Letectví Letiště

Provoz na brněnském letišti klesl na 16 % loňského roku, ztráty dosahují desítek milionů korun

Airbus A319 Českých aerolinií v Brně. Foto: Letiště Brno
Airbus A319 Českých aerolinií v Brně. Foto: Letiště Brno

Letiště Brno za první pololetí odbavilo o 84 % méně cestujících než za prvních šest měsíců loňského roku. Ztráty se v důsledku vládních nařízení v rámci nouzového stavu vyšplhají do výše desítek milionů korun.

Vyplývá to z tiskové zprávy, kterou dnes zveřejnilo Letiště Brno. Za šest měsíců letiště odbavilo 27 925 cestujících, což je nejhorší pololetní výsledek v novodobé historii tuřanského letiště.

„Loni jsme největší problém, uzemnění Boeingu 737 MAX, zvládli. Letos už byl soupeř nad naše síly. Prakticky ze dne na den se u nás na základě rozhodnutí vlády zastavil komerční provoz a my byli tři a půl měsíce bez jakékoli mezinárodní linky s cestujícími na palubě. Samozřejmě, že se u nás život nezastavil a byli jsme k dispozici pro nákladní lety, lety Letecké záchranné služby, Policie ČR či pomocné lety při boji s nákazou COVID-19, ale k normální stavu to mělo opravdu hodně daleko,“ uvedl k průběhu fungování letiště v nouzovém stavu Zdeněk Šoustal, člen představenstva Letiště Brno.

Povolení provozu mezinárodních komerčních letů vešlo v platnost v polovině června a od července se do Tuřan vrátila i pravidelná linka do Londýna, opožděně začaly lety k moři.

Pro nás, stejně jako i pro další regionální letiště, je letní sezóna klíčová. Právě během ní se naplno ukáže, jak jsme schopni uspokojit poptávku lidí, kteří letí na dovolenou. Bohužel, uvolnění opatření přišlo ve chvíli, kdy už za normálních okolností jede sezóna naplno a například loni jsme jen za červen odbavili 86 781 lidí. Od července sice létáme Řecko a Bulharsko, jedny z nejoblíbenějších letních destinací, ale cítíme, že letošní sezóna bude opravdu špatná,“ popsal současný stav Šoustal.

Výsledek letní sezóny bude odrážet také celkové hospodářské výsledky pro rok 2020. „Všechno nyní závisí na třech faktorech. Chování dopravců, bezpečnostní situaci a konkrétních nařízeních v cílových destinacích a především na zájmu cestujících. Samozřejmě vidíme, že jsou všichni opatrní a nervozita je pořád ve vzduchu. My věříme, že se od srpna vrátí některé další oblíbené destinace a počty cestujících se zvednou. Musím však upřímně říci, že už nyní je jasné, že letošní rok se ponese ve ztrátě vyšších desítek milionů korun,“ okomentoval odhad výsledků roku 2020 Milan Kratina, předseda představenstva Letiště Brno.

Podle Kratiny krize ovlivnila i jednání o otevření nových linek z Brna. „Tato jednání jsou krizí ovlivněna především odkladem finálních rozhodnutí. My doufáme, že krize již nebude dále pokračovat a nebudeme muset začínat zase od začátku,“ dodal Kratina

7 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
skeptik

pokud do Brna nelétají dotované linky žadná ztáta nevzniká. Naklady na provoz platil kraj soukrome investiční skupine registrované na Maltě. Ta nám sice předvedla smutné PR, ale ve skutečnosti na brněnském letišti se vesele staví prumyslové haly a šikanují lokalní provozovatelé brněnskeho lětište, ti kteří žádné dotace nepobírají.

Jiří

Je to tak. Z brněnského letiště se postupně stává především cargo.

Jedine vlaky

Stejně lítá většina lidí z Vídně.

Liboros

Bojím se toho že klasické komerční lety ve štatlu skončí a zbudou jen chartery a nějaký ten náklad. Snad k tomu nedojde 🙁

Johnczek

Tak né že by to s těmi pravidelnými linkami bylo nějaké extrémně růžové. Denní rotace londýn a nějaká ta Itálie není úplný terno…

Honza

Nebude na tom letos finančně trochu lépe Ostravské letiště (v kontextu letišť mimo PRG), kam létají nákladní letadla častěji než do Brna a létaly i v dubnu a květnu, kdy do Brna nelitala ani linka do Liege (vs. linka do Lipska) + sem létaly roušky z Číny. Navíc od června do OSR létají dvě nové Cargo linky do Bangladéše a Pákistánu?

Ryk Mat

Liege se česky jmenuje Lutych.