Provoz minibarů ve vlacích Českých drah zajistí opět TESS promotion, nikdo jiný se nepřihlásil
Nabídka občerstvení ve vlaku. Pramen: České dráhy
Podle smlouvy zaplatí dopravce za každou hodinu práce minibaristy 378 Kč bez DPH.
Ony ty bedny jsou dost těžké a jejich naložení není úplně easy. A kam je v kupé dát jinam, než na sedačku, když je navíc potřebuji vybalit a naložit zboží do vozíku?
Asi to skutečně „jinak nejde“, ale sám uznáte, že to o profesionalitě takového řešení leccos vypovídá…
Aneb když chce mít dopravce ve vlaku službu minibaru, tak pro to musí ve vlaku také vybudovat nějaké skladovací zázemí. Někde je, jinde se to řeší vyhrazeným kupé, jenže na těch sedačkách druhý den sedí cestující.
Nechápu tu dlouhodobou neschopnost jejich managementu udržet minibary jakž takž naplněné po celou dobu jízdy vlaku. Statistiky o vytíženosti spojů v jednotlivých denních dobách nikdy nebyly přesnější aktuálnější než dnes. Takže pokud si opravdu chtějí říkat management, je to jen otázka zbudování několika málo doplňovacích míst po trase…
V souvislosti se službou „MiniBar“ se mi chce zmínit, že jsem v Železničáři narazil na článek s titulkem:
„Národní dopravce získal prestižní cenu za palubní servis“
https://zeleznicar.cd.cz/zeleznicar/hlavni-zpravy/narodni-dopravce-ziskal-prestizni-cenu-za-palubni-servis-/-35137/
Je mi jasné, že „ČD-MiniBar“ je pouze jeden z mnoha segmentů palubního servisu, našeho národního dopravce.
Ne, že bych ocenění ČD nepřál, nicméně mně, jako laika, tato informace o vítězství v tvrdé konkurenci ostatních dopravců docela zaskočila.
Položil jsem si otázku:
– jak teda pak asi musí vypadat palubní servis u těch neoceněných v našem nejbližším okolí – v takovém Rakousku, nebo Švýcarsku?
„Ceny World Passenger byly zavedeny s cílem ocenit pozitivní zkušenosti a snahu dopravců po celém světě o lepší služby. Tato ocenění jsou jedinečnou příležitostí vyzdvihnout ty, kteří pozitivně ovlivňují životy cestujících v odvětví, ve kterém je slyšet především negativní zpětná vazba. Tu je však nutné vnímat především jako prostředek k dalšímu zvyšování kvality služeb. Ocenění zahrnují různé aspekty podpory cestujících, včetně dostupnosti, přístupnosti, úsilí zaměstnanců, komfortu, kvality jídla a environmentálních iniciativ. Nominace na tato ocenění byla pečlivě vybrána na základě dat z Twitteru (dnes síť X), což umožnilo zahrnout dopravní provozovatele z různých zemí a regionů. U organizací musela být… Číst vice »
Chápu že při ceně 120 Kč/hod nemá barista motivaci. Je to chyba Tessu, měl by mít motivaci z tržby. Protože bohužel dost z nich nic nenabízí a spíš vlakem proletí a nestihe se člověk ani probrat. Navíc i z Prahy někdy přijde v prázdném vlaku až po hodině a to už se člověk chystá vystoupit.
Samostatná kapitola je poslední dobou mizerné zásobování, kdy na některých linkách ani půlku věci nefasuji. Taková služba je pak k ničemu.
Zejo. Maji dat dolu sud s pivem. To by bylo ve vlaku veselo 😀
To zdrovna nemusí.
Ale pokud nějaká věc z letáčku 14 dní chybí, tak to skutečně není chyba cestujících.
Neví někdo, zda náklady na nákup sortimentu/tržby z prodaného zboží jdou za ČD, nebo za touto firmou? Je tato služba v globálu pro ČD zisková?
ČD zaplatí prostřednictvím firmy lidí a tržby jsou příjmem oné firmy. Pokud by to bylo ziskové, tak bude ona firma platit ČD, aby mohla minibar provozovat.
Tržby jsou příjmem ČD.
Na rychlících typu Krušnohor nebo Vysočina je to super, jako cestující velmi rád služeb minibaru využívám a je na tyto vlaky ideální svojí nabídkou. Ale na vlacích jako 503/506 do Ostravy nebo 141/140 do Žiliny je jeden minibar zoufale málo. Sám jsem s minibarem dělal a vím, že když je vlak na této trase plný (což je téměř vždy), tak jsem kolikrát měl vyprodáno po obsluze dvou vozů, pro další už toho mnoho nezbylo a cestující pak jsou vzteklí. Na těchto trasách mají cestující tendenci minibar používat jako náhradu restauračního vozu a vykupovat ho ve velkém. Přitom když jsou celé… Číst vice »
Treba nekoho napadne pridavat do vlaku veci po ceste. Zase takovy sortiment to neni aby to zabralo moc casu…
Zbytecne se tak pripravuji o trzbu a jeste nastvou lidi.
Přebírat zásoby ale jde jen tam, kde jsou sklady. A mezi Prahou a Ostravou nikde žádný není. Plno cestujících se domnívá, že se dá dobírat v každé stanici, ale tak to opravdu není.
Mínusovat si můžete jak chcete, ale nic na tom nezměníte. Sklady jsou prostě jen v několika stanicích v ČR. Ne, v Pardubicích ani v Olomouci prostě sklad minibaru není. A do Přerova vlaky ČD z Prahy do Ostravy nezajíždí.
§1 Nejde to, protože se to nikdy tak nedělalo?
Co je to ČD minibar? Vždyť je to jen vozík…. Dokonce jsem jednou viděl, jak ten vozík vylítnul z vlaku (naštěstí bez baristy) a rozjel ho druhý ČD vlak… A jednou se mě barista na nástupišti přál, jestli jsem část jeho vozíku, kterou ztratil, někde neviděl…
…ptal…
A viděl?
Bohužel do té doby ne…až když ten vlak odjel, tak to bylo z druhé strany….
To je mi líto, snad budete mít příště více štěstí.
???? 😳… To mně je úplně jedno….spíš chudák ten kluk, takhle přijít o svěřený majetek…a ČD o vozík…
Pokus o vtip, jinak vše dobré.
Jsem s jejich službami spokojen, takže vlastně fajn, že se nic nemění.
Ten minibarista, to je takový lingvistický oříšek.
Barista je člověk, který se specializuje na přípravu kvalitní kávy.
Minibarista by tedy měl být trpaslík s pressovačem.
A ještě by k tomu mohl zpívat. Hlasem tak nějak mezi basem a tenorem.
To my už tak tady děláme, že předstíráme znalost angličtiny. Už jen ten všemi omílaný home office je domácí kancelář, tedy speciální místnost na práci, tedy slovo jako je obývák nebo ložnice, ne označení práce z domu. Všude jinde mají work from home.
Nechcete v článku zmínit, kolik z té částky vlastně berou vlakušky a kolik tvoří výdělek managmentu. Protože takhle to vypadá, že je to zlatý důl. Mnozí by se divili, že už x let v kuse (minimálně 5 let) berou vlakušky 120 Kč za hodinu (pouze při odpracování, myslím, 20 hodin za měsíc), jinak berou 110 za hodinu. O státních svátcích si polepší na 135 Kč/hodinu. Dále, že jim proplácí jen zpoždění vlaků nad 30 minut (i když většina vlaků má zpoždění do 30 minut – přestože ČD Tessu platí i za minutové zpoždění), a že vlakušky musí mít aspoň jednou… Číst vice »
V létě nabízeli 120,-/h a po zapracování 140,-/h obojí za tu zodpovědnost poměrně podprůměrné renty, obzvlášť při inflaci..
pracovni pohotovost ma svoje zakonne nalezitosti
viz Zakonik prace Noveliz. 2023 §95
Jojo, viděla jsem párkrát inzerát a trošku se divila, že to někdo vezme
A oni vás tam přikovali a drželi v práci pod výhrůžkou smrti? Nebo jste přečetl a dobrovolně podepsal smlouvu?
Samozřejmě nedrželi, ale v průběhu mé smlouvy u Tessu zhoršily podmínky – např. to proplácení zpoždění (bylo od 10 minut a pak zvýšili na 30) + teda zvedly platy, ale jen nad těch 20 hodin měsíčně.
Vy jste v práci, která vás živí, taky vždy spokojen?
Tak pokud jste skutečně byl na pracovišti déle, z důvodu zpoždění, než bylo plánováno a zaplaceno, tak je to samozřejmě protiprávní a divím se, že to hromadně někdo nenapadá.
Existuje nejaký *rozumný* dôvod prečo pri Ostravanoch obsluhujú už zo Žiliny ale pri rýchlikoch Kysučan až od Návsí?
Z toho důvodu, že se ČD minibar nakládá/vykládá až/už v Návsí v případě R OVA – Žilina a zpět.
Tak to potom dáva zmysel – ide o pozostatok R do BB, takže meniť logistiku kvôli trom rokom skrátenia do ZA nemá zmysel.
Ještě tedy dodám, že minibar byl v případě rychlíkové linky Ostrava – Banská Bystrica (před zkrácením na Žilinu) taky jen po Návsí😇
Poněkud těžkopádná a neefektivní retro služba. Dnes v době mobilů existují cílenější a spolehlivější služby. Pro toho, kdo mobil nemá, může být v každém vagóně pár komunikačních terminálů.
Tomu nerozumím. Jakože si objednám kafe místo u vlakušky přes aplikaci, ono mi do té aplikace bude doručeno a vycucnu si ho přes USB-C (USB-Café) port? A nemůže se tím poškodit mobil?
Spíš by to šlo řešit automaty.
Asi šlo, ale ubytek lidí ve službách vidím jako chybu.
V súpravach, nie vozňoch ktoré môžeš meniť hore dole podľa potreby.
Člověk by si myslel, že ti co jezdí auty kolem tratí jsou šotouši a oni to asi zatím budou kurýři nahánějící vlak ze kterého si někdo něco objednal…vláááček ujíždí co může, kurýr ho chytit ne a ne a nemůže 🙂
Kdyz se nastrelite, nepiste do diskuze
Proc si to CD nedelaji sami? Na vozejk s kafem a jednoho vysokoskolaka nemusim nic outsourcovat. Jo pak by to asi nemohlo stat 400 mil….
Protože by k tomu musely platit management a obslužný personál a všechny náklady na tyto zaměstnance a to by ve státem vlastněné firmě stálo několikanásobek nákladů soukromé firmy.
o čem to mluvíte? management na rozvážení tatranek? predpokladam s dozorci radou nejlepe. to je obycejne nehospodarne chovani statni firmy.
Já myslím, že vše funguje v cyklech. Jako před lety měli ve „firmách“ soudruhy na vyšších postech, teď musíme mít na rozvážení tatranek po vlaku jednoho „otroka“ a pak vedení firmy a alespoň dvacet manažerů v kvádrech a se špičatejma botkama.
Pretože outsourcovanie je jednoduchšie ako riešiť ďalšiu logistiku ohľadom tovaru, pracovnej sily…
Jednodušší ano, ale bojim se, že levnější nikoliv..
Nesmysl. ČD mají na starosti tisíce zaměstnanců, a manažování lidí patří mezi jejich hlavní pracovní náplň, několik prodejkyň tatranek navíc, nemůže být nijak složitější.
Spíš půjde o vyvádění peněz, zvlášť když se nevybírá mezi více zájemci.
Takým ľuďom nebudú dávať HPP ale DPP, skôr DPČ.
Ešte som nevidel firmu/spoločnosť ktorá by sa nesťažovala na administratívu ohľadom dohôd.
Tak si založ firmu a přihlas se do výběrovky. Budeš levnější, trhneš balík a ještě jim ukážeš jak na to. Nebo snad ne?
Tak jim ty vysokoškoláky sežeňte vy rozumbrado .-))
V poslední době mi přijde, že spíš než vysokoškoláci už s vozíky jezdí Ukrajinky. Vysokoškolák si dneska během chvíle najde lépe placenou brigádu bez nutnosti cestovat napříč republikou a diskutovat o ceně plechovky piva s opilci ve večerních vlacích.
Přesně tak. Stačí jeden člověk a vozejk. Vše ostatní, jako třeba logistika, hygiena, nákupy od dodavatelů, servis, vybavení personálu, plánování, marketing atd. se již dělá samo a není třeba to nijak řešit.
Protože u ČD by na to musel být personál.
Další dozorčí, komandující, supervizor, kontrolor, manažer minibaru, náměstek, auditor ISO, technik vozíků, marketér, specialista nákupu, zásobovač, manažer zásobovače, alespoň 30 služebních vozidel (10 pro manažery, dozorčí apod.) A tak dále.
Obávám se, že nejenom u ČD, ale prostě u všech firem v současné době.
400 za hodinu „práce“ u některých spočívající v proběhnutí vlakem tam a zpět bez nabízení čehokoliv je, počítám, dost prodělečné. Vesměs krátkodobí brigádníci, co mají hlavní zájem co nejrychleji se usadit v kupé a tik tokat s mobilem.
Pokud vlakuška/vlakušák neprojde vlak, mají za to poměrně velké pokuty. Z mé zkušenosti vím, že si je personál poměrně dost hlídá, aby chodili.
To je pak ale věcí kontroly.
Minibar ČD je nicméně věc, kterou beru jako příjemný bonus, na který se ale naprosto nedá spolehnout.
Realita je taková, že někdy prostě služba není.
Když je, někdy projede jednou, někdy víckrát. Nelze nijak předvídat, kdy a kde to bude.
Když je vlak trochu plný, stává se, že neprojede.
I když právě projede, stane se, že už má jen jediné bonbony.
v EC FiW-Domazlice-Praha je to des bes, co zmuze bez ironie preochotny personal, kdyz ve voziku zbydou uz v Domazlicich jen jedny gumidky a posledni pixla tepleho budvaru
To co personál nazbrojí je na základě nějakých empirických měření + na zkušenostech stevarda. Nebudu zmiňovat to, že do toho vstupují i dodavatelé. Ale kdo chce mít nějaký sortiment na prodej, ten si to zařídí.
Obzvlášť Rakušáci na Jižním expressu rádi koupí Budvary na cestu s tím, že zaplatí a obsluha doveze ještě XX multipacků k vlaku, když pomáhá stevardovi a on jim je rozdá.
Tuhle mzdu si ale určitě ten stevard nedostane. Vždyť by to bylo dost brutální, pokud směna trvá dejme tomu 8 hodin, měl by za den vyděláno přes 3000 Kč.
V té částce je určitě i nějaký ten náklad pro tu firmu, co barmany dodává.
3 litry za 8 hodin neshledávám jako přemrštěnou částku. i kdyby to ten stevard dostal celý.
To je i mzda pro obslužný personál ve stanicích a také platba za přípravu zboží, logistiku administrativní náklady a mnoho dalšího. Ještě vám připomenu, že té firmě zůstanou i tržby a zisk pak relizuje z nich a z dotací ČD. Bez nich by zisk nebyl a minibary také ne.
Ona to zas taková pohoda není a vejvar taky ne. V roce 2019 jsem dostával, tuším, 120 korun na hodinu. Teď nabízí asi 140.
Kéž by to bylo za 400,- za hodinu… Vlakušky berou směšných 120 Kč/hodina, takže vězte, že to zlatý důl fakt není, zvlášť, když neproplácí zpoždění vlaku (jen 30 minut +, což většina má do 30 minut), a jen půl hodinu před nástupem a po něm (i když často příprav na nástup a i odchod z práce trvá déle). Dále, jak tady i zaznívá, jsou hlídaní kontrolami, takže vlak projít musí (po každé stanici by měli). K tomu berte, že jsou trasy jako R9 nebo vlaky na Ústí n/L a Cheb, kde procházíte a nikdo si od vás nekupuje, takže to… Číst vice »
Neměl jsem na mysli výdělek „vlakušky“, ale ty náklady na nicprodej.
Jestli kontrolují jen proběhnutí vlakem, tak je to k ničemu. Kontrola by měla být v tržbě.
Někdo se u každé čtverky zastaví, nabízí, prostě se chová jako prodejce. A prodá.
Jiný proběhne vozem za pár chvil a že nic neprodá, je vedlejší…?
Poslední osobní zkušenost. Probíhače jsem zastavil, že se musel kousek vrátit. Dal jsem si kávu a když slyšeli cenu naproti ve čtverce, prodal další dvě.
Jak neproplácí zpoždění? Dokud jsem na pracovišti mám dostávat podle doby, ne ?
Náklady na zaměstnance sebou nesou platbu sociálního a zdravotního pojištění (34 %), pojištění zaměstnance, pracovní oděv, potom je tam nemalá režie jako vozíky, sklad, potom i vedení firmy… takže když to všechno posčítáte,mm vynásobíte a vydělíte, vyjde vám, že na hodinovou odměnu zaměstnance zůstává maximálně 150 Kč, tedy cca 27.500 Kč/měs. To není žádná paráda.
Jako brigáda při studiu je to v pohodě.
Tak to se mi ještě nikdy nestalo. Ale zažil jsem, jak zatím co, ti co cestou spali, pak vykládali, že nikdo nepřišel. Asi si zapomněli napsat na čelo, že chtějí zbudit, aby si mohli něco koupit.
A když jim řeknete, že spali a neví o tom cítí se dotčeně 🙂
https://youtu.be/1NJuhGyDJsI?t=1321
Jsou i tací, co to popřou, i kdybyste jim ukázal video, kde regulérně chrápou.
Vlakušky 🙂 To je hezké!
Těším se na tu luxusní kávu 😀
No hlavně na plné dlouhé vlaky dejte víc než jeden.