Průlom na francouzské železnici. Státní SNCF přijdou o první výkony, má je nahradit Transdev
Monopol SNCF končí. Za stejnou cenu nabídl Transdev dvakrát více vlaků.
Zatímco ve většině evropských zemích jsou soukromí železniční dopravci v závazkové dopravě samozřejmostí, Francie se svými státními drahami SNCF dosud nástupu konkurence odolávala. I to by ale mohlo být brzy minulostí.
Regionální rychlíky TER (Transport express régional) mezi Marseille a Nice v regionu Provence-Alpes-Côte d’Azur (PACA) má podle návrhu místní vlády převzít namísto SNCF soukromý dopravce Transdev. Stalo se tak poté, co nabídl lepší podmínky než SNCF Voyageurs (část SNCF podnikající v osobní dopravce). Proti předání soukromému dopravci už protestují podle očekávání místní odboráři.
O rozhodnutí informovala regionální vláda na svých stránkách. Region je jedním z mála, který se rozhodl provoz vlaků soutěžit. Transdev podal nabídku, která má podle vlády za stejné peníze, jako platí dosud SNCF, navýšit provoz vlaků na dvojnásobek. Finální rozhodnutí má padnout na konci října. Hodnota desetiletého kontraktu je 870 milionů eur.
Finální rozhodnutí o zakázce Transdevu má padnout na konci října. Zdá se však, že francouzské dráhy jsou s porážkou smířeny. „Přejeme úspěch Transdevu, pokud to bude v zájmu cestujících a rozvoji dopravy v regionu,“ uvedly dráhy v prohlášení. V soutěži byla kromě SNCF a Transdevu ještě společnost Thello, dcera italských státních drah.
Na trase jezdí aktuálně sedm párů vlaků denně, Transdev počítá se 14 vlaky denně každým směrem.
SNCF ale udržely v soutěžích v regionu větší zakázky, konkrétně na tratích z Les Arcs-Draguignan do Itálie. Zůstanou také na tratích Nice – Tende a Cannes – Grasse. Jde o kontrakt ve výši 1,5 miliardy eur na 10 let, dopravce slibuje navýšení počtu spojů mezi Cannes a Grasse na 120 ze stávajících 69.
Transdev je jedním z největších soukromých dopravců v Evropě. Nejsilnější je jeho autobusová divize, na železnici podniká například v Německu nebo v Nizozemsku.