Proměna uzlu Žilina pokračuje. V létě čeká stavbu zatěžkávací zkouška, přijedou tisíce fandů fotbalu

Železniční uzel Žilina v modernizaci. Foto: Strabag / ŽSRŽelezniční uzel Žilina v modernizaci. Foto: Strabag / ŽSR

Kompletní ukončení výluk a zprovoznění všech kolejí se předpokládá letos v prosinci.

Obří modernizace železničního uzlu Žilina pokračuje. Již brzy budou uvedeny do provozu objekty, které výrazně zlepší komfort cestujících i efektivitu řízení dopravy, uvedly Železnice Slovenskej republiky (ŽSR).

Jde o jednu z historicky největších investic do železnic v zemi a první takto rozsáhlou rekonstrukci významného dopravního uzlu ve slovenské historii. Mezi klíčové prvky modernizace patří zvýšení traťové rychlosti na 120 km/h, zrušení úrovňových přejezdů na hlavní trati, zvýšení únosnosti svršku, komplexní obnova a přestavba trakčního vedení, vybudování traťových a staničních zabezpečovacích zařízení či zavedení elektrického ohřevu výhybek.

Zakázku za v přepočtu zhruba 8,5 miliardy korun má na starosti sdružení firem „Združenie Pod Dubňom“. Vede je slovenská pobočka Strabagu. Většinu nákladů hradí evropské zdroje. Stavba probíhá za provozu.

Železniční uzel Žilina v modernizaci. Foto: Strabag / ŽSR

Železniční uzel Žilina v modernizaci. Foto: Strabag / ŽSR

V první fázi došlo k přestavbě sudé skupiny kolejí. Od loňského léta probíhá výluka liché skupiny kolejí, která potrvá do letošního prosince. Vybudováno bylo dočasné nástupiště U, ze kterého jsou vypravovány rychlíky na Bratislavu.

„Po demontáži původního kolejiště se zhotovitel soustředil na výstavbu základů nástupišť 1, 2, 5 a 6 včetně základů zastřešení nástupišť 1 a 2, na které se postupně osazují jednotlivé části zastřešení. Souběžně pokračují práce na železničním svršku a spodku, zakládají se protihlukové stěny a rekonstruuje několik mostních objektů,“ napsaly ŽSR v tiskové zprávě.

Největší stavební ruch je aktuálně na železničním mostě přes ulici Kysucká, který je součástí jednokolejné tratě Žilina – Rajec. Pro nákladní dopravu bude předána do předčasného užívání již 30. dubna. Osobní vlaky na trať vyjedou 1. července.

Součástí mostu je i nový podchod pro pěší, důležitý pro první zatěžkávací zkoušku stavby. V létě hostí Žilina Mistrovství Evropy ve fotbale hráčů do 21 let.

„Stihneme to včas, před začátkem šampionátu, čímž se zajistí pohodlný přístup diváků z centra města na fotbalový stadion. Celý silniční podjezd na Kysucké ulici bude uveden do provozu v září 2025. Součástí modernizace je i vybudování nové železniční zastávky Žilina předměstí, která se nachází v městské části Strážov,“ informují ŽSR.

Železniční uzel Žilina v modernizaci. Foto: ŽSRŽelezniční uzel Žilina v modernizaci. Foto: ŽSRŽelezniční uzel Žilina v modernizaci. Foto: ŽSR

V nejbližších dnech pak dojde k přesunu technologie z ústředního stavědla do nové budovy řízení dopravy. Pracuje se také na výstavbě lávky pro cyklisty přes řeku Váh v Budatíně, která spojí centrum města se směrem na Kysucké Nové Město. Zároveň probíhá rekonstrukce a výstavba nových podchodů pro pěší v Budatíně a u budovy Pošty.

„Práce pokračují také na podchodu z Národní ulice, který byl v rámci stavby prodloužen na Uhelnou ulici. V květnu 2025 bude do provozu uveden i nový silniční nadjezd přes kolejiště v městské části Strážov ve směru na Bratislavu, jehož komunikace se napojí na ul. Bratislavská. Nadjezd umožní bezpečný mimoúrovňový přístup motoristům do zahrádkářské oblasti u Váhu a zaměstnancům do depa,“ uvádí ŽSR.

Dalším významným objektem bude nový silniční nadjezd, který spojí Ulici 1. května s Levobřežní ulicí. Jeho výstavba vyžaduje podle ŽSR rozsáhlé přeložky inženýrských sítí, které jsou podmíněny povoleními a zachováním dopravní obslužnosti během fotbalového šampionátu. Dokončení je v plánu do konce roku 2026.

Začátkem příštího roku by pak měl celý žilinský uzel přejít na střídavou trakční soustavu 25kV. Kompletní ukončení výluk a zprovoznění všech kolejí se předpokládá letos v prosinci.

Rekonstrukce se dočká i výpravní budova, ŽSR aktuálně připravují podklady pro výběr zhotovitele projektové dokumentace. Cílem je citlivě obnovit historický charakter budovy, a zároveň zajistit moderní standard služeb pro cestující. Hotovo má být do konce roku 2026. Ještě letos v červnu má skončit modernizace přilehlého autobusového nádraží.

Tagy modernizace železničního uzlu Žilina slovensko uzel Žilina Železnice Slovenskej republiky žilina ŽSR
47 komentářů