Informační technologie Infrastruktura Logistika Silniční nákladní doprava

Provozovatelé nákladních aut zaplatili loni státu na mýtném rekordních 11,5 miliardy

Nová kontrolní mýtná brána v Dasným u Českých Budějovic. Pramen: CzechToll
Kontrolní mýtná brána v Dasným u Českých Budějovic. Pramen: CzechToll
Během jarní covidové uzávěry to vypadalo na mýtné fiasko, podzimní logistická sezona ale byla rekordní

Silniční nákladní doprava nahradila jarní covidovou ztrátu a dopřála loni státu rekordní sumu z mýtného. Do Státního fondu dopravní infrastruktury putovalo 11,5 miliardy korun, což je meziročně o 5,24 procenta více (+ 573 milionů korun). Plány úředníků z ministerstva financí se přesto nenaplnily, schválený rozpočet fondu počítal s příjmem z mýtného ve výši 12,5 miliardy.

Vyšší výběry jsou dány z velké části rozšířením zpoplatněné sítě o dalších 900 kilometrů silnic I. třídy, ke kterému došlo před rokem. Mýtné se tak dnes vybírá na 1 102 kilometrech silnic I. třídy a 1 307 kilometrech dálnic. Podle společnosti CzechToll, která mýtný systém už více než rok provozuje, by ale mýtné meziročně vzrostlo i bez vlivu nově zpoplatněných úseků.

„Výborné výsledky roku 2020 jsou důkazem, že nový satelitní mýtný systém plní spolehlivě funkci strategické infrastruktury státu. Došlo k významnému poklesu nákladů na provoz systému,“ uvedl Matej Okáli, generální ředitel společnosti CzechToll.

Výběry mýtného po měsících v letech 2020 a 2019. Pramen: CzechToll
Výběry mýtného po měsících v letech 2020 a 2019. Pramen: CzechToll

Během jarní covidové uzávěry to přitom vypadalo na mýtné fiasko. V dubnu a květnu výběry klesaly dvouciferným tempem. Následně ale začaly růst a během podzimní logistické sezony poprvé překročily miliardu měsíčně. V prosinci pak zaplatili dopravci za použití zpoplatněných komunikací 897 milionů korun, o 24 procent více než v roce 2019. „Významný meziroční nárůst může být dán zejména vysokou produkcí v oblasti automobilového průmyslu, která se pozitivně promítala do výběrů mýtného v průběhu celého podzimu,“ píše ve své zprávě CzechToll.

Ke konci roku 2020 bylo v elektronickém mýtném systému registrováno 546 tisíc vozidel. Necelou třetinu z registrovaných vozidel tvoří automobily z České republiky.

8 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Premek

Takže žádná krize se nekonala.

Kalina

Bude pro srovnání článek, kolik dopřála loni státu železniční nákladní doprava?

Chronosphere

Když vidím ty tisíce valících se polských kamiónů přes Moravskou bránu,tak si nedovedu představit,co se začne dít,až padnou všechna omezení ohledně covidu.

Greta

Kdyby zdražili mýtné, tak by jich třeba ubylo. Nebo by alespoň víc přispěli do rozpočtu.

Jiří Kocurek

Protože spotřební daň z paliva není příjem státu ze silniční dopravy?

Otakar

Spotřební daň z paliva platí jenom ti, kteří zde tankují. Kamion má nádrže přes 1200 litrů. Při spotřebě 25l/100 km ujedou 4800 km, tedy Evropu tam i zpět.
Samotné mýto tak snadno zdražit nemohou, to už teď vymýšleli jak obejít EU třísložkovým mýtem, který v podstatě přidává více proměnných, přitom už dle EURO tříd ty složky už tam jsou zahrnuty. Přecijen EURO 6 motor bude méně hlučnější než EURO 3…

Vladimír Bílý

Hlavně, kdyby jim zpoplatnili i všechny jedničky a dvojky, kudy tak rádi to mýto objíždějí!

Emil

Hlavně, kdyby ten slavný satelitní systém byl využit i pro naúčtování poplatku i při cíleném objíždění zpoplatněných komunikací po silnicích nižších tříd a pro jeho odhalení (třeba dokonce přes zákazy, sám jsem toho svědkem a dodatková tabulka „tranzitní doprava“ pod zákazovou značkou do x tun tomu fakt nepomůže, když není dodržování zákazu nijak kontrolováno, samotné obce by na tom mohly vydělat, nechápu, stačila by kamera …)