je sousední pozemek pro stavbu trafostanice v soukromých rukou. Zde bych viděl brzdu.

R2R2

Klicova reference ma byt zakazka, zpozdena o 4 roky, tedy vice nez o 100 % puvodne slibene doby dodani? Preju hodne stesti s oslovovanim zakazniku s podobnou „referenci“.

Jerry

U pesy se to taky zpozdilo..dle mých info do Němci začli vymyslet Pic…

exttmis

Nic nového pod sluncem. I renomovaní výrobci měli v minulosti v Německu zpoždění. Každý, kdo měl co do činění s EBA, ví, o čem je řeč.

Martin Toman

A mě je to jedno.

Bilbo

Tak proč jste si rozklikával ten článek 😀

Anonym03

Tak děkujeme, že jste nám to řekl, všichni jsme to potřebovali vědět.

Horst

🙂 Za tím strohým prohlášením lze tušit obsáhlý archiv znalostí…!

Obyvatel zlínského pralesa

No pokud takhle dlouho bude trvat zprovoznění těch samých push-pullů na S6 z Ostravy do Frýdku-Místku, tak se máme na co těšit. To už snad stihnou dřív i elektrifikovat.

vagonář

Tak tohle mě napadlo taky.

Pitrys

Otevřete hospody, to se musí zapít. Už jsem přestával věřit 👍

Martin K.

Bez jakékoliv ironie gratulace. Jen tajně doufám, že nabyté znalosti s technickými požadavky a schvalovacím procesem na západ od nás nehodí do koše. Byl bych moc rád, kdybych viděl vlaky škodovky na západ od nás.

Martin

To ja take…

Graylag

Bohužel hodně know-how je v zaměstnancích a ty si Škoda neumí (nebo alespoň neuměla) udržet. Osobně jsem zrovna na NIMu dělal tři roky a když jsem po té době chtěl dojednat lepší podmínky, bylo mi naznačeno kde jsou dveře. Po celou výpovědní dobu se nikdo ani neobtěžoval postarat se, abych nabyté znalosti a zkušenosti někomu předal.

Martin K.

To zamrzí. 🙁

jirka

a to překvapuji? v čechistámu je to takto běžné skoro asi ve všech firmách!!

eLKá

Jo, zajímalo by mne, kolik lidí z NIMu už je ze ŠTRN a ŠVAG pryč…

Břichy

Hodně věcí si ŠVAG a ŠTRN nechává navrhovat u externích firem, kde si také neumí udržet zaměstnance a ti pak jdou třeba do Siemensu. Ani u nás ve firmě se také nikdo moc nestará o předávání informací.
Ohledně Vagonky jsme si u nás ve firně říkali, jak dlouho ve Vagonce asi zůstanou skupináři, na které vedení projektů nahrnulo tolik skupin, že se to nedá dlouhodobě dávat.

Antonín

Něco mi vnitřně napovídá, že ono s tou mašinou to u ČD byl problém hlavně v ceně, která musela být co nejnižší, tak kde ji snížit – natáhnout kilometry drátů na hranici průřezu, kdy to ještě bude fungovat, ale běda, když bude větší zátěž, pak se drát rozteče. To Němci určitě v tomto nešetřili a dráty jsou dostatečně dimenzovány a nejen ty. Věřím, že se tímto opravdu vracíme na světové trhy – bývaly doby, kdy československé lokomotivy všeho druhu, tramvaje, trolejbusy patřily k světové extratřídě a konkurence se bát nemusely, spíš naopak, tak snad se tam zase začneme vracet, chtělo… Číst vice »

Jussi

Bože to je blbost. 👌Vidíš snad, že by se někde roztékaly vodiče? Jak si na podobnou věc přišel… Problém 380 je v malém prostoru, kdy Škoda nacpala velkou loko do malé škatule a dále v nedostatečné údržbě.

Luboš Beneš

no tak ano, když se to neprodalo na západ tak si ten šunt vzalo sovětské Rusko……

boris

Ale kdepak, kolik že Škoda (alias PPF Kellner) dodala loko do Ruska? V dobách Sovětského svazu to byly stovky, dnes? Nula nic, tak na ně dáme saknce a už si je v Rusku vyrábí sami.

Ta zakázka do Dojčlandu bude nejspíš ve finále sotva zisková.

Y.K.

Na to jste přišel jak, že základním problémem řady 380 ČD jsou poddimenzované průřezy vodičů?

jano

Případné penále bude zajímavé. České dráhy také nedostaly lokomotivy včas. Ale penále nakonec inkasovala Škodovka. Snad má tzv. „náročný německý trh“ i lepší pravidla.

Martin

Spis lepsi smlouvy… Jen by me zajimalo, jak to probihalo u nas – politicka dohoda kdo co podepise a kdo co zaplati??? Nebo jen smlouva podivne sepsana pro Skodu?

Původní Pražák

Když získáte miliardy z Mostecké uhelné a perspektivu dalších miliard ze Skodovky dodávající pro Prahu a státní ČD, tak už není problém si koupit kohokoliv od politiku pres vedení ČD po rozhodce a soudce. To nebyla otazka jedne spatne napsané smlouvy, ale geniálního planu…

Ondřej

Za to penále si ale mohly ČD tíám, že odmítly platit, když pro to neměly oporu ve smlouvě. (a že měly blbě napsanou smlouvu)

boris

Ale u nás jako vždy, mega rozkrádačka, Němec by se neprodal tak lacino, ale Čech za pár stříbrných, bohužel.

Paja

Tak určitě. Ale když by se vám někdy nechtělo, ale přece jste vystoupil ze své sociální bubliny, možná by vám lezly oči z důlků 🙂

Krysa350

Ta jednotka se mi prostě líbí včetně lokomotivy, hlavně ať to funguje a jezdí. Neměl bych problém, kdyby jezdila u nás v barvách kteréhokoliv dopravce. Mašinka už by mohla být trochu odladěná, ne?

jano

Snad měla. ČD ji již delší dobu odladují. V případě německých drah ne příliš úspěšně

Martin

Tak nemci jsou dusledni a maji radu pozadavku, jak po technicke strance, tak po provozni…

exttmis

Oni jsou opravdu důslední a přísní – hlavně na druhé. Na sebe už zdaleka tak ne – vlastní zkušenost…

Martin

Tak to samozrejme…

navratp

Každý si má hlídat za co dává vlastní peníze. To je v pořádku.

Gajda

No, zejména k ICE od Siemensu – tam se musely ty oči ne přivřít, ale zavřít

Martin

Eschede? To ano, tam se projevilo nekolik pochybeni,…

Jiří Rubín

Podobná třívozová bude jezdit mezi Ostravou a Frýdkem. Zatím s reko Brejlovcem a po elektrifikaci s tramvají.

Jerry

S lokomotivou ..tramvaj utáhne tak možná vozicej

X 1

Bože, proč si dal dušu do barana.

dx123

Cože ??
Tu trať moc dobře znám. To by ji museli nejdřív pořádně zmodernizovat, narovnat a zrychlit. Jinak je to jenom pokus o vtip.

Sitgestravel

Kdy to bude jezdit na paterni lince Praha – Liberec tou deklarovanou rychlosti aspon 190 km/h?

_Pavel_

Na Liberec se zapomnělo, že tam vůbec nějakej vlak jezdí…

XXXD

190 km/h z Prahy do Liberce pod dráty? Jste se zbláznil.

Alibaba

Už kopete tunel pod Ještědským hřebenem?
Už kopete tunel pod Sychovem?

Dokud nezačnete, tak se jezdit nebude. Udělejte akci kope celý Liberec, Syner má určitě s tunelováním zkušenosti 🙂

všd

Liberec má 100 tisíc obyvatel, Mnichov přes milion, Norimberk necelý milion.

_Pavel_

Takhle se to brát nemůže, Liberec bude mít trochu silnější vazby na Prahu než takový Mnichov. Z Mnichova by byl asi nejčastější cíl cesty se zajet jen do Prahy na víkend vožrat a zpět 🙂 A já osobně se přiznám, že by se mi líbila nějaká parádní trať na Mnichov spíš 😀

Luboš Beneš

Až bude Liberec velikostí a významem roven Mnichovu…..takže po pravdě NIKDY!

Palecek.M

Cumak ridicaku v cervene vypada skvele, to se musi nechat…

Pitrys

Myslím že i v jiné barvě bude hodně povedený.

Martin

Za třicet let se to přiveze zpátky do Čech, hodí se tomu modrý lak a bude to dalších třicet let s velikou slávou jezdit..

_Pavel_

Až za třicet? Tipl bych, že i dřív 😀

Jiří Kocurek

To bude tak akorát doba na náhradu jednotek 471. Ne, raději 50 let starý český šrot, než 25-30 let staré německé křápy.

Někdo

Spíše žlutý

Alibaba

Myslíte, že to někdo bude pracně předělávat na 25kV?

Jiří Kocurek

Co by měl předělával? Zapřáhne adekvátní lokomotivu.

Plasa35

Vy myslíte Albatros?

Vbb

Eso umí krmit průběžný kabel 1000 V 16.7 Hz?
Aha, adekvátní lokomotiva = Herkules!

A. Mikulka

A všiml si někdo, že to je určené pro jinou výšku perónů?

a8n

Však i s tím už tu máme zkušenosti.

Alibaba

Já ne, a to se snad na 550 předělat ani nedá, to by byl zásah do skříně vozu, takže třeba i nové stlačovací zkoušky..

Koloušek

Ještě, že do Čech. Na Moravě a ve Slezsku bude třeba něco novějšího.

Michal

aby to tu nebylo už rok či dva. Němcum to parkrát klekne na VRT a vyřaděj to z provozu.

David

Jsem teď zvědavý na recenze uživatelů. Na můj vkus to vypadá na velmi málo místa na nohy. Předpokládám však, že to si objednatel nadefinoval dle svého uvážení.

Martin

Pozadavek nemcu na kapacitu?…Nad podvozky je jen jedno patro… koncepce slona…

Ondřej

Tak,a ktere evropske dvoupatrove vlaky mají více než jedno patro nad podvozky?

Martin

Spatne jsem to napsal, ve francii a nemecku byly nad podvozky dvere, a tim i vice mista ve dvou patrech v jednom voze…
U skody jsou dvere posunute az za podvozek a nad podvozkem je jedno patro (nevim jak to rict) a az mezi dvermi jsou dve patra…

Martin

Zase spatne, proste v druhem patre je vice mista 😀

Graylag

Zrovna na tomhle obrázku je vidět, že dveře nejsou zdaleka vždy jen nad podvozky ani na jednom vlaku. A do budoucna ani nebudou, protože trend nízkopodlažnosti.
Ony totiž i u vysokých peronů jsou dveře nad podvozky dostupné jen přes schůdek.

Martin

Vsechny vlozene vozy maji dvere nad podvozky, ale je to dano jinou vyskou nastupiste… Kdyby to udelala skoda u elefantu, tak by tam musely byt schody… coz u nich neni…
Ano, nizkopodlaznost preferuji… ale u vlaku to byva problem, i nove vozy co ceske drahy kupuji nejsou nizkopodlazni bez plosiny pro vozickare…

Neni to jednoduche,… vlak od skody pro NIM Express ma zase rampu uvnitr aby byly nizkopodlazni… spise kvuli mistu bych prave radsi volil nizkopodlazni vozy jen nektere a u ostatnich schod, bylo by vice mista pro sedacky…

https://www.zelpage.cz/news_n/innotrans_2018_nim_express_skoda_vstup_kola.jpg

Graylag

Není to dané výškou nástupiště. Dveře nad podvozkem jsou cca 1-1,2 m nad TK. Tak vysoké nástupiště nemají ani v Reichu, čili i u těch vložáků jsou schody.
U NIMu je požadavek aby u všech vložáků byl prostor na kola. Proto je nástup z roviny nástupiště a proto je uvnitř rampa (mimochodem ta rampa je jen z jedné strany, z druhé u záchodu jsou schody). Pouze Endwagen prostor na kola nemá a tak by mohl mít nástup nad podvozky, jenže ten zase z 90% vychází z vložáků.

Martin

OK, diky, jinak se mi libi, je to pekny design, skoda, ze takovy design nedostala i loko…

🙂

Graylag

Ještě pro představu, NIM má kola s průměrem 920 mm a podlahu nad podvozkem 1310 mm nad TK. Nástupní prostor je přitom 760 mm.
Můžeš teoreticky zmenšit kola, snížit podvozky i konstrukci podlahy, ale pod metr výšky se nemáš šanci dostat.

Martin

jj, to je mi jasne…
Zmensenim prumeru kol neni asi moc legrace…

vagonář

Škoda, že se moc nepovedly průchody z nástupního do dolního oddílu, s bicyklem opravdu akrobacie.

Graylag

Říkám to nerad, ale ono se tam nepovedlo spoustu věcí. Přitom na „typáku“ ty vozy vypadají skvěle a bezchybně. Sám dodnes nechápu, jak se mohla realita tak zvrhnout.

Martin

https://cdn.zmescience.com/wp-content/uploads/2017/01/1024px-NS_DD-IRM.jpg

Ono to souvisi take s vyskou peronu, skoda ma elefanty, ze kterych se vychazi uzpusobene pro nasi vysku, a proto takove reseni v nemecku….

Graylag

NIM má s Elefanty společné přesně 0% konstrukce. I s Pantery má NIM víc společného než s Elefanty. Jediné s čím to souvisí je, že DBr chce vstupy na úrovni peronu, ne nad ním, což nad podvozky nelze. A pak taky s tím, že schody přes představek vám užírají místo na střeše pro CZE a HVAC, které jsou zrovna na NIMu enormní.

Martin

Ano to chapu, podvozkovy ram je jiny nez u elefantu?

Nemusi byt klima zrovna extra velka na vysku, zvaste specialne navrzene pro vlaky…

https://www.toshiba.co.jp/infrastructure/railway/assets/rs-pro-thum_ai-cConditioning.jpg

Jinak diky za info…

Graylag

Je jiný, elefantí podvozek by 200 km/h nezvládl. I když základní koncept je podobný. Nejde o výšku, naopak. Nad druhé podlaží už nedáš ani list papíru, tak moc se využívá každý milimetr povolené výšky vozu. Jde o celkový výkon, který je přímo úměrný objemu jednotky, přičemž požadovaný výkon patráku je logicky vyšší, než u jednopodlažky. Když využiješ plný prostor na výšku i na šířku co máš, řešíš kolik ti to zabere na délku. V případě NIMu to je na každém představku skoro 2m dlouhá krabice. Navíc to musíš napájet, takže si přidej na každý představek skoro 1,5m dlouhý blok CZE.… Číst vice »

Ondřej
Martin

Ja vim 🙂
Ale i tak u stadleru vidim vice oken v druhem patre, rekl bych, ze interier bude jinak reseny… asi podelne sedacky nad dvermi v patre…

Martin
Graylag

Stadler ale zase nemá skoro žádné sedačky na představcích, zatímco NIM má na představcích víc než třetinu kapacity. Čili je to něco za něco.

Graylag

Ta jednotka je bohužel celá stísněná. Nejabsurdnější je to u záchodů, na kterých jsem se měl problém zavřít i když jsem štíhlý. Tlusťoch nebo těhotná se k míse nedostanou ani omylem.
Ale to je bohužel daň za vysokou kapacitu a velmi tlusté stěny.
Taky jsem zvědavý na názory cestujících.

Martin

Duvod tloustky sten?

Lukáš

Tlakotěsnost.

náhodný kolemjdoucí

Vypadá pěkně. V dnešní době už cestující za dobrý vlak nevděčí kumštu výrobce, ale především kumštu objednatele. Co si Bavoři objednali, to mají (akorát se zpožděním).

_Pavel_

Bych schopnosti výrobce úplně nepodceňoval. Jak se říká: když dva dělají totéž, nemusí to být totéž 🙂

Kubrt

Ale schopný objednavatel/zákazník si své požadavky prosadí.

Honza D.

Viděl jsem pány od DB jak ve Vítkovicích, tak v Plzni jak dohlíželi na výrobu. Myslíte, že pánové od ČD dělají něco podobného? 🙂

exttmis

To by je Germán vyhnal, že tam nemají co okounět.

_Pavel_

Dohlížejí na výrobu a pak to stejnak 4 roky čeká na schválení. 🙂

Graylag

Smutné je, že ČD přejímače minimálně ve Vagonce taky měli. Ale jestli vůbec někdy z fabriky viděl víc než svou kancelář je otázka.

Ketchup1970

Kolik českých stavebníků má opravdový stavební dozor na stavbě? A že by se dalo co hlídat ! Ale každý přiznává překročený rozpočet a vady. Tak jak to chtít po ČD?

_Pavel_

Tak to musí být velké zklamání pro ty, kteří se těšili, že ty jednotky Němci vrátí a budou jezdit po odkupu u ČD. 😀

Hajnej

A ještě větší zklamání pro ty, kteří se těšili, že je Němci vrátí a Škodovka si je bude moci nanejvýš vetknout do vrkoče.

_Pavel_

Ale ještě bych ten měsíc počkal, jestli skutečně začnou jezdit. Nepředbíhejme 😀

Bram

Nějak jsi zapomněl na jednu věc a řekl bych, že tu nejdůležitější: O skutečném úspěchu Škody v Německu bude vypovídat až eventuální další (a pokud možno větší) objednávka těchto souprav, nejlépe včetně lokomotivy. Do té doby by se to dalo označit jako velký finanční (nikoliv technický, aby nebylo sporu) propadák. Tak snad se obchodním zástupcům podaří využít schválení těchto vozidel a prosadit se s nimi i jinde v Německu. Navíc už Škoda v podstatě má díky objednávce od ČD, která je v realizaci, i jinou podobu patrových vozů, daleko vhodnější pro příměstskou dopravu.

Pe.tr

Konečně pěkný vlak . A pokud to doklapne tak škodovce na balkáně urvou ruce . Ještě aby to uměl tahat Vectron nebo Traxx

noerf

Pe.tr: Škoda měla záměr tyto soupravy prodávat s tím, že to bude tahat lokomotiva jiných výrobců.

Alibaba

A proč ne 380? Tu si k tomu Škodovka vyrobí a naladí sama.

A. Mikulka

Tahat to umí i řada 143. Spíše aby se to nechalo tlačit Větroněm nebo Traksksem. Ale Němci si snad svůj univerzální protokol ohlídali.

Hajnej

Pokud hodnotitel bezpečnosti trvá na lifesign bajtu, ale ten univerzální protokol ho nemá, tak si mohou hlídat, co chtějí…

Tom

Musim uznat, že málo vlaků mě vzhledově v posledních letech zaujalo tak, jako řidičák od Škodovky. Už se neskutečně těšim i na verzi od ČD, byť bude celková souprava kratší. Škoda, že z toho zatim nevzniknul City Elefant 2…

Ostravák

příští rok se s nimi snad svezu už o jarních prázdninách

Pitrys

Málokdy u něčeho českého řeknu: design – OK. A tady to teda dělám!

exttmis

Souhlasím, jen podotýkám, že byly doby, kdy platilo: Český design – super!

Jan

Podle mě známých informací má vycházet z tohoto konceptu pusch- pull soupravy budoucí nová dvoupodlažní elektrická jednotka od Škodovky, takže se máme na co těšit 😉

SaulGoodman

Tak což to je očekávatelné, ale aby je také někdo objednal. Reálně tedy Praha a Středočeský kraj asi mají největší potřebu nových dvojpodlaznich jednotek, jenže pokud se nepletu, tam je to teď na 10 let zasmluvnene více méně v tomhle stavu, ne?

M H

To ano, ale zároveň 10 let je tak akorát na dovyvinutí, schválení, objednání a vyrobení…

Jirka

Ale vznikne, už se připravuje…

Chronosphere

Není podstatné co vznikne,ale co někdo koupí.

T.Pal

Přesně tak! Jen tak dále!!!

Peeetr

Dodávat lokomotivy do Německa a rejži do Číny.
Na to musí být manažer minimálně viceprezident, aby ho něco tak geniálního napadlo.

Pražák

Čína je jedním z největších dovozů obilovin (rýži nevyjímaje) na světě. Takže to evidentně hloupý nápad není.

Hajnej

No Čína v rýži zrovna moc soběstačná není.
Naopak má rýže tolik, že může vyvážet, (pro někoho možná trochu překvapivě) Itálie.

Jarda Š.

Italové rýži pěstují na poměrně velké výměře (v Pádské nížině), ale konzumují jí málo, tak jim jí hodně zbývá na vývoz.

Jarda Š.

Čína má na počet obyvatel málo zemědělské půdy (velkou většinu její rozlohy tvoří hory, pouště a polopouště), proto není zcela soběstačná v základních potravinách včetně rýže.

Kalanis

Podobné překvapení je kiwi. To je v Evropě taky hlavně italské.

Jiří Kocurek

A co je špatně, když zaplatí za odebrané zboží?

Vašek

Nevypadá špatně, červená je slušivá. Jestlipak ale budou jezdit na všechny motory, nebo jako u nás na tři, na dva,……..

BND 30

Pokud jsou myšleny motory u větráků, tak možná….

Laik

Přeji Škodovce ať to dotáhnou do konce a dojde k převzetí souprav a naplnění smlouvy. Docela jsem zvědavý jak bude fungovat mašina, údržbu bude zajišťovat Škoda nebo zákazník? Ví někdo jestli je na stanovišti víc místa než na české verzi?
Jestli vše bude fungovat a soupravy se osvědčí v běžném provozu tak to bude dobrá reference s velkým prodejním potenciálem. Doufejme že získané zkušenosti s požadavky DB se promítnou do návrhu dalších vlaků které budou jezdit u nás.

Graylag

Na stanovišti 109E3 je o trochu víc místa. Sice jen asi o 30 cm, ale lepší než nic. Skříně za zády strojvedoucího mají menší hloubku (ačkoliv si už nepamatuji, jestli obě, nebo jen na jedné straně)

Milan

A KDY BUDE U NÁS?

jano

Při současném zadávání zakázek pro železniční dopravce nikdy

Plasa35

Až vlak dostane cestovní doložku, devizový příslib a negativní test.

PvvS

Při troše štěstí nikdy.

Martin z topírny

Místo šampaňského by jim měli při stříhání pásky nabídnout vyzrálý kefír.. aby se z toho zázraku nepotento…

To je efektivita… 7 let a 6 souprav…

Však jestli pokutu dostali a dostanou, oni si ji rádi vyberou na hloupých ČD, které od nich zase něco rádi za zvýhodněných podmínek koupí.

A Pantery pro JMK možná budou skoro včas, za to ta kvalita… ta bude…samozřejmě, že ten správný odstín magentové barvy si krajští úředníci určitě pohlídají… 🙂

Tom Matoo

Napsalo se to tu uz 100x tak znovu po 101. Regiopantery se průbežně zlepšovali a poslední série jsou už OK. V Plzni jezdí už skoro 2 roky bez problémů.

Petr NH

Další z mnoha absurdit. Do Německa dodáváme nové vlaky a od nich vozíme 40 leté vraky, které tu repasujem a se slávou dáme do provozu, coby obnovu vozového parku. Takhle to tu lepší nebude nikdy.

BND 30

Na to je jediný recept. Začít jich tam dodávat tolik, aby se k nám od nich vozily mladší a mladší 🙂

MartinS.

Až bude jízdné a výše dorovnání nákladů od objednavatele u nás na stejné úrovni jako v Německu, budeme mít peníze na nové vlaky. Ale to budeme zase plakat, že je to drahé a že nikdo nebude tím vlakem jezdit.

Ten_z_Bíliny

Zase bych ale rád řekl, že je to po dlouhé době opravdu pěkný vlak. Minimálně z vnějšku.

Jen je docela ironie, že když už konečně budou mít razítko a mohli by to začít nabízet i do dalších koutů Německa, tak mezi tím skončili s lokomotivami… 🤦‍♂️

Peter

Nejaka masina urcite zastupi pri nedostatku 109E,.

SaulGoodman

Tak třeba by nějaké vyrobit ještě pro tyhle účely zvládli. Skončili s vývojem a nabízení samostatného produktu, ale takhle jako součást soupravy by to možná nabídli…

Nebo už ani neodpovídá nějakým normám?

Ten_z_Bíliny

Jako pojezd a kastli mají vyrobenou a jsou schválené. Tak mi neříkejte, že by nestačilo udělat upgrade výzbroje a dalších méně spolehlivých věcí, aby se to vychytalo a mohlo by se to znovu nabízet. To by nemuselo stát takový balík jako vývoj celé nové lokomotivy. Nebo už se zase změnily normy, že by se to muselo vyrobit celé znova?

dizgrafyq

Průlom to byl pro Škodu v roce 2013 když vyhrála tu soutěž. Teď po sedmi letech je to spíš prů.er

Indian

To tedy vůbec. Je to první výrobek svého druhu od Škodovky. Získala potřebné know how, jehož nabytí jim zaplatili DB. Ikdyby na tom měli prodělat pár desítek procent, tak se jim to stejně vyplatí, protože teď už ví co a jak a budou mít šanci se ucházet o další podobné zakázky (nejen v Německu). V Německu podobných souprav jezdí kvanta a průběžně odchází do věčných lovišť (nebo k Regiojetu:-).

X 1

Know-how odešlo i s konstruktéry ke konkurenci.

noerf

V německu mají téměř všichni výrobci s nasazením nových jednotek, lokomotiv v průměru tři roky zpoždění. I když čtyři roky jsou hodně.
Spíše nechápu, když se předělávali ĺokomotivy pro ČD, aby splnili normy TSI, proč se stejným typem lokomotiv byl nyní problém.

JiP

Protoze ony ty lokomotivy, byt se na prvni pohled muze zdat, nejsou az zas tak podobne. Oproti 380 je tam, dle zasvecenych kruhu, dost technickych zmen.

Tonda Sehnal

Můžete prosím jmenovat? Nebo JPP?

Hajnej

Z toho, co se nějak dotýkalo našeho zařízení a co by mohlo být nějak zajímavé i pro strojvedoucí, je to třeba řídicím počítačem podporovaná zkouška brzdy, „přelití“ účinku EDB do zbytku soupravy v případě výpadku nebo průjezd myčkou nastavitelný na zadanou vzdálenost.

Rossec

Penále je účtováno ve formě zpřístupnění nových tratí pro Arrivu na místo ČD .

Démon

Dodala Škoda Transportation někdy něco včas? Emil Zátopek měl taky 4 roky zpoždění.
Ty argumenty, že za to mohou oni, mě vždy fascinuje. Pokud se mění TSI, tak to snad řeší smlouva.

A. Mikulka

Já si myslím, že na Hitachi Rail Italia ex AnsaldoBreda ex Ansaldo Trasporti nemá ve zpoždění nikdo.

X 1

Tak tam to byla nejen čekačka ale i vrácení výrobci.
Projekt Albatros byl průser na entou.

czhunter

Jo, třeba tramvaje do Turecka byly dodány včas (Konya určitě, Eskisehir myslím taky)
A ty do Bratislavy +- taky (tam byl politický tlak, aby začaly jezdit před volabama)

věra

Jj,a my se už těšíme na vyřazený německý šrot.

Honza D.

Gratuluji. Ale že to trvalo. Snad se časem dovíme kde byla žába na prameni.

Indian

Konkurence?

X 1

Kdepak konkurence. Nejprve DB System Technic a poté na dlouho EBA.

Lesan

Nepatří fotka první třídy slovenskému Ampz? 😉

Jiří 24

Asi to někdo přehlédl 😀

Peter

Ziaden cicmansky vzor vo vlaku….Skodovke Transportation som s 109E fandil. Ked som cital diskusiu na k-report.net diskusiu o 109E , bol som sklamany 🙁

Peter

Ten cicmiansky vzor som myslel ako joke kvoli voznu typu Ampz.

Vnější pozorovatel

Koukám v te škodovce je to samej viceprezident a vlaky dodávají se zpožděním 4 let 😀

Halamus

O běžných zaměstnancích se píše málokdy.

Azkaban

No sláva!!

Vnější pozorovatel

Já bych slavu neprovolaval, spíše bych taktně mlčel…

Azkaban

Já to myslel něco jako že „no konečně“… Každopádně je otázkou kolik z těch 4 let zpoždění je přímo chybou Škody a kolik zdržování přísného drážního úřadu…

gerstjan

No, tady je potřeba si uvědomit, že Škoda není ani zdaleka první, kdo si u EBA nabil ústa.

Např. PESA z toho měla prakticky bankrot (nejen z toho, ale byl to jeden z velkých činitelů) – nevybavuju si, jestli na sebe stihla podat insolvenční návrh a proběhlo řízení typu pre-pack nebo jestli státní PFR do PESY vstoupil ještě za „normálního“ stavu.

Partneři

Škoda transportation