Průlom na francouzské železnici. Státní SNCF přijdou o první výkony, má je nahradit Transdev
Vlak na Azurovém pobřeží. Foto: PACA
Monopol SNCF končí. Za stejnou cenu nabídl Transdev dvakrát více vlaků.
Monopol SNCF končí. Za stejnou cenu nabídl Transdev dvakrát více vlaků.
Možná že vedení SNCF v tom vidí určitou páku na „své“ odbory do budoucna…
to je zprava mesice. transdevu gratuluju 🙂
Tako otázkou je, zda mají co slavit Francozi
Být vedení ČD velmi drzé, tak by to na tamních lokálkách mohlo zkusit. 810 mají.
Nebo nějakou „regionovu“…
Prosím, kdo mě vyvede z ideologických temnot? V této situaci zjevně nastává spor mezi vstupem více dopravců na dráhu (dále jev A) a odborovou organizací, jedním z prvků tzv. občanské společnosti (dále jev B). Již mám jasno v tom, že jev A se patří vítat a chválit. Jsem ukázněný občan. Vzhledem k setrvalému PŠO (politickému školení obyvatelstva) ve správných a důvěryhodných médiích také vím, že i jev B je jednoznačně pozitivní, ba že je nedílnou součástí aktuálního společenského zřízení. Ve snaze udržovat své názory v souladu s aktuálně přípustnými se táži: je vyšším dobrem jev A nebo jev B? Který… Číst vice »
Jev B je akorát zoufalství věčne stavkujicich… Ono není tajemství, že nejvíce stavkujicim národem jsou Francouzi, a nejvíce stavkujicim povoláním železnicari… Když se tyto 2 fakta spojí a vznikne entita s označením francouzský železnicar, vede to až k naprosto nehoráznemu a vyliskani hodnemu jevu C, kdy ona entita francouzských železnicaru protestuje proti tomu, aby jejich předražené a nechtěně sluzby dostala konkurence…
Vycházíte z mylné představy, že odbory jsou součástí občanské společnosti.
Odbory jsou profesní spolky, které nestojí na občanském základě.
Členem ODS může být každý občan, členem OSŽ ne.
Váš dotaz je tudíž nesmyslný.
Nechápu, proč by měl dopravce slibovat navýšení spojů. To snad určuje objednavatel dopravy a melo by to být součástí soutěže.
Tak to ve Francii úplně nefunguje, protože SNCF.
A vy víte, jak funguje systém soutěži ve Francii? Víte, jaké byly podmínky této soutěže? Třeba zadání znělo „za částku XY nabídněte nejlepší nabídku vlakového spojení… Pak logicky vyhrává nabídka, která za stejnou částku XY nabídne 2x více vlaku, než druhý v pořadí, ne?
A bude celostátní stávka…
Ty stávky jsou právě ten důvod, proč o to SNCF přišla. Pořád ustupovali a ustupovali, aby nebyly stávky a náhle se zjistilo, že to někdo díky tomu dovede o dost levněji.
To je obecný jev, státní monopol přestává být normální firmou, ale postupně se stává politickou institucí, přes níž se řeší nejrůznější politické a sociální problémy i pseudo problémy. O korupci nemluvě. Například zaměstnávání nepotřebných či jinde těžko upotřebitelných, politický boj atd. Jediným lékem je alespoň částečná privatizace, kdy si menšinový akcionář už pohlídá, aby stát neznehodnocoval jeho investici tím, že nechá firmu řídit odbory, zaměstnával jen ty co jsou potřeba, nepodporoval se např. „vhodnou“ reklamu ta správná média, či sportovní a jiné akce. A tak dále a tak podobně.
Pak to dojde do stavu, kdy odboráři úkolují objednatele dopravy, zda může objednatel vůbec vypsat výběrové řízení.
A bezpečnost práce se pak řeší přes noviny, každý fíra sám za sebe. Viz nedávný článek tady.
A pokud to VŘ nevypíše, ale napřímo (resp. jen s „rozstřelem“, ale to je pořád de iure „napřímo“) to zadá několika různým dopravcům, tak pak ti samí křičí, že v případě výkonů získaných jiným než „vytouženým“ dopravcem měla proběhnout standardní soutěž. 🙂
Anebo když v jiném kraji úkolují objednatele, kolik Kč on „může“, a kolik již „nesmí“, požadovat od dopravce coby kompenzaci za platnost jednoho typu „neIDS“ jízdenek. 🙂
Proč ne, stávka bude na všech tratích kromě té, kde bude jezdit Transdev, aspoň to dojde i ostatním objednatelům.
V podstatě tak nějak dopadly nedávné stávky GDL. Ideální reklama pro DB do dalších soutěží 😉
…a to nejméně 3 plné dny, aby si toho taky někdo všimnul…
Já tadyty odbory a stávky nechápu. Neustále bojují akorát za co největší mzdy za co nejmíň práce, čímž silně podkopávají prosperitu svého zaměstnavatele. Z času na čas stávkují, čímž narušují obchodní vztahy svého zaměstnavatele, a tím ho prakticky posílají do krachu. A když už jejich zaměstnavatele nakonec převálcuje konkurence, tak se odboráři strašně diví! Já si myslím, že zaměstnanec by se měl v první řadě ze všech sil snažit, aby jeho vlastní zaměstnavatel fungoval, prosperoval a byl na trhu úspěšný. Tím nejlépe zajistí stabilitu svého pracovního místa i výše mzdy. Pokud je zaměstnanec pro zaměstnavatele užitečný a těžko nahraditelný, může… Číst vice »
Nejužitečnější zaměstnanec pro zaměstnavatele je ten, který pracuje co nejdéle, za co nejnižší plat. Když budete pracovat od nevidím do nevidím zdarma bez nároku na cokoliv budete mít místo jisté. Osmihodinovou základní pracovní dobu vybojovali odbory, dovolenou vybojovali odbory, spoustu dnešních samozřejmostí vám vybojovali odbory. Ideologické žvásty, ale dokáží zatemnit úsudek různým lidem.
Vlaky z Grasse do Cannes pokračují po hlavní trati do Nice a dál, tyto S-Bahny hádám zůstanou SNCF, nejsou to TER. Mezi Nice a Marseille má TER někdy úplně stejnou jízdní dobu jako TGV.
Neviem nakoľko je Transdev súkromná spoločnosť keď 66 percent akcií vlastní štátna investičná spoločnosť. Obdoba slovenského Fondu národného majetku.
Liberalizace neznamená, že bude existovat vždy jeden státní dopravce a pak ti, které vlastní nestátní subjekty, ale to, že ten jeden státní přestane být monopolem. Kdo vlastní jeho konkurenty je vcelku jedno.
Kterého státu?
Nechce se mi to hledat. Dík.
Francuzkeho
Je to potřeba, příchodem RJ na české železnice přišla revoluce. Není to jen o ceně jízdného, ale díky konkurenci mají teď ČD i moderní vlaky. Takže nejvíce na tom vydělal zákazník. Ale stále jsme na začátku. Nevím, proč nepustí konkurenci i na trať Praha-Německý Brod-Brno, která dnes slouží jako odkladiště starých vozů. A taky nechápu, proč se Slováci žlutým vlakům tak bráni.. fakt ta konkurence pomůže všem.
O nové vlaky u ČD se spíše zasadily dlouhodobé smlouvy vyjednané tehdy (mimo jiné) Žaludou. Konečně tak mohly ČD dosáhnout na rozumné financování od bank. Bez peněz by konkurentů mohlo být 100 a stejně by ČD neměly nové vlaky…
Regiojet pomohl změnit přístup k cestujícím a cenovou politiku ČD.
Do té doby ale spadá i humanizování béček, jako “”nenahraditelných” vozů a dodnes je diametrální rozdíl na trasách, kde konkurence je a tam kde není. ČD se hodně zlepšily, ale musely dostat impuls zvenčí – do té doby nic nebylo možné, vše moc složité a drahé, “na to u nás nelze pomýšleti”. Pár Pendolin, Bmz a elefantů to mnihatisícové flotile nevytrhlo.
Kdo si třeba ještě vzpomene na v podstatě pravidelné nasazování lehátkových vozů na expresy Praha – Ostrava – SK kolem roku 2010? 😉
Na to nelze zapomenout, stejně jako páteční posilovně rychlíky Praha-Ostrava s legendárními vozy Bdt… Za cenu 650 korun v roce 2010 vskutku geniální… Za to by se měly tehdejší bodové drah dodnes omlouvat a viset na pomyslném kandelabru 😂
Dodnes je diametrální rozdíl na trasách, kde konkurence je a kde není? Kvalita linek Praha – Cheb, Linec, Berlín, kde konkurence není, vám připadá horší ve srovnání s linkami do Brna nebo Ostravy? V čem? Služby jsou stejné, vozy obdobné.
Když jedu Ačkem či Béčkem na Vysočinu nebo do Budějic či ústí tak si proti Brnu a Ostravě připadám jak na jiném svétadílu. Mezinárodní vlaky jsou poněkud mimo, díky požadavkům zahraničí na úroveň EC. Před 10 lety jsem jel Béčky z Vídné, před zhruba 7 z Lince…
Co je špatně na Lince a Berlín?
Do Německého Brodu nemůže jezdit nic, takové město od roku 1945 nemáme.
(I dřív to bylo zavádějící jméno, podle sčítání z roku 1930 tam žilo jen 1 % Němců.)
V Anglické ulici v Praze nežijí skoro žádní Angličané …😀
… a anglická slanina pravděpodobně také Anglii neviděla ani z rychlíku 🙂
To by bylo ještě dobré.
Horší je otázka, jestli taková ang. sl. viděla alespoň z rychlíku maso…
637 let přátelé.. 637. Tady máte historické okénko. Původně zde stála hornická osada u brodu přes Sázavu. Nejdříve to byl Smilův Brod podle zakladatele Smila z Lichtenburka, o kterém existují nejstarší zmínky kolem roku 1234. Nejstarší zmínka o vlastním městě pochází ale z listiny datované k 26. říjnu 1256, ve které se řeší spor brodského plebána s vilémovským klášterem.[3] Král Přemysl Otakar II. si dělal nároky na území kolem Brodu, které považoval za královskou půdu, protože se tady dolovala stříbrná ruda. Dostal se do vážných sporů se Smilem, po kterých ale velká část pozemků připadla králi. V roce 1274 byla… Číst vice »
637 let bylo. Už není. To je vývoj světa.
Klaipéda taky dlouho byla Memel, Istanbul byl Konstantinopolí ještě podstatně déle (cca 1100 let), Granada patřila osm set let Arabům.
Nechcete-li ale jezdit vlakem, který se pohybuje dozadu v čase, zastaví dnes na nádraží Havlíčkův Brod.
Řekové používají dodnes název Konstantinopolis, mnozí Češi Cařihrad.
Gottwaldov se taky vrátil k názvu Zlín.
A pokud to bude Ex „Johann Gregor Mendel“ od TJŘ 2042, tak bude od Kolína nebo od Brna zastavovat pouze v Havlíčkově Brodě.
A tam přestupní vazba na Sp a Os ve směrech Jihlava / Pardubice, Hradec Králové, Jaroměř, Trutnov.
Mariane, vy budete asi z Brodu, že? Když vám tak vadí ten starší název.. 🙂
Německý Brod byl název podle německých horníků, měl město odlišit od Českého Brodu. Jako konzervativec bych se klidně vrátil k názvu Německý Brod, protože Havlíček si město nezaslouží.
Když už, tak Stříbrný nebo Smilův Brod. Ať to má aspoň nějakou historickou hlavu a patu.
Ten Stříbrný Brod se mi líbí…ten si musím poznamenat…
Praha-Brno bude konkurence příští rok až v Kolínĕ a Havlíčkovĕ Brodĕ začne zastavovat Regiojet.To pak R9 bude jezdit se 4-mi vozy.
Na některých linkách byly moderní vlaky naopak před příchodem RGJ. Na nynější R27 jezdily 843 už od začátku a energicky tam nahrazovaly 850/851. Ale jezdily tam i klasické soupravy s „bardotkou“ v čele.
Stejně jako na EC Praha jezdilo jednu dobu Bmz241/245.
Co bude následovat po odchodu RGJ (ani ne tak peněz jako lidí), nevím.
Ale vím, že ŽESNAD zánik RGJ jedině potěší, neboť se uvolní kapacity.
Já myslel, že dle EU pravidel se vlaky musí soutěžit, žádné udržování monopolů národních dopravců. Nebo ve Francii platí jiná EU pravidla?
Francie a její železnice obzvlášť, je jiná planeta.
Ve Francii platí na dráze jinej svět. Sncf chce za sólo motorovej vůz x73500 asi 24€/vlkm a do letošního roku měla státem určenej monopol. První soutěže v historii proběhly loni.
Pak se ale nedalo divit, když na fůře míst došlo – při těchto cenách – k zastavení osobní dopravy, přičemž pomyslná laťka co do velikosti měst/dalšího osídlení je v tomto dost vysoká (tam by do ekvivalentů tratí typu Pečky – Kouřim či Vrané – Dobříš dávno nic nejezdilo).
větší problém je havarijní stav infra, než cena osobky. Stačí se podívat na dluh SNCF Réseau
810 to nezachrání?
Takové tratě, jaké jmenujete jsou dávno mimo provoz takřka všude, nejen ve Francii. To jen u nás mají někteří lidé pocit, že tam kam nejezdí poloprázdný šukafon, ani není na mapě.
Jsou země, kde do měst okolo 10 000 lidí jezdí vlaky zcela standardně. V případě Dobříše je problém v poloze nádraží, ne v rychlosti (zastávkové busy z vesnic jsou podobně pomalé, pouze Dobříš a Mníšek mají rychlé).
Zrovna tyto dvě tratě, vzhledem k blízkosti metropole, by mohly přežít leckde a dokonce se dočkat i prodloužení blíž k centru.
Problém Francie je, že tam nejezdí dostatek vlaků ani tam, kde by to dávalo ekonomický smysl, z hlediska hustoty osídlení, a když už jezdí, jsou předražené.
Zatím ne, povinné je to asi až od 2030.
Ale kdo říká že to musí být soutěž v pravém slova smyslu…
Nastaví se podmínky tak, aby to splňoval jen jeden…
Ještě ne, termín je určen, ale ještě nenastal. Někde už národní dopravce zocelují, což jistě později zúročí, někde se snaží monopol držet do posledního dechu.
Do roku 2023 se mohou zadávat přímá zadání s maximální dobou smlouvy 10 let. Takže, až po roce 2023 reálně budou výběrová řízení. Druhá věc je, zda-li jsou vůbec objednatelé schopni tyto výběrové řízení vypsat, protože zatímco v autobusové dopravě se regionální doprava zpravidla soutěží a dálkové autobusy jsou na komerční riziko, tak vlaky jsou na komerční riziko jen výjimečně a většina jde přímým zadáním, občas výběrové řízení (například Šumavské linky v jihočeském kraji) nebo poptávkové řízení, když někdo vleti do přímého zadání.