Cestovní ruch Dopravci Infrastruktura Železnice Zprávy

Provoz na novobystřické úzkokolejce od října ve všední dny utichne

Osobní vlak na trati Jindřichův Hradec - Nová Bystřice. Foto: JHMD
Osobní vlak na trati Jindřichův Hradec - Nová Bystřice. Foto: JHMD

Jízdní řád na jihočeské úzkorozchodné trati mezi Jindřichovým Hradcem a Novou Bystřicí dozná od října výrazné redukce. Jihočeský kraj oznámil společnosti Jindřichohradecké místní dráhy (JHMD), že zde ve všední dny přestane objednávat čtyři páry celoročních vlaků. Jinými slovy provoz v pracovní dny zcela utichne, o víkendech a svátcích pak kraj ze zmíněných čtyř párů ponechá dva (21252, 21253, 21256, 21257).

„Vzhledem k současnému stavu frekvence cestujících, nízkému podílu na dopravní obslužnosti a možnosti disponibilních prostředků kraje redukujeme objednávku výkonů,“ píše organizátor JIKORD v dopise dopravci. Dodává, že rozpočet kraje neumožňuje pokrýt finanční požadavky JHMD. O vysokých finančních nárocích firmy se píše i v zápisu z březnového jednání v Jindřichově Hradci.

Podle dopravního konzultanta JIKORDu Ivana Študlara trať slouží převážně turistům, kterých je v zimě málo. Jiná situace je podle něj na severní větvi úzkokolejky z Hradce do Obrataně, která má význam i pro dopravní obslužnost. „Na obrataňce proto k žádné redukci nedochází,“ sdělil Študlar.

JHMD Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
JHMD
Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Šéf JHMD Boris Čajánek si zrušení objednávky vysvětluje tím, že kraj nemá peníze. „A my nemůžeme jezdit se ztrátou, veřejná objednávka nám musí zajistit přiměřený zisk, což se neděje“ řekl Čajánek.

Firma a kraj zatím neúspěšně jednají o smluvním dodatku pro letošní rok. Za loňský rok kraj podle smlouvy platil dopravci 79,5 koruny za vlakový kilometr (v roce 2016 – 72,69 Kč/vlkm, 2015 – 61 Kč/vlkm), podle Čajánka by ale odpovídající byla úhrada zhruba 105 korun na vlakový kilometr.

Firma mimo jiné uplatňuje úhradu i za dopravní cestu, což nyní posuzuje Úřad pro přístup k dopravní infrastruktuře. Pokud uzná nároky společnosti ve věci dopravní cesty za oprávněné, je kraj ochoten poplatek uhradit. Díky redukci spojů na novobystřické trati by na to měl mít v rozpočtu rezervu.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Olaf Behr
Host
Olaf Behr

We have just returned from a trip to Jindřichov Hradec, which we only made because of the – absolutely worth seeing – narrow-gauge railway. It is a pity to see that those responsible obviously do not appreciate the narrow-gauge railway. They have not understood what a treasure they have there, which they are endangering more with each further cut!

Ondřej
Host
Ondřej

ach jo… místo aby vedení kraje více zapracovalo na propagaci této jedinečné dráhy, kterou jezdí i místní, tak ruší spoje…snad se je zas povede vrátit, až bude na kraji někdo osvícenější.

jančurobijci
Host
jančurobijci

Tady jde jednoznačně o turistickou záležitost.
Z NB jedou místní busem do JH 18-30 min a nebo samoz. autem.
Z takových např. Lomů(kde je zastávka výjmečně u zástavby) jede v kladiva cca 16 párů busů , některý spoje jedou (i v NE) až do ČB atd. Jízdní doba na autobusák v Hradci je nějakých 15 min!!
Udržovat vlak, který veze jen zaměstnance dráhy je totální šotouškovina a ..čovina ve všech směrech.

Nejhorší je, když o formě a konkrétních věcech kolem doprav, rozhodují lidi jako vy,což se bohužel občas děje….
Netýká se samoz. jen dopravy….

asdf
Host
asdf

Co si budeme povídat, po silnici je to do N. Bystřice asi tak 3 krát rychlejší a skoro o polivnu kratší. Tahle část úzkokolejky je spíš pro muzeální provoz.

Kubík
Host
Kubík

Takže to úspešně řídí JČ kraj do doby před rok 1997! Nejhorší kraj pro železnici pod kuratelou ČSSD. Po rozvrácení Šumavy a zrušení provozu do Netolic a Týnu je v tomto kraji možné vše.

asdf
Host
asdf

O jakém rozvrácení šumavy tu mluvíte?

Chachar Budvar
Host
Chachar Budvar

Pominu li „kvalitu“ vozidel, přístup, podvůdky (tajení mimořádností) nového dopravce, tak stačí pohled do jř a pochopíte sám, že slůvka rozvrácení je užito oprávněně. Bohužel, nejen na Šumavě. Celé JČ zažily během panování oligarchy Zimoly nevídaný útlum veř. dopravy – viz. současná mizivá obsazenost „modrých“ autobusů, průměrně 6 cestujících na spoj, likvidace Os přes hranice kraje (vyjma snad do StČ, kde si to hlídají lépe), zrušení 2 tratí, útlum Os do Tábora, útlum příměsta ČB provozovaném DPMCB, útlum příměsta (všude v kraji) provozovaném ČD, víkendové útlumy….. A t.p. Vše začíná být vidět – města si neví rady s přívaly os.… Číst vice »

asdf
Host
asdf

„Pominu li „kvalitu“ vozidel“

Jakože modernizované RegioSprintery jsou horší než 810 nebo 842, co tu jezdily dřív?

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

asdf: „Jakože modernizované RegioSprintery jsou horší než 810 nebo 842, co tu jezdily dřív?“
A v čem jsou lepší? V částečné nízkopodlažnosti?

Chachar Budvar
Host
Chachar Budvar

Regiosprintera bych si dokázal jakž takž představit na Netoličce, Radnické, Heřmance, či Mirošovce. Cesta v něm více nežli tak třičtvrtěhodinu připomíná očistec – regína je proti tomu rozskákanému werku synonymem pohodlí (nemusí se v ní také tolik křičet, aby spolujezdec slyšel)! Na mnou uvedených relacích také tolik nemrzne, i když to je spíše takový bonus.

Aslanex
Host

Tuší někdo, jestli na JHMD ještě jezdí nějaký Nautilus?

Ondřej
Host
Ondřej

Ano,, jezdí, jel jsem s ním cca před měsícem a proti mě jel i druhý.

Pavel Šmídek
Host
Pavel Šmídek
jančurobijci
Host
jančurobijci

Škoda by byla, kdyby se tam nejezdilo třeba o prázdninách.
Kdyby tam nejezdil nikdo… To , že by nejela nějaká Hašišbedna pana Č by sedalo přežít.
Na druhou stranu tam dostat brzo někoho jinýho, by asi nebyla tak úplně legrační záležitost k popukání…

Josef Kubeš
Host
Josef Kubeš

Škoda čeho? Jen se vrací provoz v rozsahu minulých grafikonů, takže reklama na svůj článek hezká, ale jinak? Na drtivé většině Bystřičky je 30 km/h, tedy pro místní nepoužitelné. Víkendy a prázdniny se bude jezdit stále, jako to bylo do předminulého grafikonu.

Milan
Host
Milan

Mohli by z toho udělat pionýrskou (nebo dnes skautskou?) železnici;)