Pruhy pro autobusy MHD v Praze budou moci nově jezdit skútry a motorky
Modřanská ulice v Praze, ilustrační foto. Pramen: Ropid
Podle vedení města má jít o způsob podpory tohoto způsobu dopravy.
Podle vedení města má jít o způsob podpory tohoto způsobu dopravy.
Mozna by ty pruhy mohli konecne vyuzivat spis ti pro ktere jsou primarne urceny… Coz treba v kopci u Motola je spise vyjimka.
1) někdo jim měl říct, že doteď to nemohli dělat. Jen škoda, že policie tohle přehlížela, stejně jako jejich podjíždění kolon.
2) na západě chtějí motorky kvůli hluku ve městech omezovat, my je budeme podporovat.
Ještě že už budou ty volby a Praha sobě bude mít už utrum
my víme, že do bus pruhu nemůžeme. proplétání se kolonou je hlavní výhodou dvou stop (kompenzace za utrpení povětrnostními živly). byl jste někdy v jakémkoliv velkoměstě?
prosím o zdroj informace v bodu 2.
oprava: jedné stopy samozřejmě
Už aby to bylo nejen v Praze…
jako řidič oa a motocyklu zároveň to vítám. bus pruhama jezdím s motorkou samozřejmě již několik let a jen jednou jsem to měl za 100Kč od mp… součástí opatření rekonstrukce baranďáku je možnost jet v bus pruhu, ale bohužel pouze pro mopedy (facepalm). jinak většinou se s motorkou snažím parkovat na širokém chodníku kde je dostatek prostoru bez omezení chodců (např. u sloupu atp). vždycky jsem obdivoval ten cvrkot motorek v paříži…
Hura! Tohle melo byt uz davno, pamatuji si jak namestek Scheinherr o tom mluvil cca rok dozadu a dalo se to do pohybu nyni, 14 dnu pred volbama, zajimave, ale hlavne, ze se to nekam pohlo.
To je teda něco, na skútru jsem doteď jezdil bus pruhy a cyklo pruhy vždycky a vůbec jsem si nepřipouštěl, že by mě za to snad někdo pokutoval.. Co ale nejvíc nechápu je, proč existují i bus pruhy bez omezení časové platnosti? Proč mám třeba v noci v Bělocerkevské, když jedu autem, uhýbat do jiného pruhu a tam se řadit mezi další auta, co se mnou jedou od semaforů, když kolem nikde žádný bus není? Nebo se tam táhnout za kropícím vozem nebo něčím jiným? Bus pruhy pouze s dodatkovou tabulkou časové platnosti ve špičce!
1) Je to na jednu stranu nelogické,ale představte si, že se mimo špičku stane nehoda a doprava stojí. Pak má bus relativně volnou cestu.
2) Pokud jezdíte na skútru v cyklopruhu,tak jste prase. Z mnoha důvodů.
1) Velmi výjimečná a krátkodobá situace, neospravedlňující časově neomezený buspruh.
2) Nikdy s tím nebyl problém. Cyklisty v nich potkávám minimálně, opravdu nejsou moc využívané a když se to stane, předjedu ho normálním pruhem. V místech, kde byl cyklopruh domalován do normálního pruhu, je to jediná možnost, jak využít velikosti skútru a předjet kolonu. Zajímalo by mě těch mnoho důvodů.
Tak třeba že řidiče auta, který potřebuje přes ten cyklopruh přejet (odbočit, zaparkovat) nemusí napadnout, že (pokud to není z kopce) tam někdo může jet rychleji než může fyzicky jet cyklista a když Vás srazí, tak to bude čí vina?
Cyklista nemá omezenou rychlost. Že ekolo má omezovač znamená jenom že se nad povolenou rychlostí musí šlapat(nebo jet z kopce).
Cyklista je jezdec na kole, poháněném silou cyklisty. Že jsou elektrická kola, koloběžky, skateboardy apod. považovány za kola, koloběžky atd., je chyba. Jsou to motorová vozidla.
Prostě je to stejné, jakoby dětské šlapací autíčko bylo považováno za auto a nesmělo na chodník. Má to čtyři kola? Má. Vypadá to jako auto? Vypadá. Má elektrická koloběžka dvě kola? Má. Vypadá jako koloběžka? Vypadá.
Mě se ten současný legislativní stav, že „skůtry“ do určitého výkonu a rychlosti smí na cyklostezky, naopak nesmí na dálnice, docela líbí.
Proč prase? Však je to na silnici namalovaný – vyhrazený pruh pro jednostopá vozidla. Taky ho používám s velkou motorkou. A nikdo s tím nemá problém.
Předpokládám, že se bavíme o zákonech a zvyklostech v Česku. Můžete uvést odkaz na vodorovnou značku, která iznačuje vyhrazený pruh pro jednostopá vozidla?
No taková není, ale kdyžje to tak hezky namalovaný, tak proč to nevyužít. :–)
S tím, že je Webster prase bych s vámi souhlasil až do letoška. Co byla schválená ta Dolínkova prasárna, že cyklisté si mohou jezdit kde chtějí (stezka/ne stezka), tak myslím že je to už ok přístup. Osobně doufám že se brzo povolí jízda po cyklostezce nejen pro skútry a mopedy, abychom si byli opět před zákonem rovni.
OK, svým způsobem máte pravdu. Ale stejně si budu stát za svým, že když jedu autem padesátkou do kopce a 100 metrů před křižovatkou se podívám na cyklopruh a není tam nikdo a pak už se věnuju dalším účastníkům provozu (jiná vozidla, chodci) a odbočím a srazím někoho v tom cyklopruhu, kdo jede na motorovém vozidle, není to moje vina, protože tam neměl co dělat.
Jak můžou si jezdit kde chtějí? Když je chodník neschůdný, může chodec jít ve vozovce, už docela dlouho.
Upřímně, s tímhle nesouhlasím. Motorkáři a různí skůtristi už si tak jezdí úplně jak chtějí, jezdí pruhy pro cyklisty, předjíždí si úplně jak chtějí, půlka z nich nedává žádné blinkry, motocykly dělají často daleko větší rámus jak osobní auta… nevidím jediný důvod tuhle skupinu jakkoliv zvýhodňovat.
Jeden důvod tu je, jsou prostorově daleko úspornější, než auta. A prostor je ve městech velkej problém. Porušování pravidel u nich možná je častý, ale berte v úvahu, že tím, jak jsou u nás neobvyklý, jsou víc vidět. Je klidně možný, že jejich jezdci porušujou pravidla míň než řidiči aut, jen to u nich silněji vnímáte. (Ono když se na to zaměříte, zjistíte, že nějaké to pravidlo poruší na řadě míst většina projíždějících řidičů aut, jen už je to tak obvyklý, že to většina lidí ani nevnímá a všímá si u řidičů aut jen těch největších excesů.) Souhlasím s tím… Číst vice »
Při podélném parkování zaberou skoro stejně místa jako auta velikosti Fabie, při poloviční kapacitě. A valná část lidí je nemá místo auta, ale navíc k autu nebo místo MHD, čímž argument o prostorové úspornosti padá úplně. Z hlediska hlučnosti a smradu je to úplná katastrofa. Takže nevidím rozumný důvod, proč toto podporovat.
Moje motorka má na dýlku 2 metry, Fabie 4. Kde můžu, parkuju kolmo, takže zaberu všehovšudy tak metr místa. Ve většině těch Fabií stejně jede jeden člověk zrovna tak jako na tý motorce. Můj od výroby netknutej výfuk má hlučnost 73 dB, stejně jako ta Fabia. Zrovna tak mám katalyzátor. Co dělám špatně?
Vytáhni si hlavu ze zadku a nech ostatní na pokoji.
Asi by mě překvapilo, kdyby motorkář cítil smrad z motorek. Takže nápodobně.
A to neviděl ten les skůtrů u nádraží Gare d’Est v Paříži. Tam to je skvělá forma dopravy. Ale taky proto, že s vyjímkou Montmartre všechny pahorky srovnali se zemí. tudíž „rovina“ oproti Praze..
Skůtry se i při podélném parkování dávaj kolmo k chodníku, většina motorek taky. Na místo pro Fabii se vejdou v průměru odhadem 4, přičemž průměrná obsazenost auta ve městě je 1,2 člověka. A i na skůtrech člověk občas vidí dva lidi. Místo v centru oproti autům opravdu reálně ušetřej. Místo na P+R parkovištích by mohly ušetřit taky. A místo v garážích jejich majitelů za městem, kde budou najednou s tím autem, je jejich problém, to nás trápit nemusí.
Jestli to vyváží ten hluk a emise z dvoutaktů a další nevýhody nevím, ale nebudu kvůli tomu přehlížet jejich reálný plusy.
Kolmo k chodníku jsem na sidlišti viděl tak jeden ze sta. Myslím, že letos jsem neviděl ani jeden – všechny podélně.
A také se mi nezdá, že by ještě dnes jezdili dvoutakty. Pionýra nebo Babettu potkáte tak leda na zapadlé vesnici.
Já jich drtivou většinu vídám stát kolmo. Pravda moc se nepohybuju po sídlištích, spíš víc v centru. Dvoutakty neskončily s Fichtlem a Babetou, nejen, že stále jezdí, ale dokonce se i stále jako nové vyrábí a prodávají.
Nejsem zastáncem hluku, ale chápu důvod.
Už bylo hodně nehod, kdy auto z vedlejší nedalo přednost motorce na hlavní. Výmluvy typu „nesvítil“ nebo „překročená rychlost“ se neprokázaly.
To, že by ten hluk zvyšoval bezpečnost je urban legend a výmluva. Většina toho hluku se šíří směrem dozadu, takže k vyšší bezpečnosti nemůže pomoct ani teoreticky. Naopak platí, že jedna taková hlasitá motorka (nebo auto, který se stalo taky obětí tunera) dokáže v noci ve městě probudit až 10 000 lidí. Což je velkej a podceňovanej průšvih. Protože stres z hluku a špatnej spánek jsou významnou příčinou civilizačních chorob.
Naprostý nesmysl. Argumenty troubů co jezdí s „laďákem“, že jsou slyšet když předjíždí kolonu jsou naprosto liché (vy jste někdy v autě slyšel řvoucí motorku dřív než byla na vaší úrovni??).
To samé když někdo jezdí na dálkové.
To jsou prostě asociální prasárny, stejně jako když někdo v autě zapne mlhovky jakmile se setmí nebo začne pršet.
Ti už dávno pruhem jezdí, stejně jako auta a PČR to toleruje a prdí na všechno krom měření rychlosti na úsecích s nesmyslně stanovenou rychlostí vycucanou z prstu.
Nebudou ty skútry zdržovat autobusy MHD, které jezdí vyhrazeným pruhem kolikrát dost rychle?
Ty elektricky muzou bejt problem na spojce, jinak klasicka 125 da stovku, takze autobusu v klidu ujede, o vetsich motorkach ani nemluve.
Na spojce myslíte těch vyhrazenejch 300 m před Baranďákem, kde je stejně 50?
No je celkem jedno kolik tam je, důležitější je, kolik tam autobusáci jezdí a nevšiml jsem si že by mezi řidiči autobusů bylo populární dodržování rychlostních omezení.
V noci ,,,
I nejmenší 50ccm skútr dokáže jet 50 km/h. A rozhodně rychleji než cyklista. Teda pokud mu do nádrže nenalili vodu, protože „ten sviňák beztak lítá stovkou v obci“ – běžná znalost běžného pojídače Blesku i Děsu.
Ale cyklistu ten autobus objede
Cyklistu objede a skutr ne? Jejich sirka bude dost podobna, navic u objizdeni skutru nebude muset autobusak uplatnit tech 1,5m, takze vlastne spis objede skutr nez cyklistu.
Konečně je to napadlo.
Ty předvolební výmysly se množí jak houby po dešti. Všechno jsou jenom záměry a studie, v reálu se nemění vůbec nic, ale proč před volbami neporeferovat lidu, jak moc se snaží něco dělat. 🙁 Při neustále vzrůstajícím počtu skútrů a motorek pochybuji o tom, že při schválení záměru budou vyhrazené pruhy stále plnit svůj účel. Už těch “vyhrazených dopravních prostředků” bude trochu moc, ne? A navíc, proč zase ustupovat skupině jezdců, která svým chováním neustále ohrožuje ostatní a nevybíravě se domáhá přednosti tam, kde na ni vůbec nemá nárok? Místo aby se zjednal pořádek a cíleně se po této skupině… Číst vice »
Protože tahle skupina řidičů nezasírá město dvoutunovejma plechovkama, nevytváří zácpy, protože se na plochu jednoho auta vejdou čtyři a tak. A teda chtěl bych vidět co byste dělal v západoevropskejch městech, kde lidi výhody motorky chápou a používají je ve velkém.
Takže jste proti elektromobilům a pro Trabanty? 😉
Já jsem proti autům ve městě všeobecně, a jejich hlavní problém, zábor plochy, elektrifikace neřeší. Navíc jsou elektromobily svojí váhou dost brutálně ničivý k infrastruktuře atd. Aut musí být především míň, a menších, je jedno kde mají komín.
Asi tak 400 kg/kolo. To je teda váha jak prase, oproti autobusu se 3000 kg/kolo.
No, jenom v autobusu jede padesát lidí a v ev jeden, no 🙂
Co třeba midibusové linky? Ty jsou taky s podobnou obsazeností jako osobní automobil. Ty také nemáte rád? 😉
Což je ale té infrastruktuře úplně jedno 😉 Někdo z ČVUT popsal, že pokud by po kvalitně provedené silnici jezdila pouze osobní auta, tak se to její stav nezhorší ani za desítky let. Jakmile tam ale jezdí nákladní auta a autobusy, tak se musí opravovat dost často (vyjeté koleje apod.). Stačí se podívat na zálivy zastávek, jak dlouho vydrží…
Hm a hlavně každej z nich dodržuje předpisy že? Človeče vy snad neřídíte,,,
A víte čím to je? Právě tím, že je motorka vozidlo pro nadšence. Kde na tom jezdí všichni, tak problémy zaniknou. Spousta řidičů aut taky jezdí stovkou v obci, jen se rozptýlí mezi zbytek.
Ty kráso, zkuste tenhle argument u policajtů pak 😀
– v západoevropskejch městech
– používají je ve velkém
– nevytváří zácpy
Asiati by mohli vyprávět…
“A navíc, proč zase ustupovat skupině jezdců, která svým chováním neustále ohrožuje ostatní a nevybíravě se domáhá přednosti tam, kde na ni vůbec nemá nárok? Místo aby se zjednal pořádek a cíleně se po této skupině řidičů vyžadovalo dodržování pravidel silničního provozu, tak se jim ustoupí a zřídí se jim vyhrazené pruhy? Tohle fakt můžou vymyslet jenom progresivisti.”
To samé, do písmene, lze napsat o cyklistech.
Mínusáře bych poprosil o vyjádření proč konkrétně to není pravda. Rád se tou mentální gymnastikou pobavím.
No, protože anonymní a nic neříkající mínusy se hromadí, ale argumenty stále chybí, rozeberu to sám: “A navíc, proč zase ustupovat skupině jezdců (cyklistům), která svým chováním neustále ohrožuje ostatní (jízda po chodníku, skrze pěší zónu vysokou rychlostí) a nevybíravě se domáhá přednosti tam, kde na ni vůbec nemá nárok (jízda přes přechod pro chodce, pěší zóny např. náplavka)? Místo aby se zjednal pořádek a cíleně se po této skupině řidičů vyžadovalo dodržování pravidel silničního provozu (MP a PČR přestupky cyklistů ignoruje), tak se jim ustoupí (legalizace jízdy na chodnících, jízda v protisměru v jednosměrce) a zřídí se jim vyhrazené… Číst vice »
Tohle bylo první co mě napadlo když jsem si přečetl ten původní příspěvek 🙂 Neříkám že se mi líbí je spousta motorkářů jezdí, ale na rozdíl od cyklistů jsou to alespoň řidiči a většina se podle toho chová. Opravdu jsem nikdy neviděl motorku, která když dojede k semaforu kde je červená, by to vzala na chodník, přejela křižovatku přes přechod a za křižovatkou se vrátila na silnici. Cyklisti to dělají v drtivé většině případů. Nemají pocit že by se na ně vztahovala pravidla provozu, nedodržují je, ale chtějí být respektováni. Třeba i po zlým. Každej na motorce, má-li mozek, ví,… Číst vice »
Motorky a skútry jsou násobně šetrnější na prostor ve městě než individuální automobilová doprava, takže si nějaké zvýhodnění „zaslouží“… Navíc narozdíl od busu/taxi nebude překážet záchrance. Pokud nedodržují předpisy, tak se to má více a přísněji vymáhat, ale nedával bych to do souvislosti s politikou vyhrazených pruhů…
Prostorově jsou šetrnější (pokud parkují ohleduplně), ekologicky (emise částic a hluku) to už tak rozdílné není, aktuální Euro 5 u motorek odpovídá co do emisí Euro 6 u aut.
Jinak podle mně by to byla jen legalizace reálného stavu, motorky a mopedy se už teď protáhnou skoro kdekoliv (mezi dvěma pruhy, po krajnici…) takže vyhrazené pruhy jsou už teď jen doplněk, který stejně využívají a nikdo to neřeší. Prostě je vidět, že se blíží volby 😀
Realita je takova, ze ty skutry nebo motorky tam tim pruhem stejne jedou, protoze se jim nechce stat mezi plechovkama. Ono stat v 30 stupnich na motorce v zacpe opravdu nechcete. Podle me ma smysl jit cestou toho, ze legalizuju neco co se bezne deje a nema to vliv na bezpecnost namisto neustalych represi, ktery stejne k nicemu nejsou. Stejne tak by bylo fajn protlacit, aby bylo legalni na skutru/motorce projizdet kolonou uprostred mezi auty.
To je win-win řešení, ale někdo to nervově neunese, protože ho předjel skútr. Zprava! Zatímco on stojí v levém a jedná tudíž o souběžnou jízdu, což mozek zatemněný nenávistí odmítá uznat.
PS: chodci na chodníku by v té frontě měli asi čekat taky a nepředbíhat. 😀
Pokud vím, tak když je před přechodem větší skupina chodců tak se v ní nepředbíhá (jaký by to mělo smysl?)
Souhlasím, že tohle by se mělo sjednotit nějak rozumně. Stojím v koloně na tříproudovce uprostřed, všimnu si že vlevo jede skútr, neuhejbám protože vpravo jede motorka, musí se oba proplést.
Podle zákona má cyklista jet vpravo mezi obrubníkem a auty v pravém pruhu, zatímco auta v pravém pruhu mají stát co nejvíc u kraje.
Když jsou někde značky, moc to nepomáhá, cyklopruh smí být namalován vedle „běžného“ pruhu kam se náklaďák nevejde a auta smí přesahovat.
Až někde,kde jsou 4 relativně úzké pruhy v jednom směru,v levém a pravém je kamion nebo autobus a mezi nimi dva osobáky, jejichž řidiči se snaží si zachovat odstup od těch velkých vozidel a přiblíží se k sobě tak, že tu motorku skřípnou,na kom bude odpovědnost?