Proměna Mostu Inteligence na dvoukolejku má potřebná povolení, stavba má začít 1. července

Vizualizace Branického mostu po rozšíření. Foto: ČD CargoVizualizace Branického mostu po rozšíření. Foto: ČD Cargo

Kvůli špatnému stavu mostu pod Vyšehradem je co nejrychlejší oprava Branického mostu klíčovou pro zachování provozu přes Vltavu.

121 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
MilanSima

Takže od 1. července úsek Beroun-Praha bez nákladů? (kromě vápence do Radotína).

bvovka

podle facebooku by měla společně s touto stavbou začín stavba nadjezdu v Chuchli.

MOS

Prosím podrobnosti, termíny ?

Jan

Co je pravdy na městské legendě že má tento most špatně založené pilíře na „tekutých píscích“ což je prý důvod proč neměl dokončenou druhou kolej?

Facepalm

je to nesmysl

Petr

Druhá kolej se nedokončila, protože nebyla potřeba taková kapacita na náklad. V nákladní doprově se tenkrát začala více prosazovat silniční doprava s čímž se v době návrhu mostu nepočítalo.

Jan

Díky to dává asi lepší smysl, snad stihnou tu druhou kolej dřív než jim výtoňský most spadne sám od sebe…

Jiří Kocurek

A nebo jenom prostě soudruzi poslalil peníze v Praze na Metro.

Facepalm

Se zastávkou v Braníku se teda nepočítá? To mi přijde docela škoda…

Petr

Ne. Cestujici by to zneuzili.

Tomáš Záruba

Při těch odklonech se bude Pacifik odříkat (končit v Krči), že všechny nechává úplně v klidu jednokolejka Kačerov – Vršovice?

Petr

Je naplánované rozšíření v budoucnu, ale i tak náklad pojede po druhé koleji.

Gus

Už teď jezdí při odklonech většina spojů na zahraďák a vzhledem k tomu jak je tam teď pusto se člověk skoro bojí, aby to tak jednou nezůstalo.

marek hudec

co myslíte, je podle stávajících předpisů možné nacpat za most skrz tunel splítku?

P_V

Nebude evakuační chodník.

Alibaba

On by byl, akorát by se asi musela udělat pevná jízdní dráha.

qěcy

Proč? Splítka nemůže být asymetricky k ose tunelu?

Jiří Kocurek

A ta splítka nějak zvýší kapacitu, když na sebe budou muset protijedoucí vlaky čekat? Jen pak od návěstidla nepojedou přes výhybku, ale pořád tam bude jenom jeden průjezdný profil.

Leinad

Nepatrně zvýší.

qěcy

Ještě o kousek zvýší kapacitu odjezdová návěstidla z tunelu (z té splítky na obě strany) ven.

Alibaba

Tak žádná výhybka dobrá výhybka (co není nemůže se pokazit), a kdyby k tomu nemusela být ani srdcovka, tak ještě lépe.

Kandelábr

Klidně by se tam mohla i přidělat lávka pro pěší/cyklisty na stávající pilíře

Majkl

Mezi mosty je lávka pro pěší, protože schody. Pro cyklisty je možnost Zbraslav, Barranďák.

Alibaba

Pro lepší tlačení kola do schodů by stačil nějaký kus profilovaného plechu.

Lukáš F.

Neblázněte, to je moc levné.

libor

hodíš na rameno 😉 elektrokola zákaz!

Jiří Kocurek

Na základě čeho? Osoba vedoucí/nesoucí elektrokolo je pořád chodec.

Márty

Na to téma zpracoval Max Goldberg super diplomovou práci na FA ČVUT.. níže odkaz

https://www.fa.cvut.cz/cs/galerie/diplomove-prace/53738-most-inteligence

jonáš

Na tom přesahu pilířů pod obloukama by to bylo supr. Nahoře je to dost opruz a úzké, a buhví jestli s tim rekonstrukce počítá. Už tak je na chuchelské straně kvůli profilu vyhnutej plot a profil ještě zúžený.

bvovka

Obnova zastávky Michle to obsahuje taky? Jestli ne tak doufám, že se zřídí druhá kolej až do Vršovic.

Znalý

Teoreticky by to šlo, ale chybí most přes ulici U plynárny. Jinak je drážní těleso dvoukolejné z Kačerova až do Vršovic. I soudruzi občas mysleli a dne s se to hodí 🙂

P_V

Podle toho, jak bude pojata odbočka Spořilov, tak nešlo. Na druhou kolej by se musela odkopat část svahu na vnitřní straně odbočujícího oblouku. A to se nyní dělat nebude. Což bude znamenat provozní komplikaci, až se to bude dělat dodatečně, aby se tam dostal bagr.

Profesor

Údržba mostů v ČR. Postavíme nový, už od prvního dne nezanedbáváme údržbu. Neděláme prostě vůbec žádnou, je to přece nový. Za tak 20 let přijde nějakej chytrolin že do toho teče a bylo by to třeba opravit. Ten blbec si neuvědomuje že na to 20 let nebyla kolonka v tabulce a navíc ty prachy potřebujeme jinde. Vydrželo to doteď, vydrží to dál, dyt je to skoro nový. Za dalších 20 – 30 let most zchatra tolik, že je na spadnutí. Tak ho teda zbourame a postavíme novej. Historie se může opakovat.

Jiří Kocurek

https://zdopravy.cz/oprava-mostu-na-prazskem-okruhu-si-vyzada-uzaveru-poloviny-dalnice-149536/#comment-969851

Když o tom rozhodují absolventi vysoké školy života, kteří přesně vědí …

Alibaba

Podle stavu silničních mostů ten váš popis sedí.

qěcy

Na most inteligence to sedí taky. Nálety že spár pilířů někdy někdo odstraňoval? Když prorezlo odvodnění,nproc se tam nechala chcat voda na ŽB oblouky několik let proudem?

Řádná údržba v českém státním sektoru stále není praktikována. S výjimkou snad zabezpečovacího zařízení.

Ivan_pha

Ty nálety nechápu nejvíce. Ani ty břízy z pilířů nejsou schopni odstranit. Je to fakt smutné

Alibaba

Tak údržba nic moc, ale statika si myslím, že není narušena.

Jiří Kocurek

A protože se nepíše o mostech, které jsou vpořádku, tak takové neexistuje. Sice je to bias, čili sebeklam, ale podle něj žádný most starší 50 let v ČR neexistuje a tak to musí být pravda. Jo a ten most Nového spojení spadne do 5 roků od výstavby, jasné?

Alibaba

Tak ono se někdy v souvislosti s pádem mostu v Janově psalo o stavu našich silničních mostů, a řekl bych, že proti železnici to žádná sláva nebyla. A teď si třeba vezměte, kolik se po republice používá silničních mostních provizorií.

Petr Jetelina

Mít na Kačerově most Dopravního podniku a vedle lávku SŽ, to bude vypadat velmi elegantně.

jonáš

No a? V mostě metra je dost malej průchozí profil, a taky z toho těžko uděláte prostor určenej pro veřejnost.

ondra

220 m dlouhý peron na zastávce Kačerov-to ta současná délka nepostačuje? To se tam počítá se zastavováním odklonových rychlíků? Naprostou většinu vlaků tam tvoří Regionovy o víkendu potom ještě ještě brejlovec a 2 patra,tak moc tomu nerozumím.

Frantisek

A co budoucí odklony od Berouna, budete všechny hloupě převážet jako dosud až na hlavní nádraží, bez možnosti dojet do jihovýchodních částí města mimo již nyní přetížené centrum třeba už z Kačerova nebo Vršovic?

P_V

Je to 150 m, což nestačí ani na dvojitý ešus. Vešlo by se víc, dokonce to i v dobových vizualizacích delší bylo, ale asi to tehdy někdo na poslední chvíli sabotoval. Ale navíc je to na jednokolejce, kde se při odklonech kvůli kapacitě zastavovat nedá. Tak se to nyní udělá pořádně.

Alibaba

Na hlavních tratích okolo Prahy bude snaha mít normu pro nástupiště 220 m. Takže se to zde předělá na ostrovní o této délce.

Petr

Sorry jako, na nikoho konkretniho neukazuju, ale tohle je proste hrozna neschopnost. Kdyz uz se dlouhodobe zavira provoz, tak se ma zrekonstruovat celej ten usek, vcetne tunelu a az po Vrsovice/Zahradni mesto.

Frantisek

Což naráží na snahu mít to hotové co nejdřív, pro případ havárie zanedbaného mostu pod Vyšehradem. Po nápravě stavu tamtéž je možno zčásti zavřít Branický most už bez vyvolaných křečí.

Petr

Koukam, ze si stav nasi zeleznice fakt zaslouzime… Tim tunelem stejne rok nic nepojede. Perfektni prileztiost s nim neco udelat. O ten rok navic bude ta (jinak rekonstruovana) trat zavrena v budoucnu.

Jiří Kocurek

A mátě něčím podložené, že se to za ten rok stihne, nebo jsou to jenom dojmy? Vaše praxe v oboru?

Petr

A kde tvrdim, ze se to za rok stihne?

SYN

Tak jestli se to za rok nestihne, tak to bude prodlužovat neprůjezdnost a jsme tam kde jsme nechtěli…
Neboli, „využít příležitosti“ je fajn ale pokud to pokazí prioritní zájem tak to už fajn není.

David

Rekonstrukce alá SŽ. Všechno soutěžíme na poslední chvíli, divíme se že je to drahé a ještě z toho vyjmeme tu nejsložitější část, kvůli které uzavřeme na trati provoz zase někdy jindy.

Varburk

Svatá pravda. Že se stav mostu pod Vyšehradem dlouhodobě pozvolna zhoršuje, se ví několik desetiletí. Za tu dobu mohl být zdvoukolejněn nejen Bránický most (viz částečná sanace před cca osmi lety – a to je další případ neschopnosti a marnosti dobré správy), ale i vyřešen tunel…

Alibaba

A myslíte si, že MD (a komise tam) je schopné SŽ schválit něco hodně dopředu, když to nebude nést přínosy?

Ivo

Z Prahy do Prahy po kolejích přes České Budějovice? CO JE TO ZA ŠÍLENOST

ZYRTHEC ft. KEPPRAFLØW

Vítejte na dráze.
#dobráspráva

Lord Pitzbudka

Tak ono to není z Prahy do Prahy . Snazi se tim rict, ze vlaky z jihu Nemecka (a vubec, z tohohle smeru), jdyz budou chtit dal na vychod, budou muset pres budejovice

Co je na tom nepochopitelneho?

Kandelábr

I z Plzně to bude tak. Nebo přes Ústí.

Lesan

Šílenost to bude v době, kdy bude výluka kdekoliv na trati 190, případně na trati 220 mezi ČB a Ševětínem. Během doby stavby k minimálně jedné z možností dojde – běžně k tomu dochází xkrát za rok. Zrovna teď jsou docela dlouho výluky na t190.

Vavrroch

Pokud by došlo během opravy Branického mostu ke zcela nečekanému zastavení provozu na mostě pod Vyšehradem, stala by se z odklonové vozby poznaná nutnost.
Můžeme se zamyslet, co se proti takovému vývoji dá dělat. Dýchat na čidla na Výtoni? Poprosit obecenstvo, aby jezdilo vlaky po památkově chráněném, ikonickém a jedinečném mostě co možná nejméně? Obětovat za novoluní pod mostem na pravém břehu Vltavy černého kohouta?

P_V

Řešení ála Vltavská. Postavit pod to nějaké PIŽMO.

Petr

V tom je trochu blbý to že pod tím mostem teče řeka…😃

Jiří Kocurek

A někteří si tam dokonce dovolují plout lodí.

Alibaba

Je to řekou náročnější, ale jde to.

P_V

PIŽMO je dělané i na vodní toky. Má výbavu na to, jak to postavit pilíř přímo na dno.

Alibaba

To je jen blbá topologie železniční sítě. Za 1. republiky byla třeba snaha udělat ještě navíc dvojkolejnou trať právě od Plzně někam k Havlíčkovu Brodu.

Georg

jasne, tou by se blba topologie vyznamne vylepsila.

Martin

Chápu to správně, že dvoukolejka bude od vyústění tunelu směrem na Branický most? A v tunelu od mostu směrem na Radotín bude jedna kolej?

MOS

Ano, v tunelu jsou problémy s 2k. profilem a průsaky (1964), zdržovalo by to zbytek stavby. Zatím budou na portálech návěstidla. Tunel později.

Martin

Díky za odpověď!

Adam BV

V některé z předchozích diskuzí zde zaznělo, že by v tunelu měla během výluky proběhnout diagnostika a podle ní pak naplánování dalšího postupu – samozřejmě až v druhé době.

MOS

Taky jsem o tom slyšel, ale je to spíš na budoucí velké bourání ostění a norma průjezdného profilu tunelu v oblouku pro 2 koleje v roce 1949 a dnes je zase někde jinde. Teď se bude muset hlavně řešit VÝTOŇ.

Ivan_pha

Bourat se nebude, dvojolejka časem asi ano. Otázka jen, jak se bude jezdit, profil nebude na všechny vozy.

Martin Prager

Ano a za 58 let s tím nikdo nic neudělal! Teď ho to letité neřešení dostává do pasti.

Michal82

Bude v tunelu jedna kolej nebo kolejová splítka?

PepaM

Jedna kolej.

Petr

Na Vyšehradském mostě jsem před týdnem nákladní vlak viděl. Lokomotiva a asi 10 cisteren, takže není úplně pravda, že tam nákladní nesmí.
Je sice hezké, že bude velká váha na rychlosti výstavby, ale neměla by být spíše váha na době, kdy bude nickolejný provoz? Přeci jen druhá kolej se dá na většině částí trati přidat i při provozu stávající. Branický most jsou v postatě 2 mosty, pro každou kolej jeden.

Jiří Kocurek

Mohly být prázdné…

LKB

Podle mého názoru SZ tak dlouho neresila stav obou hlavnich prazskych mostu, az to ted musi resit operativne, rychle, tak je otazka, zda to vse bude dobre pripravene a s hladkym prubehem… Prokrastinace za penize statu.

Georg

mosty s nejvetsim poctem vlaku jsou vytonsky a negrelliho viadukt.
most inteligence (pres ktery vlaku jezdi relativne malo) se k sanoval nekdy pred dvema lety a v jednokolejne verzi je v provozuschopnem stavu.
zdvojkolejneni je rozsireni funkcnosti, nikoliv dohnani udrzby.

Novomír

Ano. Ono se před dvěma lety nevědělo, že bude potřeba řešit Výtoň a objíždění Smíchova a proto je v naprostém pořádku, že se ta oprava udělala s jednou kolejí.

P_V

Bylo to už před 8 lety a sanovala se jen mostovka a to jen v části pod kolejí. Sanace spodních částí stavby se nedělala.

MOS

Ano, a taky část trakčního vedení a odvodnění, úsek svršku kolem tunelu.

Vašek

Nedivte se. Plánování zprofanovali komunisté natolik, že se již nesmí používat.

Alibaba

SŽ řeší most pod Vyšehradem od vzniku SŽ (SŽDC). Akorát do normálního řešení hodili (naschvál?, z neznalosti?, sabotáž?) památkáři vidle.

Antonín Maňas

Budu tam muset naběhnout s foťákem a vše zdokumentovat

Kamui

Plánuji to stejné. Navléknout vestu a projít to od tunelu až do Krče.

Majkl

I s vestou tam nemáte co dělat pokud nemáte povolení pro vstup do kolejiště.

Profesor

Má tam co dělat, chce tam fotit, nudit se tam nebude

Vašek

Ale Majkle, kde není žalobce, není ani soudce. A šotouši se alespoň umějí kolem kolejí pohybovat, na rozdíl od trotlů se sluchátky v uších a očima na displeji mobilu.

Jiří Kocurek

Oprvdu? Nedávno se tady psalo o jednom, kterého zachytil vlak a on z místa nehody zmizel.

Vašek

Vlak lajdák. Byl málo důsledný.

Ivan_pha

Pozdravujte Policii ČR, jsou tam kamery a dispečer je hned volá.

Zastávka Braník?

Zastavka Braník má něm nebude? Stačily by tam schody k stávajícími nádraží

Georg

na to „schody by stacily“ jste prisel jak?

Novomír

Ono by tam stejně nic nestavělo, když je problém při dlouhodobých výlukách zastavit na Kačerově nebo ve Vršovicích.

looking4bucho

Pokud vim, tak v planu (vyhledove) je zastavka Ve Studenem, ktera by byla Braniku o dost bliz nez na moste.

jonáš

Do Braníka cesta dlouhá a bez vazby na tramvaje? To jsem ještě neslyšel.

Georg

nechci znit neskromne a vim, ze bylo slozite stavbu takhle rychle pripravit, ale dela nekdo i na priprave druhe koleje ze sporilova do vrsovic?

MOS

STAVBA zdvoukolejnění ODBOČKA SPOŘILOV – ZAHRADNÍ MĚSTO 2026-2028, včetně nové zastávky PRAHA – SPOŘILOV. Tak ať se stavba dokončí co nejdříve, kvůli Výtoni.

Movia

Zahradní město nejsou Vršovice, nebo?

MOS

Propojeno?

PepaM

Jak „propojeno“? Jízda z Krče přes Zahraďák do Vršovic/na hlavní by znamenala buď úvrať nebo výlet přes Malešice a Libeň.
Vy odkazujete na tento úsek: https://en.mapy.cz/s/lahojotuce
Georg se ptá na tento: https://en.mapy.cz/s/cakanejuca

Hajnej

Nejsou.

Georg

jako ze by se z krce na hlavni nadrazi jelo pres malesice a liben (pro zmenu taky pres pretizenou jednokolejku)?

PepaM

To je jiný úsek, než na který se ptá Georg.

Martin Prager

Já bych 60 let neoznačoval adverbialem „rychle“ 😉

Petr

Most bude sloužit pro odklon vlaků mezi hlavním a smíchovským nádražím po dobu rekonstrukce či výstavby nového mostu pod Vyšehradem.
——————–
Jaké odklony do Smíchova? Přeci do Radotína. Už jste to napsal znova, podívejte se do mapy. To co je v článku, je holý nesmysl

bkv

Výluka bude mezi hlavním nádražím a Smíchovem, ne mezi hlavním nádražím a Radotínem… IMHO není před Radotínem ještě Velká Chuchle?

Původní Aleš

Další, co mi nesedí, je toto:
„Cílem stavby je zejména vybudování druhé traťové koleje v úseku od odbočky Tunel, která se nachází před Branickým mostem, do stanice Praha-Krč……..Na dosud jednokolejné zastávce Praha-Kačerov vznikne nové nástupiště dlouhé 220 metrů, přestup na metro a autobusy MHD zajistí nová lávka.“
Takže dvojkolejka bude jen od Vltavy po Krč nebo až na Kačerov? Pokud jen do Krče, tak proč je tam to slovo „dosud“? Nebo bude zastávka dvojkolejná na jednokolejné trati? Pak to jsou ale dvě stavby, které spolu nesouvisí (i kdyby se dělaly současně).

Movia

tady je třeba zastat se redaktora, opravdu je z modernizace vyjmuta stanice Krč a stavba pokračuje potom až na Spořilov.

MOS

Žst. Krč + napojení na metro D 2027-2028

Georg

tak minimalne musi v krci udelat provizorni esu, nebo to chteji dratovat do soucasne releovky?

Platamon

Současná releovka, mimochodem nejstarší česká (výr.č.2) a nikoliv AŽD na zaústění 2 kolejí od Radotína byla připravená, 6.kolej dříve pokračovala cca 1 km za Krč směr Radotín, takže úpravy se dělaly s jejím odpojením, vytrháním výhybky. Jinak by po stavbě měla být nějaká provizorní ESA, protože až přijde metro D, tak z nádrží moc nezůstane.

qěcy

Provizorní křemikovka bude v Krči už v této etapě. Ale s kolejištěm se až na nutné spojky nic dělat nebude, jen se přečíslují koleje a klacky.

Georg

dik! ese zdar. 🙂

Trumbera

Správně je v podstatě oboje. Dvoukolejka bude od Tunelu až po místo, kde se odděluje trať do Vršovic a na Zahradní město. Zde budou spojky zvané též odbočka Spořilov. Tyto spojky se stejně jako kačerovská zastávka stanou obvodem stanice Praha Krč.

Původní Aleš

To Movia, Trumbera: Děkuji za objasnění

Původní Aleš

Již je v článku opraveno.

Hajnej

Nejde ani tak o pohled do mapy jako o vhodnější formulaci. Vlaky sice jedou do Radotína, ale odkláněny jsou kvůli úseku na Smíchov.