obrazok-zdopravy

Průlom u elektro tahačů: Volvo ukázalo e-truck s dojezdem 600 km, poprvé konkuruje dieselům

Elektrické Volvo FH Aero Electric má dojezd až 600 kilometrů. Foto: Volvo TrucksElektrické Volvo FH Aero Electric má dojezd až 600 kilometrů. Foto: Volvo Trucks

Vysokorychlostní nabíjení umožní dobít kamion za 40 minut.

Odebírat
Upozornit na
guest
60 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Marek

My nemáme ani kde parkovat a teď ještě budeme hledat parkoviště se zásuvkou.Každý den stravim dobíjením auta,a hledáním místa k nabití baterie.Zatim to u nás nemá budoucnost.

Vladimír Sklář

S dovolením reakce na některé komentáře. Volvo netvrdí, že elektrický pohon je alternativou pro dálkovou dopravu. Není, dlouho nebude a jestli vůbec, tak za hodně dlouho. Alternativou pro dálku je LNG (LBG), v případě bio LNG je redukce CO2 100%. Musí se ale použít HVO, protože VOLVO používá koncepci vznětového motoru a vstřikuje se tím pádem malé množství nafty. Elektrický pohon je ideální pokud např. firma převáží zboží mezi sklady, na střeše má soláry a tím pádem vyřešené nabíjení na hubech. Pak to může dávat smysl z pohledu ekonomiky i ekologie. Např. Dachser takto už 2 roky provozuje elektrickou linku… Číst vice »

Greta

BioLNG nebo taky LBG není bioplyn, ale zkapalněný biometan (vyrábí se upgradem a zkapalněním bioplynu).

troglj

Odstraňuje se z něj CO2, takže zbyde skoro čistý metan.

Ales

Super. Teď ještě zajistit drobnosti, jako například dostatek elektřiny , nové distribuční sítě a x násobně více nabíječek, než máme tankovacích stojanu na čerpacích stanicích a mužeme mít 100 procent vozidel elektrických….

J.K.

No, takže na náhradu čerpačky kde dnes třeba 5 kamionů tankuje současně a za 5 minut hotovo, bude třeba – při 1 MW nabíjení 40 minut – 40 stání s tou 1 MW nabíječkou, se schopností opravdu ten megawatt dávat trvale po dlouhou dobu na každém stání…. A máme nahrazenu jednu malou. 🙂

vitapb

Ukážete mi kamion, který do plna natankuje za 5 minut? Není lepší čerpat energii v době pauzy?

Zrzek

A jak myslíš, že jde natankovat naftu, existuje dělená pauza.

J.K.

Vysokorychlostní tankování u nás nabízí i Ono, to bych myslel že do kamionů používají všichni, na ty objemy… Používá se to i u autobusů, šetří to čas prostě…

vitapb

Dobrý, ale fakt je natankováno nějakých 1000l za 5 minut?? Tankuju do dodávky 120litrů a ani s rychlou pistolí to podle mě se zaplacením prostě 5 minut nikdy neni.

Marek

Není to lepší, teď natankuju a jezdím cca.10 dní, nabíjet budu každý den a ani není kde.U nás nejsou parkovací místa a teď ještě budu hledat zásuvku.

Greta

Čerpačku se stojany pro souběžné tankování pěti kamionů nemají ani na Rozvadově. Maximum v Česku jsou čtyři stojany.

J.K.

To se asi na ten Rozvadov podívejte znovu a lépe, jenom MOL + Shell + Eurowag u toho sjezdu 144 má těch čistě kamionových čerpacích stání dohromady asi 18…

Petr Šimral

Já tedy minimálně o jedné pětimístné vím 🙂
https://mapy.com/s/cesukugeva

Miroslav Pavelka

Podle zákona nesmí řidič při jakékoli pauze tankovat, nabíjet nebo vykonávat jakoukoliv údržbu atd. Při těchto činnostech musí být zadané na tachografu kladívka. A to je výkon a ne pauza řidiče. Pokud vaše elektrické aero nabíjíte během pauzy tak hrubě porušujete zákon. V tom případě vás napraskam policajtum.

vitapb

Copak někdo vás předjel s elektrem aniž by se vás zeptal? Nebo co vám provedli?

Miroslav Pavelka

Samozřejmě mě nic neprovedli. Ale nemůžou porušovat zákon tím že nabíjejí během pauzy.

Miroslav Pavelka

To o těch policajtech jsem psal ironicky.

Greta

Práskej co chceš, cajti tě pošlou do háje, na rozdíl od tankování může během nabíjení řidič opustit vozidlo, tudíž může odpočívat.

Greta

Nesmysl, auto může být připojené na nabíječce a pauza 30 minut se počítá od zapojení po odpojení. Mám to potvrzené školitelem ÚAMK.

Miroslav Pavelka

To není o tankování osobního auta,ale kamionu. A je to o tom co nařizuje zákon řidiči kamionu. ÚAMK s tím nemá do činění.

Dejf

Heh a zakon se nedá změnit? Nebo máte stále někoho, kdo před vaším vozem běhá s červeným praporkem, protože to tak v zákoně kdysi bylo? Psi co štěkají na měsíc dělají smysluplnější činnost než vy, když tady píšete nesmysly…

Leinad

Nechce se mi hledat citaci, věřím že to takhle v zákoně je. Znáš i případ někoho, kdo za to platil pokutu?
V různých verzích zákona byly různé blbosti, třeba zákaz zastavení v zastávce(bez jakékoliv výjimky). Povinnost připoutat se za jízdy.

M19

A vy jste ten zákon, či jak to chápat? 😉

Marek

Naprostá pravda,pauza je pro řidiče a ne k tomu aby dělal jinou práci.

Tom

Dojezdem se neblíží ani vzdáleně, jelikož u tahačů je běžná nádrž přes 600 litrů paliva. Při spotřebě 25 litrů na 100, nám vychází dojezd přes 2000 km. Bez potřeby hledání nabíjecího stojanu zrovna v místě čerpání odpočinku. Což je úplná utopie, protože mnohdy jsou rádi, že najdou volné parkoviště, natož aby tam zrovna byla ještě nabíječka. To už je větší šance, že Vietnam vyhraje MS v hokeji.
Dále vidím, že délka tahače je podstatně větší než běžného, takže s běžným návěsem nesplňuje limit pro délku soupravy. Tak se nám to nějak sype, jak domeček z karet.

Miroslav Pavelka

Dnešní kamiony mají běžně nádrže 1200l. Takže mají dojezd až 4000km.

Zrzek

600 l nádrž mám a tankování jednou za 2 dny. Jen, když vidím nakládky a vykládky tak by to bylo na centrálu. Teď jezdí jedno eVolvo na kontejnerech mezi přístavem v Mělníku a škodovkou v MB, udělá 2 točky a při třetí už musí v MB nabíjet, jen musí na nabíječku, kde to lze nabít, odprahat návěs, protože se jinak nevejde.

Greta

Sesype se vám to až za dva roky, od 2027 začnete platit za naftu povolenky a jestli Němci a další zase zdraží mýtné pro kamióny s vysokými emisemi jak plánují, tak vám firma už další diesel nekoupí a hybaj do EV.🤣

David

Nu, nevím, jestli bylo moudré zřizovat tuhle speciální, „zelenou“ ekosekci serveru zdopravy.cz. Články se tu často nesou v budovatelském duchu oslavy klimatické agendy. A spíš než zpravodajství to přípomíná promo obsah nebo advertorial. Tenhle článek je toho ukázkou. Nechť jsou podobné články řazeny do „normálního“ obsahu a nechť podléhají stejným nárokům jako všechny ostatní.

Greta

Je to budoucnost, už za tři roky ETS2

Synergo

Nabíjení naposledy testovali ve Španělsku, někdy krátce po poledni 28. dubna

vitapb

To by se jim v době toho přebytku proudu celkem hodilo, no.

jonášek

proč se asi musí u elektroaut tak vehementně uvádět „dojezd max“? Každý rozumný člověk ví, že v praxi (zima, kopce, přitápění) to bude i podstatně míň. Ale po městě se tím jezdit dá a smrdí to někde jinde nebo vůbec.

leos

Myslíte v jaderné elektrárně? Mrkněte se na český energetický mix.

Zdeněk Fila

Myslíte Dukovany 2 které se stavět nebudu?

jonášek

kolego, myslím Evropu, nebude to snad jezdit jen u nás

Greta

Kromě Polska mají emise z výroby elektřiny všude v EU nižší než u nás.

Hans

U elektro aut se uvádí dojezd ve WLTP cyklu. To je důležité pro srovnání jednotlivých produktů na trhu tak, aby byly testovány za stejných podmínek. Každý nákladní dopravce v prvé řadě řeší, většinou ve spolupráci s prodejcem, v jakém režimu bude své auto provozovat a jaký produkt a v jaké konfiguraci je pro konkrétní práci nejvhodnější.

Zrzek

Tak jestli to bude takový prodejce, jak řešil kolegovo auto, tak to opravdu nechceš. To nejde, tahle kombinace nejde a přitom se chtělo něco co běžně jezdí a vrchol, když neumí objednat ani barvu ze vzorníku.

Radek

Tak hlavně aby bylo místo u nabíječky na odpočívadle :-; Jinak. Úplně proti elektromobilům nejsem. Ale ať si to ten trh určí sám, co se komu hodí. A ne, že nám to bude někdo diktovat.

Náhodný Kolemjdoucí

Asi tím budou zpočátku mířit na firmy jako DHL, UPS apod., kde jezdí nákladní auta pevné trasy, které nemohou být kvůli časům doručení příliš dlouhé, a zároveň by mohly díky elektrickým nákladním autům trochu odvést pozornost od své letecké přepravy.

Ales

To je dle mého názoru zatím jediné smysluplné využití elektro vozidel v nákladní dopravě. Kde se přes den jezdí krátké rozvozove trasy, v noci vozidlo stojí a nabíjí se.

Náhodný Kolemjdoucí

Oni to musí v noci přepravit svými mezi logistickými centry, aby bylo ráno co rozvážet. Dojezd tak může být omezen spíš časem než bateriemi a mohou si i připravit přesně odpovídající nabíjecí infrastrukturu.

Nose Peak

Docela mě překvapuje, že se mohutně neelektrifikujou popelářský auta, tam to musí vycházet suprově…

Náhodný Kolemjdoucí

Trh si pro snižování emisí očividně vybral elektromobily.

Greta

Nikdo vám nediktuje. Jen si za některé pohony připlatíte.

Petr

Což je diktát.

Lukáš F.

Ne, zpoplatnění negativních externalit opravdu není „diktát“.

Náhodný Kolemjdoucí

Ještě pár „průlomů“ by to asi chtělo, ale pro konkrétní využití to už může být zajímavé.

Dejf

E-náprava? Že by konečně vyhodili převodovku a kardan a trochu se odklonili od konstrukce spalovacích verzí?

Leinad

To někdo cpe taková kurvítka do čistých elektráků?

Dejf

Tak ono dát dokupy elektrickou osu pro těžkou autodopravu zase taková sranda není a vzhledem k tomu, jak na tom byla technologie baterií se do toho asi nikomu zatím moc peněz sypat nechtělo, tak se to dělalo takhle lowcostově. Teď už elektrické nákladní automobily pomalu začínají dávat smysl a tak se do toho začíná sypat.

Gouda

Vzhledem k hmotnostním limitům je BEV v těžké nákladní dopravě naprostý nesmysl. Vozit baterii je hloupé.
Nemluvě o tom, že ekonomie životního cyklu baterií není zvládnutá a neexistuje žádný náznak, že by v dohledné budoucnosti zvládnutá být mohla.

leos

To jste se naučil na vysoké škole života? Baterky se normálně upcyklují. Jsou z nich třeba domácí baterie pro FVE.

Gouda

Ne. Na rozdíl od vás jsem si zjistil, čemu firmy říkají „recyklace lithiových baterií“ – k recyklaci těch komponent, jejichž těžba, zpracování a výroba stojí nejvíce energie a škod na životním prostředí, vůbec nedochází. Recyklují se jen kovové vodiče, zbytek jde do luftu, včetně veškerých plastových komponent (překvápko, bez ropy to nejde). A čínský komouš se mezitím směje, že mu půlka světa skočila na udičku, a chystá se, jak bude všechny vydírat.

Náhodný Kolemjdoucí

Když teroristi otočí kohoutkem, tak máme velký problém během maximálně několika týdnů. Když se Čína rozhodne nedodávat baterie, tak máme několik let čas řešit, co dělat dál.
Mimochodem, jak se recykluje ropa?

Zao

Ekonomie lifecyclu je uplne v pohode (upcycle, recycle), s objemem se i ekonomika zlepsi.

Gouda

Recyklují se jen kovové vodiče. Nic jiného z baterií se nevyplatí recyklovat. K oddělení dochází hořením, s toxickými zplodinami. Žádný „objem“ nebude, neexistuje těžební a zpracovatelská kapacita pro klíčové materiály, a k jejímu zásadnímu zvýšení kvůli drastickému poškozování životního prostředí nedojde. Proto je Čína nejen jediná země, která to dělá, ale taky jedna z mála zemí, která si to vůbec dovolí dělat – zdraví vlastní populace a měsíční krajina jsou komoušům putna, a rádi je vymění za geopolitickou moc. A vy jim ji slepě dáváte.

Péťa

Já jsem teda asi viděl nějaký fake dokument o tom jak se recyklují baterie.