Proměna po 17 letech. Rakouské dráhy modernizují interiér railjetů
Railjet na nádraží ve Vídni. Foto: ÖBB / Harald Eisenberger

První modernizovaný railjet vyjede letos na Koralmbahn.
První modernizovaný railjet vyjede letos na Koralmbahn.
Ohledně railjetu,jsem přesvědčený o tom, že byla pěkná blbost nevzít od Rakušanů všechny, které nám nabízeli.Holt česká blbost občas nezná mezí.
Není třeba to označovat jako česká blbost. Bylo to rozhodnutí Bc. Zdeňka Žáka a Ing. Daniela Zeleného. Daň za zvolení Miloše Zemana prezidentem v praxi.
ČD holt neuměly do víc než 7. Sedm Pendolin, sedm railjetů.
A kdyby náhodou hrozilo, že by bylo moc podobmých šukafonů, tak vymyslet samoobslužný(809) versus štíplístkový, myš s klimatizací nebo bez klimatizace, esmeraldu a pak regionovu ve verzi se zásuvkami či bez zásuvek, trio.
A kam byste si ty railjety představoval?
Jenže pokud by tenkrát vzali i těch 8 railjetů na Budapest, tak dnes by kupovali jenom nějakých 10 comfortjetu na Hamburg místo 20.
Moc nechápu, proč dávají do dálkových vlaků sedačky 2+2 do každé řady, výsledkem je, že je pak každá 2. sedačka prázdná – aspoň takové jsou mé četné zkušenosti s cestováním na trati Praha – Brno – Wien – Graz. Uspořádání 2+1 by dávalo daleko větší smysl.
2+2 uspořádání je vhodné leda tak do vlaků na Slovensko, to je vždy ostudný sardinkomat.
Co je to zas za teorii? V poloprázdným vlaku je každá druhá sedačka volná, v prázdným vlaku jsou volný všechny a v narvaným vlaku jsou zas obsazený všechny.
V dálkovce by mělo být uspořádání 2+1. Není nic lepšího než když se na úzké 2+2 sedačce vedle vás rozkydne nějaký tlustoprd co se na tu sedačku ani nevejde a přetéká na vaši půlku. To je pak kultura cestování za všechny prachy.
Potom by to mělo být preventivně 1+1, ne? 🙂 V dálkovce (a nejen v ní) existují opěrky, ty tomu přetékání dost účinně brání.
V dálkovce by mělo být uspořádání 2+1. Není nic lepšího než když se na úzké 2+2 sedačce vedle vás rozkydne nějaký tlustoprd co se na tu sedačku ani nevejde a přetéká na vaši půlku. To je pak kultura cestování za všechny prachy.
Uspořádání 2+1 je vám k dispozici ve vozech první třídy.
Když se objevila zpráva, že Ex7 bude pouze v kupé tak zastánci velkoprostoru vykřikovali, kupé na dálkové dopravě je mrtvé. V RailJetu NG ho pochválí, nebo taky pohaní?
Ne že je kupé mrtvé, ale že by tam aspoň nějaký velkoprostor měl být. Railjet NG sice pár kupé má, ale schytává to dost kritiky.
Railjet NG má malý počet kupé kam sa môžu usadiť väčšie skupiny cestujúcich pre ktoré je kupé vhodnejšie. Pre drvivú väčšinu cestujúcich tam stále je veľkopriestor.
Přečti si recenzi na Railjet NG nebo to kupé vyzkoušej. To opravdu nechceš.
Pokud budeš sedět v kupé u okna, tak když půjdeš např. na wc, tak musí dva cestující v tvé řadě stoupnout a vyjít na chodbičku. To samé když půjdeš zpět.
Děkuji redakci za hodnotný článek.
A především ten poslední odstavec.
S odstupem času jde vidět jak by to vypadalo jinak.
Pokud si vzpomínám, tenkrát jsem si říkal škoda.
A potom který blbec.
No spousta slov mně tehdy napadala…
Pokud si to dobře pamatuji, tak součásti toho zrušeného balíku pro další RailJety byla i komunikace s řadou 380. Pokud by řada 380 mohla vozit RailJety asi by dostala ETCS a …
Jak budou ČD plnit standard zařazení tichého odd. v Rakousku (a potažmo Německu), když na dosud railjetové spoje pošlou CJ? Bude vůbec možno spoje vedené CJ označovat v Rakousku jako RailJet?
Martine, proč by mělo?
Bude i nějaká modernizace pro české railjety? Např. výměna sedaček aby byly stejné jako v InterJetech a ComfortJetech?
Něco už se o modernizaci českých railjetů v drážním prostředí šušká, ale nic oficiálního to zatím není – zdroj JPP.
Ne, to by stálo peníze. Co JPP říká, tak se jen nainstalují shodné vypalovače očí (svítidla) do čtverců, aby za tmy byly ty vlaky stejně k vzteku a bolesti hlavy jako IJ/CJ a jinak jen sockoidní oprava.
Stránský, jsi s tím už trapný… jak poškrábaná gramodeska….
V čem nemá pravdu? Ty světlomety na stropech jsou hrůza, i daleko starší Pendolino to má řešeno o řád lépe.
Na stropech se to dá ztlumit, nad okny/sedačkami ne. To je jediný, kde bych s tím něco dělal.
Ano, sedačky, rekonfigurace, IS a plno dalších drobností. Jen mezivozový přechod má 99 % nebude kvůli konstrukcí, stejně jako u railjetů ŐBB. Namísto toho úprava Bmz251 a Ampz143, které s tím budou jezdit aby to mělo 9 vozů.
To jakože budou jedničky na obou stranách a ještě to bude neprůchozí, takže ty 2 vozy budou mít extra vlakový doprovod? To je tak hloupé a provozně drahé, že bych tomu skoro i věřil.
Obsluha jídlem a pitím v té druhé jedničce by asi byla trochu problém.
Asi vám uniklo slovo „rekonfigurace“.
Bohaté Rakousko dělá refresh interiéru po 17 letech provozu souprav. Nyslíte, že by ne až tak hodně bohaté Česko mělo provést totéž po 11 letech provozu railjetů ČD? Nebuďte nenajedený …
ČD mají peněz na rozhazování zřejmě dost když si mohly dovolit nejdražší vozy v Evropě (CJ), které jsou v mnoha ohledech horší než RJ2 u ÖBB… A modernizace našich RJ zvlášť bude dražší než kdyby se provedla společně s ÖBB
Ty na to mají ještě dost času. První rakouské RJ toho mají za sebou už mnohem víc než jejich modří příbuzní. Doporučuju se někdy svézt oběma, ten rozdíl je dost poznat.
Co budou OBB dělat s tisícovkami původních sedadel? Repasují je do jiných vozů, vyhodí nebo prodají? Spousta českých vozů by s nima šla vylepšit.
Mimochodem nové sedačky mají jeden pěkný detail – vyplněné mezery mezi sedadly. Je moc hezké, že IJ a CJ mají mezi sedadly bezdrátové nabíječky na telefony, ale že se na ten telefon dá dosáhnout zezadu mezerou mezi sedadly, to ve mě moc důvěry nebudí. Šlofíka bych si při nabíjení telefonu asi nedal.
Kultura a mentalita – jsou zeme kde jsem byl ze bych klidne nechal cokoliv pres den kdekoliv.
A Balkán, Afrika, Arábie, Turecko a afghanistan, které dnes tvoří kolem pětiny rakouské demografie, asi není ten případ.
Tak vám děkuji za váš rasisitický příspěvek a posílám klíčenku s obrázkem.
Aby to někoho nenapadlo strcit do nektetych bmz.
No, a bude po vzoru našich ComfortJetů doplněno zadní čelo o přechodový můstek, aby se dalo snáz posilovat?
To máte už poměrně razantní zásah do hrubé stavby vozu a mohl byste mít problém se schválením, protože railjety nebyly dělané podle TSI
I když je to vůz bez stanoviště strojvedoucího? Railjet není jeden „mnohovůz“, ale je to souprava samostatných vozů, kterou lze v depu i relativně snadno překonfigurovat.
Nejsou schváleny jako samostatné vozy, ale jako součást netrakční jednotky. Takže sice je v dílnách můžete překonfigurovat, ale jen na již schválené varianty. Např. tedy můžete vyjmout vůz (využívalo to ČD u interjetů při opravě poškozeného vozu). Když se schvalovaly comfortjety v dočasné variantě bez řidičáků a bistra, tak se využila již schválená platforma interjetu a nemuselo se tak dělat pokud vím tolik zkoušet kvůli provozu 8vozové varianty. Co jsem se bavil před lety s lidmi ze Siemensu, tak z doplnění interjetů o další vozy či rovnou řídící vůz by nebyli zrovna nadšení kvůli komplikovanosti softwaru a potřebě schvalování. Je… Číst vice »
Nepůjde posilovat, protože to znamená Vmax = 200 km/h. Nechápu, proč se to chce u CZ-CJ.
Neznamená to cmax 200 km/h. Pokud bude posíla na 230 km/h, tak to 230 může. Opakovaná lež se pravdou opravdu nestane.
Teď ještě najít takový vůz na 230, který by se k tomu mezivozovému přechodu dal připojit 🙂
A kde tu posilu na 230 km/h vezmete? Kromě případu kdy by se daly dva CJ přechody k sobě…
Najděte mi ve vozovém parku vůz na 230 na posily.
Pokud vím, tak takový vůz ale neexistuje. Z hlediska 230 km/h máte problém v přechodech – nejběžnější forma mezivozových přechodů jsou návalky ta ty jsou max do 200 km/h a jestli si normu na přechody dobře pamatuju, nemají být používány na VRT s dvojkolejnými tunely.
Přechody se zlepšenou tlakotěsností (používané ve velkém měřítku např. u PKP IC) také končí na 200 km/h a proti návalkům jsou OK i na ty tunely.
Pro rychlost nad 200 km/h potřebujete uzavřený přechodový měch, který ale nebude kompatibilní se standardním spřahovacím zařízením dle UIC (šroubovka a postranní nárazníky)
A chtěli by to vůbec posilovat? Klasickými vozy, které jsou o dost starší než první railjety? Na Westbahn to ani nejde, tam jezdí skoro všechno už zdvojené a nedalo by se jet 230, zatímco pomalejší vrstvu railjetů převezmou ty KISSovité. Posily se uplatňovaly na trati do Villachu, ale tam po otevření Koralmbahn bude úplně jiný model, nebude tam jen dvouhodinový interval, takže špička se rozprostře a v případě potřeby se také zdvojí nebo přidá další vlak, než aby se tam šachovalo s pár vozy.
O dost, třeba o 15 let, které se vsadím, ty railjety v provozu ještě přežijí a ano, i v Rakousku se pridavali dva nebo tři vozy mezi mašinu a jednotku.
Ty spojené sedačky první třídy se společnou područkou teda poněkud snižují komfort. Za kupé zase teda velké plus.
Snad za 15 let Česko koupi tyhle ojetiny 🙂
Já bych úplně nevěřil, že to tam skutečně k plánům počtu vlaku nebo cestujících dojezdu, pořád jsou tam v provozu vagony o 20 let starší.
Třeba to koupí Jančura a budeme tu mít i žluté RailJety 🙂
Nepřichází v úvahu. Tou dobou si bude téměř 70letý Jančura užívat zaslouženého důchodu.
Tak tu firmu nejspíš prodá, schválně jestli by to byla Arriva, ne CD, kdo by měl zájem.
Česko rozhodně ne. Leda nějaký z dopravců, ale pochybuju, že by to nějakému z nich dávalo smysl.
Je fajn, že i na toto OBB myslí a není jim to jedno. Z celé vizualizace mám dojem, že kromě sedaček se celý interiér velmi podobá českým InterJetům. Mají takle vypadat i ty české Railjety po modernizaci?
Ne, to by stálo peníze. Co JPP říká, tak se jen nainstalují shodné vypalovače očí (svítidla) do čtverců, aby za tmy byly ty vlaky stejně k vzteku a bolesti hlavy jako IJ/CJ a jinak jen sockoidní oprava.
Axelův model?
Ten tady rád používal metodu několikrát opakovaného příspěvku a myslel si, že tím někoho zaujme a nebo snad dokonce i přesvědčí.
Odpovídám na totéž téma. Jel jste v někdy v noci v režimu 1/1? Nebo víte, jaké (ne)má personál zázemí v IJ/CJ? Jak se jezdí v úseku Děčín a Bad Sch? Atd. atd.
To potom není upgrade, ale downgrade, ta sedadla jsou trochu regionální.