Nafta se po více než dvou měsících vrací nad 30 korun za litr, nejlevnější řetězec odpoledne zdraží
Čerpací stanice Tank ONO v Sukoradech. Foto: Zdopravy.cz / Jan Sůra

Ceny nafty se pod 30 korun dostaly letos v dubnu.
Ceny nafty se pod 30 korun dostaly letos v dubnu.
Nafta a benzín je snad jediná věc, kterou nežere inflace 🙂
16.5.2025 Orlen Efecta 95 34.50Kč/l
18.4. Na samoobslužné Orlen 95 za 31,90
“Oproti situaci před dvěma lety byl ale rozdíl v tom, že už se neplatí snížená sazba spotřební daně z nafty.” Tohle je tak zdánlivě jednoduchá náplast na velmi deficitní státní rozpočet a nutnost navýšení výdajů na obranu, jest žijeme ve společnosti vedené populistickými vládami ostýchajíce se dělat lehce nepopulární řešení. Zvýšit spotřební daň nafty, která je pro zdraví více škodlivá než benzin, na hodnoty do roku 2020 (10,9 Kč/l) nebo rovnou ještě o korunu výše, což by ročně do rozpočtu přineslo cca 10, resp. 20 miliard. Máme jedny z nejnižších cen pohonných hmot v EU a decentním zdražením se motoristi… Číst vice »
Když to povede k přechodu na Elektro, tak klidně. Hoďte tam rovnou 300% daň ať je sranda, proč troškařit.
Ok, pak je ale nutné se připravit na skokové zdražení všeho dopravními službami počínaje a cenami potravinami konče. Podle některých se asi rohlíky dostanou na pulty obchodů vlakem.
To se musíme připravit tak jako tak, s rokem 2027 nás čekají povolenky na paliva.
No jasně. A že to neplatí i obráceně… Protože PHM zlevňujou už asi tři roky v kuse.
“ Podle některých se asi rohlíky dostanou na pulty obchodů vlakem.“
Někdo něco takového někdy napsal? Jinak nestrašte skokovým zdražením, Švýcaři takové zkušenosti nemají.
Nestraším, jen říkám, že to tak bude. A nikdo to nenapsal, napsal jsem to já 🙂 . Myslíte si, že pokud dojde ke zdražení pohonných hmot nepromítne se to do cen za dopravu? Těžko. A Švýcarsko třeba není ČR. Tady když se objeví sebemenší důvod kterým by se dalo vysvětlit zvýšení cen tak se toho využije a o PHM to platí dvojnásob. Zdražení jde velmi jednoduše, ale když by měla cena klesat to už tak rychle nejde.
Pokud se zdraží pohonné hmoty a mýtné, dostane šanci domácí producent. To je naprosto v pořádku. Za sebe, nepotřebuji jablko doveze stovky km.
No to by se přelilo do inflace v řádu vyšších desítek procent, taková novodobá peněžní reforma, těm co mají málo byste vzal všechno, těm co mají dost byste vzal málo, protože mají zainvestováno. Podle mě to není dobrá cesta.
Zvýšení spotřební daně neznamená automaticky stejně zvýšený výběr této daně. Protože dálková doprava bude hned kupovat naftu v Polsku. A protože se drtivá většina nafty spotřebuje nejen v silniční nákladní dopravě, ale i stavebnictví, zemědělství, na železnici, tak se to promítne do státního výdajů za dopravní stavby a další. Není to tak jednoduché, jak to popisujete.
Neplatí náhodou, že nafta je u nás aktuálně nejlevnější z okolních zemí a tedy levnější i než v tom Polsku? A třeba ti Vámi zmiňovaní zemědělci nebo stavaři si asi do toho Polska pro naftu nepojedou.
Všechnu naftu nespotřebuje stát a veřejné zakázky, takže to je trochu zvláštní argument.
A není to správné? Lidé z příhraničí k nám jezdí tankovat, tim u nás podporují výběr spotřební daně a DPH, kterou si neodečtou. Hlavně to nepodělat a jako s tabákovými výrobky, kde se výběr snížil, přitom jižní a západní sousedé tento nám dost přispívali.
Lidi z příhraničí to nevytrhnou. Drtivá většina nakupujících jsou domácí a ti prostě platí méně, tj. je nižší výběr, než byl dříve při vyšší sazbě.
Cigarety fungují trochu jinak, ty se dají kupovat do zásoby, narozdíl od nafty a převážet trochu snadněji. Ale i tam je většina nakupujících domácích z vnitrozemí, ti si pro nákup jinam nezajedou. Pokles u cigaret souvisí i s nástupem alternativ.
Podívejte se do statistik výběru. Nejvyšší výběr spotřební daně z PHM byl v roce 2019. 2020 byl covid a 1.1.2021 už bylo její snížení.
A stejně tak byl propad ve výběru, když bylo populistické snížení na benzín i naftu za covidu.
Lafferova křivka je jen teoretický pojem, který ukazuje na extrémní sazby daní, v realitě se prakticky nikdy neprojevila, protože se pohybujeme v její levé části. Nárůst daní => nárůst výběru, při poklesu je to naopak.
Státní výdaje za dopravní stavby kupodivu rostou i přesto a dávno přesáhly výběr daní z PHM.
Mate trochu pravdu s tím využitím nafty i z eráru, ale pohonné hmoty nejsou aktuálně levnější v Polsku, tudíž by zdražení o 1-2 Kč nevedlo k masové tankovací migraci řidičů do okolních zemí protože kvůli zmíněnému rozdílu se to vyplatí jenom tranzitu.
A taky jedny z nejnižších platů, že?
Vy máte jeden z nejnižších platů. Najděte si lepší práci.
Třeba na „lepší“ práci nemá a zároveň jeho práce docela klidně může být pro celou společnost přínosnější, než vaše „lepší“ práce.
vysoka ekonomicka zivotni?
Jak kdo. Ten kdo má starou smlouvu protože je svému zaměstnavateli věrný je na tom bídně oproti těm kteří přijdou nyní. Výše platu u stávajících zaměstnaců se starou smlouvou je odlišná od těch co dostanou smlouvu novou 🙁
Stěžujte si jinde. Třeba u zrcadla.
Ale živit auto jako východní statusový symbol na to máte, jinak by vás cena nafty vůbec nezajímala. Tak nekecejte o malých platech.
Auto je statusový symbol pro 1 % populace. Pro ostatní je to praktický pomocník pro život.
Opravdu?
Opravdu!
naprosto.