Projektování opravy Vinohradských tunelů stojí, čeká se na souhlas s ETCS
Náklady na stavbu dál rostou, přesáhly již pět miliard korun.
Na zhruba tři měsíce jsou zastaveny projekční práce na rekonstrukci Vinohradských tunelů v Praze, které jsou klíčovou spojnicí tratí na České Budějovice a Plzeň z hlavního nádraží.
Vyplývá to z posledního dodatku ke smlouvě se sdružením firem Sudop EU a Sudop Praha. Podle něj jsou práce pozastaveny z důvodu čekání na projednání změn v centrální komisi ministerstva (CK MD). „Důvodem je změna rozsahu řešení výstavby nového SZZ, a to včetně výhradního provozu systému ETCS-L2. Tuto změnu je třeba nejdříve projednat na CK MD, do rozhodnutí CK MD jsou práce na zakázce pozastaveny,“ uvádí se v dodatku.
„Předpokládá se pozastavení prací přibližně na tři měsíce,“ řekl mluvčí Správy železnic (SŽ) Dušan Gavenda. Zakázka se zadávala v roce 2020, kdy už bylo jasné, že na koridorových tratích bude v Česku postupně zaveden výhradní provoz s evropským zabezpečovačem ETCS.
„Záměr projektu stavby se zpracovával v době, kdy teprve docházelo k definování systému ETCS L2 v České republice a zahájení definice výhradního provozu ETCS L2. V rámci vlastního projektování ale již byla prováděna příprava pro nasazení systému ETCS,“ uvedl Gavenda.
Čtyři roky zpoždění
Aktuální předpokládaný termín dokončení projekčních prací je ve třetím čtvrtletí příštího roku, samotné zahájení stavby v roce 2026. V roce 2020 Správa železnic uváděla zahájení v roce 2022. Celkové náklady včetně nasazení ETCS jsou odhadovány na 5,2 miliardy korun. To je výrazné zdražení oproti odhadované ceně v roce 2020, kdy Správa železnic uváděla čtyři miliardy korun.
Zakázka na projektovou dokumentaci má hodnotu 89 milionů korun. Hlavním cílem stavby je kompletní rekonstrukce kolejí a kolejových konstrukcí v tunelech i na přilehlém jižním kolejovém rozvětvení hlavního nádraží. Koleje budou nově uloženy na betonové pražce. Vybraná nástupiště budou prodloužena. Součástí stavby bude také sanace stávajících tunelových trub, zlepšení jejich odvodnění a zmírnění průsaku vody přes ostění. Zároveň stavba podle SŽ přinese snížení hlukové zátěže a vibrací díky použití antivibračních rohoží a zřízení bezstykové koleje. Rekonstrukcí projdou více než čtyři kilometry tunelových úseků, v rámci stavby se položí přes 11 kilometrů nových kolejí.