Proměna Mostu Inteligence na dvoukolejku má potřebná povolení, stavba má začít 1. července

Vizualizace Branického mostu po rozšíření. Foto: ČD CargoVizualizace Branického mostu po rozšíření. Foto: ČD Cargo

Kvůli špatnému stavu mostu pod Vyšehradem je co nejrychlejší oprava Branického mostu klíčovou pro zachování provozu přes Vltavu.

Správa železnic (SŽ) získala důležité razítko pro zahájení modernizace Branického mostu nazývaného také jako Most Inteligence. Pro železniční dopravu v Praze jde kvůli špatnému stavu mostu ve Výtoni o klíčovou stavbu.

Vydání společného povolení vyplývá z informací na úřední desce Drážního úřadu. Zatím ještě nenabylo právní moci. Podle společného povolení se ale nevyskytly během řízení zásadní protesty proti stavbě, Správa železnic musí jen splnit řadu podmínek. Podle mluvčího Správy železnic Jana Nevoly je stále reálný termín zahájení stavby 1. 7. „Aktuálně probíhá vyhodnocení tendru. Smlouvu bychom chtěli uzavřít co nejdříve po nabytí právní moci tak, aby realizace mohla začít k plánovanému termínu 1. 7.,“ uvedl Nevola.

Soutěž na modernizaci a rekonstrukci mostu začala v lednu. Kvůli špatnému stavu mostu pod Vyšehradem se může Branický most v příštích letech stát klíčovým místem pro železniční dopravu přes Vltavu v Praze. Most je již nyní ve špatném stavu, jak vyplynulo loni z posledního posudku. Správa železnic ho kromě opravy současně rozšíří na dvoukolejný provoz.

Nákladní vlaky musejí po dobu rekonstrukce odklonem přes České Budějovice

Po mostě se jezdí od roku 1964. Přestože se budoval jako dvoukolejný, stavbaři na něm nakonec položili pouze jednu kolej. V současnosti je využívaný především nákladními vlaky a v době mimořádností i pro odklony osobních vlaků mezi Prahou a Berounem.

Cílem stavby je zejména vybudování druhé traťové koleje v úseku od odbočky Tunel, která se nachází před Branickým mostem, do stanice Praha-Krč. Současně se postaví odbočka Spořilov, ta umožní vlakům přejíždět z jedné koleje na druhou.

Práce budou dále zahrnovat sanaci Branického mostu, vybudování nového přemostění Údolní ulice a výstavbu technologických objektů v Krči a na Spořilově. Na dosud jednokolejné zastávce Praha-Kačerov vznikne nové nástupiště dlouhé 220 metrů, přestup na metro a autobusy MHD zajistí nová lávka. Hotovo má být za 13 měsíců. Most bude sloužit pro odklon vlaků, které jinak jezdí mezi hlavním a smíchovským nádražím po dobu rekonstrukce či výstavby nového mostu pod Vyšehradem. Na Smíchov nezajedou, na hlavní nádraží pojedou již z Radotína.

Oprava přinese rok komplikací nákladním dopravcům. Vzhledem k praktickému zákazu nákladních vlaků přes most pod Vyšehradem tak budou muset nákladní dopravci během opravy jezdit přes Vltavu odklonem až kolem Českých Budějovic.

Výpadek mostu pod Vyšehradem během výluk na Branickém mostě by způsobil velký problém. I proto má v hodnocení zakázky váhu 35 % rychlost stavby.

Tagy Branický most Most inteligence Správa železnic
121 komentářů