Dopravci Železnice Železniční průmysl

Provozovatel rychlovlaků Italo dokoupil od Alstomu dalších pět pendolin

Pendolino EVO v baarvách italského dopravce Italo. Autor: Italo
Pendolino EVO v baarvách italského dopravce Italo. Autor: Italo

Italský soukromý železniční dopravce Italo, který provozuje výhradně rychlovlaky, využil opce a objednal u Alstomu dalších pět jednotek Pendolino EVO. Hodnota kontraktu včetně třicetileté údržby je 330 milionů eur (cca 8,5 miliardy korun). Alstom o tom informoval v tiskové zprávě.

Flotila pendolin společnosti Italo se tak rozroste na 22. Dopravce provozuje pendolina od prosince loňského roku, zatím jich má v provozu 11. Jde o sedmivozové 187 metrů dlouhé jednotky s maximální rychlostí 250 kilometrů v hodině. Vejde se do nich 480 cestujících. „S touto další investicí bude společnost Italo schopna rozšířit stávající síť a reagovat na rostoucí potřeby trhu novými trasami a vyšší frekvencí,“ píše se ve zprávě.

Pendolino EVO v baarvách italského dopravce Italo. Autor: Italo
Pendolino EVO v barvách italského dopravce Italo. Autor: Italo

Vlaky společnosti dnes propojují 20 měst: Salerno, Neapol, Řím, Florencii, Bolognu, Veronu, Rovereto, Trento, Bolzano, Bresciu, Desenzano, Peschieru, Vicenzu, Ferraru, Rovigo, Padovu, Benátky, Reggio Emilia, Milán a Turín. Navazují na ně autobusové spoje pod značkou Italobus.

Páteří železničního vozového parku Itala nicméně nejsou pendolina, nýbrž supervlaky AGV (nástupce TGV), které firma provozuje od roku 2012. Po italské síti jezdí až 300 kilometrů v hodině (stavěné jsou na 360 km/h). Firma jich má 25.

25 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • Tohoto dopravce sleduji už delší dobu. Líbí se mi, že expandují, za což jim gratuluji. Jen se mi trochu zdá, že jejich vlaky nemají tak pěkný design interiéru jako v roce 2011. Týká se to Pendolin (pochopitelně), ale i AGV souprav. U nich jsem si všiml, že se postupně mění interiér Club (něco jako business třída) a Smart (ekvivalent 2.třídy) tím, že se dosazují sedadla od C&G Kiel místo Compinu. Údajně kvůli podhlavníkům, které moc nezaujaly, jestli mi Google překladač zdůvodnil důvod z italských webů dobře. 😀 Nevím jak funkčně, ale esteticky se mi tato sedadla ani v třídě Club ani v třídě Smart nehodí.

    Omlouvám se za trochu off-topic příspěvek, ale týkal se dopravce, který je zmíněný v článku. Snad to tolik nikomu vadit nebude.

    • Jestli tohle je off-topic, pak je off-topic 99,9% všech komentářů….

      • Trošku je. Přeci jen jsem hodnotil jiné vlaky než ty, o kterých se píše v článku. Mimochodem, zajímáš se o vlaky Italo nebo o italskou železnici? Chybí mi tady článek, že Hitachi dodá 135 DMU jednotek pro Trenitalii. 🙂

  • pěkně napsaný, že autobusy se napojují na železnici. U nás autobusy jedou souběžně se železnicí a ještě si konkurují cenou i když dostávají peníze od stejnýho mecenáše.
    Ale čr je menší a nemá skoro žádný koleje, ale zase mají levnou dálnici.

    • ČR nemá skoro žádný koleje? Pokud vím, tak máme jednu z nejhustších železničních sítí v Evropě..

        • No ono je otázkam co myslel, já tomu jeho příspěvku tak nějak celkově nerozumím…

          • Ono pochopit něco od Petr.R, vyžaduje notnou dávku fantazie nebo se mu „Intelektuálně“ přiblížit. 🙂

  • Mno design těch posledních pendolin je tedy docela ošklivý, nejhezčí jsou ty, co jezdí mimojiné v Polsku. To jsou pro mě vůbec jedny z nejhezčích rychlovlaků.

  • Ono to zdánlivě vypadá velmi moderně a pokrokově, ale myslím, že pro ČR je vhodnější rychlovlaky přeskočit a místo poslední evropské země kde budou zavedeny rychlovlaky se můžeme stát první zemí kde bude Hyperloop. Termín případného uvedení do provozu se v obou případech neliší.

    • Co mě docela mrzí, že se nikdy neuskutečnil projekt Transrapidu, který mě pojovat Prahu s Berlínem a Mnichovem. Škoda, že se nikdy nenašla politická vle to vybudovat.

    • My musíme mít vždycky něco extra. Než postavit něco, co jinde spolehlivě funguje, tak radši budeme říkat, že chceme něco, co ještě nikde nefunguje (a fungovat nebude). Hyperloop u nás je asi tak pravděpodobný, jako olympiáda v Praze nebo výtah na oběžnou dráhu. Pionýři slepých uliček se tomu říká… Ale s tím termínem jste to trefil.

      • Vždycky něco extra? A co např. máme extra? Nějak si nic nevybavuju….

        • Reálně se u nás možná za 50 let dokončí dálniční síť. Rychlovlaky u nás reálně nevidím vůbec, protože tou dobou už bude fungovat ten Hyperloop a bude řádově jinde než rychlovlaky, které budou končit jako dříve parní lokomotivy.

          • Rychlovlaky mají pořád tu výhodu, že můžou jezdit i po rozsáhlé standardní železniční síti, takže se s ním teoreticky dostane odkudkoliv kamkoliv, kam vedou koleje (případně dráty). To u hyperloopu nebude nikdy. Jestli někdy bude jezdit, tak jen mezi největšími městy.

            • To máte pravdu – bude jezdit bez čekání (naplnění kapacity kapsle) a v řádu desítek minut. Pro zjednodušení se dá stanice přirovnat k letišti. No a od stanice do cíle už to nebude žádná velká vzdálenost (stejně jako od letišť např. v ČR), na to postačí příměstské couráky. Rychlovlaky a kontinentální lety by to mělo eliminovat. Navíc myslím, že se to bude vyrábět jako stavebnice a montáž na místě z připravených dílů by měla být velmi rychlá…

              • Nicky
                Na VRT můžou i nákladní vlaky, teda na některé jen v noci. Dost to pomáhá kapacitě dráhy.
                Kolik kontejnerů, aut, dřeva nebo uhlí odveze hyperloop.
                Holka, uvědom si, že Hyperloop je alternativa spíše k letecké dopravě, než železniční.
                Pokud se zaměříš jen na přepravu osob, tak jen mezi cíli, kde je na to trh. Což jsou milionové aglomerace. Nikoliv Praha – Brno. Nehledě na to, kolik energie spotřebuje kapsle na rozjezd. Nemůže se rozjet z Brna na 1000 km/h a brzdit v Jihlavě a potom hurá do Práglu.
                Hyperloop má smysl mezi Los Angeles – San Francisco, nebo do New Yorku. Mezi Čínskejma velkoměstama. U nás určitě ne. Vybudovat dva separátní tubusy, to ti vyjde nastejno jako VRT.
                A nakonec, VRT je díky možnosti přepravy nákladu a vlastně kompatibilitou se zbytkem žel. sítě univerzálnější resp. flexibilnější.
                Díky alespoň noční přepravě nákladu, si VRT na svůj provoz a údržbu vydělá. Následně může zůstat poplatek za dopr. cestu pro osobní rychlovlaky na nižší úrovni a tím i cena jízdenky rychlovlaku pro cestujícího.

        • Nepochopil jste. Nic „extra“ nemáme, ale často nám to slibují.

Newsletter

Partneři


Výběr editora