Proměna brněnského Mendlova náměstí za 200 milionů korun je po roce a půl hotova
Mendlovo náměstí po modernizaci. Foto: Adam Zemek
Konečná podoba čelí kritice, město řeší zrušení části zábradlí.
Konečná podoba čelí kritice, město řeší zrušení části zábradlí.
Fandil jsem a stále fandím tomuto projektu… jen tedy opravdu nechápu to zábradlí. To tam nemělo ani vzniknout.
Koukám na fotografie a musím konstatovat, že idea velké plochy bez možnosti úkrytu před sluníčkem a dokonce posezení ve stínu už dorazila i do Brna.
A ta červená barva 🙂
Takže zrušili chcací parčík a trajf jezdí okolo. To jsem od toho teda čekal víc…
Buď je to špatná citace politika, nebo překlep, ale z Veletržní do Křížové se jezdilo a jezdí vždycky jen vpravo. Vlevo je totiž vjezd do šalinové části náměstí. A regionálka tam není a nebude, protože linky 405 a 406 Ids-Jmk vypakovali ke špitálu v Bohunicích definitivně. Nově odjíždí bus na Rosice a Zastávku z nástupiště č. 7 před špitálem na čtyřproudovce to „zadní,“ z „předního nástupiště“ č. 6 odjíždí 51 směr Ostopovice a linky na Říčany 401 a 402. Proč došlo k vymístění trolejbusů až za vjezd na parkoviště úplně dopředu, nejblíž k Jihlavské, netuším, nicméně je dodělávané dodatečně, asi… Číst vice »
Už když borci architekti ukazovali tu vizošku s krásně rumělkovou plochou náměstí, tak mi bylo jasné jak to dopadne.
Blbě.
Nyní když se zvedne vítr, tak mají Brňáci ten červený písek v očích a vidí rudě.🤣
Jediné pozitivum je, že šaliny od/do Pisárek zastavují v rovným a né v silnici.
Jinak se to nepovedlo.
Tak další vládnoucí garnitura bude muset vymyslet jak „znovu a lépe“.
Vzhled je věc vkusu, ale já se při pohledu na opravený na Mendlák pocitově vracím do 70-tých let min.století, kdy v celkové šedi vysvítaly jen červené lampy, lavičky a sovětské vlajky. Za mě tedy fakt ne :-(((
Takhle jsem tu barevnost v architektuře z článku o mostu na Výtoni nemyslel 😀. Zajímavé, že červené jsou lampy, ale koše ne 🙂
Cena v 2021 měla být 155 mil příp. nižší, realita 1/2 roku skluz 200 mil a tristní výsledek, co je to ovšem proti Moravskému – cena na začátku 25 a pak se to sypalo – 42/106/132,5 mil konečná
tohle musí získat nějakou cenu za architekturu, jinak to nevidím :-), a co teprve ten majstrštyk s žulou z Ukrajiny a pak Švédska, v týhle zemi na kousek kvalitní žuly nenarazíš, tak se musí dovézt, divím se, že ji nevezli rovnou z Asie, to by bylo dál
Další pokus, jak vyhnat cestující z MHD, nebo ji aspoň znepříjemnit? Lavičky, na kterých se dá sedět a neprší na ně je moc náročný požadavek? A ty „nože“ na trolejovém vedení pro trolejbusy prosím projektoval který „umělec“ ? Místo jednoho závěsu s ostrým úhlem měly být dva nebo i tři a nebylo by to náchylné k vypadnutí sběrače. Tohle jen čeká, až to někdo serve a pak to hodí na něj…
No podle mne se tak snažili vyhnat bezdomovce, ale vyženou i cestující. Takže jak?
Špatně
K tomu zábradlí je v Brně poměrně známý příběh kdy na Hlavní nádraží dva dobraci mezi dvěma vozy T3 v soupravě přenášeli kočárek.
Ikdyž se doba změnila lidi jsou pořád stejně blbý a „mantinely“ jsou prostě potřeba.
Ta cedule zákaz vstupu mezi vozy Vario LF podle mě stačí.
Podle obrázků to vypadá, jako by se to dělalo někdy v roce 1985 v akci „Z“ k výročí vítězného února. Odpovídá tomu i barevné provedení dobového mobiliáře. Vyjímá se pouze pouze jedna normální lavička (na obr. 7), která narušuje ten červenobílý hnus. Naopak stylová zeď na obrázku č. 9 do celkového konceptu docela zapadá, když už kancelář městského architekta nenapadlo jí nechat natřít (nejlépe nějakou z těch dvou barev). Paní starostka vysvětlila, že se vlastně všechno povedlo, je to funkční a asi hezké. Zbývá si už jen s Ivanem Mládkem zazpívat: „Dopadlo to výborně, jsem jen trochu v šoku, spravil… Číst vice »
To je tak otřesné, že se na to ani dívat nemůžu.
Ještě že su z Olomouce.
Sdilím vaše pocity. Zdravím z Pardubic.
A co ten váš autobusak v Pardubicích, už máte novej, nebo pořád ten odporný?
Novej finišuje, v létě bude otevíračka. Roste nám to před očima. Vypadá to dost nadějně.
Ale no tak, nenajde se na tom aspoň něco pozitivního? Co to kecám, jezdím přes mendlák 2x týdně (většinu teda večer, takže si pak nemusím proplachovat oči kyselinou :D), ale na druhou stranu přestup z šaliny na bus zážitek, už aby se z nás udělali terminátory T-1000, těm rozhodně zábradlí nevadilo. Smutné je, že tam je tolik volného prostoru, že se to dalo vyřešit jinak a lépe, třeba šaliny na krajích, nástupní ostrůvky, autobusy uprostřed, nebo šaliny uprostřed, nástupní ostrůvky, autobusy na krajích, tam by sice zábradlí bylo, ale jen jedno, ale logika a Brno nejde moc dohormady, Mendlák je… Číst vice »
Co na tom stálo 200 mil.Kč?
Největšími položkami bývají inženýrské sítě, kterých se v tomto případě dělalo hodně.
Zbytečné zábradlí přece! 🙂
To nejlepší z devadesátek i v 21. století!
Třeba bude Brno taky jednou památkovou rezervací, minimálně Plotní, přednádražní prostor, Mendelovo náměstí a budoucí stadion by si to zasloužili. Nicméně ani Ostrava nezůstává pozadu a nedávno „dokončila“ nový univerzitní kampus s podobnými kvalitami.
Všechno se zas nedá házet do jednoho pytle. Přednádražní prostor je chyba státu, který za 100 let nebyl schopen dořešit a realizovat přestavbu ŽUB. Plotní je to samý, protože hlukový limity a jejich posuzování nastavuje stát.
Se zbytkem souhlas. Multifunkční hala je v dnešní ekonomické situaci naprosto nesmyslná stavba a Mendlák je zase důsledek nekoncepční práce s prostorem, kdy mělo být náměstí řešeno jako celek a nikoliv jen jeho polovina.
Proč by sakra naprosto příšerná podoba jedné městské ulice se zastávkami MHD měla být chybou státu?
Souhlasím, že stát má svůj podíl tím, že „vymyslel“ nesmyslné normy, ale implementace je pořád v režii města a to zvolilo tragické řešení.
Zvolené řešení s protihlukovými stěnami bylo jediné možné. V tomto případě na výběr nebylo. Ostatně, za posledních minimálně 20 let je to v ČR snad jediná novostavba tramvajové trati, která vede tak blízko stávající zástavbě.
Kdyby se trajfy vedly obousměrně kolem kláštera, odstranilo by se dvojí křížení se šalinou. Když se nechce, je to horší než když se nemůže.
Neříkal někdo z magistrátu něco o omezení dopravy? Žula ze Švédska je v tomhle ohledu papalášství.
Příčina a důsledek.
Nemá cenu diskutovat o důsledku, ten už je na světě.
Příčinou jsou „dopravní inženýři“ PČR, kteří nemají nic jiného na práci než komplikovat a vystavovat nebezpečí kohokoli, kdo se opovážil dopravovat se jinak naž autem. Tito všehofušeři jsou schopni žádat zrušení přechodů pro chodce bez jakékoli náhrady, umisťovat do cyklostezek všelijaké nebezpečné šikany apod.
Kdyby tito příslušníci šli do ulic a postihovali dopravní přestupky zanechali by po sobě pozitivní stopu. Dopravní PČR to občanům dluží.
Fakt mi toto hlava nebere. Vždyť je v okolí naší zemičky spoustu měst- a teď mám na mysli zrovna Rakousko, kde jsem viděl a zažil v mnoha městech bezproblémové fungování lidiček s MHD. Nebo jsme na tom jako národ tak špatně, že si musíme stavět další bariery? Jinak z jiného soudku- tunely v Itálii 130 a u nás? A že by ti Italové v nich nějak měli více nehod?
Bariéry bohužel potřeba jsou. Příkladem budiž nobě rekonstruovaný terminál Nemocnice Bohunice a přebíhání lidí přes čtryřpruhovu silnici spoza autobusu přímo pod jedoucí auto či trolejbus. Nebezpečná situace tam bývá k vidění několikrát do týdne…a jednou to někdo nedobrzdí, nebo se nezastaví. Zábradlí navíc od jednoho přechodu ke druhému by tento problém vyřešilo. Tady je to obdobné – je potřeba usměrňující bariára, aby tam někdo bezmyšlenkovitě nevlezl. Trolejbusy jsou totiž narozdíl od šalin na České (typický argument odpůrců zábradlí) poměrně tiché. Nicméně přidání jednoho průchodu by sand mělo být v pořádku…
Mobil a sluchátka na uších stojí za mnoha nehodami. Zábradlí tomu má zabránit, ovšem je to nehezké a zejména nepraktické.
Jen takový laický dotaz: v cizině lidé používají sluchátka a mobily méně často? Tam chodci nepadají pod auta?
Protože v cizině(*) jsem takovou zábradlovou mánii skoro neviděl.
(*) Rakousko, Dánsko, Německo, Švýcarsko, Londýn, New York, Benelux,..
Jenže my máme řešení, pravé, České. U nás je snaha každého ochránit před jeho vlastní blbostí za každou cenu. A zábradlí se k tomu účelu náramně hodí.
ach, samozřejmě, že ještě NENÍ hotové. pořád tam volně pobíhá substrát, takže ještě je potřeba instalovat několik kilometrů zábradlí, a sloupů. taky tam trajdají kočárky, vozíčkáři a podobná havěť, to se bude muset taky vypakovat. pak to teprve bude krásně HOTOVÉ po brněnsku!
Snad po šotoušsku, ne? Nebo jste přesvědčen, že nikde jinde se nic takového nemohlo vyskytnout? Brno šotoušků plno, nebo jak jste došel k tomu rovnítku?
Umí někdo dešifrovat význam zábradlí na předposlední fotce?
Že by vpravo byla tramvajová zastávka, tak aby kaštani neskákali do silnice? Jinak vzhledově zábradlí nic moc.
Hned vedle to nevadí.
Jesti tam vysadili kaštany, tak zábradlí jejich vyskakování do silnice rozhodně nezabrání…
Policajt doporučil, úředník vyžadoval. Rozum… u toho nebyl.
Žiji v Brně už padesát let a pořád nemohu přijít na to, proč tohle město podělá všechno na co sáhne. Mendlák je jen další v řadě po úvraťové konečné u nemocnice Bohunice, kde na osvětlenou přestupovou zastávku autobusů dali IDS a městské (tedy vlastní) busy odsunuli do dáli do tmy, po rekonstruovaném železničním mostě na Šámalově, kde pod ním znovu postavili úzkou jednopruhovou silnici jako pod tím starým, po tramvajovém ghettu Plotní, kde je u Zvonařky hrbol co drncá, bus nemůže z buspruhu odbočit doprava, takže 44 to musí z UANu objíždět přes další semafor navíc, kde na Železniční při… Číst vice »
Ala ale, tady se zas mínusujicim nelíbí realita, to máte blbý, páč vše zde popsané je realita..
Tak aby nebyla „nuda v Brně “
Brňácí maj rádi, když se o nich mluví …
Z přestupního uzlu na náměstí udělali vybetonovaný autobusák…
Pardon, ale v místě původních nástupišť byla zpevněná plocha, nikoliv park.
https://mapy.cz/s/mofuzobeta
co to placate, to misto byla naprosta katastrofa … kdyz to jen trochu slo, tak jsem prestupoval jinde. Ty fotky po oprave nevypadaji nijak skvele, ale predchozi stav byla naprosta hruza.
Ještě, že máme v Praze IPR. Takovou hrůzu by nedopustil.
Bohužel i v Praze je to ale neúnavný boj s PČR a památkáři, kteří soustavně blokují dobrá řešení. Památkáři třeba blokují: rozšíření chodníku na rozích (a tak se to musí řešit těmi zelenými balisety), bezbariérové obrubníky či výsadbu stromů. Policie pak zapleveluje veřejný prostor miliónem obřích zbytečných značek, od zákazu Segwayů přes značky parkovacích míst a přikázané směry na Václaváku, až k legendárním začátkům a koncům cyklostezek na každém přejezdu přes vedlejší silnici.
Už jsem někde i četl nářky řidičů, že z hlediska problematiky průjezných profilů je to teď horší než před rekonstrukcí.
O tom, že to vlastně nepřineslo žádné zlepšení ani cestujícím nemluvím, to je v článku zmíněno odkazem na ono zábradlí.
O rekonstrukci Mendlova náměstí se v Brně mluví minimálně od roku 2004, co jsem se do Brna přistěhoval kvůli studiu – a nejspíše ještě dříve. Po 20 letech vzniklo něco, co se lze domnívat, že je v podstatě jen vyhození peněz (vyčerpání dotace). Mám z toho dost rozporuplný pocit. Ale čas ukáže, třeba to tak špatné nebude.
Vypadá to, jako kdyby to bylo připravené k rekonstrukci (nepamatuji si jak to vypadalo dříve)
Je to nové. To je jediná pozitivní věc, která se o tom dá říct. Technicky je to řešeno dost na nic.
Chtělo by to aspoň nějaké záhony se zelení. Budujeme zelené střechy, aby města trochu vychladla, ale gigantickou parcelu uprostřed města prostě vydláždíme červeně, protože je to prý hezké.
Trolejové vedení naprosto nerespektuje standardy, které si DPMB nechal vypracovat, a dokonce i normy.
Řidiči trolejbusů mají co dělat, aby se z ostrůvku vymotali.
Proč není zveřejněna projektová dokumentace?
Místo přístřešků jsou deštníčky, které před nečasem prostě neochrání.
Co je pozitivní na tom, že je to nové, když je to k ničemu?