Proražení zarážedla v Milovicích byla chyba strojvedoucího, ukázalo vyšetřování

Proražené zarážedlo v Milovicích. Foto: Drážní inspekceProražené zarážedlo v Milovicích. Foto: Drážní inspekce

Strojvedoucí se domníval, že jede se zapnutým automatickým vedením vlaku.

Za loňským proražením zarážedla jednotkou CityElefant v Milovicích byla chyba strojvedoucího. Vyplývá to z dnes zveřejněné závěrečné zprávy Drážní inspekce. Ta jako bezprostřední příčinu označila „nesprávně zvolený způsob jízdy“. Při nehodě nebyl nikdo zraněn.

K mimořádné události došlo loni 9. června odpoledne. Škoda na vozidle nakonec dosáhla 3,3 milionu korun, dalších sto tisíc korun byla škoda na zaparkovaném vozidle Hyundai i30, na který byla odmrštěna část nárazníku.

Z výpovědi strojvedoucího vyplynulo, že se domníval, že vlak vede v režimu AVV (automatické vedení vlaku). K této domněnce ho vedlo to, že při jízdě z Lysé nad Labem do Milovic používal k ovládání rychlosti tlačítka na klávesnici, kterou běžně používá při vedení vlaku v režimu AVV. Ve skutečnosti ale obsluhoval tlačítka pro přímé zadání rychlosti (ARR).

Ve chvíli, když zjistil, že vlak automaticky nebrzdí, začal intenzivně brzdit i s použitím rychlobrzdy. Brzdění začalo při rychlosti 41 km/h. To však nezabránilo nárazu do zarážedla. Stihl ještě ověřit, zda nebyl někdo zraněn. „Udělalo se mu nevolno a odvezla ho záchranná služba,“ popisuje závěrečná zpráva.

Podle vnitřního předpisu Českých drah měli strojvedoucí zákaz vypínat funkci automatického vedení vlaku při cílovém brzdění. Stalo se tak v reakci na nehodu na Masarykově nádraží v roce 2015, kdy strojvedoucí prorazil zarážedlo a skončil s jednotkou 471 až ve dvoraně stanice. Později došlo ale ke změně předpisu a z příkazu se stalo jen doporučení. Dopravce to vysvětlil nutností zachování schopnosti strojvedoucích vést vlak ve všech možných a dostupných režimech podle jejich volby.

Vyšetřování ukázalo, že v době nehody nebyla u jednotky funkční magnetická brzda. Podle zprávy by to ale mimořádné události nezabránilo. Inspekce nicméně vyjádřila podiv nad tím, že závada více než jedné magnetické brzdy není kritériem omezujícím provozuschopnost vozidla.

Další železniční nehoda. CityElefant v Milovicích prorazil zarážedlo a vykolejil

Tagy 471 čd České dráhy drážní inspekce Milovice
11 komentářů