Propad Dreamlineru společnosti LATAM mohlo způsobit posunutí sedačky pilota
Boeing 787-9 v barvách LATAM. Foto: LATAM
Očekává se, že Boeing ohledně incidentu vydá zprávu pro provozovatele letadel 787. To značí problém pro všechny Dreamlinery.
On Mar 15th 2024 Boeing released a message to operators of all Boeing 787 variants referencing another message sent out in 2017 advising operators to apply adhesives to the rocker (pilot seat movement) switch caps to prevent them from coming loose. The new message states: Boeing and Flight Deck seat supplier, Ipeco, advise the 787 fleet of a known condition related to a loose/detached rocker switch cap on the fore/aft auxiliary rocker switch. This rocker switch is located on the seat back of both Captain and First Officer seats. Closing the spring-loaded seat back switch guard onto a loose/detached rocker… Číst vice »
Tj HUSTÝ ale PROSTÝ možný důvod..
Ach jo. Podle toho, co o tom incidentu vím, šlo o klasický propad o desítky metrů. Nenapadá mě nic, čím by toto mohlo ovládání letadla(pilot) způsobit. I vypnutí obou motorů, náklon dolů na max, tohle neudělá. Snad jen zapnutí obracečů tahu, ale to snad v té výšce ani nejde Podobný jev(propad) byl několikrát zaznamenán při přistání, říkají tomu „majkroberst“ (nechci to prznit anglicky).Zjednodušeně řečeno, proudění vzduchu o jiné teplotě připraví letadlo o vztlak.
Všechna vaše střelba úplně mimo.
Při rychlosti blaj voko 800 km/h, stačí málo zatlačit do řízení a máte krásný stav bez tíže. Zatlačíte více a nepřipoutaní jsou naražení na stropě. není to žádný propad, ale přechod do klesání, „dive“ anglicky. Pilot to může způsobit tím, že zatlačí (neúmyslně) do beranů. Můžou být i jiné důvody.
Micorburst (tak se to píše) je efekt při dolní základně oblačnosti, většinou silně vyvinuté, v letové hladině se nevyskytují (tam může být „clear air turbulence“ nebo „Wake turbulence“).
Škoda, že zde nemáme všudypřítomného Air Travellera, který má pro každou událost okamžité vysvětlení. Asi bude nejspíš na dovolené…
No škoda, že vy jste místo své zkušenosti z praxe nám zde nabídl jen slovní útok.
Take se mi po nem styska, nahodnemu generatoru prispevku dosly pismenka.
A víte co? pane Dino. Vy z mého pohledu nejste o nic lepší. Mne to tak připadá jako dva kohouti v jednom kurníku. Ale tento kurník nepatří ani vám. Poslední dobou, co se jste zde začal nějak vyjadřovat, (že by generátor) využijete každou příležitost, jak si do něho kopnout. Když on zde začal, taky se choval jako všehoznalec, ale díky „piplavé“ práci p. Sůry se z něj stává celkem použitelný přispěvatel do diskuzí. Jako cestovatel. Samozřemě ho neberu jako nějakého technického „poradce“ přes éra..
To delate dobre 🙂
Víte co? Jen dobrou noc a klid v duši.
Ano, pan ydš, souhlasím s Vámi. Já si totiž musím z takovýchto lidí dělat srandu, protože to jeho urážení ostatních nebere meze, je pravda, že názor na věc může mít každý odlišný a nemusí se u toho dohodovat. Bohužel, ten kdo takto jedná je pan Traveller, který se staví do role experta na všechno, takový všudebyl a všechno znal. To jeho urážení ostaních stylem a co tam máte dál apod. si prostě zaslouží reakci. A ano i já se nechám občas unést, za což se veřejně omlouvám. A pan Traveller asi nevede jiný život, než tady na fóru, možná proto… Číst vice »
Zdravím a díky za reakci. Tak si říkám, mohl jsem si to odpustit a ať se chlap ozve sám. Ale chápu, že tu potřebu vůči vám asi nemá. Jen mne prostě tady štve, že místo nějaké info, či protiargumentu si dá „práci“ nějaký DS63… a co z toho je? Jen jakýsi ironicko- vtipný výchovný koment. Jo a nejsem pan ydš. Kdysi jsem se zde registroval pod mým jménem Josef. Proč mi to změnili- asi nějaký Josef první předemnou. I k dyš mne to nevadí.
To uz vypafa na nejakou sabotaz v Boeingu…
Posunul si zidli a drbnul nohama, mozna rukou do kniplu. Sedackou to asi nebude, pouze byla prvnotni zalezitosti.
Sam o sebe posunutie sedadlá pilota, nemôže toto spôsobiť. Aj keď to bolo neúmyselne. Čiže môže tam byt nejaká technická závada na lietadle o ktorej sa nevedelo
V článku to sice není úplně napsaný, ale posun sedadla například dopředu mohl způsobit silu na “knipl” yoke letadla, pokud tato síla je dostatečně velká autopilot se automaticky odpojí.
Prostě do něčeho nechtěně drbnul … Snad nebude nikdo řešit, zda nedošlo ke změně těžiště letadla 😀
Re: změně těžiště letadla – no to záleží na hmotnosti pilota 🙂
Kdyby to byl třeba Kim Čong-un – tak by jistě k posunu těžiště došlo (kór poté, co jsem viděl dnešní článek jak se soukal do tanku 🙂 )
No dobře, ale něco takového spíš bude v prostoru pro cestující a na dvou sedačkách.
Nebo bude mít vlastní cargo.
Myslel jsem, že Váš záběr je omezen jen na železnici…
Už se stalo že se pod pilotem sedačka dokonce složila. Jak padal, tak stáhl „plynové“ páky s sebou.
Holt si podvědomí myslelo, že se ruka dotýká větve a tak se té větve chytil pořádně. Říká se, že podvědomí je z veverky, pod ním ještě jedno z ještěrky – vývojově, navrdo v mozku.
Ale může. Pokud natlačí pilota nečekaně do řízení (břich nebo něco na klíně stačí), tak zatlačí do beranů, to vypne autopilota a už jede horská dráha.
Jednou se stalo že si pilot přisunul sedačku a měl tam před opěrkou položený foťák, ten zatlačil na páku a začalo to klesat tak rychle, že došlo ke zraněním.
A oprávnění mašiny začít takhle rychle klesat, jak píšete? Bez nějakého jiného náhlého důvodu, dejme tomu kolize. To znamená, že letěli stopro na rúčo. Samozřejmě by bylo dobré znát typ stroje.
To opravneni je celkem jednoduche – i kdyz letite na autopilota, tak pokud vyvinete tlak na rozeni, autopilot se odpojí. Vubec nemusite letet na ruku.
chjo. Jak oprávnění.? Je to ŘÍZENÍ. Když se do něj opřete, tak letadlo povel následuje, jedno jestli je to Cessna 172 a nebo dopravák.
V letové hladině se na ruku nelétá, ani se to nesmi kvůli dělení hladin, ale autopilot zásah do řízení vždy bere jako úmyslný a vypíná se.
https://www.dailymail.co.uk/news/article-4197046/Plane-plunged-4-400ft-captain-s-camera-stuck-controls.html
RAF A330-200, fotoaparát byl Nikon.
Teď jsem se po dlouhé době zde rozesmál. Něco na klíně..snad nějaká chilská (peruánská) kočka co má ty velký… uši? Jo jo, to je potom horská dráha.
Asi máte velmi zkreslenou předsatvu toho, jak málo místa tam je a že řízení zabíha hluboho do výřezu v sedačce.
Na klíně může mít třeba oběd, že…. Ono tam jinak není moc odkládacích ploch.
https://youtu.be/S9VkV9RS-PI?si=nCC9QGpFN-4hpATW
Jejiž chlape, zkus se alespoň při večeru trochu odvázat. A nepiš mi zde o mé zkreslené představě. Naseděl jsem se tam dost času jako technik.
Dobrý no, někdy těžko odhadnout kdy je to vtípek a kdy je někdo mimoň. 😀
Dík, jen občas srandista. A občas mimoń. Hele jsem jen blbej technik , který se tady někde vyprd a schání si zde nějaké info. Někde výš si mne s „acho jo“ vyučil o autopilotovy. Víš „můj první autopilot“ byl na 134 potom IL 62 a potom 154. A do těch jsem ještě viděl. Pak přišly na Ruzyň Ačka a Béčka. A s úpně jiným novým západním sowtverm. Proto jsem se jen ptal, jestli je tu někdo z lítajících jestli když nastane ten případ, nechtěného zásahu do řízení (v ustáleném letu). Nebo li jinak. poleju si koule, cuknu sebou a řízením,… Číst vice »
Tak to je mi líto, nechtěl jsem ohrozit ničí majestát. 😀 Autorizace znělo jako povolení, což mi nedávalo smysl. Já se nesnažím nikoho školit. Když ví někdo více než já, jsem jedině rád, když to napíše on a rád se přiučím. 🙂 Jak to fungovalo na sovětských typech nemám zdání, ale co vím, tak Boeing na všech typech po zatlačení na řízení určitou silou vyřazuje daný kanál autopilota (podélný nebo klonění). Airbus zase s určitou razancí a výchylkou sidesticku. Takže je možné neúmyslně překonat autopilota. Dokonce je s tím spojená i jedna známá katastrofa Aeroflotu, tuším A310 to byla, kdy… Číst vice »
Díky za info a vážím si toho, že někdo má tu sílu napsat „já nevím“. No a tom neštěstí o čem píšeš, kdy se chtěl táta kapča krapítko předvést před synem https://www.idnes.cz/technet/technika/pilot-posadil-dite-k-rizeni-dopravniho-letadla-vsichni-zemreli.A071119_162403_tec_technika_pka
Už ta fotka mne zamrazí. Jeho „úlet“ stál život 64 lidí.
Zabíhá hluboko… No po desáté večer už bylo, co k tomu ještě máte? 🙂