Protest proti bourání nádraží uspěl. Budova v Chotyni je definitivně kulturní památkou

Zastávka Chotyně. Foto: Jaroslav Čihák / Mapy.czZastávka Chotyně. Foto: Jaroslav Čihák / Mapy.cz

Proti plánu na demolici vznikla petice. Zápis je již definitivní, ministerstvo zamítlo rozklad.

102 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Miroslav

Předpokládám, že SŽ si nechá nacenit opravu na lidových 50 milionů (památková ochrana, na všetko nám treba špecialistou s razítkama a historickýma fankama), pak dá nabídku obci, ať ta dá třeba půlku a za snížené nájemné tam můžou být skautíci. Což samozřejmě neprojde. Takže kdy budova lehne popelem z důvodu urychlení její zkázy?

Dominik

Jenže tak to bohužel je, že se vyžadují firmy s těmi správnými razítky.

franzJosej

a nakonec maji cesi ty nemecke barabizny jeste radi

Démon

Teď už bude z každého prdu kulturní památka 🙁

Karl vB.

Doufám jen, že se tady nezopakuje situace se starou budovou nádraží v Ústí nad Orlicí…..

PvvS

Zopakuje. Starostka evidentně chce budovu, údržbu zadarmo, aby si tam mohli nastěhovat skautíky.. Doufám, že jim napaří nájem v hodnotě údržby celé budovy…

Karl vB.

Když by se SŽ podařilo ušetřit půl promile ze sumy 1,7 miliardy Kč, která je vysazená pouze na opravu nádražní budovy v Pardubicích (zpamátněná okachlíkovaná škatule) a dalo se to sem, tak by zastávka Chotyně mohla mít pozlacenou střechu.

franzJosej

to je tam co masakrocali N3mce?

rejpal

Pokud petici za záchranu podepsalo více jak 1000 lidí, tak by ti lidé také mohli finančně přispět na opravu té budovy nebo si udělat brigádu.

Lech Malý

Petici jsem nepodepsal, a jestli někdo přijde s nějakým smysluplným crowd-fundingem na tuto zastávku, rád přispěju.

asdfr

Ta obec ma necelych 1000 ludi. Len tak som preletel rozpocet tej obce. Rocny rozpocet sa pohybuje vo vyske 18-20 mil. Kc. Za rok 2019 mali planovany schodok 150 000 Kc. Na tento rok mali planovany schodok 200 000 Kc.
By ma zaujimalo, ci obec prispeje aspon na projekt rekonstrukcie, ked sa o to tak vehementne zaujima.

Moza14

Je to opravdu secesní stavba? V té době u nás secese ještě nebyla, to by ta stavba musela být minimálně celorepublikový unikát…

franzJosej

nemeckej Bahnhof

Jindra

Nejvíce starostí je tu, jak čtu, o peníze, které „dá“ Dobrá správa do oprav budovy. Troufám si tvrdit, že tato částka se v posledních dvaceti letech rovnala nule. Podobně jako se v regionu pečovalo o nádraží Lbc – Ostašov (demolice) nebo „léta nepotřebné, ale přece to neprodáme, když to může chátrat“ Heřmanice u Frýdlantu.

Má-li obec Chotyně zájem, pak ať je jí SŽ obci pronajata s tím, že nájemce nese náklady na provoz a údržbu. Věřím, že se paní starostce podaří budovu oživit a vrátit jí původní vzhled.

fensterglaser

Vždyť je to tak jednoduché a prosté. Obec Chotyně má zájem pouze na tom, aby SŽ budovu opravila a pak ji za symbolický nájem (nejlépe 1 Kč/rok) pronajala skautům. Kdo to nepochopil, sorry.

M H

Přesně tak, opravte to, plaťte údržbu, my si to pak pod cenou pronajmeme (na nájem, který by pokryl náklady, jaksi nemáme) a maximálně se postaráme o úklid a zaplatíme energie…

M H

Vaše řešení by bylo ideální. Jenže na toto obec ani skauti nikdy nepřistoupí, protože na opravu a údržbu nemá a ty peníze chce radši použít jinde. Stejně jako Správa železnic – ta taky chce použít peníze jinde (třeba na opravu trati).

Jindra

To je ale podle mě jediné správné řešení. Nádraží je, vedle hradu, jedinou dominantou obce. Navíc nyní celkem slušně zpropagovanou. 😀
Proto by měla obec budovu převzít do své správy (klidně dlouhodobým pronájmem) a zajistit její opravu a provoz. Nepochybuji, že se časem najde vhodný dotační titul. Ať už na úrovni státu nebo kraje.

asdfr

Obec hospodari s rozpoctom 18 -20 mil. kc. Za minuly rok mali naplanovanu stratu -150 000 Kc. Tento rok maju naplanovanu stratu -200 000 Kc. Maju nejaky dlhodoby uver, lebo kazdorocne splacaju uver sumou 1.6 mil Kc.

PvvS

Tvl.. A teď ať si to místní obec na SVOJE náklady opraví a provozuje. Ne, že to SŽDC opraví a obec si tam nakvartýruje skauty do hotovýho a zadarmo.

Jaaa

Když to Dobrá Správa prodá, proč ne.

Jarda Š.

Osobně bych byl proto, aby zákon umožnil SŽ nepotřebné budovy před rekonstrukcí předávat obcím bezúplatně, pokud mají zájem na jejich zachování.

Mirek

1) Tak jako tak tu půjde ze státního ( od dráhy nebo přes dotace ). Rozdíl je jen v tom, kdo bude muset vyřizovat papíry
2) neexistující firma ( např. SŽDC ) bude těžko něco opravovat

Lech Malý

Jenže SŽ nechce, a to je horší, než když to nejde. V případě obce bych tak skeptický nebyl.

M H

Jde o to, že SŽ to nesmí platit z peněz na údržbu, protože ty mohou být použity na opravu trati. Takže ono velmi záleží, z jaké krabičky to půjde – je třeba, aby to šlo z krabičky kultura, ale nikoliv z krabičky doprava!

Jaaa

Heh, a oprava Fantovy budovy se platí z čeho? Taky zbourat, ne?

Lech Malý

Bodejď, k odbavení se používá komplex od Šrámkové, na co takovou barabiznu. Místo ní parkoviště a Lidl. Jestli se někomu líbí, ať si ji taky za svoje opraví.

Luboš Beneš

Tak hlavně by se SŽDC měla starat o svůj majetek a udržovat ho. To neznamená 30 let bez údržby zchátrat, zbourat a postavit něco nového za podivné ceny….

Dominik

Na druhou stranu, je správné do naddimenzovaného objektu, který není využíván vrážet peníze?
Mám obavu, že by se rychle někteří ozvali, že se vyhazují peníze oknem, a že to není péče řádného hospodáře.

Vojtíšek

Když už si to někdo vybojoval, tak doufám, že se o to bude zodpovědně starat. A ne pouze natahovat ruce pro dotace.

Jaaa

Žádná česká kulturní památka se bez dotací neobejde.

medvěd

Doufám, že ministerstvo kultury bude majiteli hradit náklady na údržbu a provoz objektu !

Luboš Beneš

Ano, vykázaná údržba nebo skutečná? Za posledních 10 let to bylo kolik? 0?

noerf

Tak nějak mne stále fascinuje, že se v ČR dá označit jako památkově chráněná budova objekt určený k demolici, která je přes 20 let téměř bez údržby a když majitel bude chtít, tak ji nebude udržovat i nadále. Spíše by mne zajimalo, zda-li spadá tento objekt pod drážní úřad nebo pod obecní úřad (jako vydavatel případného stavbeního povolení či ohlášení stavby). Obecně mám konstatní pocit, že je v ČR velmi hodně památkově chráněných objektů, zejména proti zbytku evropy, což má za následek přesun bydlení obyvatel směrem mimo centra, protože stávající domy je mnohdy nerealizovatelné upravit do podoby vhodné k bydlení… Číst vice »

Jaaa

Jakože to, že existují městské památkové rezervace, je podle vás špatně, protože to brání byznysu? Není to náhodou spíš tak, že jenom díky MPR tady není z většiny center měst sklobetonovej Disneyland?

Kuna

Jasně, trh to ukazuje jednoznačně, cena bydlení v centrech měst je nevyšší na metr čtvereční. Lidé jdou do satelitů za městem, kde nejsou služby, z důvodů, že na ceny bydlení v centru nemají. Nejsme v Detroitu, kdy tyhle idiotské poučky o vybydlených centrech, kde vládnou černošské a hispánské gangy platí.

Luboš Beneš

No tak třeba Hradčany nebo Český Krumlov na tom, že se nemodernizovalo vydělávají slušně….

PvvS

Tahle ratejna si nevydělá ani na energie..

Jussi

Jana Mlejnická: „…po Vánocích vyvineme nějaká jednání se Správou železnic, aby to začala opravovat.“ a „Podle mě je to jediné smysluplné využití, aspoň to bude žít.“ Tak za tyhle slova bych to hodil na hrb obci a nehcal je v tom topit. To je neskutečná drzost. Aneb jak donutit firmu vypláznout X milionů za opravu něčeho, s čím vlastně nikdo neví co dělat a pak další peníze do budoucích oprav…

Jaaa

Pardon, ale součástí nájemní smlouvy může být i dodatek o opravě; pak se proporcionálně ponižuje nájemné.

Anonymas

Doufám, že každý z těch blbů co podepsali petici dá alespoň 100 000,- ze svého a podílí se bez nároku na odměnu na obnově.

tondovo

Ano dají. Formou daní.

Anonymas

Takže ani korunu nebo ono si můžeme vybírat na co půjdou daně?

Jaaa

Nj., prostě něco jako historická kulturní hodnota pro vás neexistuje. Ale to neznamená, že neexistuje v realitě a že to není veřejný zájem.

Anonymas

Škoda jen, že tahle ruina na zboření žádnou kulturní historickou hodnotu nemá.

Jerry

Tak hlavně vaše příspěvky mají úplně nulovou hodnotu.

Anonymas

Za to ty tvoje jsou čisté zlato a měli by být uchovány pro budoucí generace, že?

Jaaa

Jj, a vy to víte, protože jste Bůh.

Anonymas

Jo přesně tak, konečně to někdo poznal 😀 😀

Lech Malý

Tak za klíčové pokládám, že obec má vůli s tím dělat něco jiného, než to zbořit. Jak sežene prostředky je na ní, ňákou kačku můžou dát ze svého, něco od kraje, něco třeba od MK a velký prostor je samozřejmě pro dobrovolnictví. Já třeba jezdím bez nároku na odměnu pomáhat na mladějovskou úzkokolejku, máme tu diskutujícího, který jezdí na dělostřeleckou tvrz Bouda. Jak pomáháte k záchraně kulturního dědictví vy, co vám dává smysl? Pochlubte se, prosím.

Anonymas

Vidíte to černobíle, stejně jako někteří zde, kteří znají jenom nadávky. Protože jsem proti záchraně této a podobných ruin, které těžko budou mít využití, natož výdělek, přece neznamená, že chci zbořit Karlštejn. Uzkorozchodku Vám závidím, to kouzlo jsem objevil teprve nedávno a být o 15-20let mladší jezdím každý druhý víkend. Jinak platím daně, ne že by to něco znamenalo, ale nějací diskutéři to pokládají za argument pro opravu kdejaké rozpadlé rádobypamátky.

Lech Malý

Nezlobte se, ale těžko hledat lepší ukázku černobílého vidění, než tu ráčíte předvádět: Karlštejn se mi líbí, ten ano, zastávka se mi nelíbí, tu zbořte. A co se týče nadávek, kdo že to tu označil signatáře petice za blbce?
Já na celé kauze vidím pozitivní to, že obcím začíná záležet na tom, jak bude vypadat jedna z jejich bran, tj. zastávka, jestli to bude antivandal, nebo něco s jakousi – byť těžce definovatelnou a prokazatelnou – hodnotou.

Lech Malý

Mmch daně (z příjmu) platím taky, aby nebylo podezření, že jsem nějaký výdělečně nečinný batikovaný student.

Anonymas

Začal jsem slušně v předchozím příspěvku, ale někteří to neunesli, pak už se jen spustila lavina. U nás je spousta lokálek na zrušení, ale budeme investovat stovky milionů na záchranu podobných ruin, oni stejně jednoho dne zaniknou, ale nádraží tam budou mít pěkné to jo, sice bez vlaků, ale budova bude hezká. Mohou si tu ruinu přesunout na obecní pozemek a opravit za své, i když to by asi nešlo, ta se sype už jen pohledem.

Luboš Beneš

Obvykle oprava je levnější než novostavba. A když se o věci řádně starám tak vydrží mnohem déle.A těch peněz co se rozfofruje-to by tahle zastávka měla i zlatý kování….

Sitgestravel

Jupi.

Leipaer

Stanice Chotyně nevznikla v roce 1859. V roce 1859 postavil náš historický spojenec, Saské království, tuto trať na území Rakouska-Uherska. Stanice Chotyně vznikla až v roce 1903. A to nikoli podle typového listu, jak si dole vymýšlí nějaký chytrolín, ale jako individuální stavba projektovaná Saskými královskými drahami. Domnívám se, že rozdíl nákladů mezi zbouráním a stavbou nové plechové boudy na jedné straně a opravou stávajícího baráku na druhé, budou rozhodně menší, než vyhazování prachů za jiné zhůvěřilosti v tomto státě. Budu rád, když ten dům zůstane stát a držím palce skautům…

Lech Malý

Pěkně napsáno. Mmch si myslím, že staniční budova v Chotyni je unikátnější, než třeba tolik oplakávaná stanice Praha-Vyšehrad.

Vlastimil Kocurek

Tak to je 50 později, ano v tu dobu už byla secese běžná. Smyslem celé akce je zachovat původním obyvatelům jejich nádraží, jak byli zvyklí, a poskytnout prostory skautům.

Anonymas

Snad do téhle rozpadlé barabizny nedá SŽ ani korunu, i sirky a litr benzínu by bylo pro tohle drahé.

Martin1

Sorry, ale tohle může napsat jenom de.bil.

Anonymas

Kolik peněz hodláš přispět a kolik stovek neplacených hodin strávíš na obnově téhle ruiny? Jestli nic, tak jsi dem.ent.

Jaaa

Pán je prostě jenom barbar.

Sitgestravel

Musim vas ominusovat.

Anonymas

V pořadku, od toho to tady je.

Pepík

A kdo tedy teď bude platit opravu a pak průběžnou údržbu ? Nic proti skaoutům, ale to má obecní úřad , dle mého odhadu cca 5 – 10 milionů Kč na opravu a další průběžnou údržbu a provoz ?

ABC

Daňový poplatník

Kuna

Určitě to bude o dva řády levnější než 69 studie na ODSunuté nádrží v Brně zadaná SUDOPům.

MildaIV

Teda posuzuju jenom z jedné fotky, ale podle mě tohle nádraží za památkovou ochranu nestojí.

Vlastimil Kocurek

Mám fotku i z druhé strany, to je ještě mnohem horší.

Petr

Nestojí za to číst váš názor

Jaaa

A vy máte nějaké znalosti v daném oboru?

Dominik

Opravdu za chvíli budeme mít přepamátkováno, když budeme kdejakou ratejnu prohlašovat za památku.
Tak doufám, že obec zaplatí veškeré vícenáklady, které oprava přinese, díky tomu, že to je památkový objekt.

Plzeňský kraj

Pěkná budova, udržovat při životě, nějaký místní dobrovolník na udržení stavu, zalévání květin udržení čistoty apod,bylo by to fajn a myslím si že by se našli lidi

malý bobeš

Tedy já jezdím okolo jen asi čtvrt století – za ten čas se dobrovolník nenašel… V čem nastane změna? Co (kdo) „dobrovolníka probere z letargie,

Martin1

Třeba to, že teď SŽ umožní přístup osobám, které by se o tu budovu staraly?

Railfort

Jako neodborníka by mne ale zajímalo, kde je nějaký secesní prvek, podle kterého by se to dalo poznat.

Dominik

V klidu, památkářům stačí málo, znám zeď, která je chráněná jen proto, že má nějaké ornamenty pod okapem, kde ani nejsou pomalu vidět.

Vlastimil Kocurek

PŘESNĚ.

Jaaa

Jj, a právě z těchto důvodů jsme tam, kde jsme. Co nevidim, to neexistuje. 😀

Dominik

Jen, že takové věci prodražují opravy, jelikož to nemůže dělat kde jaký zedník, ale firma s těmi správnými razítky.

MartinSr

Secesní bude ta lampa ve štítu 🙂

Vlastimil Kocurek

Ano :), se mi líbí, že to neberete tal vážně, je to v podstatě hlavně kombinace NIČEHO s prvky , které NPÚ vydoloval, aby tam mohli být skauti. když někdo chce zachovat budovu jednoduše se obrátí na památkáře, a oni už tam něco najdou, viz níže.

Vlastimil Kocurek

Secese v architektuře vzniká až cca za dvacet let po stavbě tohoto nádraží, ale určité prvky nového stylu vždy předcházejí, je to pozvolné. NÁZNAKY SECESE: zvlnění střechy nad střešními okny, velký prázdný krytý prostor, a v něm nosné sloupy s náznakem křivky v horní části a věci, které z obrázku nejsou vidět vůbec – zdobné prvky střechy. Zcela chybí secesní zdobnost, nebo secesní linie. Ale klidně to opravte, škoda, že už nežije Gaudí, aby to posoudil. Chotyně se ani za přispění památkářů Barcelonou nestane. :):)

Vlastimil Kocurek

MD: Má vysokou míru autenticity,
Wiki: Stanice zde vznikla dle typizovaného stavebního vzoru.

Sitgestravel

Kocourku, nesmite verit vsemu, co se na wikipedii pise. Jinak je to mysleno, ze oproti jinym zastavkam dnes vykazuje vysokou miru autencity. A protoze narozdil od vas, ja jsem kolem te zastavky parkrat jel, tak to mohu pitvrdit.

Vlastimil Kocurek

OK

Vlastimil Kocurek

Já jsem tam skutečně nejel a ty končiny mne spíše odpuzují než přitahují, to přiznávám, ale od toho máme Internet, abychom nemuseli všude jezdit.

tondovo

To se přeci nevylučuje.

Vlastimil Kocurek

OK

Railfort

Nebudu se přít o historickém významu, nerozumím tomu, ale bylo by fér, kdyby teď paní starostka pustila chlup a skauti přiložili ruku k dílu. Subjektivně musím uznat, že ta stavba pěkná je a jako přístřešek pro cestující sloužit může a jako skautská klubovna také. Koneckonců smysluplné využití je asi to nejdůležitější. Ústí nad Orlicí by mohlo vyprávět.

Lech Malý

Komu teď patří to Ústí? Dobré správě?

Luboš Beneš

No právě – budova stojí, je nevyužitá a za přemrštěné peníze se postavila betonová bouda. Stačil podchod a za 1/2 peněz by se opravilo původní nádraží…..

M H

Ten, kdo rozhodl o památnové péči, potažmo všichni, jež podepsali petici, by se měli podílet na opravách této nemovitosti. Správa železnic by na tuto nemovitost neměla uvolnit více peněz, než by sloužilo na údržbu jednoduchého přístřešku pro cestující. aneb chci-li památku, musím financovat její opravy = toť jednoduché pravidlo, které by mělo býti bezpodmínečně vyžadováno.

Sitgestravel

Se muzete po… Brzda provozu vyhazuje rocne zbuhdarma miliardy a vy tu vyskakujete kvuli oprave nejake zastavky.

PvvS

Jenže takových natruc památek je hromada. Stejnej případ je Ústí nad Orlicí. Kvůli vlhkejm snům o památeční budově se celá přestavba prodražila, vzniklo mizerný řešení a budova žere peníze bez užitku.

M H

Tady vůbec nejde o jednu konkrétní budovu. Budete-li mít takovýchto případů třeba 10, dostanete se na cenu, za kterou opravíte nezanedbatelný úsek lokálky. Pokud jich budete mít třeba 100, dostanete se k miliardě. Co je pro provoz přínosnější? Oprava propustku pod tratí či odstranění pomalé jízdy…nebo oprava památky s nejistým využitím, která na sebe nikdy nevydělá? Podle mě to první. Kdybychom dělali to druhé, měli bychom sice krásná nádraží, ale nic by na ně časem nedokázalo přijet. Musíme si uvědomit, že peníze na opravy a investice (miliardové přestavby) nejsou totéž a jejich zdroje rozhodně nejsou neomezené. Špatně je, pokud kvůli… Číst vice »

Luboš Beneš

Jsem pro – ať dá SŽDC budovu obci, také jí zaplatí peníze co by stála demolice a vybudování nového přístřešku a myslím, že starostce zbyde i na ohňostroj!

PvvS

Starostka chce budovu ? Ať bere co má a může se o ni starat z rozpočtu obce. To by ji ty výmysly s památkou přešly.

Pražec

Jestli to má opravdu takovou historickou hodnotu, jak obec tvrdí, tak si to ale skautíci pravděpodobně nebudou smět flikovat svépomocně. Přičemž pokud se stejně rozhodovalo způsobem bourat/nebourat, tak by snad nevadilo zlomit hůl nad předpisovou památkovou péčí. I kdyby to úplně vybydleli, tak se to akorát zbourá o nějaký ten pátek později, to by byl jediný rozdíl oproti okamžité demolici.

bkp

No slušná ratejna