Letecké společnosti Letectví

Provoz houstne, desetimiliontý let nad Evropou vyšel na linku ČSA do Košic

ATR 42. Foto: České aerolinie
ATR 42. Foto: České aerolinie

Evropští řídící letového provozu došli v pátek při počítání letošních pohybů ve vzdušném prostoru nad Evropou k číslu 10 milionů. Stalo se tak o 15 dní dříve než loni. Kulaté číslo má přitom českou příchuť, neboť desetimiliontý let připadl na letadlo ATR42 Českých aerolinií na lince Praha – Bratislava – Košice (let ČSA 960). Oznámil to generální ředitel organizace Eurocontrol (Evropská agentura pro bezpečnost letového provozu) Eamonn Brennan.

Rostoucí počet pohybů hlásí i české Řízení letového provozu, které zveřejnilo čísla za šest měsíců letní sezony. Ve vzdušném prostoru České republiky zaznamenalo 534 tisíc pohybů, což představuje meziroční nárůst o devět procent a vůbec nejvyšší provozní výkon v historii podniku.

„Pro zajímavost: období šesti měsíců letní sezóny roku 2018 tak podnik odbavil stejné množství provozu, jaký byl v českém vzdušném prostoru za celý rok 2004. Provoz byl tradičně nejsilnější v červenci,“ uvedl mluvčí ŘLP Richard Klíma. Podle něj lze předpokládat, že celkový objem letového provoz v českém vzdušném prostoru bude letos vůbec poprvé atakovat hranici 900 tisíc pohybů.

Je to dáno i tím, že z iniciativy Eurocontrolu byla nad české území přesměrována část letadel z přetíženého prostoru nad jihovýchodním Německem. „I když toto opatření vedlo ke zvýšení průměrného zpoždění na jeden let v českém vzdušném prostoru na 0,9 minuty na provedený let, byly v letní sezóně zajištěny kapacitní požadavky všech uživatelů vzdušného prostoru České republiky,“ doplnil Klíma. ŘLP se přitom dosud chlubilo fakticky nulovým zpožděním.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Rail2005
Host
Rail2005

Boeing 737-800 (186 cestujících) spotřeba: 2526 kg/h při krátkém Evropském letu *) kerosin JET-A1: výhřevnost 43,1 MJ/kg Modelová relace Paris – Marseille dle LR je CDG – MRS 1h25, ORY – MRS 1h15. Samotný let trvá cca 1h. E = 43,1 x 2526 = 108870 MJ E(pax) = 108870 / 186 = 585 MJ na cestujícího * reálná spotřeba za posledních 100 letových hodin odečtená z FADEC letadel Travel Service TGV Duplex (545 cestujících) instalovaný trakční výkon: 8,8 MW Modelová relace Paris – Marseille Non-stop TGV to ujede za 3h (10800 s). Téměř celou dobu jede rychlostí 300 (270) km/h.… Číst vice »

Rail2005
Host
Rail2005

Průměrné letadlo Airbus 320 / Boeing 737-800 ložené na 75% (do 1000 km), což není nic výjimečného, je po přepočtu na 1 cestujícího 3x méně enegeticky náročné než 4 místné osobní auto ložené na 50%, což také není nic výjimečného. Realita bývá mnohody ještě horší. Ještě lépe je na tom vlak, zvláště ten vysokorychlostní (cca 6x méně než auto). Kdyby 95% lidí mezi velkými městy (což je drtivá většina všech pohybů) přešla buď na leteteckou dopravu nebo na vlak, tak se ušetří opravdu spousta energie i tím pádem znešištění. Nebavme se nyní o České republice, ale vezměme si v úvahu… Číst vice »

Zdeněk
Host
Zdeněk

Relace, o kterých se zmiňujete, nemají letadlem ve výsledném čase příliš šancí konkurovat autům. Na to jsou vzdálenosti mezi těmito městy příliš krátké, snad kromě Hamburg-Mnichov. Než se dostanete na letiště a projdete odbavením, máte už značnou část cesty autem za sebou – pokud ovšem neuvíznete v zácpě. Vlak je pro tyto relace mnohem příhodnější.

Jen tak
Host
Jen tak

3x mene energeticky narocne? velmi … odvazne tvrzeni, v podstate nepravdive.

Plne lozene letadlo cca odpovida spotrebou normalnimu autu obsazenemu jednim cestujicim. Plati na strednich a delsich tratich. Na kratkych tratich je merna spotreba na osobu / 100 km podstatne horsi.

Tento prepocet nicmene dostava na frak v okamziku, kdy je auto obsazene dvema lidmi. v tu chvili je letadlo .. mimo.

zbytek už je jenom dojmologie.

Tomas
Host
Tomas

Jsem sice letecký fanda, ale v souvislosti s honem na naftové a vůbec spalovací motory u aut si říkám, co asi tak s planetou dělá tohle….

Jen tak
Host
Jen tak

Kdyby ti lidi miszo letadlem jeli autem, v zasade by se nezmenilo nic, resp bylo by to jeste horsi.

Jednotkova spotreba letadel osoba/100 km je nizsi, nez bezne benzinove auto.

Tomas
Host
Tomas

Správně píšete spotřeba na 100 km. Akorát že autem během týdenní dovolené 20 000 km neujedete.

Partneři



CSCARGO
RSD