Provoz mezi Českou Lípou a Děčínem stál, vlak Českých drah vyjel proti rychlíku Arrivy

Osobní vlak Českých drah ve stanici Stružnice. Foto: Radko Šilov /Mapy.czOsobní vlak Českých drah ve stanici Stružnice. Foto: Radko Šilov /Mapy.cz

Vlaky od sebe byly 900 metrů.

101 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Manu

Mě tedy nejde do hlavy to, že na vjezdu musela svítit výstraha (to je první upozornění), pak zastavení ve stanici (většinou tu výpravčí i gestikulují křižování (ale samozřejmě není nic podmíněno), no a v poslední řadě, stanice je rovná a odjezdové návěstidlo muselo být vidět.
Tak už z uvedených důvodů jsem zvědav na závěr.

MilanSima

Takže pokud strojvedoucí, byť jen o metr, projede odjezdove navestidlo na stůj, avšak nedostane se za námezník, tudíž neohrozí plynulost dopravy, už se to řeší jako MÚ, a musí se kvuli tomu zastavit celá doprava na trati?

Leinad

Ano. A s tím „byť jen o metr“ – má zastavovat deset metrů před, takže je to „byť jen o jedenáct metrů “ A ze stanice se nemá rozjíždět vůbec, pokud není vypravený (což se vzde prokazovat, když fíra řekne že ho vypravili rádiem,…)

Péťa

Odhadem 10 metrů ☝️ pokud to délka vlaku vs délka koleje dovolí.

Zbyněk

Někteří strojvůdci na děčínsku jsou pěkně vypečení, i když můžou čekat ve stanici radši popojedou, aby už nikdo nemohl nastoupit, i když by mohli čekat ve stanici. Žádných deset metrů, co jsem viděl na zdejších regionálkách se moc nedodržuje, pokud to tedy dodržet jde.

Leinad

Abych to zkritizoval, chtěl bych znát konkrétní situaci.
Na korydoru běžné, že se osobák musí trefit do díry mezi rychlíky, takže jak má čas odjezdu tak povytahuje od nástupiště k návěstidlu, když to vyjde tak ani nezastaví.

Leinad

A jo, je to kravina způsobující blokování provozu. 🙁 Vyfotit si mašinku je akce na pár minut, stáhbout logy vsech zařízení taky. Dát fírovi fouknout jestli chlastal může místní policista. Výhybka řiznutá není, protože vlak není za námeznikem, jezdit se může za 20 minut.

Vid

V Hostivice také projete navestidlo vlakem jiného dopravce dle mimoradnosti cd. Takže arriva nebo náklad?

Ares

Dopravců je přes 50.

Hodně štěstí

Kdyby přes 50.

PepaM

Strabag rail

kpeet

To samé v pátek 30.9. odpoledne mezi stanicemi Václavice – Starkoč.

Sova

21. století. Kamery, GPS, moderní komunikační technika. Nikomu a ničemu se nic nestalo. Jak je proboha možné, že je kvůli tomu na 3 hodiny zastaven provoz? Cestující, který tohle zažije přímo ve vlaku, už příště pojede vlakem maximálně na výlet…

David

Vylet, kde by si s sebou mozna vzal kolo!

Jo tohle by se v 21 stoleti nemelo stavat. I to zastaveni provozu je tedy vyrazne delsi nez u silnicnich nehod.

Stráťa

Už aby bylo všude to ETCS. Spoléhat pouze na člověka i když existuje technické řešení které dokáže jeho chyby opravit je prostě pitomost.

Pavel Skládaný

Už aby existovala povinnost druhého člena posádky vlaku zkontrolovat souhlas s odjezdem nebo výprava vlaků výpravčím.

Bram

Jednak to nemá na nic vliv a za druhé je to nereálné. Výpravčí má sedět v dopravní kanceláři u počítače a řídit dopravu a ne chodit ven ukazovat výpravku.

Petr David

Výpravčí, který je ještě ve stanici může být jakousi pojistkou při selhání čehokoli.

Bram

To je pohled velice laický. Výpravčí nemůže prakticky zabránit ničemu, protože jakmile se strojvedoucí rozhodne s vlakem odjet, tak ho výpravčí může zastavit jen telefonem či vysílačkou. Navíc ve větších stanicích, kde je venkovní výpravčí, jsou výpravčí celkem dva, jinak by to nešlo uřídit. A ten druhý výpravčí spíše dbá na to, aby vlaky ze stanice odjížděly tak, aby byla zajištěna bezpečnost cestujících. Viz třeba Ústí nad Labem-Střekov. Představa, že venkovní výpravčí bude vypravovat i v této stanici nákladní vlaky, je pěkně přitažená za vlasy, protože na litoměřickém zhlaví bude většinou lokomotiva půl kilometru od výpravčího, takže výpravkou to fakt… Číst vice »

Petr David

Pohled člověka, který byl v provozu desítky roků a něco malinko za tu dobu viděl.

Bram

Bez argumentů, které by potvrzovaly napsané, jako kdyby nic napsáno nebylo.

Petr David

4.10. 0:25

„protože jakmile se strojvedoucí rozhodne s
vlakem odjet, tak ho výpravčí může zastavit jen telefonem či vysílačkou.“

Toto je pohled velice laický. Každý výpravčí má ruce, kterými lze dávat strojvedoucímu návěst č. 62a Stůj, zastavte všemi prostředky (kroužení praporkem, jakýmkoli předmětem nebo jen rukou…)
Tuto návěst může v řadě případů strojvedoucí vidět. Pokud ale už nemá strojvedoucí možnost výhledu na výpravčího, tak výpravčí použije píšťalku (návěst č.62b), kterou právě pro tento případ musí u sebe výpravčí (signalista, dozorce výhybek, či výhybkář) nosit.

Bram

Nikoliv, toto je velice praktický pohled. Strojvedoucí po odjezdu už sleduje především trať před sebou. Že si nevšiml z nějakého důvodu návěstidla s návěstí stůj, je teď vedlejší. Dveře jsou zavřeny a zajištěny, strojvedoucí nemá důvod sledovat kohosi ze stanice, má zavřené okno, které velice dobře hlukově izoluje. Co na tom, že tam na něj někdo krouží rukou, nebo píská píšťalkou. Na tohle prostě nelze spoléhat. Jediné, na co by se šlo spoléhat, by byl zabezpečovač, kdyby byl. A on bude.

Petr David

4.10. 9: Tak nevím, na dráze jsem strávil téměř půl století a za tu dobu jsem mimo jiné často slýchával, že v případě nebezpečí máme udělat vše pro odvrácení neštěstí. Popsal jsem vám jednu z možností, tedy i kdyby se za dlouhou dobu tímto zachránil jeden jediný člověk, tak to stojí za akci. „Jediné, na co by se šlo spoléhat, by byl…“ Kdyby jste vnímal můj příspěvek, tak by jste zjistil, že jsem nepsal nic o spoléhání, ale o jakési pojistce. „má zavřené okno, které velice dobře hlukově izoluje.“ Pokud vím, tak na železnici ještě nebyly zrušeny zvukové návěsti a… Číst vice »

Bram

To je sice hezké, že slyšíte kluky pískat přes trojité sklo okna, ale na nic jiného se nesoustředíte, takže Vám to neunikne. Kdybyste se na něco už soustředil, tak by to bylo úplně jinak.

A co se týká údajné pojistky, o které píšete, tak se dá okomentovat takto: Za příliš mnoho peněz získáme akorát pojistku, na kterou se vůbec nelze spolehnout. A taková pojistka je zcela k ničemu, obzvlášť v dnešní rychlé době.

Petr David

4.10. 19:47

Asi máte potíže s vnímáním psaného textu. Ještě jednou, nepsal jsem nic o spolehnutí, psal jsem o jakési pojistce, vidíte-li tam něco o spolehlivosti, tak jde pouze o vaši značně rozvinutou fantazii.
„taková pojistka je zcela k ničemu, „
Není, byl jsem několikrát u toho, když byla použita. Představte si, pokaždé ji strojvedoucí i v této rychlé době slyšel.
Zeptám se, proč v této rychlé době nejsou zrušeny slyšitelné návěstí, když jsou zcela k ničemu?

Jenisej

Už aby výpravčí nahradil sofistikovaný program, který bude řídit dopravu. To se všem na kolejích uleví.

Bram

Na to je třeba mít také potřebnou kapacitu trati, aby to takový program zvládl. To znamená z Prahy-Libně do Kolína alespoň čtyři koleje. Teď jsou tam jen dvě a mezi Libní a Poříčany jen tři, což je stále málo. Krom toho takový program existuje a využívá se, alespoň občas. Například mezi Hostivicemi a Společným nádražím na Smíchově.

Fdl

Hlavně se všem uleví, až nějaký softistikovaný program nahradí ignoranty návěstidel a stahovaček. 😉

Petr Šimral

A ten program nějak zajistí, aby se na jednokolejné trati vlaky nemusely křižovat???

Leinad

Pokud bude mít AVCS informace dopředu, tak snad zajistí přeložení křižování podle zpoždění. Pokud některý z vlaků nemá předepsaný pobyt, může mu sdělit čas průjezdu danou stanicí (s čímž by si třeba AVV poradilo tak, aby nezastavilo)

Pajoš

Výpravčí je posádka vlaku jo? 😀

Bram

Umíš číst?!? Pavel Skládaný píše o výpravčím. A ještě dodám, že druhý člen ve vlaku mnohdy není, což platí hlavně pro nákladní vlaky, ale osobních pouze se strojvedoucím je také dost. To, že je ve vlaku mnohdy průvodčí bez dopravních zkoušek na tom nic nemění.

Pajoš

Jsme nějaci nervózní po ránu ne 😀

Bram

Že by půl dvanáctá dopoledne bylo ráno? Je o všem možné, že jakýsi Pajoš má řádně zatemníno. Jak byt, tak hlavu :-).

Pajoš

Kvůli jednomu omylu tolik urážek… 😀
No vidíte je čas začít řešit oběd 🙂

Leinad

Čím víc lidí, tím větší šance že každý uvěří ostatním. Jako ve Stéblové, fíra, topič, vlakoš i štíplístci.
A jak výpravka zabrání projet cokoli jiného, než odjezd ze stanice?

M19

Stále lidský faktor, moc vám ta demagogie nejde.

Pavel Skládaný

Ale když budou stejnou věc kontrolovat dva lidští faktoři, tak se šance na eliminaci chyby toho druhého zvýší. Ze stejného důvodu jezdili v minulosti na jednom stroji dva strojvedoucí, když ještě nebyl zabezpečovač (právě pro případ, kdyby ten druhý udělal chybu, usnul, omdlel…).

PepaM

Zajímalo by mě, proč má Váš komentář tolik minusů.

Stráťa

Železničáři nemají rádi modernizaci a standardizaci. Nejlíp bylo když vlak táhla parní lokomotiva, na každém spoji jiná a na hranicích se přepřahalo. Přece nebude vlak jezdit přes půl Evropy stejně jako autobus nebo kamion.

Pajoš

Jasně…a proto prošla a prochází železnice tak velkým technickým pokrokem.

Y.K.

Navzdory tomu…. nikoliv a proto. 🙂

Petr Špaček

Neznáte někdo statistiku podobných MI ze zahraničí? Zajímalo by mě srovnání s okolními státy.

Dá se vubec z DI dostat? A vůbec, jak kompletní by byla když tohle DI vyšetřovat nebude?

Lukáš Chytil

Každá MU se musí hlásit i na DI, ta se pak rozhodne, jestli tam pojede nebo ne.

Pajoš

Když ten vlak nevjel do výhybek tak jak mohl vjet do vlakové cesty toho rychlíku?
A pak už vůbec nedává smysl proč je zastaven provoz na trati. Jako že nejede ten vlak ČD bych možná pochopil ale proč nejedou i ty ostatní vlaky to je mi záhadou.

Lukáš Chytil

Protože projel odjezdové návěstidlo.

Pajoš

Projete návěstidlo je odpověď na to proč stojí všechny ostatní vlaky?
Pokud ten vlak nezajel za námezník (což tedy chápu z toho že“nevjel do výhybek“) tak se má řešit jen tenhle vlak a ty ostatní normálně pustit. Přece nedává žádný smysl mít zastavěnou dopravu na celé trati kvůli tomu že jeden vlak stáji pár metrů za návěstidlem.

Lesan

§1 (vždy se to tak dělalo).

pedro74

Tramvajáci v Praze mají již léta dispečerská vozidla NEHODY na modrých majácích a jednoho dispečera řidiče/tramvaje ve vozidle navíc, aby bylo maximálně rychlé znovuobnovení provozu. V 90tkách se nám chlubili (v centru) obnovením průjezdnosti (u malých ťukanců s autem) do 10 min. Kde všude sídlí v ČR vyšetřovatelé MÚ? Tím nerozporuji §1 u SŽ, ČD, DI atp.

Surio Mario

Tak tak, sledovat pražské tramvajové dispečery při nehodě je zážitek. To je koncert lidí, kteří přesně vědí, jak mají postupovat, co mají dělat a že čas hraje proti nim. Klobouk dolů, je vidět, že to mají hodně pečlivě nacvičené, aby neztratili ani minutu zbytečně.

jmfjv

Souhlasím s Vámi, že dispečeři DPP jsou v tomto skutečně bravurní. Až bude na železnici taková hustota mimořádností jako je v provozu pražských tramvají, jistě i drážní systém zareaguje. Tak jestli tímto směrem hledat nadějí na zlepšení….? 🙂

Harvánek

Porovnáváte nesrovnatelné. Zkuste zastavit vlak těžký nějakých 2 500 tun a z rychlosti kolem 100 km/hod.

Ludva

Jsi totálně vedle :-). Právě, že takto, se to vždy nedělalo. To je výdobytek až dnešní doby. To je důsledek slavné liberalizace a kvůli ní rozkouskovaní ČD a oddělení provozu a dopravní cesty. Dříve by to určitě tak dlouho netrvalo, protože by se to řešilo vše jen interně v rámci ČD.

Georg

…zacouváním, opakovaným odjezdem a flaškou rumu zúčastněným.

Ludva

Také jsem slyšel, že i toto se prý stávalo, já jsem se s tím ale nesetkal. Já myslel samozřejmě něco zcela jiného :-).

lezdr

Jo zažil jsem to.

Ludva

To, jak se to dnes vše řeší mi s trochou nadsázky připadá, jako kdyby ke každému zmetku, který vyprodukuje dělník ve fabrice byla volána speciální komise a celý závod musel stát. To by asi brzy došlo ke krachu :-).

kix

přesně tak, pokud nedošlo k reálnému ohrožení jiných vlakových cest, tak je nesmysl zastavovat dopravu, stoupnout jen ten projetý vlak a jezdit normálně ostatní dále

jmfjv

A jak zjistíte stav zabezpečovacího zařízení, když se bude dál používat?

Leinad

ZZ si může dělat logy toho, co a proč dělá, kdo to zadal.
A pokud fíra bude tvrdit, že viděl jinou návěst, porovná se videozáznam z mašiny.

Augusto Pinochet

…tak něco pro laiky, ne všichni jsou zaměstnanci drah a přilehlých oborů…to se návěstidlo zasekne, vypne, výpravčí strachy uteče…prosím trochu popsat co se děje…už 2x se mi to jako cestujícímu stalo a doprava stála 4 hodiny, což bylo velice příjemné, obzvláště když vám nikdo nic neřekne…

Karek

To tak prostě funguje. Nehne se ani kolo. Je to mimořádná událost a dokud se nevyšetří s ničím se nehýbe ani nemanipuluje.

Stráťa

„Zákazníku příště autem…“

Pajoš

No právě…asi by bylo dobré ten systém upravit aby to nebylo tak absurdní 🙂

Jan

Naštěstí v MHD to tak nefunguje. Kdyby se stálo po každé nebezpečné situaci nebo projetí čoček na stůj tak jsou tramvaje zastavené většinu dne. Naštěstí tady to umí řešit operativně a priorita je pro ně obnovení provozu co nejrychleji a to i po těžké nehodě. Protože smysl té dopravy je přeprava cestujících ve stanoveném čase, nikoliv měření kolik milimetrů za návěstidlem se zastavilo a co měl strojevedoucí ráno k snídani.

Jura

To bychom se nikam nedostali, v Brně některým řidičům šaliny, stůj nic neříká, stejně jako třeba omezení rychlosti např. v obloucích. (Míněno tak, že zvyšovat rychlost lze až po projetí posledního podvozku, posledního vozu soupravy kolem návěstidla „konec omezení rychlosti“, příp. vyjede – li tento z oblouku.

Pavel Skládaný

Nechci polemizovat, jen přidávám osobní zkušenost, že ve vlaku jsem projetí „Stůj“ již zažil dvakrát, ale v šalině projetí čoček ani jednou.

Leinad

Co je to „projetí čoček?“ Padáčky se v Praze stávaly dřív docela často. (Dneska už málokdy dynamický semafor ukáže volno když neví o tramvaji)

krtek

mohl zastavit v profilu vedlejsi koleje a mam dojem ze tam je jednokolejka

Pajoš

No to mohl. Ale jelikož nevjel do výhybek a výhybka je ohranicena nameznikem a nameznik zajišťuje to aby vozidlo na jedné koleji nebylo v profilu koleje druhé … Tak to zřejmě nebylo jak píšete.

czhunter

A když už je teda provoz zastaven … řekněme že třeba kvůli soupisu toho, kde jsou zrovna ostatní vlaky … dokáže někdo znalý vysvětlit, proč to trvá tak STRAŠNĚ DLOUHO?

Co se tam dělá skoro 3 hodiny, co nejde zvládnout za +- 10 minut?
(když k tomu stejně ani nikdo odnikud nevyjíždí, nikdo nic nevyšetřuje atd.)

Fliczek

Tady píší, že nevyjede Drážní inspekce. Ale jestli se nepletu, tak musí dopravce interně vyšetřit MÚ, tak než tam pošle vyšetřovatele. Ten taky nesedí v každé stanici. Většinou je strojvedoucí sundán ze stroje, takže nějaká náhrada za něho. Nevím jak za provozovatele dráhy, jestli Správa železnic k tomuto posílá vyšetřovatele. Dělá se nějaká foto/dokumentace, atd.

Ludva

Ano je to tak. Osobně jsem byl svědkem události, kdy strojvedoucí rychlíku jen o pár metrů projel cestové návěstidlo v Libni. Za tím návěstidlem nejsou ani výhybky, nevjel do žádné vlakové cesty, nevznikla žádná škoda a přesto se vše muselo vyšetřit i když bylo víc než jasné, že se jednalo o pouhou nepozornost strojvedoucího, který si při vjezdu do Libně v oblouku spletl návěstidla a pak již jen nestačil dobrzdit a strojvedoucí musel být vystřídán. Protože v Praze nikdo volný nebyl, musel přijet strojvedoucí až z České Třebové. Lidé si museli přestoupit do jiného vlaku a ten rychlík pak odjel… Číst vice »

FP1

No nevyjela k tomu DI, ale počítám, že k tomu vyjížděl někdo z nehodové pohotovosti od dopravců, a možná i od SŽ.

Jofrey

Tak předpokládám že zafungovalo VNPN u dispečera, je to minoradnost, to není za 30 minut jezdíme

Pepik

Vždy to šetří O18 SŽ + vyjíždí nepohodová pohotovost PO

Marty

Do Prčic čumte už konečně na trať a nechte mobily na pokoji. Jste v práci ne na ústředně

Pajoš

A je vyšetřeno 😀

Zapa

Tam bylo hlavně přeložené křižování, protože s tou Arrivou se má potkávat až v Polici. Těžko soudit proč to projel, když za normálních podmínek je to tam přehledné.

Marty

No určitě sledoval návěstidlo.

Zapa

Jako že si zrovna po zastavení ve stanici, výpravě a zavření dveří, začal hned hrát s mobilem? Jo, vím že je na tom plno lidí závislých, ale zrovna tady mi to přijde divný. Nechal bych to vyšetřovatelům.

Diesel

Ať si čučí třeba na filmy , ale nemusí zrovna když má v cestě semafor.

Marty

Jakej Semafor odborníku

Diesel

Normální, co tam svítí ty.barvicky různý a na tu červenou to asi jet nemá dle všeho.

Fliczek

Naštěstí jsou všem na dráze barvičky na semaforech uplně u pr**le. Co se týče návěstidel – i „na červenou“ se může na dráze jet, víme? Za určitých okolností.

Granja

Ale, ale. Civilové neví že zatáčka = oblouk a semafor = návěstidlo. Proč do toho hned taháte (_|_) fakt nechápu.

Pajoš

Ale no tak. Jaký odborník? 😀
Skladník v Amazonu co si myslí že všemu rozumí 😀

Kezchup1970

Divadlo 😂😂

XP3

Semafor? Jsem nevěděl, že ten Od jel po silnici…

XP3

Os

Lukáš Chytil

I na silnici jsou návěstidla, jen se jim říká semafor. 🤷

Ludva

Když pominu, že vaše vyjádření je velmi směšné a neodborné, evidentně o práci strojvedoucího nemáte ani ponětí, dám vám malé vysvětlení. Nedávno, jsem sledoval seriál letecké katastrofy a v tomto díle málem došlo k neštěstí, jen proto, že oba piloti si nevšimli, že po zásahu letadla bleskem se jim nevypnul autopilot. Zdánlivě toto se železnicí nesouvisí, ale přesto to může vysvětlit spoustu nepochopitelných mimořádných událostí i na železnici. Psychologové zde totiž vysvětlovali, proč k tomu přehlédnutí mohlo dojít. Když se člověk dostane do stresové situace, kdy musí řešit něco mimořádného, třeba závadu, nastává u něj tzv. tunelové vidění. To je… Číst vice »

jva

Jenže to letadlo bylo atyp (že se autopilot automaticky nevypínal po zásahu pilota do řízení), navíc kontrolka stavu AP hodně nepřehledná. Co je atypického na návěstidle? Když projede červenou řidič, je to prase hodné porážky, že?

Granja

Říká se, že na rozdíl od chlapů ženský mohou řešit ve své mozkovně více věcí současně.

NightmareFreddy

Víte, říká se tomu automatika. Samozřejmě, já vím, že když Vy jedete po trase, kterou dobře znáte, tak každou značku kontrolujete, jestli jsou přesně tak, jak byla naposledy, ale bohužel ne každý je dokonalý tvor a bohužel funguje tak, jak je zvyklý. Není to správně, ale tak to je. Ne každý je celou dobu na 100 % soustředěný na to, na co by měl. Stačí krátká hloupost, vypustíte na pár sekund myšlenky jinam a problém je na cestě. Hlavní je, že se nakonec nic vážného nestalo. Znovu, nemá se to stávat, ale stává se to. A obviňovat hned někoho z… Číst vice »

Josef22

Takovým „vodborníkům“ bych tady dával banán (ban) rovnou od stolu.
Vy jste nikdy neudělal chybu, Vy budete asi nejdokonalejší člověk na světě, chápu.
Takový mám úplně nejraději, sotva umí řídit kolo, ale už ví, že by práci strojvedoucího dokázal 100x lépe a bez chyb. Proč to neděláš, chlape, očividně budeš nejlepší a nikdy se nespleteš 🙂

jva

Ale ono nejde o tu chybu, jde o řešení – totiž několikahodinové zastavení provozu…

Fira John

Telefon a tablet je pracovní nástroj strojvedoucího, stejně jako vysílačka, která musí obsluhovat. Zaměstnanci SŽ volají nejraději na mobilní telefon, nejlépe z linky, která není nahravaná…