Proměna smíchovského nádraží začne příští rok, Správa železnic žádá o stavební povolení
Součástí rekonstrukce nebude instalace ETCS, jen příprava na jeho zavedení.
Správa železnic počítá s tím, že příští rok zahájí kompletní proměnu další velké pražské železniční stanice. Na projekt modernizace stanice Praha-Smíchov již požádala o stavební povolení. Ještě před několika měsíci nebylo kvůli nejasnému financování jasné, zda projekt letos začne. Aktuální rozpočet je 4,18 miliardy korun.
Zahájení stavebního řízení oznámil Drážní úřad na své úřední desce. Tendr na zhotovitele stavby plánuje Správa železnic vyhlásit na přelomu 1. a 2. čtvrtletí 2023. „Aby mohla být s vybraným zhotovitelem ještě letos uzavřena smlouva a začátkem roku 2024 už se mohly rozběhnout samotné práce,“ uvedl mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda.
Minimálně první pololetí příštího roku by měla stavba probíhat bez větších zásahů do provozu. „V první fázi půjde nejprve o stavební činnost bez vyloučení provozu. Práce s dopadem do provozu začnou teprve po dokončení rekonstrukce trati v úseku Branický most – Praha-Krč – Spořilov, která by měla probíhat od léta 2023 do léta 2024. Konkrétní rozsah nezbytných omezení budeme moci stanovit po probíhající aktualizaci a optimalizaci postupů výstavby,“ dodal Gavenda. Komplikací pro dopravu v této části Prahy je i zhoršující se stav mostu přes Vltavu mezi Výtoní a Smíchovem.
Čtyřmiliardový projekt řeší celkovou rekonstrukci železniční stanice Praha-Smíchov v úseku od konce mostu přes Vltavu pod Vyšehradem po krajní výhybku berounské části stanice. V rámci projektu se počítá s rekonstrukcí železničního svršku a spodku, nástupišť, podchodů a všech technologických provozních souborů a stavebních objektů. Navržena je nová konfigurace kolejových rozvětvení na obou koncích stanice, dále přidání nástupiště č. 4, prodloužení podchodů a přepojení trati Praha-Smíchov – Hostivice z obvodu společného nádraží do obvodu osobního nádraží.
Zpoždění několik let
Správa železnic získala územní rozhodnutí pro rekonstrukci loni v únoru. Stavba nabrala značné zpoždění: podle letáku ke stavbě z roku 2019 měla začít už předloni v létě. Přestavba kolejiště a nástupiště je přitom jen jeden z balíku projektů, které mají vylepšit a zatraktivnit smíchovské nádraží. Správa železnic samostatně připravuje zbudování nové lávky přes kolejiště a opravu výpravní budovy, kde má vzniknout nové sídlo organizace. Hlavní město Praha pak připravuje výstavbu autobusového terminálu nad kolejištěm a parkoviště. Budova se měla opravovat už od roku 2019, Správa železnic ale práce odložila, neboť je chce koordinovat s postupem města. Všechny projekty by se měly realizovat zhruba ve stejnou dobu.
Lávka pro pěší spojí prostor před nádražím s budoucím autobusovým terminálem Smíchov, který vznikne v místě dnešního společného nádraží a nad kolejištěm. Lávka současně umožní přístup do nově vznikající čtvrti Smíchov City s napojením na Radlice. Její maximální šířka bude 33 metrů.
Podle textu informace o zahájení stavebního řízení zatím nebude součástí evropský zabezpečovač ETCS, ale pouze příprava pro jeho instalaci. „Součástí stavby není instalace systému ETCS L2, který bude řešen samostatnou navazující stavbou „ETCS v uzlu Praha“. V rámci stavby se počítá pouze s přípravou s jeho instalací,“ uvádí se v dokumentu.