Proměna uzlu Žilina pokračuje. V létě čeká stavbu zatěžkávací zkouška, přijedou tisíce fandů fotbalu
Železniční uzel Žilina v modernizaci. Foto: Strabag / ŽSR

Kompletní ukončení výluk a zprovoznění všech kolejí se předpokládá letos v prosinci.
Pro Leoxpress konečná v novém grafikonu
Flirty projdou dualizací.
Stihnou to?
Dle článku má jít první Flirt v polovině 2026 a hotovo má být do konce roku 2028. Takže příští rok jezdit určitě nebudou( teda asi do konverze).
Možno niečo dodá Mamička z Madridu & CAF.
Tak “mamičke” je to úplně fuk. Vedení LE za celé 3,5 roku dovedlo od Renfe akorát to, že mají na vlaku nápis Renfe. A to je všechno. Vize nula, ale neee nula, záporná nula.
Tu Košice nezajímají. Tu bude zajímat možná zakázka na vlaky pro Prahu a Středočeský kraj, protože je velká a na dlouho a velké příležitosti na trzích, kde má LE vlastní licenci.
Tak to určitě, nejsou schopni vysoutěžit nic. A stačí že přišlo o Siriuse a naservírovali na zlatém podnose RJ
Sirius nebyla žádná výhra.
Žádná výhra? Jezdí? Jezdí. Kam bude jezdit Leoš? Jediné co mají od Renfe je nápis RENFE. A to si myslím, že je hodně málo. Leoš už přišel o Starák, teď přijde o Košice. Jezdí do Krakowa v nesmyslných časech a do toho bude RJ jezdit autobusu od května na letiště Katowice, Krakow co dvě hodiny z Ostravy
Výsledkom tejto drahej rekonštrukcie bude : – vznik 0 !!!! parkovacích miest – ponechanie prístupu k MHD aj k BUS tak ako bolo – nulové zlepšenie, možnosti prestupu – stále rozdelené mesto, ako to bolo predtým – drahý nadjazd, ktorý sa bude končiť slimákom a zapichnuté do ľavobrežnej na semaforoch – to sa tí na tej ľavobrežnej fakt potešia. Rovnaký nezmysel ako je zakončenie privádzača do KNM. Holt, na SVK ešte nikto neprišiel na to, že sa to dá robiť aj mimoúrovňovo. Celá tá rekonštrukcia teda neodstráni ŽIADNY kritický bod starej stanice, všetky budú ponechané. Zostane to tak ako to… Číst vice »
– Cílem rekonstrukce stanice asi není zvýšit počet parkovacích míst, nebo…? Jo, pokud se to přitom nějak spláchne, tak dobře. – protože koleje a ulice jsou v jedné úrovni, tak moc jiných řešení není. Buďte rád za propojení podchodu pod kolejemi s podchodem pod Hviezdoslavovou. Já tam zamlada ještě běhal z podchodu nahoru a zase hned dolu do druhého podchodu. – podchod už teď vede přes celé nádraží. Východně od autobusáku už je průmyslová zóna, tam je potřeba přecházet přes koleje nulová Já bych ale někoho nakopal za to nástupiště U (či jak se jmenuje). Neprozřetelně jsme v Púchově vlezli… Číst vice »
Cieľom rekonštrukcie by malo byť aj to, že zákazníci železníc budú môcť auto zaparkovať a ďalej cestovať vlakom. V okolí Žiliny je mnoho obcí, kde jedinou alternatívou ako sa dostať na stanicu v ZA je auto. Pokiaľ sa nebudem mať ako dostať na stanicu, tak vlakom jednoducho nepôjdem. Prečo sú asi tak pri letiskách veľké parkoviská a prakovacie domy ? Podchod pokd koľajami bolu už veľmi dávno prepojený s podchodom pod Hviezdoslavovou … Navyše nechápem, na čo tam zasa bude toľko tupíkov, keď budú 4 nástupištia. Ja si fakt za posledných 20 rokov v Žiline nepamätám situáciu, kde by bola… Číst vice »
> Prečo sú asi tak pri letiskách veľké parkoviská a prakovacie domy ? Jenže letiště obvykle nestojí v centru města. Variantou by bylo vybudovat novou stanici někde v Tepličce, tam by mohlo být parkoviště i pro 1000 aut. Nebo udělat parkoviště místo autobusáku. Nebo na místě parku před bývalým Priorem. Kterou variantu doporučujete? >Podchod pokd koľajami bolu už veľmi dávno prepojený s podchodom pod Hviezdoslavovou Ano. Ale původně to tak nebylo. >Navyše nechápem, na čo tam zasa bude toľko tupíkov, Stačí, aby se změnil dopravní model a všechny osobáky opět v Žilině končily. A rázem byste tam najednou měl mít… Číst vice »
U vás na Slovensku to máte těžké. Na nic nemáte, i když vám téměř vše proplatí zlá EU. Když už se úředník jednou za dva roky rozhoupe a stihne schválit EIA/povolení atd, že tu dotaci i dostane, tak je to tady dle Tvrdého zase špatně.
Vy asi máte veľmi pomalé zapaľovanie, že? Ja som nepísal nič proti tomu, že sa niečo robí, ale že sa to mohlo urobiť poriadne. Lebo tento funkčný paškvil bude definitívne riešenie na nasledujúcich 50 rokov. Vyspelá EÚ je už s tým, ako má vyzerať rekonštruovaná stanica niekde úplne inde …
Za 5 let výstavby se nestihne vše, no 🙂
No, a na dalších 50 rokov je hotovo. To je také riešenie (dočasne zmenené na trvalé) ako kruháč v Závodí, slimák pri Váhostave, napojenie Rondela na mostnú, križovatka pri Metre a podobné dopravné „chuťovky“ …
Naprosto chápu vaše rozhořčení. Jen jestli za to náhodou nemůže místní genius loci. V Žilině kdysi bývala Vysoká škola dopravy a spojů a říká se, že pod svícnem vždycky bývá největší tma. 🙂 Teď vážně: Věci, co jste vyjmenoval, že tam chyběj, nebudou se stavět třeba v další etapě, až to nejdůležitější – nádraží bude zase normálně fungovat? Napadá mně třeba Parkhaus na sever od nádraží, mezi ulicemi Lavobrežná – Na strelnici/ Uholná, spojení podchodem pro pěší? Na mapy.cz je podchod zakreslený a parkoviště je označeno na nějakém zatravněném srandaplace. https://mapy.cz/zakladni?l=0&q=zilina&source=osm&id=1015718430&ds=2&x=18.7478310&y=49.2278005&z=17 Podobně to bude v CB, taky na etapy. Ted… Číst vice »
Rád by som bol optimista, ale viem ako to tu chodí. Taký provizórny kruháč v Závodí je tu už 15 rokov a je to pre kompetentných finálne riešenie. Síce to každý deň generuje obrovksé kolóny (prakticky počas celého dňa), ale však … nech si ľudia postoja. Čo na tom, že auto posúvajúce sa v kolóne generuje násobne vic emisií ako keby to prešlo v pohode … Podobne slimák pri Váhostave .. kažodenné kolóny, … Celková výluka na ZA – Rajec sa nevyužila na preložku trate tak, aby sa na rondeli mohlo odstrániť kritické miesto kríženia pruhov (schádzanie z rondela na… Číst vice »
„Když nejde hora k Mohamedovi, tak musí Mohamed k hoře“, říká jedno staré přísloví.
Pokud je vše vskutku tak nevyhovující a depresivní, jak píšete, tak třeba zkuste změnit lokál, buď v rámci SK, nebo EU. Třeba to pomůže a nebudete se probouzet každé ráno nas…
Nesúhlasím. Obrovské zlepšenie je prepojenie oboch strán podchodom. V minulosti davy na štadión museli chodiť od vlaku až na Kysuckú, dnes to je krásne dostupné podchodom. Konečne vznikne východný podchod s bezbariérovým prístupom, ktorý bude bližšie k AS. (Problém je skôr v tom, že nová autobusová stanica je mizerne vyriešená.) Nový nadjazd bola podmienka mesta ako kompenzačné opatrenie počas stavby. To sa nepodarilo a je v podstate zbytočný, ale čo už. Parkovacie miesta nie sú starosť ŽSR. Ak chce mesto skvalitňovať verejný priestor a služby okolo stanice, má spústu príležitostí. Ako prvú by mali vybombardovať stánkovú kolóniu pri autobusovej stanici,… Číst vice »
No, a čo takto to urobiť poriadne … ako napríklad v Prahe Masaryčku. A teda neprepojiť to jedným podchodom (dlhý, úzky, o pár mesiacov vieme ako to tam bude vyzerať), ale vybudovať nadchod, zároveň niečo podobné ako v Krakowe, kde je strecha nástupišťa spojená s parkovaním (tam holt asi pochopili, prečo by malo byť na stanici parkovisko), tu by sa to dalo ešte spojiť aj s busmi a MHD … proste urobiť to tak, že to bude funkčne niekde úplne inde. Žiaľ, urobilo sa to tak, že sa len dodal nový betón ale funkčne to zostalo tam, kde pred 100… Číst vice »
V ŽSR sú radi, že majú na prestavbu uzla, lebo už bol na rozpadnutie.
Možno niekedy v budúcnosti sa spraví stanica.
Všetko je to o peniazoch, ktoré ŽSR nemajú.
Projekt tak ako je spravený je realistický, ak by chceli viac tam toho urobiť, nikdy by to nebolo.
No, vieme ako to na SVK chodí … keby sa toľko nekradlo, dalo by sa aj oveľa viac …
EÚ financuje kolajisko, nástupištia a dopravnú kanceláriu.
Budova (či iné prilepky) ju nezaujíma – problém SR / ŽSR / mesta.
Masaryčka sa nachádza v centre mesta, je obklopená frekventovanými ulicami a tvorí bariéru medzi Opletalovou a Florencí, ktorá reálne komplikuje pohyb. Preto v súvislosti s novou výstavbou a nárastom významu samotnej stanice vzniká nový nadchod. Oproti tomu Žilina má na jednej strane stanice celé centrum, a na druhej dva štadióny a hotel. To je celé. Nedokážem si v podmienkach ŽSR predstaviť projekt, kde by šlo ekonomicky opodstatniť niečo podobné. Parkovisko v Žiline je nevhodné už len preto, že je to v tesnej blízkosti úplného stredu mesta. Indukovať ďalšiu dopravu parkoviskom ide proti záujmu mesta samotného. Navyše je Žilina primárne cieľ,… Číst vice »
Žilina je cieľ? Ahá, takže tie desaťtisíce ľudí bývajúcich v okolitých obciach nemajú čo chodiť vlakom .. OK, však ani nechodia. Ja než mám ísť vlakom a riešť to, ako sa na tú stanicu dostanem tak idem radšej autom až do cieľa … Prečo asi tak v takom Krakowe postavili veľké parkovisko? Viedeň je tiež primárne cieľom … tak načo sú parkoviská na letisku ? Mimochodom, prečo je v Prahe kopec P+R … žeby to bola len taká malá bezvýznamná dedina oproti Žiline. Ale hlavne, ja tu hovorím o tom, že to parkovisko by malo byť primárne určené pre tých,… Číst vice »
Košice či Masarycka & Wilsonak majú / mali súkromného investora, čo Žilina nemá.
Mohla by mat, ak by to ZSR chceli. Lenze v Ziline uz maju obchodak kusok dalej na namesti, vola sa Aupark.
Uz tak vraj vysli eurofondy pre ZSR len tak tak, pretoze museli financovat ten most ponad zeleznicu. Vsetky veci co popisujes by mala financovat Zilina, nie ZSR.
Nadjazd zbytočný nebude.
On síce bol prezentovaný ako kompenzačné opatrenie, ale to bolo jasné už na začiatku realizácie, že sú tam veľké nástrahy, pre ktoré nie je hotový doteraz.
Nutné je však podotknúť, že mesto si ten nadjazd presadilo, aby vedelo vylúčiť dopravu spred stanice.
To je dlhodobý cieľ mesta.
Bez toho nadjazdu by to nešlo.
Potom malo tieto stavby financovat mesto Zilina, ak chceli vyriesit situaciu okolo stanice.
Autobusová stanice je pořád ta stará, jenom všechno vyměnili. Dispoziční řešení je stejné jak před desítkami let když ji postavili.
Hele, když se staví nebo opravují silnice tak nikdy žádné nové koleja taky nevznikají! 🙂
No, keď sa vo vyspelej krajine rekonštruuje vo veľkom železničná stanica, tak sa to väčšinou už buduje ako dopravný uzol … Ale my žiaľ nie sme mentálne súčasťou vyspelého sveta … Keď si kúpite starší dom s kadibudkou na dvore, a potom ten dom kompletne rekonštruujete, tak tú kadibudku stále necháte na dvore (len ju vymurujete) alebo si urobíte radšej WC už priamo v dome ?
Hele, mám tam smajlíka. 🙂
Ale teda trochu vážně. Co se týče dopravního uzlu, tak požadavek na nějaké parkoviště chápu, s tím že železnice není ale primární investor odo nich. Čekal bych spolupráci primárně s městem (nebo župou), třeba nabídnutím nepotřebných pozemků (jsou tam nějaké, třeba po bývalém seřaďovacím nádraží?).
Příští rok přejde na střídavou trakční vedení. Jsem zvědavý. Kam pojedou staří stroje žssk cargo 131?
Polsko nebo Košice 🙂
Budou mít skoro 50 let, tak už zasluhují odpočinek…
Budú zatiaľ zachádzať len do Tepličky …. Ale reálne to asi bude časom problém, lebo žiaľ naše CARGO je v takom stave, že reálna náhrada v podobe 50 nových viacsystémových mašín nehrozí ani náhodou …
A co nějaká zánovní Esa s ETCS?
Striedavina bude po Strečno
Po Vrútky stále budu jazdiť
Po dokončení modernizace uzlu, kdy dojde k přepnutí trakčního napájecího systému na 25 kV 50 Hz, již nebude možné provozovat přes Žilinu Dvojičky 131, zajímalo by mě co pak s nimi bude, pokud se nepletu, slouží především k vozbě těžkých nákladů směrem na Ostravsko a z Ostravska.
Vrútky-Kysúce príprah dačo dvojsystemove
Spíše Teplička. Ve Vrútkách je nákl.n. v podstatě mrtvé, rezaté, v os.n. jsou na přepřah celkem krátké koleje a sem tam i slušný provoz os.vlaků. A až bude i Teplička střídavá, tak přepřah v ranžíru Liesková.
Vzhledem k nenapojení 2.TK o tom dost pochybuju. Viděl bych operativně to na Turany a okolí.
Dačo dvojsystémove = řada 770/771.
Tak pěkné, že Ficerovi nevadí, že mu celou přestavbu financuje EU, kterou tak nenávidí.
Určitě si teď postěžuje na přehlídce. Něco jako “Podívej Puttlere jak se ta zlá EU snaží rozvrátit naší snahu o zmrazení vývoje naší země. My se ale nedáme, už aby si nám tady na hranicích rozmístil tvoje mírumilovný atomovky”…
Pokud se tam někdo v nejbližší době vyskytnete, to nástupiště U je docela dobrý chyták. Vyzkoušeno. Nádraží je teď notně rozbombardované. Z budovy aktuálně není přístup do podchodu z 1. nástupiště, jde to jen z ulice. Podchod samotný je v polovičním profilu, ale protože použitelné odjezdové tabule jsou pouze tu, stojí tam davy lidí (včetně mnoha cyklistů). Použitelná ostrovní nástupiště jsou momentálně 3 a 4 a u nového, severního vstupu do podchodu zatím odjezdová tabule chybí. Takže když online tabule ŽSR hrdě hlásí nástupiště 2 (t.č. zbourané), je snadné sklouznout do lehké paniky, kterou umocní hlášení o nástupišti U, kolej… Číst vice »
Žiadne nástupište U by sa nemuselo provizórne budovať, keby sa tak ako pri Fatranoch, tak aj pri Považanoch, obmedzila objednávka vlakov z dôvodu kapacity, a tieto by všetky končili v Púchove, ako to bolo pri počiatkoch prezentované aj v Pláne dopravnej obslužnosti (PDO). Je mi jasné, že prepravné prúdy Žilina – Bratislava sú neporovnateľné s tými, ktoré sú na relácii Žilina – Banská Bystrica/Zvolen, avšak verím, že zavedením 1h taktu Tatranov, je ponuka vlakov Žilina – Bratislava do ukončenia stavby dostatočná. Naopak pre mňa ako obyvateľa z BBSK, je to tak trošku smutný pocit, keď sa z BBSK ako jediného… Číst vice »
Zo Zvolena sa dostaneš do Levíc, Galanty, Lučenca, Rožňavy – všade tam je obyvateľstvo „Slovák – neme’rtem“. Takže si v „cudzine“.😁😁😁
V Žiline je depo, v Púchove ani Považskej nie je.
120km/hodinu, to je panečku fičák …
Uvnitř železničního uzlu, kde zastavuje úplně všechno?
Kolik by mělo být třeba v tunelech Nového spojení?
Všechny vlaky tam zastavují. Pro průjezd nákladních vlaků optimální.
Furt lepší jak u nás uzel Třebová. Tam by to taky šlo narovnat na 100 – 120 ale bohužel jen z 60 na 80
Žilina je aspoň město
Třebová by se hlavně měla objet rychlostí 200-250km/h
Poraďte, kudy v Třebové narovnat na 100 až 120? Při zachování kapacity a bez bourání města.
Hned zářezem u odb. Parník který by umožnil posunout začátek druhého oblouku a nesmysl v podobě garáží mezi kolejemi by bazénu by samozřejmě musel zmizet a průjezdné koleje ve stanici bych dal za 4. Nástupiště aby se i tam dal natáhnou větší oblouk … Jestli toto je podle vás bourání města tak já jsme papež. Naopak by se to klikatilo celé na užším prostoru.
Nevypořádal jste jste s obloukem u Českobratrské ulice.
Aniž byste se vypřádal se obloukem na mostě přes Kozlovksou ulici, kde je ta vámi kritizovaná osmdesátka.
Oba jsou pro vámi požadovaných 120 km/h naprosto zásdaní.
Oblast České Třebové má málo stabilní jílovité podloží. Ostatně pro estakádu do Dlouhé Třebové bylo i dalším důvodem právě dostat trať z nestabilního svahu. V Třebovicích měli problém při stavbě hloubeného tunelu, kdy se stěny tunely během stavby pohybovaly. Na variantu nějakého zářezu ve svahu tu radši zapomeňte.
V osobním nádraží je zároveň rozplet na dvě dvoukolejné tratě, takže pro plné využití vyšší traťové rychlosti by byly potřeba i výhybky na vyšší rychlost do odbočky. Na ty tam ani není dost místa. Průjezd za 4.nástupištěm je nesmysl , docházelo by ke křížení vlakových cest i na druhé straně za nástupišti.
Baypass z Chocně na Svitavy, když nejsou schopni zvudovat ani Choceň-Ústi novou trať.
To by bylo řešení pro směr Brno, ale už ne Olomouc a Ostravu. Ale asi lepší než nic.
Existoval prastarý návrh s názvem Moravský kříž, nebo tak nějak …
Ten originál ještě socialisticky by-pas byl plánovaný na VUž. A byl Choceň – Svitavy – Zábřeh
A s koridory vzniknul projekt na tunel cca 4 km pod Třebovou, to je ten zmiňovaný na 200 km/h
Obojí by asi bylo i levnější, než současná reko za 50 mld . Ale ztratil by význam VRT na Brno a z Brna, protože, Praha -Ostrava by klesla ke 2 hodinám
Ale Českou Třebovou budete kvůli logistice stejně muset opravit.
Tak teď ještě Bratislava, Košice, … a vlastně celý zbytek sítě.
Když jsem v Košicích před třemi lety byl, byla stanice v notně rozestavěném stavu, dělal se jeden z ostrovních perónů. Jak dlouho že to ještě má trvat?
Tam se snad akorát vyměnila dlažba na nástupištích, žádná významná rekonstrukce tratě nebo zabezpečovacího zařízení.
SZZ by měli předělávat po dokončení rekonstrukce nástupišť.
Když jsem tam byl před třiceti lety, tak to bylo stejné 🙂
V Košicích se taky staví, no v Bratislavě je to horší…
Skôr bude nová železničná stanica na Marse ako v Bratislave. 😥
Na vizualizaci slovenského nádraží mě zaujal vlak Českých drah a také levostranný provoz na nadjezdu. 🙂
Ale líbí se mi ty dvě, zřejmě průjezdné, koleje mezi prvním a druhým nástupištěm.
Železniční nadjezd je napojen na ulici „Ľavobrežná“, takže možná proto i ten levostranný provoz…. 🙂
https://mapy.cz/turisticka?l=0&x=18.7574012&y=49.2253612&z=15
Na první pokus se vše nepovede, nezbývá, než věřit, že realita dopadne lépe, než tato presentace.
Spíš to dělalo nějaké grafické studio někde v Indii a udělali to podle svých zvyklostí 🙂
A investor je s tím spokojený, nehodil jim to na hlavu a v pohodě to veřejně to používá k prezentaci své činnosti.
Jestli bude podobným způsobem přebírat i tu stavbu….
Celá ta vizualizace je jako vytažená z pozdních devadesátek.
Ale zaplacená byla jako kdyby to běželo na nejnovějším Unreal enginu 🙆♂️
No mně se právě ty dvě průjezdné koleje moc nelíbí.
Tady to ještě jde, ale v běžné stanici (třeba Bytča) máte sice 4 koleje, ale jen 2 peronní hrany, takže se tam blbě řeší mimořádnosti typu stojí mi tam osobák a potřebuju tam zastavit rychlík, zatímco v opačném směru mi taky něco jede.
Nebo Púchov, kde mají na 6 průjezdných kolejí (plus teda další „za peronama“) jen 4 hrany, a pravidelně tam najednou stojí 4 rychlíky (od/do Blavy, od/do Prahy) plus osobák do Lysé.
Tam ale není problém v tom, že by průjezdné koleje byly něco špatného, ale že to naprojektoval nějaký mamlas, který nebral v úvahu intenzitu provozu, včetně rezervy pro budoucí zvýšení.
Rychlik tam pravidelne nestojí
V Bytči píšu o mimořádnosti, v Púchově rychlíky stojí.
Puchov ma byt len docasna konecna, nez sa dokonci Zilina. Ale inak je cela 120 zrekonstruovana tak, ze priestor na riesenie mimoriadnosti vyzaduje kreativitu
V Púchově ty rychlíky takhle stojí už teď (a aspoň nějalých 8 let nazpět), o nějakém „dočasném ukončování“ v tomto případě neuvažuji.
Tak Bytča má podle fotek rezervu pro variantu ostrovního nástupiště… kusá kolej tam je, střecha taky, chybí půlka nástupiště, trolej a druhá výhybka. Poněkud zvláštní polotovar…
Tak to bolo vždy, tam boli dve prejazdné koľaje a teda bolo veselo keď tadiaľ prehnali nákladný vlak. Či to bude aj potom tak, to uvidíme, teoreticky sa bude dať, ale dá sa to obísť aj zo zadu za 4.tým, veď tak chodia dnes. V každom príapade celý uzol Žilina bude konečne v 21.stroročí a už to nebude dlho trvať (ku GVD v 12/2025) , už dnes sa chodí vlastne komplet po nových koľajách, takže balamáž s Pendilinom sa hádam nebude opakovať, teda aspoň nie v Žiline 😀