Letecké společnosti Letectví

Proudová letadla přes Atlantik oslavila šedesátku. Denně jich mezi Evropou a Amerikou létají tři tisíce

Posádka letadla De Havilland Comet 4 před prvním transatlantickým letem proudovým letadlem. Foto: British Airways
Posádka letadla De Havilland Comet 4 před prvním transatlantickým letem proudovým letadlem. Foto: British Airways

Na palubě jen třída Deluxe a FirstClass, celkem jen 48 cestujících, oběd o pěti chodech a také mimořádně vysoká cena, která odpovídá dnešním zhruba osmi tisícům librám (zhruba 233 tisíc korun).

Tak vypadal 4. října 1958 první let společnosti BOAC letadlem De Havilland DH-106 Comet 4, který znamenal začátek nové éry nasazování proudových letadel pro lety mezi Evropou a Severní Amerikou i malé  vítězství evropského letectví nad americkým

British Overseas Airways Corporation (BOAC), která byla předchůdcem stávajících aerolinek British Airways, překonala svého amerického rivala Pan Am jen o tři týdny. Výročí připomněly British Airways v tiskové zprávě

Cestující nastupují na první transatlantický let proudovým letadlem. Foto: British Airways
Cestující nastupují na první transatlantický let proudovým letadlem. Foto: British Airways

První let zvládlo letadlo za 7 hodin, tedy o 11 hodin méně, než do té doby zvládala cestu vrtulová letadla. Spojil letiště Heathrow v Londýně s letištěm Idlewild v New Yorku, předchůdcem dnešního JFK. Do té doby přes Atlantik nejčastěji létal Boeing Stratocruiser.

British Airways na oslavu pozvaly i dva dosud žijící členy posádky: stevardku Peggy Thorne a pilota Hugh Dieblyho. „Cestující od startu po přistání jen jedli a pili,“ zavzpomínala bývalá letuška. Bývalý pilot připomněl, že první let z proudovým letadlem z Velké Británie bylo překvapení. „Pan Am sliboval, že bude první a vše tomu nasvědčovalo. Nakonec jsme byli první my,“ řekl Diebly.

Na první let přes Atlantik s cestujícími se vydal jen pět dní poté, co letadlo převzal. Jen den poté, co New York omezil hlukové limity, díky kterým mohla proudová letadla přistávat přes poměrně hustě zastavěnou oblast.

Pan Am poprvé vzlétl s proudovým letadlem 26. října 1958, nasadil Boeing 707.

Server Flightradar24.com  připomněl, že zatímco v roce 1958 přes Atlantik létala dvě letadla denně, dnes se jich na cestu každý den vydá přes 1500.

3 komentáře

Klikni pro vložení komentáře
  • První let zvládlo letadlo za 7 hodin, tedy o 11 hodin méně, než do té doby zvládala cestu vrtulová letadla.
    Vrtulová letadla to tedy zvládla za 18 hodin. To skutečně letěli 2,6x rychleji? Nebo se před tím létalo s mezipřistáním.

    • Tak bezna rychlost propu je kolem 450 km/h… bezna ryclost proudoveho letadla (i tehdy) 800 a vic. Takze dvojnasobek je dan uz jen timto. A zbytek udela mezipristani spolehlive.

Newsletter

Partneři


Výběr editora