Průlom u elektro tahačů: Volvo ukázalo e-truck s dojezdem 600 km, poprvé konkuruje dieselům

Elektrické Volvo FH Aero Electric má dojezd až 600 kilometrů. Foto: Volvo TrucksElektrické Volvo FH Aero Electric má dojezd až 600 kilometrů. Foto: Volvo Trucks

Vysokorychlostní nabíjení umožní dobít kamion za 40 minut.

102 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Zdeněk Fila

600 km je stále málo. Denní nájezd je cca 750 km. Samozřejmě bez nakládky. A kde chtěli chytré hlavy nabíjet když po 17 hodině je problém kdekoli zaparkovat.

Jiří

Jen si nedokážu představit že po ujetí těch 600km bude potřeba dobít a na dobíjecí stanici jich bude jako teď když tankují naftu stát třeba 40 -50 …. to aby u každý dobíjecí stanice stál malej „Temelín“ !!!!

Sáček

Volvo má díky čínskému vlastníkovi přístup k nejnovějšímu čínskému vývoji v oblasti baterií. Čínský CATL, BYD, dva největší světoví výrobci baterií pro elektrovozy.

J.P.

Volvo Truck nemá čínské vlastníky, to má jen Volvo Cars. Trucky jsou pod Volvo Group, kde je např. Renault nebo Mack a berou baterie od Samsungu.

Zdeněk Fila

Volvo Truck není ta samá společnosti jako Volvo co vyrábí osobaky a je to čínská společnost.

Pavel Malina

Nedovedu si představit když takový řidič poi příjezdu s nákladem do firmy, kde ji složí a jelikož nemá už moc v baterií, tak bude muset v té firmě čekat až se baterie dobijou. Co tak bude mezi tím dělat ? A to že má tu kapacitu cca 600 Ah, neznamená ani to, že v zomním období používá topení , rozmrazování a jiné a to ve větší míře. A co když bude muset během cesty , kde kvůli nějakým nehodám bude trčet na cestě i několik hodin? Je to jen zbytečná reklama pro výrobce těchto nedokonalých aut.

Jarda

a co když mu teď někde dojde nafta? Já nechápu tuhle vaši logiku, tak prostě když dochází „sťáva“, tak se podle toho zařídím ne? Krom toho trčet někde několik hodin, tak si bude max topit, to pro takovou baterku je věc, kterou ani nepozná, plně nabité to vydrží topit skoro měsíc v kuse! Když bude stát 4 hodine v koloně v zimě, tak to za tu dobu sebere cca 0,5% baterie. Nabíjecích míst je už dost teď a než se tohle masově řozšíří, tak bude ještě více a ten kamion má vyšší dojezd než řidič, tak není moc pravděpodobné, že… Číst vice »

Martin

Nafta vydrží běžně v kamionu týden. Takže riziko, že dojde je minimální oproti tomu, když musí vozidlo denně nabíjet baterky. Až bude dojezd alespoň 1500km, tak bude možná EV využitelné i v praxi pro dálkovou dopravu. Protože denně hledat volnou nabíječku a pak ještě parkování je naprosto nereálné. Ony ty kamiony nejezdí jen po dálnicích a firmy nejsou ani zdaleka tak moderní, jako ty dnešní vozy. Představa, že si nabiju auto při vykládce apod., je sice hezká, ale prozatím hudba daleké budoucnosti. Navíc společnost jako taková se snaží z nákladních udělat nějakého nepřítele, což nejde úplně ruku v ruce s… Číst vice »

David

A co když si bude moci nastavit, že když přijde do práce bude mít vytopený a odmražený kamion a bude pak moci celý den rozvazet kolem kontejnerového překladiště?

Jirka

Pavel Kašpárek, je Vaše pravé jméno a příjmení?

Miloslav

A likvidace a výroba viď? Oni spalovací kamiony nevyrábí, ty vznikají na stromech a po dosloužení se kamion sám rozloží na prvosoucastky. A těch baterek a akumulátorů co se válí po lesích, nejdou totiž likvidovat již celé staletí. Jste směšný, elektromotor na cirkularce po dědovi, je starý přes sto let, nikdo s ním nikdy nic nedělal, teda až na čištění a pořád maká jako nový, ukážeš mě jediný diesel který maká bez generálek přes sto let? Tuto naši Cirkulárku dříve používala celá vesnice a pořád jede.

Mirek

může mít na palubě 8 baterií s instalovanou kapacitou baterie 780 kwh? znamená to že celková kapacita 8 baterií je 6240 mwh? 20-80% = 60% baterie se nabijí 40 min. jaký výkon musí mít nabíječka na kamiony která to dokáže? Supercharger osobních aut má 350 kw Pro srovnání to je max. spotřeba 25 rodinných domů s jističem 25 A.

Greta

Proč myslíte, že se ten systém jmenuje Mega Charger? Není to náhodou od megawattu?

Jirka

Vaše počty jsou opravdu prazvláštní!!! Nejprve kwh (pomineme-li formulaci) pak najednou mwh? Co základní škola? Dokončená?

Miloslav

A kolik jste ochoten ještě potopit tankerů s ropnými produkty do moře?? Momentálně tu vaši oblíbenou šmakuládu dostávají z Azovského moře řusští bojovníci.

Pavel Kopeček

Proč ne, na nějakou malou část přepravy se to už dneska vyplatí. Ale stále věřím, že baterky budou hlavně v moto, osobní auto a max. dodávky. U velkých nákladních aut, vlaků a nebo letadel bude dávat větší smysl vodík, teda pokud někdo nepřijde s nějakou revoluční baterkou.

Marek

My nemáme ani kde parkovat a teď ještě budeme hledat parkoviště se zásuvkou.Každý den stravim dobíjením auta,a hledáním místa k nabití baterie.Zatim to u nás nemá budoucnost.

Jiří Zýka

Nabíjecí místa jsou prozatím prázdná, takže pro “early adopters” je prozatím tohle výhodou.
Jak to bude do budoucna? Viděl bych to na více nabíječek, dálkovou rezervaci místa atp.

Zdeněk Fila

A kolik nabíječek je tak postavených aby k ním zajel kamión o váze 40 tun. Já jsem takovou ještě v Evropě neviděl. Neříkám že není ale nevím o ní.

Vladimír Sklář

S dovolením reakce na některé komentáře. Volvo netvrdí, že elektrický pohon je alternativou pro dálkovou dopravu. Není, dlouho nebude a jestli vůbec, tak za hodně dlouho. Alternativou pro dálku je LNG (LBG), v případě bio LNG je redukce CO2 100%. Musí se ale použít HVO, protože VOLVO používá koncepci vznětového motoru a vstřikuje se tím pádem malé množství nafty. Elektrický pohon je ideální pokud např. firma převáží zboží mezi sklady, na střeše má soláry a tím pádem vyřešené nabíjení na hubech. Pak to může dávat smysl z pohledu ekonomiky i ekologie. Např. Dachser takto už 2 roky provozuje elektrickou linku… Číst vice »

Hans

S tvrzením, že elektrický pohon potenciálně není alternativou pro dálkovou nákladní dopravu bych si dovolil nesouhlasit. Model, který je představen v diskutovaném článku je pro takové nasazení primárně určen. Nechci si hrát na proroka, ale pokud se opravdu zvýší energetická hustota baterií, rychlost nabíjení a současně bude klesat jejich cena, tak jak je předpovídáno, spolu s již probíhající výstavbou nabíjecí infrastruktury, bude to myslím pro mnohé dopravce ekonomicky zajímavá alternativa.

Eduard

Jak velka ta solarni elektrarna na strese musi byt aby zvladla nabijet jeden takovy kamion?

Jiří Zýka

Funguje to tak, že v době, kdy se kamion nedobíjí, elektřina se spotřebovává v místě, případně prodává do sítě, nebo ukládá do baterií (vhodné i pro pokrytí odběrových špiček).
V době, kdy se dobíjí, tak není potřeba mít 100% ze Slunce, stačí třeba třetina.
A pak nemáte náklad na silovku 3Kč/kWh, ale jen 2.

Greta

BioLNG nebo taky LBG není bioplyn, ale zkapalněný biometan (vyrábí se upgradem a zkapalněním bioplynu).

troglj

Odstraňuje se z něj CO2, takže zbyde skoro čistý metan.

Eddie Harwick

Prominte, ale CO2 vznika pri spalovani metanu.CH4 +O2 = CO2 atd…

Ales

Super. Teď ještě zajistit drobnosti, jako například dostatek elektřiny , nové distribuční sítě a x násobně více nabíječek, než máme tankovacích stojanu na čerpacích stanicích a mužeme mít 100 procent vozidel elektrických….

Zdeněk Fila

Hlavně tak 10 krát více parkovací míst . Aby bylo možné nabíjet kdykoliv. Ale to by stálo peníze tak zase nic.

J.K.

No, takže na náhradu čerpačky kde dnes třeba 5 kamionů tankuje současně a za 5 minut hotovo, bude třeba – při 1 MW nabíjení 40 minut – 40 stání s tou 1 MW nabíječkou, se schopností opravdu ten megawatt dávat trvale po dlouhou dobu na každém stání…. A máme nahrazenu jednu malou. 🙂

vitapb

Ukážete mi kamion, který do plna natankuje za 5 minut? Není lepší čerpat energii v době pauzy?

Zrzek

A jak myslíš, že jde natankovat naftu, existuje dělená pauza.

J.K.

Vysokorychlostní tankování u nás nabízí i Ono, to bych myslel že do kamionů používají všichni, na ty objemy… Používá se to i u autobusů, šetří to čas prostě…

vitapb

Dobrý, ale fakt je natankováno nějakých 1000l za 5 minut?? Tankuju do dodávky 120litrů a ani s rychlou pistolí to podle mě se zaplacením prostě 5 minut nikdy neni.

michal001

Rychlotankovací pistole má průtok 80 l/min. Nádrže tahačů jsou od 400 l (distribuce) do 1000 l (dálková přeprava).

Marek

Není to lepší, teď natankuju a jezdím cca.10 dní, nabíjet budu každý den a ani není kde.U nás nejsou parkovací místa a teď ještě budu hledat zásuvku.

Jarda

můžete mi napsat vaše vozidlo a nájezdy? Protože mě ten příměr teda moc nevychází

Zdeněk Fila

To je zakázané. V době pauzy Nesmí řidič vykonávat jinou činnost. Nakládat tankovat opravovat a tak podobně.

Greta

Čerpačku se stojany pro souběžné tankování pěti kamionů nemají ani na Rozvadově. Maximum v Česku jsou čtyři stojany.

J.K.

To se asi na ten Rozvadov podívejte znovu a lépe, jenom MOL + Shell + Eurowag u toho sjezdu 144 má těch čistě kamionových čerpacích stání dohromady asi 18…

Petr Šimral

Já tedy minimálně o jedné pětimístné vím 🙂
https://mapy.com/s/cesukugeva

Petr

Představuji si Vás, jak byste komentoval budoucnost nákladní dopravy před cca 120 lety. Tak ještě vybudovat rozvoz nafty, pak to nalít do motoru. Místo pastvin všude okolo kde se může past 100 koní najednou. A to máme vyřešené jenom jedno místo.

J.K.

No před 120 lety šlo rozvíjet a stavět, dnes nejde nikde nic. Pokud tedy jen okolí Rozvadova by potřebovalo na emobilitu 500 MW, a pět jaderek po republice nepostavíte, tak to nepůjde, fyziku neokecáte.

Miroslav Pavelka

Podle zákona nesmí řidič při jakékoli pauze tankovat, nabíjet nebo vykonávat jakoukoliv údržbu atd. Při těchto činnostech musí být zadané na tachografu kladívka. A to je výkon a ne pauza řidiče. Pokud vaše elektrické aero nabíjíte během pauzy tak hrubě porušujete zákon. V tom případě vás napraskam policajtum.

vitapb

Copak někdo vás předjel s elektrem aniž by se vás zeptal? Nebo co vám provedli?

Miroslav Pavelka

Samozřejmě mě nic neprovedli. Ale nemůžou porušovat zákon tím že nabíjejí během pauzy.

Miroslav Pavelka

To o těch policajtech jsem psal ironicky.

Greta

Práskej co chceš, cajti tě pošlou do háje, na rozdíl od tankování může během nabíjení řidič opustit vozidlo, tudíž může odpočívat.

Greta

Nesmysl, auto může být připojené na nabíječce a pauza 30 minut se počítá od zapojení po odpojení. Mám to potvrzené školitelem ÚAMK.

Miroslav Pavelka

To není o tankování osobního auta,ale kamionu. A je to o tom co nařizuje zákon řidiči kamionu. ÚAMK s tím nemá do činění.

Dejf

Heh a zakon se nedá změnit? Nebo máte stále někoho, kdo před vaším vozem běhá s červeným praporkem, protože to tak v zákoně kdysi bylo? Psi co štěkají na měsíc dělají smysluplnější činnost než vy, když tady píšete nesmysly…

Leinad

Nechce se mi hledat citaci, věřím že to takhle v zákoně je. Znáš i případ někoho, kdo za to platil pokutu?
V různých verzích zákona byly různé blbosti, třeba zákaz zastavení v zastávce(bez jakékoliv výjimky). Povinnost připoutat se za jízdy.

Zdeněk Fila

Zažil jsem že policie kontrolovala při výjezdu z firmy po vyložený jestli byli v tachografu zadané kladívka.

M19

A vy jste ten zákon, či jak to chápat? 😉

Marek

Naprostá pravda,pauza je pro řidiče a ne k tomu aby dělal jinou práci.

Dejf

Tak při nabíjení nemusí stát u kabelu a sledovat ho. Prostě zastaví, připojí a jde na kafe, záchod, zdřímnout si nebo podobně. Pauza končí, v tu chvíli v rámci výkonu vyleze z kabiny a spolu s obhlídkou stroje odpojí kabel a jede. Představa, že při nabíjení je nutná součinnost obsluhy je zhruba na stejné úrovni, jako sledovat automatickou pračku.

Zdeněk Fila

A vy by jste spal v něčem co se může okamžitě proměnit v kremační pec??

Martin

Přesně na tohle jsem se chtěl zeptat před asi dvěma dny.

Jiří Zýka

Rozdíl je v tom, že při tankování musíte u auta stát a aktivně dohlížet = vykonáváte práci.
U nabíjení nemusíte vůbec nic = pauza.
Zatím je to v šedé zóně legilslativy, ale je tu tlak na legislativu na úpravu.

Tom

Dojezdem se neblíží ani vzdáleně, jelikož u tahačů je běžná nádrž přes 600 litrů paliva. Při spotřebě 25 litrů na 100, nám vychází dojezd přes 2000 km. Bez potřeby hledání nabíjecího stojanu zrovna v místě čerpání odpočinku. Což je úplná utopie, protože mnohdy jsou rádi, že najdou volné parkoviště, natož aby tam zrovna byla ještě nabíječka. To už je větší šance, že Vietnam vyhraje MS v hokeji.
Dále vidím, že délka tahače je podstatně větší než běžného, takže s běžným návěsem nesplňuje limit pro délku soupravy. Tak se nám to nějak sype, jak domeček z karet.

Miroslav Pavelka

Dnešní kamiony mají běžně nádrže 1200l. Takže mají dojezd až 4000km.

Zrzek

600 l nádrž mám a tankování jednou za 2 dny. Jen, když vidím nakládky a vykládky tak by to bylo na centrálu. Teď jezdí jedno eVolvo na kontejnerech mezi přístavem v Mělníku a škodovkou v MB, udělá 2 točky a při třetí už musí v MB nabíjet, jen musí na nabíječku, kde to lze nabít, odprahat návěs, protože se jinak nevejde.

Greta

Sesype se vám to až za dva roky, od 2027 začnete platit za naftu povolenky a jestli Němci a další zase zdraží mýtné pro kamióny s vysokými emisemi jak plánují, tak vám firma už další diesel nekoupí a hybaj do EV.🤣

Martin

Tak je pak asi otázkou komu se co sesype. Řidič MKD je zvyklý většinou celý život čekat na cokoliv a trpět nesmyslná nařízení kohokoliv. Nehledě na to, že jsou v podstatě všude za onuce. Řidič si nikdy nevybere jakým autem bude muset jezdit. Ale pokud nebude mít kde tankovat, tak ten náklaďák asi neodtlačí. A pokud přijede o dva dny později, tak se taky nic neděje. Bude o dva dny doma déle. Problém budou mít jen odesílatelé a příjemci, na konci to stejně zaplatí zákazník. Jezdím 25 let, a pokud tvrdíte, že za dva roky dostanu opět nové auto, nemám… Číst vice »

David

Nu, nevím, jestli bylo moudré zřizovat tuhle speciální, „zelenou“ ekosekci serveru zdopravy.cz. Články se tu často nesou v budovatelském duchu oslavy klimatické agendy. A spíš než zpravodajství to přípomíná promo obsah nebo advertorial. Tenhle článek je toho ukázkou. Nechť jsou podobné články řazeny do „normálního“ obsahu a nechť podléhají stejným nárokům jako všechny ostatní.

Greta

Je to budoucnost, už za tři roky ETS2

Michal M

Články podléhají stejným nárokům jako všechny ostatní a sekce se jmenuje nová mobilita.
Jinak co se týče „oslavy klimatické agendy“ – ty žiješ na Měsíci, nebo v dojmu, že se tě globální oteplování netýká?

Synergo

Nabíjení naposledy testovali ve Španělsku, někdy krátce po poledni 28. dubna

vitapb

To by se jim v době toho přebytku proudu celkem hodilo, no.

jonášek

proč se asi musí u elektroaut tak vehementně uvádět „dojezd max“? Každý rozumný člověk ví, že v praxi (zima, kopce, přitápění) to bude i podstatně míň. Ale po městě se tím jezdit dá a smrdí to někde jinde nebo vůbec.

leos

Myslíte v jaderné elektrárně? Mrkněte se na český energetický mix.

Zdeněk Fila

Myslíte Dukovany 2 které se stavět nebudu?

jonášek

kolego, myslím Evropu, nebude to snad jezdit jen u nás

Greta

Kromě Polska mají emise z výroby elektřiny všude v EU nižší než u nás.

mgr.pavel

„a smrdí to někde jinde nebo vůbec.“ – zkuste prosím přečíst i ta dvě poslední slova z citace.

Hans

U elektro aut se uvádí dojezd ve WLTP cyklu. To je důležité pro srovnání jednotlivých produktů na trhu tak, aby byly testovány za stejných podmínek. Každý nákladní dopravce v prvé řadě řeší, většinou ve spolupráci s prodejcem, v jakém režimu bude své auto provozovat a jaký produkt a v jaké konfiguraci je pro konkrétní práci nejvhodnější.

Zrzek

Tak jestli to bude takový prodejce, jak řešil kolegovo auto, tak to opravdu nechceš. To nejde, tahle kombinace nejde a přitom se chtělo něco co běžně jezdí a vrchol, když neumí objednat ani barvu ze vzorníku.

Leinad

Dojezd je podle normy (WLTP), u všech aut spočítaný stejným způsobem. Stejně jako spotřeba nafťáků.
Někdy se někomu podaří zajet i spotřebu menší než uváděnou výrobcem

Radek

Tak hlavně aby bylo místo u nabíječky na odpočívadle :-; Jinak. Úplně proti elektromobilům nejsem. Ale ať si to ten trh určí sám, co se komu hodí. A ne, že nám to bude někdo diktovat.

Náhodný Kolemjdoucí

Asi tím budou zpočátku mířit na firmy jako DHL, UPS apod., kde jezdí nákladní auta pevné trasy, které nemohou být kvůli časům doručení příliš dlouhé, a zároveň by mohly díky elektrickým nákladním autům trochu odvést pozornost od své letecké přepravy.

Ales

To je dle mého názoru zatím jediné smysluplné využití elektro vozidel v nákladní dopravě. Kde se přes den jezdí krátké rozvozove trasy, v noci vozidlo stojí a nabíjí se.

Náhodný Kolemjdoucí

Oni to musí v noci přepravit svými mezi logistickými centry, aby bylo ráno co rozvážet. Dojezd tak může být omezen spíš časem než bateriemi a mohou si i připravit přesně odpovídající nabíjecí infrastrukturu.

Nose Peak

Docela mě překvapuje, že se mohutně neelektrifikujou popelářský auta, tam to musí vycházet suprově…

Dejf

No tak tam jsou trochu pozadu, nasazení technologie našich dědů v podobě hydraulického čerpadla s proměnným průtokem jsem u kuka vozů v praze zaznamenal tak 3 roky zpátky, před tím na tom řidič stál před barákem jak na rejči, aby měli průtok a popelnice se zvedly rychle, no aspoň jsem měl v úterý a pátek zajištěný budíček…

Náhodný Kolemjdoucí

Trh si pro snižování emisí očividně vybral elektromobily.

Greta

Nikdo vám nediktuje. Jen si za některé pohony připlatíte.

Petr

Což je diktát.

Lukáš F.

Ne, zpoplatnění negativních externalit opravdu není „diktát“.

Greta

To není diktát, to je finanční nástroj.

Náhodný Kolemjdoucí

Ještě pár „průlomů“ by to asi chtělo, ale pro konkrétní využití to už může být zajímavé.

Dejf

E-náprava? Že by konečně vyhodili převodovku a kardan a trochu se odklonili od konstrukce spalovacích verzí?

Leinad

To někdo cpe taková kurvítka do čistých elektráků?

Dejf

Tak ono dát dokupy elektrickou osu pro těžkou autodopravu zase taková sranda není a vzhledem k tomu, jak na tom byla technologie baterií se do toho asi nikomu zatím moc peněz sypat nechtělo, tak se to dělalo takhle lowcostově. Teď už elektrické nákladní automobily pomalu začínají dávat smysl a tak se do toho začíná sypat.

ToMa

Bylo by to ideální, ale reálně to moc nejde udělat. Neodpružená hmotnost výrazně zhoršuje jízdní vlastnosti. Zároveň motoru nebude dělat moc dobře, když bude mlátit spolu s pneumatikou. Zrychlení přímo na nápravě jsou značné.
Kdybychom dali na každé kolo motor, tak potřebujeme cca 120 kW a 350 rpm motor (je to odhad, nechce se mi to přepočítávat).
Takový vodou chlazený motor v průmyslovém provedení bez ložisek váží 750 kg. Automobilové motory jsou lehčí, ale stejně něco takového nemůžete dát na neodpruženou nápravu.

Jiří Zýka

Elektromotory v kolech se téměř nepoužívají, ani u osobáků. Ale co se používá, tak elektromotor u nápravy, bez kardanu, x stupňové převodovky.

Gouda

Vzhledem k hmotnostním limitům je BEV v těžké nákladní dopravě naprostý nesmysl. Vozit baterii je hloupé.
Nemluvě o tom, že ekonomie životního cyklu baterií není zvládnutá a neexistuje žádný náznak, že by v dohledné budoucnosti zvládnutá být mohla.

leos

To jste se naučil na vysoké škole života? Baterky se normálně upcyklují. Jsou z nich třeba domácí baterie pro FVE.

Gouda

Ne. Na rozdíl od vás jsem si zjistil, čemu firmy říkají „recyklace lithiových baterií“ – k recyklaci těch komponent, jejichž těžba, zpracování a výroba stojí nejvíce energie a škod na životním prostředí, vůbec nedochází. Recyklují se jen kovové vodiče, zbytek jde do luftu, včetně veškerých plastových komponent (překvápko, bez ropy to nejde). A čínský komouš se mezitím směje, že mu půlka světa skočila na udičku, a chystá se, jak bude všechny vydírat.

Náhodný Kolemjdoucí

Když teroristi otočí kohoutkem, tak máme velký problém během maximálně několika týdnů. Když se Čína rozhodne nedodávat baterie, tak máme několik let čas řešit, co dělat dál.
Mimochodem, jak se recykluje ropa?

Zao

Ekonomie lifecyclu je uplne v pohode (upcycle, recycle), s objemem se i ekonomika zlepsi.

Gouda

Recyklují se jen kovové vodiče. Nic jiného z baterií se nevyplatí recyklovat. K oddělení dochází hořením, s toxickými zplodinami. Žádný „objem“ nebude, neexistuje těžební a zpracovatelská kapacita pro klíčové materiály, a k jejímu zásadnímu zvýšení kvůli drastickému poškozování životního prostředí nedojde. Proto je Čína nejen jediná země, která to dělá, ale taky jedna z mála zemí, která si to vůbec dovolí dělat – zdraví vlastní populace a měsíční krajina jsou komoušům putna, a rádi je vymění za geopolitickou moc. A vy jim ji slepě dáváte.

Péťa

Já jsem teda asi viděl nějaký fake dokument o tom jak se recyklují baterie.

Michal M

Děkujeme za osvětu pro lidi, kterým emaily z russácka o nesmyslnosti elektromobility nechodí.