Protažení metra A až k letišti opět neprošlo. Místo toho se počítá s propojením linek na Zličíně

Praha 6 bude o prodloužení metra směr Ruzyně nadále usilovat.
Tvůrci dokončovaného Metropolitního plánu zamítli návrh městské části Praha 6 na zanesení prodloužení metra A ve směru na Ruzyni. Informoval o tom radní pro dopravu Ondřej Matěj Hrubeš.
Praha 6 prosazovala, aby se koridor mezi současnou konečnou metra A Nemocnice Motol a územím na okraji ruzyňského letiště zanesl do územní rezervy pro rozvoj kolejové dopravy.
Konkrétně požadovala vymezení rezervy směrem do Ruzyně a k plánovanému terminálu Dlouhá Míle. Trasa by tak obsloužila další lokality Prahy 6 a posílila vazbu na příměstskou dopravu.
„Jelikož se zatím nestaví ani vlak na Dlouhou Míli a letiště, tak bude Praha 6 o prodloužení metra A směr Ruzyně nadále usilovat,“ uvedl pro Zdopravy.cz radní Hrubeš.
Dodal, že prodloužení metra z Motola je nutností. „Metro má končit až na hranicích města, u dálnic a s velkým dopravním terminálem. Mrzí nás proto, že návrh na prodloužení k budoucímu terminálu Dlouhá Míle nebyl přijat, jelikož by metro obsloužilo i nová rozvojová území pro bytovou výstavbu v Ruzyni,“ dodal.
Metropolitní plán zakresluje stopu prodloužení metra A z Motola opačným směrem – přes Řepy na Zličín. Letiště má totiž obsloužit připravovaná modernizace železnice Praha – Kladno s odbočkou právě na Dlouhou Míli a poté do nové stanice přímo mezi terminály letiště. Ta již má od léta stavební povolení.
Další část trati na pražské letiště si jde pro stavební povolení. Zahrne i nový dopravní terminál
Minulý týden pak Správa železnic o povolení záměru požádala i pro úsek Ruzyně – letiště, který zahrnuje i vznik zmíněného terminálu.
Ruzyně? Raději Zličín
Metro A má však podle plánů Institutu plánování a rozvoje (IPR) v budoucnu obsloužit dopravní terminál Zličín a propojit se tam tak i s linkou metra B.
„Současný terminál na Zličíně je kapacitně nedostatečný už pro současnou trasu metra B, proto by dávalo smysl vytvořit nový, další dopravní terminál na příjezdu do Prahy, a to pro dálnice D6 a D7,“ namítá však Hrubeš.
Zanesení trasy do Metropolitního plánu ve formě územní rezervy však pro samotnou realizaci ještě moc neznamená. „Územní rezerva znamená jen to, že k tomu území je potřeba se chovat tak, aby nebyla zvažovaná stavba definitivně znemožněna. Samotné stavbě však musí předcházet prověření proveditelnosti,“ vysvětlil již dříve zástupce ředitele IPR Marek Zděradička.
Plán podle něj vymezuje hned několik územních rezerv, které uvažují s prodloužením tras metra. Musí tomu však předcházet studie efektivity, tedy nejenom územně technické řešení, ale i ekonomická rozvaha. Územní rezervy vložené v rámci připomínek do plánu zahrnují i nepříliš reálné projekty typu odbočky metra A na území Nákladového nádraží Žižkov.


