dkv_obrazok

Vyfotit a přeparkovat. Odpor proti koloběžkám má zmírnit nový systém

Elektrokoloběžky Lime v Praze. Foto: Zdopravy.cz / Vojtěch OčadlýElektrokoloběžky Lime v Praze. Foto: Zdopravy.cz / Vojtěch Očadlý

Praha řeší smlouvu, která má pro provoz bikesharingu stanovit pevný řád.

37 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jan K.

Je pravda, že někteří lidi co si to půjčí tu koloběžku tak nerespektují vůbec nějaká pravidla jak by měli jezdit a jak by měli parkovat tu koloběžku. Ono ta jízda na tom zase tak levná není. V centru sice je tam milion koloběžek, ale možná mě přijde, že je to trochu zbytečný, aby jich tam bylo tolik. Hlavně z toho důvodu, že hodně lidí tam jezdí po chodníku a ani je nenapadne jet na tu silnici pro auta, kde by měli správně jet a nebo by správně měli jet po cyklostezkách které jsou na to taky určené. Co se týká… Číst vice »

Petr

Trvalo mi, než jsem zjistil, že aby mě jediný semafor co máme ve městě zachytil, musím jet prostředkem a nejmíň 10 km/h. Jinak nezbývalo než ject na červenou nebo sjet na chodník a tam zmáčknout „tlačítko pro štěstí“ Jo kostky, ty jsou blbé i na kole, co teprve koloběžka, která má malá kolečka. Ale vzhledem k tomu, že z cizího krev neteče, tak na pronajaté koloběžce bych se tím opravdu netrápil, když něco upadne, je to starost majitele. Parkování opravdu nechápu. Tak někdy je vidět, že to kolo třeba sjelo nebo ho srazil vítr, ale většinou se to na tyhle… Číst vice »

Percula

Myslím že pro pronajímatele je velmi výhodné řešit smlouvu, ale hlavně nedoresit, to je nejdůležitější.

Martin

V Ostravě bude penalizace za hovadské parkování na chodnících a uprostřed silnice sankcionována od kdy?

F. Brabenec

Koloběžky by měly jezdit stejně jako kola, tedy mimo chodníky.

Juraj

A proč tedy Praha nepožaduje geofencing jako spousta jiných měst? Automatické vypnutí pohonu ve stanovených zónách, omezení rychlosti, možnost zaparkovat jen na vyhrazených místech… nic z toho nevyžaduje přetechnizované AI, jen zdrojová data od města.

Jenda

Je zajímavé, jak jsou populární takováto omezení u koloběžek, a mnohde již implementována, ale vyžadovat něco takového u mnohem těžších a nebezpečnějších aut, to je mimo Overtonovo okno.

Tomáš Z.

Mám za 6 let najeto v Praze necelé 4k km na elektrokoloběžce. Vždy s helmou jako účastník silničního provozu. Nikdy po chodníku. Požádal jsem Prahu 1 o výjimku, ale už mi přišlo zamítnutí, protože nenašli nějaký můj vztah z Praze 1. Fakt miláčci. Zvláště když to rozšíří na celou P1.

MaT

Tak to by asi měli začít požadovat doložení vztahu k Praze 1 i od všech řidičů aut, co tam vjíždí… Jinak by jim to asi první soudní instance rozcupovala na kousky…

kombi

Parkování je jen součást příběhu. Zásadní problém je nerespektování předpisů při jízdě.

Gajda

No, ale to by pak musely dojezdit i auta

michal001

Auta ale nejezdí po chodníku.

Frantisek X

A jak se na něj tedy dostanou, když tam pak stojí? Jízdu po něm už jsem také viděl, byt do byla – i vzhledem k obvyklé šířce chodníků v centru, kde jsou zužovány právě ve prospěch alespoň jednoho pruhu pro auta – spíše výjimka.

Michal

Auta potkávám dost často jezdit po chodniku, když na něm parkujou.

mutz

Nebleč

Lukan

Auto vám přijede 30 km/h po chodníku když otevřete dveře domu a vyjdete na ulici?

Liboros68

Vymýšlí kraviny, ať udělají prostě síť stanic (stačí vizuálně na mapě v aplikaci, ne nějaké fyzické stojany, apod.), kam se to dá odevzdat a když to bude mimo tak lup pokuta uživateli.

Jan Tichavský

Ale to už slibovali před lety, že jejich aplikace dovolí zaparkovat jen tam kde je to povolené a mimo toto území bude stále naskakovat nájem jako kdyby na tom jeli dál, případně i pokuta. Jak je to v reálu, dostávají uživatelé za nevhodně zaparkovanou koloběžku pokutu? Řeší to vůbec?

Liboros68

To by mě zajímalo taky, tyto koloběžky nevyužívám, nextbike to ale penalizuje, nechápu proč by toto mělo fungovat jinak.

cawez

Takhle to u Bolt koloběžek funguje už dnes a přesnost je příšerná. Už několikrát se mi stalo, že abych koloběžku umístil do vymezeného prostoru, tak jsem ji musel „odstavit“ úplně hloupě uprostřed chodníku, ukončit jízdu a pak ji už deaktivovanou odtáhnout někam na rozumné místo.

Petr

Aha, pak mi začínají dávat smysl ty nesmyslně zaparkované koloběžky naštorc přes chodník. Ne každý má tolik rozumu, jako Vy, aby je pak zaparkoval pořádně.
Já teda když na něco takového narazím a zrovna nespěchám, tak to taky přeparkuju, i když s tím, kromě sdílení té části chodníku nemám nic společného, říkám si, já na to ještě sílu mám a udělám tím dobrý skutek, že to nebude muset nějaký důchodce nebo maminka s kočárkem přeskakovat (že se na chvíli spustí nějaký alarm mě zase tak netrápí, míslím že pronajímatel těch vozidel mi ještě může děkovat).

FP1

Já měl zas problém ji odstavit, byla přesně ve vyznačeném prostoru, nezacláněla, a stejně aplikace hlásila, že není kde má být.

vojtech.horacek

Provozovatel bude motivován pokutovat uživatele za nesprávné parkování pouze v případě, že bude příslušná MČ resp. TSK nesprávně zaparkované koloběžky sbírat a odvážet na „odtahové“ parkoviště, odkud je provozovateli opět vydá až po uhrazení nákladů plus pokuty.

frank

jako ve Vídni…

Ondřej

Kameny připravit.
**Praha by měla přijít mj. i s aplikací pro hlášení ilegálního parkování**
Kamenujte teď.

Nose Peak

Proč? On má někdo zájem ilegální parkování řešit ?

MiNo

Třeba já ano. Zrovna teď auta nelegálně parkují na chodníku a navíc tak, že se sotva dostanu z domu.

Huh

To by chtělo i aplikaci na hlášení vychcánků co jezdí vyhrazenými pruhy, najíždí suverénně do křižovatek, které nemůžou opustit, jezdí na červenou a na křižovatkách se řadí do prostoru pro cyklisty nebo předními koly na přechod, jezdí a parkují na veřejné zeleni, chodníky jsou samozřejmost, předjíždí tramvaje zleva, copak vymyslíte dalšího 🙂 V tomto městě totiž žádná kontrola nefunguje, většina lidí ještě ze setrvačnosti něco dodržuje. Ale větší počet jich zjišťuje, že je to projev slabosti a jde to i jinak 🙂 Proč neprojet „pěší“ automobilovou zónou Na Příkopě, trapáci to ještě objíždí 🙂

JanM

Nextbike a Rekola to mají od začátku, sami taky vybírají pokuty. Něco na tom bude, špatně zaparkované kolo jsem ještě neviděl

MaT

Já jo. Třeba zrovna dneska dvě zaparkovaná elektrická Rekola uprostřed chodníku u křižovatky Jelení × U Brusnice. Ale fakt je, že je to opravdu celkem vzácné, zatímco blbě zaparkované koloběžky vidím prakticky každý den…

Lukáš

Doporučuji nahlásit, Rekola/Nextbike to berou celkem vážně, vždy, když jsem ji nahlásil špatně zaparkované kolo tak to hned řešili.

Zkušenost u koloběžek je opačná, nahlásím, čekám 4 pracovní dny na odpověď, ve které stojí „zítra se na to podíváme“, zítra přijde e-mail „Dnes tam koloběžka už nebyla“, protože si ji během těch 6 dní někdo jiný půjčil

David

Jo, ale taky tyhle sileny sluzby maji byt na licenci od mesta a tvrdy KPIs treba na dodrzovani predpisu o jezdeni na chodniku, parkovani … jinak jim je to jedno.

Stejne bych se nebal i tvrsim podminkam a licencim na taxisluzby … nehodovost a pokuty jsou nad? Ok, licence na pristi rok budou stat dvojnasobek apod.

MiNo

Sice souhlasím, ale takové to „připravit, teď“ je opravdu trapné.
Kdysi existovala nějaká aplikace nebo webová stránka, kde se špatně zaparkovaná vozidla nebo přestupky mohly posílat a úřady to vyřídily skrz policii. Ale zřejmě už nefunguje.

Vítek

Možná by to by šlo hlásit přes nástupce někdejší https://www.zmapujto.cz/ ?

MiNo

Myslíte? Přijde mi ta aplikace taková neokoukaná, nikde se o ní nepíše.

Vítek

Určitý rozdíl je asi v tom, že původní web zmapujto.cz umožňoval hlásit různé závady ihned bez nutnosti přihlášení. U toho nového systému hlášení od mumipolis.cz se po najetí myší nad tlačítko [Přidat podnět] na stránce https://www.munipolis.cz/cr-podnety-a-zavady ukáže, že bez přihlášení to nejde.

Petr

Že by praha neměla nějakou tu bonzovací aplikaci. Myslím takovou tu obecnou aplikaci (a taky webový formulář) kam se dají hlásit závady všeho druhu. Tam by se pravděpodobně dalo hlásit i toto.