Doprava ve městě Infrastruktura Letiště Stavebnictví Železnice Zprávy

Projektanti začnou řešit podobu trati mezi pražským výstavištěm a Veleslavínem

Osobní vlak mezi Prahou a Kladnem ve stanici Praha - Dejvice. Foto: České dráhy
Osobní vlak mezi Prahou a Kladnem ve stanici Praha - Dejvice. Foto: České dráhy

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) vybrala firmy, které zhotoví záměr projektu a dokumentaci pro územní řízení pro klíčový úsek tratě na pražské letiště od výstaviště ke stanici Veleslavín. V tendru uspěly Metroprojekt a Sudop Praha s cenou 64 milionů korun. Stejná dokumentace se nyní zpracovává i pro další stavby na spojení z centra na letiště.

„Tato rozsáhlá investiční akce byla kvůli náročnosti rozdělena na šest dílčích částí. Po stavební stránce bude nejsložitější stavba mezi nově vybudovanou zastávkou Praha-Výstaviště a stanicí Praha-Veleslavín. Vlaky zde pojedou téměř výhradně pod zemí, jen v krátkém úseku přes Stromovku bude trať trasována po povrchu,“ uvedl náměstek generálního ředitele SŽDC pro modernizaci dráhy Mojmír Nejezchleb.

Nová trasa povede od stávajícího krátkého tunelu na okraji Stromovky pod povrchem až do zahloubené stanice Dejvice, která bude přesunuta do bezprostřední blízkosti vestibulu stanice metra Hradčanská. Pak bude pokračovat dvoukolejným hloubeným tunelem k vodojemu Bruska, odkud naváže až k teplárně Veleslavín dvojice ražených tunelů, na které naváže dvoukolejný hloubený tunel až do stanice Praha-Veleslavín. Plánované zahloubení kolejí umožní v daném úseku zrušení železničních přejezdů.

O variantě s raženými tunely pod Střešovicemi začala SŽDC uvažovat v roce 2016, když se ukázalo, že povrchové varianty neprojdou přes radnici Prahy 6. Železničáři ale budou muset mimo jiné řešit vibrace z provozu vlaků pod pracovištěm Fyzikálního ústavu Akademie věd ČR v Cukrovarnické ulici. Ústav používá citlivé měřící přístroje. „Této záležitosti a jejímu řešení se na SŽDC intenzivně věnujeme od počátku přípravy a budeme se jí i nadále zabývat v rámci navazujících projektových prací,“ doplnil Nejezchleb. Trať na letiště bude elektrizována střídavou soustavou 25 kV.

Vlakové spojení na letiště řeší politici a úředníci už nejméně čtvrtstoletí. V živé paměti je například slavnostní podpis memoranda v roce 2008, ve kterém tehdejší ministr dopravy Aleš Řebíček, primátor Pavel Bém a středočeský hejtman Petr Bendl slibovali vypravení prvního vlaku na letiště na Vánoce 2013. Stejně jako všechny předchozí i pozdější dokumenty se memorandum proměnilo v pouhý cár papíru. Nástupci výše zmíněných Dan Ťok, Adriana Krnáčové a tehdejší premiér Bohuslav Sobotka v roce 2016 přislíbili zprovoznění tratě do roku 2023. I to se ale vzhledem ke zpožďující se přípravě jeví jako iluze.

Tragické spojení na letiště je přitom v době každoročního lámání pasažérských rekordů jednou z největších jeho slabin.

13 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • Cely tento zamer je jednoduse spatne. Rikam to leta a dalsi kroky SZDC to jen potvrzuji. Takove zbytecne plytvani nasimi penezi.

  • Jaký je cenový rozdíl v troleji, která se dá později přepnout?

    • Cenový rozdíl je přibližně 2 mil. Kč za km trakčního vedení nad jednou kolejí, se zahrnutím dalších nákladů na napájecí a spínací stanice pak přřibližně 6-7 mil. Kč/km. Snad již brzy budou k dispozici přesnější hodnoty.
      Jinak za Výstavištěm má být stykové místo, celá rychlodráha je schválená jako střídavá, jen u Buben má být ještě stejnosměr s přípravou na přepnutí.

  • To je koncepčně dnes už prostě špatně. Na letiště by měla jít zároveň i VRT. Tento projekt s ní bohužel vůbec nepočítá.

    • Úkolem tohoto projektu ovšem není napojit ruzyňské letiště (přímo) na síť VRT, ale je to projekt (pouze) na obsluhu letiště z města „příměstskou“ železnicí – takové bylo od samého počátku zadání „PRAKu“, kde trať na Kladno byla vždy až „druhou etapou“ (= ve výsledku nikdy nerealizovanou), a pokud vím, na této koncepci nikdo nikdy nic neměnil …
      Návrhy na přímé napojení letiště na síť VRT samozřejmě existovaly už v minulosti také, ale s tím, co se připravuje nyní, neměly mnoho společného – většinou jen to, že by na letiště dojížděly i vlaky „VRT“, ale už po „normální“ (= už existující a nanejvýš nějak „zmodernizované“) železniční trati. Ale matně si vzpomínám i na jakousi studii, podle níž „plzeňská“ větev sítě VRT měla z Prahy vycházet na sever po trase ústecké větve a někde v oblasti za Roztokami u Prahy odbočit do (asi hodně dlouhého) tunelu vedeného (asi dost hluboko) pod letištěm a směřujícího na Berounsko (se zastávkou pod letištěm) – myslím, že to nějak souviselo i se „studováním“ možných vjezdů / výjezdů VRT z Prahy na východ „průjezdnou“ koncepcí VRT v ŽUP, ale na podrobnosti už si nevzpomínám a ani žádnou „malůvku“ k tomu nemám …

  • Metroprojekt a Sudop Praha, to je překvapení:)))

    Doufám, že nebudou projektovat i vzhled stanic a bude vyhlášená architektonická soutěž. Pak by to nedopadlo jako s metrem A do Motola a vstupní brána do Česka by vypadala k světu..

    • Mno, pokud vím, mistr Kotas svatý se již vyřádil. Tento shit de la grande má vyrůst před Výstavištěm v Holešovicích, nebo ho tak alespoň představili.

      https://1gr.cz/fotky/lidovky/15/062/lnc460/PAV5bf86f_rych05_vyst.jpg

      Má to všechno: plachty, desítky tun konstrukcí k ničemu, je to masivní, vypadá to jak letiště na Balkáně, je to dostatečně naddimenzované, ošklivé a zcela zbytečné. Mistr Kokotas či jeho spřízněné duše, to se pozná. :))

      • Boze tohle neni doufam na miste dnesniho hezkeho kamenneho viaduktu na Vystavisti. To je hnus fialovej 🙁

      • Jojo, mistrův podpis se pozná:D
        Tenhle výtvor už jsem viděl a musím říct, že mě to hodilo do lehkých depresí :/

        Někde jsem ale určitě slyšel, že by soutěž vyhlášená být měla, snad jako reakce na petici proti stanicím metra D. Teď se ale bojím, jestli na to fakt dojde.. Budu asi prostě tiše doufat no.

      • Ano. Jednoduchost údržby, odolnost a dlouhověkost použitých materiálů.
        To jsou důležité prvky novostaveb s velkou koncentrací veřejnosti.
        Mistru Kotasovi ale i zadavateli naprosto jasná fakta.
        Viz mistrova předchozí díla.
        Ha ha ha, málem jsem se teď při snídani opařil čajem a zadusil rohlíkem.
        🙂

        • V boji proti kotasovismu či jiné formě debility jsem už několikrát navrhoval prezentované vizualizace přebarvit tak, aby bylo patrné, jak budou vypadat po dvou letech užívání.

          Betony a skla: počmárané a plné graffiti. Plachty: špinavé. Konstrukce: orezlé, na přízemní části polepené různými samolepkami a počmárané tagy. Obchody: uzavřené (z jejich zbytečnosti). Různé architektonické prvky nevalné kvality a jiné sračky typu „orientační bod“: vypnuté/nefunkční/neudržované/zničené/zdemolované. Nejlacinější dlažba s betonovými kostkami v ceně 5 Kč/ks: zašedlé, plné svítivých žvýkaček. Barva: slezlá. Obklady: zasviněné a bez původního vzoru (dlaždice bez odolnosti na vandalismus a čistící prostředky).

          Tohle všechno samozřejmě postihuje i kvalitní architekturu, jenže ta je obvykle alespoň docela udržovatelná, navíc volbou koncepce/konstrukce/materiálů částečně předem ošetřena proti vnějším vlivům.

          Pokud vyhraje Kotas a jemu podobní, čeká nás jen další tragédie jako už tolikrát předem. Čert vem okázalost, někomu se to dokonce líbí (tuhle mě kamarád vykládal o Střížkově), jenže to NENÍ UDRŽITELNĚ FUNKČNÍ…

Newsletter

Partneři


Výběr editora